PDA

View Full Version : hiwatt/soundcity schroeven



jor15
30 augustus 2009, 19:12
Weet iemand toevallig wat de maat is voor de schroeven waarmee oude Hiwatt en Sound City chassis vastgemaakt worden in de behuizing? M5 bouten zijn net iets te dik, M4 valt er doorheen.

nico verduin
30 augustus 2009, 19:18
Zullen wel de engelse/amerikaanse maten zijn. Moet je ff een tabbelletje zoeken op het web met een vergelijking tussem metric/imperial maten. Dan kun je hem vermoedelijk wel vinden. Er zijn wel leveranciers in NL die imperial maten leveren, maar dan zal je wel een doosje (100-200 stuks moeten nemen).

jor15
30 augustus 2009, 19:39
Het zijn zeker Engelse/Amerikaanse maten ;-)

Ben al een tijdje aan het googelen, maar kom er niet uit. De bout is in ieder geval 4,6mm dik en 25 mm lang. Zoek nog even verder, doosje van 100-200 is geen probleem. Ik zie regelmatig Hiwatts of Soundcities met minder of gare bouten. Handig om er een paar op voorraad te hebben.

nico verduin
30 augustus 2009, 20:53
Als ik het zo bekijk heb je #9 schroeven nodig. Die zijn rond de 4.5mm. Lengte 1". zal eens kijken.

nico verduin
30 augustus 2009, 21:52
Ik heb net even een #10 gemeten (zijn de bouten om een Tweed chassis vast te zetten). Die is 4.78mm buitenkant draad. Dat zou hem ook kunnen zijn. mail anders ff. Niet PM .. dat vind ik een kl..te systeem.

Frits van Mourik
3 september 2009, 00:16
Ga 'es met een voorbeeldbout naar:
http://www.fabory.com/smartsite.dws?ch=NLD&id=LOCATION_1171&location=8758

nico verduin
3 september 2009, 07:04
#10 is het in ieder geval niet. Jorias mailde me gisteren terug. #9 daarintegen is niet echt een courante maat. Niet dat dat wat zegt. Fabory.. kan een goede keuze zijn.
Zijn niet goedkoop maar hebben wel een uitgebreide catalogus....

jerome
3 september 2009, 21:02
Ik denk dat het bouten zijn in de maat 3/16 x 1 inch
D.w.z. 3/16 inch is de buitendiameter en is ongeveer 4,7 mm.
1" is dan de lengte en is ongeveer 25,4 mm
Dan moet je nog even kijken of het grof of fijn draad is.
UNC bouten hebben grof draad en UNF bouten hebben fijn draad.

Je zou even naar een Harley Davidson-dealer kunnen gaan.
Die hebben bouten in inch-maten in voorraad en verkopen ze ook per stuk.
Ook garages of motorzaken die oude Engelse auto's of oude Engelse motoren repareren hebben inchbouten in voorraad.
Ook garages die oude Volvo's repareren hebben inchbouten in het magazijn liggen.
En de firma Mekop in Rheden verkoopt ook inchbouten per stuk maar dan in RVS.

nico verduin
3 september 2009, 21:25
Het zijn gewone popmoeren in het chassis. Ik had al voorgesteld om die oude uit te boren en er dan M5 popmoeren erin te doen. Ben je gelijk van het gedonder af.

jor15
5 september 2009, 13:20
Hartelijk bedankt voor alle tips! Nico heeft me nog even per telefoon geinformeerd over popmoeren en waar die te verkrijgen zijn (o.a. rs-components.nl).

Ik ga zeker ook even kijken bij een Harley dealer en/of Fabory, een vervangende bout is minder werk dan uitboren en een nieuwe moer poppen. Maar die popmoeren zijn dan wel weer interessant voor mijn eigen versterkers ;-)