PDA

View Full Version : stemmen, welke E ??



snaptee
23 december 2001, 22:04
Hoi,
I heb sinds kort een acoustische bas. Toen ik hem kocht en ging stemmen vond ik dat de E-snaar overeen kwam met de laagste E op de piano. In het boek Fasttrack Bass staat dat de E-snaar gestemd moet zijn met een E op de piano die een octaaf hoger is. Klinkt nog al hoof voor een bas. Vraag; welke E op de piano moet ik nemen, en als ik een stem apparaat koop, is er dan verschil tussen apparaatjes voor bas en voor gewone "sixstring"
Groeten SnapT

jaccoos
23 december 2001, 23:14
De meeste stemapparaatjes zijn zowel voor gitaar als bas geschikt (als je tenminste niet zo'n flutding hebt als ik van 25 gulden)
Ik heb eens op de piano geramd en het lijkt mij logisch dat je de laagste e moet namen, maarja ik ben geen basjonnen.

Jacco

AllodoX
24 december 2001, 14:13
Je moet de Laagste E hebben.. dat is een E1 afair.. want als je een 7-snarige bass hebt met een F#, dan zit je op bijna subsonisch, en dat is lager dan een piano aankan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2001-12-24 13:15 ]</font>

anoniem
8 januari 2002, 18:44
Stemmen op de piano gaat het beste als je flageoletten op je bassnaren speelt en overeenkomstig op de piano in het hoge register de e, a, d, en g aanslaat (voor een 4snarige bas dan). Je gehoor is beter in staat om hoge toonverschillen te horen dan lage toonverschillen (wet van natuurtonenreeks). Je kunt dan preciezer stemmen.