PDA

View Full Version : The pros and cons of buizenversterker



Portel
30 augustus 2009, 21:29
The Pros and Cons of Tube-amps
De voor- en nadelen van buizenversterkers!

Ik zat te denken... Zou het verstandig zijn om een buizenversterker aan te schaffen?
Van wat ik gehoord heb, geeft een buizenversterker een levendiger geluid. Maar verder weet ik eigenlijk geen voordelen.

De nadelen die ik weet zijn, dat je soms de buizen moet vervangen en dat als je de stekker eruit trekt zonder eerst de 'power' op 'off' hebt gezet, hij stuk kan gaan.

Ook heeft mijn Roland Cube 30x verschillende vooraf-ingestelde functies waardoor ik mijn gitaar als een akoestische gitaar kan laten klinken, een beetje bluesy of als vette metal.
Bij mijn weten kan dit niet met een buizenversterker, of je moet al met allemaal pedalen in de weer gaan.

Nu heb ik er niet zoveel verstand van, en wil ik graag van jullie weten wat jullie de voor- en nadelen vinden.

nielsnielsniels
30 augustus 2009, 21:43
Dynamiek, respons, 'feel', geluid, oversturing, compressie, coolheid, werking met pedaaltjes, veelzeidigheid verwisselen buizen ( = verschillende sounds ), interactie met verschillende pickups/speakers ettttttttttccccccccccc.

morroow
30 augustus 2009, 21:45
Zowel een voordeel als een nadeel: HET GAAT HARD!!!!! :rockon:

Liquid_Metal
30 augustus 2009, 21:55
Nadelen: zwaarder, kwetsbaarder, duurder, meer onderhoud en gevaarlijker (high voltage).
Je moet dus wel heel zeker weten dat je de sound fijner vind, anders zou ik lekker bij transistor blijven.

Midwolda
30 augustus 2009, 21:56
Er zijn tegenswoordigs genoeg buizen-versterker(tje)s met amp- en speaker-simulatie hoor.
Er stond hier al een Fender Super Champ XD (15W buizen met 16 sim's) en sinds gisteren ook een Princeton Chorus (2x25W transistor, geen sim's).
De SCXD is een prachtding, erg mooi geluid maar ik merkte dat ik steeds vaker met dezelfde settings stond te spelen.
Dus heb ik de PC gekocht want die doet precies die instellingen erg goed en is daarnaast iets studio-vriendelijker.

Voordelen buizen t.o.v transistor:
- erg mooie break-up van je signaal bij iets hogere volumes
- meer natuurlijk, meer "puur" geluid
- makkelijk te modificeren qua klank met andere buizen en bias-regeling

Voordelen transistor t.o.v. buizen:
- minder kwetsbaar, minder onderhoud
- neutralere klank en daarmee wat "liever" voor pedalen
- lichter in gewicht en in je portemonnee

Let wel: bovenstaande is nogal kort door de bocht en mijn persoonlijke mening.
Er zijn voor beide kanten nog veel meer pro's en con's te bedenken.
Ik ga ze de komende tijd in ieder geval side-by-side vergelijken...

soup
30 augustus 2009, 23:02
geluid op hoog niveau (oppassen voor je gehoor) = o(o)rgasme

Ongelooflijk goed, strak en mooi klinkt het.

sjaak1990
30 augustus 2009, 23:24
Voordelen: sound, feel, druk, hard, geweldig, awesome. Met ppimv volume geen probleem, voordelen wegen heel ruim tegen nadeeltjes op.

Nadeel: meer onderhoud en buizen slijten, je wilt nooit meer wat anders

caliban
31 augustus 2009, 00:08
je wilt nooit meer wat anders

jep :) ;

Misery Signals
31 augustus 2009, 00:46
The Pros and Cons of Tube-amps
De voor- en nadelen van buizenversterkers!De nadelen die ik weet zijn, dat je soms de buizen moet vervangen en dat als je de stekker eruit trekt zonder eerst de 'power' op 'off' hebt gezet, hij stuk kan gaan.
Als er transistoren kapot gaan in een transistoramp, heb je ook kosten, en vaak is het dan een straatje zonder einde. Een buizenamp is makkelijker te onderhouden en heeft doorgaans een langere levensduur. En zomaar je stekker uittrekken, doe ff normaal. Je gaat toch ook niet je sleutel uit het contact trekken terwijl je met je wagen aan het rijden bent...

