PDA

View Full Version : zoom H2



pdk
30 augustus 2009, 17:53
hey,
wij gebruiken bij repetities de zoom H2-recorder maar zijn niet echt tevreden
met de resultaten, te dof
enige suggesties voor instellingen en plaatsing om toch een degelijke opname
te verkrijgen?

kan je na opname nog aanpassingen doorvoeren met opnamesoftware?

lcvanderhelm
30 augustus 2009, 21:51
In ieder geval moet de H2 hoog opgesteld worden[liefst hoger als 2 meter]INwelke opstelling spelen jullie in de oefenruimte?Als jullie in een cirkel staan opgesteld,moet je beide stereo mics gebruiken.In podiumopstelling 1 stereo mic met de grootste spreiding.Let op de drums enzeker de basdrum.Daar moet die ver vandaan.

pdk
31 augustus 2009, 17:57
wij staan opgesteld in een cirkel
de zoom staat altijd gewoon op een tafeltje
ivm drums, de cymbalen komen er fel doorheen

lcvanderhelm
31 augustus 2009, 18:56
Ik zette hem in het begin ook op een tafeltje resultaat;alles klonk goed tot de drummer inviel.Hij ging dan duidelijk vervormen op de bass/en snaretrommel.Er wordt bij de H2 een houder geleverd,waardoor hij rechtstreeks in een microfoon statief geplaatst kan worden.Maurice deHond zegt DOEN.

Bouke
31 augustus 2009, 21:19
hey,
wij gebruiken bij repetities de zoom H2-recorder maar zijn niet echt tevreden
met de resultaten, te dof
enige suggesties voor instellingen en plaatsing om toch een degelijke opname
te verkrijgen?

kan je na opname nog aanpassingen doorvoeren met opnamesoftware?

Experimenteren met plaatsing en evt. bruikbare opnames wat EQ'en in een soundeditor (Soundforge, Audacity, etc.). Maar met de juiste plaatsing kom je al een heel end. Hangt ook wel een beetje van ruimte en podium af. De ene keer zet ik 'm ergens neer en is het net niet lekker, en soms staat 'ie precies goed. De hele bandmix redelijk en het geluid aardig.

Verwacht uiteraard geen tafelopnames van zo'n ding, want hij krijgt ook maar een totaalplaatje binnen. Gebruik de interne limiter, mic-switch op low en neem niet te hard op. Als het dan te zacht wordt, krik je dat wat op met een editor. Werkt prima. Zeker als je opnames wilt maken om terug te horen of alles een beetje goed gespeeld wordt. Een fatsoenlijke demo zou ik in een studio maken, of met wat uitgebreidere apparatuur.

Je kunt 'm natuurlijk ook aan een mengtafeltje hangen met wat mics voor je apparatuur, maar dan verlies je meteen het grote voordeel van het ding: razendsnel en compact opnames maken van de ruimte om het apparaatje.

Die van mij is al bijna versleten :rockon: Ik zet 'm in ons repetitiehok of op het podium ergens in het midden op een plek waar ik een goede podiummix verwacht. Zo heb ik al uuuuuuuren aan nutteloze opnames gemaakt :D Maar ook veel van het ding geleerd; een opname is een prima bandcoach!!

Gr. B

Blend
1 september 2009, 17:36
resultaat;alles klonk goed tot de drummer inviel.

Dat heb ik nu ook altijd bij drummers...

harrie-beton
1 september 2009, 21:15
kan je eens een mp3 posten?

pdk
5 september 2009, 12:35
kunnen we doen, maar er zijn enkele bandmembers in vakantie, dus ik zal
even moeten wachten vooraleer ik nog eens kan testen voor wisselende posities in repetitielokaal

ik zal ook de eerstvolgende keer de instellingen eens nakijken

maar bedankt voor al de reacties