Ook heeft mijn Roland Cube 30x verschillende vooraf-ingestelde functies waardoor ik mijn gitaar als een akoestische gitaar kan laten klinken, een beetje bluesy of als vette metal.
Bij mijn weten kan dit niet met een buizenversterker, of je moet al met allemaal pedalen in de weer gaan.
Zo'n Cuubje is mss handig en veelzijdig voor thuis, maar de instellingen zijn 't allemaal net niet (pogingen tot simuleren), en een buizenamp kan mss minder maar geeft wel vaker the real deal sound die je beoogt.

Zo'n beetje mijn opinie...

MS

caliban
31 augustus 2009, 01:06
Wat zou trouwens het probleem zijn als je zomaar de stekker uittrekt? De powerknop uitzetten is net hetzelfde. En de standby-schakelaar gebruiken bij het uitschakelen is voor zover ik weet niet essentieel (tenzij je wil pauzeren).

nico verduin
31 augustus 2009, 07:26
geen 78910

Kim Wilson
31 augustus 2009, 09:06
Buizen vervangen hoeft niet elk jaar of zo. Een compleet setje buizen kost rond de 100 euro of zo, verdeeld over een jaar of 3 á 4 vind ik nog wel meevallen. Sommigen zijn meer kwijt aan plectrums. En eens in de 20 tot 25 jaar heeft dat ding een keer een opfrisbeurt nodig (elco's en zo), dat is dan wat duurder. Maar daar krijg je ook een mooi geluid voor terug, met diepte, dynamiek en power. Daar kan nog steeds geen transistoramp tegenop.

De nadelen IMO zijn het gewicht (al weegt die van mij maar 22 kg), de wat hogere kwetsbaarheid (oppassen met warme buizen!!) en de prijs.

dml
31 augustus 2009, 09:11
Is een buis wel dynamischer dan een transistor?

Kim Wilson
31 augustus 2009, 09:16
Dat is mijn ervaring wel. Een transistoramp klinkt vlakker dan een buizenamp. Een buizenamp heeft veel meer diepte in het geluid.

Comfortably Daniel
31 augustus 2009, 09:34
De grootste nadelen aan een buizen versterker zijn mijns inziens inderdaad de prijs en het gewicht.....maar....als je 'm dan gekocht hebt en 'm het podium op gesleept hebt ben je de wereld te rijk.

Ik zou inderdaad nooit meer wat anders dan een buizenbak willen.

pol
31 augustus 2009, 09:55
zomaar de stekker uittrekken kan helemaal geen kwaad. Waar haal je dat ? Er is geen verschil voor de versterker of je die nu via de knop afzet of de stekker uittrekt, standby eerst afzetten maakt ook niet uit.

iWishmaster
31 augustus 2009, 10:26
Is een buis wel dynamischer dan een transistor?

Onder dynamiek wordt meestal de gevoeligheid op je hand/plectrum-aanslag verstaan. Een buis overstuurd heel geleidelijk (over enkele volts signaal uitgesmeerd zeg maar) en een transitor / diode gaat vrijwel in één keer (binnen enkele milivolts) volledig over in distortion. Hierdoor hebben buizen een voor ons gehoor heel natuurlijke klank en klinken transitoren voor ons gevoel heel 'klinisch'. Dus ja: een buis klinkt over het algemeen dynamischer.

Nadelen van buizen voor mij: het gewicht, de prijs en het feit dat het hard moet om echt lekker te klinken.
Voordeel: Het klinkt beter en is beter hoorbaar in de mix.

Nils47
31 augustus 2009, 11:30
Ik ben zelf ook een blije buizenbak gebruiker maar, hoe kijken jullie tegen de betrouwbaarheid aan en nemen jullie altijd een backup mee?

Wat als er onstage buizen knappen of zoiets. Is een transistoramp betrouwbaarder dan een buizenamp volgens jullie?

Epic
31 augustus 2009, 11:39
leesvoer over buizengeluid: http://en.wikipedia.org/wiki/Tube_sound

@Portel Heb je al eens een buizenversterker geprobeerd naast je cube 30 ?

Mijn mening is dat voor thuis/slaapkamer gebruik de modelling versterkers ideaal zijn, je heb een goed geluid op laag volume. Op hoger volume vind ik de dynamiek van buizen toch mooier. Het lijkt ook of je beter door de bandmix heen komt.

Qua betrouwbaarheid, als je buizen netjes laat afkoelen na gebruik dan hoeven ze niet snel kapot te gaan.. Verder zijn buizenversterkers wel gevoeliger voor een slechte stroomvoorziening. Dit kan bij optredens waarbij het hele podium + mixer + lampen vanaf een 220V stekkertje gevoed wordt een probleem zijn.

iWishmaster
31 augustus 2009, 11:49
Tja .. betrouwbaarheid weet ik niet eigenlijk. Ik neem altijd een set reservebuizen (2 preamp en 1 set poweramp) mee en een multi-tool voor de zekerheid.

Als een buizenamp stuk gaat (en dan vooral de meer degelijke/oude modellen), is het vaak relatief eenvoudig te repareren. Vaak zelfs zo makkelijk als een buisje verwisselen.

Een goede transistoramp (dus geen budget transistor-oefenversterkertje) zal wellicht minder snel stuk gaan, maar als het stuk is heeft het repareren wat meer voeten in aarde. Om een goede klank uit een zo'n amp te halen worden vaak allerlei ingewikkelde foefjes uitgehaald, waardoor het aantal (complexe) componenten drastisch toeneemt. Dus ook moeilijker te repareren.

Ik zou echter geen schattig durven maken van 'hoeveel minder snel' transistor-amp stuk gaat: die afweging vind ik erg moeilijk.

guitarnijboer
31 augustus 2009, 13:30
Een goed gebouwde buizenversterker is juist betrouwbaarder dan een transistorbak. Natuurlijk zijn de goedkopere made in china buizenversterkers een stuk minder betrouwbaar, maar koop je een Mesa/Boogie of zo dan heb je echt geen backup nodig hoor. Zorg gewoon ook voor buizen van goede kwaliteit (uitvoerig getest) en gebruik niet de (afgekeurde) goedkope cheapo buizen die ook bij internetshops verkrijgbaar zijn.

In transistor versterkers zitten ook elco's en die hebben net als de elco's in buizenversterkers een bepaalde levensduur. Dus ook die gaan op. Kom ik regelmatig tegen. En als een transistor defect raakt is het ook direct afgelopen en uit. terwijl je bij een buis vaak het defect wel aan hoort komen. Krijg je sluiting in een eindtor of mosfet dan gaat ook vaak je speaker er aan omdat daar gelijkspanning op komt te staan.

Daarnaast kun je met je buizenversterker nog wel wat dingen uit halen mocht er een defect zijn zodat je toch door kunt spelen. Dat lukt bij een transistor amp niet.

yhcmarc
31 augustus 2009, 18:55
Zowel een voordeel als een nadeel: HET GAAT HARD!!!!! :rockon:

ik zie het nadeel niet hoor ;)

Joppnl
31 augustus 2009, 21:52
k sluit me aan bij de mening van Epic:

k heb een Roland Jazz Chorus 85 gehad (=tor), een Fender Twin Silver Face (=buis) en nu een kleine Session versterker.(tor)

Mijn conclusie: voor thuisgebruik maakt t niet zo veel uit, in een band is een buizenbak beter, je geluid is idd minder 1 vlakke zound, er zit meer dynamiek in, je prikt met de sound beter door de rest heen

Na mijn Fender Twin (inclusief hernia) ben ik wel een voorstander van kleine amps: tijdens een sessie kan je meestal wel over een PA spelen en kan je je amp mooi als monitor gebruiken en als je gaat repeteren met een kleine amp dan leer je juist de kunst om samen te spelen, niet iederen op max power (mits overige andleden daar ook oren vor hebben :-)

Portel
2 september 2009, 23:33
Ik had ergens gelezen dat je niet de stekker er zomaar uit mocht trekken. Dat blijkt dus niet zo te zijn?

Ook schijnt het dat de amp eerst moet opwarmen. En,.. daar heb ik geen geduld voor.
Hoelang duurt dat opwarmen?

Mijn 30W transistor-amp geeft, wanneer lager dan standje 3, een heel slecht (ingehouden) geluid. Hebben buizen-versterkers dit ook?
En is dit minder? of hetzelfde? Of zelfs slechter?

Een buizenversterker schijnt ook harder te zijn dan een transistor-amp.
Hoeveel watt buizenversterker moet ik hebben om ongeveer even hard te kunnen als mijn 30W transistor?

Rick trodat
3 september 2009, 09:19
In principe klinkt een buizenversterker niet harder lees dit maar eens:

Wetenschapelijk is bewezen dat buizen versterkers een truck in zich hebben waardoor het lijkt dat ze harder klinken. Als buizen buiten hun liniair bereik worden gedreven, zijn het de harmonischen die het menselijk oor voor de gek houden, en zo aan onze hersenen doorgeven; "deze versterker klinkt harder". Terwijl de amplitude niet meer wordt, wordt wel het siganaal meer en meer "geclipt" wat een ervaring geeft alsof de versterker steeds harder klink. Dit is ook meteen de acoustische truck dat ze zo,n 12dB harder lijken te klinken, dan een perfecte niet te oversturen versterker. Een transistor versterker van het zelfde vermogen die gaat clippen bij een zelfde ingangs signaal als bij een buizenversterker, klinkt niet harder, maar meer overstuurd.
De oversturing bij de transistor versterker is minder subtiel en dus horen wij dat niet als harder maar als meer overstuurd en de buizenversterker doet dit dus wel. Buizenversterkers klinken breder en harder als dat ze werkelijk zijn. http://home.versatel.nl/pgpeet/gitaar/faq/buisfaq.html

Feit is wel dat ik wel eens met een 15 watt buizen heb opgetreden. Iets wat je met een 15 watt transistor echt niet kan doen.

iWishmaster
3 september 2009, 10:02
Opwarmen duur echt maar even. Ik zet 'em op opwarmen, stem mn gitaar en doe alle kabels erin, kijk even naar de knopjes en zet 'em aan. Een minuut is meer dan genoeg.

Buizenamps klinken zachtjes vrijwel altijd ook erg inhouden en minder lekker.

Evenveel volume als 30W transistor is onmogelijk te zeggen. Als je een eenvoudige crunch wil is 5W al voldoende en als je evenveel headroom (dus clean zonder randje op hetzelfde volume) wil ben je er misschien pas met 50W. Je zult ze naast elkaar moeten zetten om erachter te komen, want buizenamps verschillen erg veel van elkaar.

Kim Wilson
3 september 2009, 10:14
Wetenschapelijk is bewezen dat buizen versterkers een truck in zich hebben waardoor het lijkt dat ze harder klinken. ...
Dat moet dan wel een heeeeeeeeeele grote versterker zijn! :o



Een truc is een kunstje, een truck is een vrachtwagen. ;)

Rick trodat
3 september 2009, 10:25
Een truc is een kunstje, een truck is een vrachtwagen.

Die fout viel mij ook al op, maar het staat letterlijk op de site. Dus vond niet dat ik dat moest verbeteren.

Kim Wilson
3 september 2009, 10:34
Dat dacht ik al, maar ik zie die fout wel vaker (niet van jou, hoor). Laat ieder er zijn voordeel maar mee doen. :)

Joppnl
3 september 2009, 10:40
die opwarmtijd valt idd reuze mee, na een minuutje komt er zeker al wel een acceptabel geluid uit, met 5 minuten is ie echt wel op volle oorlogssterkte.

Maar voor mij is er iets anders: soms heb ik thuis een melodietje in m'n hoofd, moet er even uit.

Snel naar boven, even de versterker aan en dan weer verder.

Met een buizen is dat veel lastiger, het duurt dus even maar ook dat hele korte, vaak aan/uit schakelen is niet echt bevorderlijk voor de buizen.

Kortom (voor mij): voor thuis een transistor, voor in een band een (kleine, tot 30W) buizenversterker (gaat hard zat en je sjouwt je geen breuk zoals ik bij mijn Fender Twin altijd deed....)

Rick trodat
3 september 2009, 11:17
die opwarmtijd valt idd reuze mee, na een minuutje komt er zeker al wel een acceptabel geluid uit, met 5 minuten is ie echt wel op volle oorlogssterkte.

Maar voor mij is er iets anders: soms heb ik thuis een melodietje in m'n hoofd, moet er even uit.

Snel naar boven, even de versterker aan en dan weer verder.

Met een buizen is dat veel lastiger, het duurt dus even maar ook dat hele korte, vaak aan/uit schakelen is niet echt bevorderlijk voor de buizen.

Kortom (voor mij): voor thuis een transistor, voor in een band een (kleine, tot 30W) buizenversterker (gaat hard zat en je sjouwt je geen breuk zoals ik bij mijn Fender Twin altijd deed....)

Ja dat is waar, maar 40 seconden wachten is toch geen ramp. Daarnaast als je meteen begint te spelen is eigenlijk het enige wat veel sneller slijt de buizen.

j3r03n
3 september 2009, 15:54
Maar voor mij is er iets anders: soms heb ik thuis een melodietje in m'n hoofd, moet er even uit. Snel naar boven, even de versterker aan en dan weer verder.

Voor dit soort momenten heb ik een akoestische gitaar ;) en óók een buizenversterker.