PDA

View Full Version : Winkels die gitaren inkopen?



Dribbel_
30 augustus 2009, 14:12
Word dit eigenlijk nog veel gedaan door verschillende winkels. Wil een gitaar verkopen en er in ieder geval weer iets nieuws voor kopen maar dan is er natuurlijk ook de optie als ik de gitaar ergens kan inleveren en hem dan kan inruilen eventueel met bijbetalen voor een anderen gitaar.

Dat is opzich wel een makkelijke manier maar hoe erg word je "genaait" hierbij dat je eigenlijk veel te weinig geld voor je gitaar krijgt. Want zo'n winkel heeft natuurlijk ook weer een winstmarge erop zitten?

Nouja het is dus in feite wel makkelijk want je weet wel zeker dat je je gitaar kwijt bent, maar het nadeel weer dat je misschien weer een klap geld misloopt.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja, bij welke winkels dan?

mesaman
30 augustus 2009, 14:58
volgens mij ruilt elke winkel 'goede'(merk)gitaren in,maar dan wel voor de 'goede' prijs voor hun zelf.dat is dus een paar honder euro onder de prijs die jij er zelf op MP/speurders,oid. zou kunnen krijgen en zij verkopen hem weer ietsjes duurder dan op die sites gitaren te koop zijn. en de meeste gitaristen weten dit en verkopen hun gitaar op internet en kopen nieuwe gitaren in de winkel en gebruikt weer op internet. zo gaat het voor 90% tegenwoordig.daarom zijn er geen leuke 2e hands gitaren meer in de muziekwinkels zoals vroeger het geval was.ik hoop dat ik een beetje andwoord heb gegeven op je vraag.

macwilliams
30 augustus 2009, 15:03
Over het algemeen geld;

gitaar tot een jaar oud, 50% van de aanschafprijs verminderd met afgedragen BTW. Maar dat is heel algemeen.

Stel dat je een koopt van 1000,- dan was 200 daarvan btw dus krijg je
1000
-200
=800
50% van 800
dus 400,-

partikulier is dan beter soms als je een gewild model hebt.

Dribbel_
30 augustus 2009, 15:19
Dat zijn wel behoorlijke verschillen inderdaad

macwilliams
30 augustus 2009, 15:35
Dat heet afschrijving:D

Dribbel_
30 augustus 2009, 15:36
Lijkt me meer op afzetting :dontgeti: :P

Spitfire
30 augustus 2009, 15:43
Lijkt me meer op afzetting :dontgeti: :P

Gewoon via MP verkopen dus ;)

Dribbel_
30 augustus 2009, 15:45
Gewoon via MP verkopen dus ;)

Waar je tegenwoordig ook al moet betalen voor een advertentie :') :P
Heb em al maar op gitaarmarkt gezet. Straks dan ook maar even op marktplaats, hopelijk dat die paar euro het waard is.

guitarkid
30 augustus 2009, 15:56
Inruilen, want zo wordt dat genoemd, is vrijwel altijd een optie bij de reguliere muziekwinkels. Je krijgt (zoals Macwilliams al voorrekende) vaak minder terug voor je gitaar dan je zou verwachten. Niet helemaal onlogisch, want een winkel koopt zo'n gitaar (nieuw) natuurlijk ook lager in, los nog van afschrijving, BTW-verrekening etc.
Niet inruilen heeft, los van het feit dat je er meer voor de gitaar kunt vragen, nog een voordeel: je kunt een (hogere) korting bedingen op de nieuwe gitaar, die vaak rond de 15% ligt. En dan wordt het bedrag dat je feitelijk betaald om een nieuwe gitaar te kopen soms aanmerkelijk lager.

Voorbeeld:

Met inruil:
Nieuwe gitaar kost 1500 euro
Oude gitaar levert (bij bijv. rekenmodel Macwilliams) 400 euro op.
Je betaalt 1100 bij.

Geen inruil:
Nieuwe gitaar kost dan (-15%) 1275 euro
Oude gitaar op internet verkopen voor bijv. 500 euro (is dan de helft nieuwprijs, dus keurig)
Je betaalt 775 "bij"....

Winst is dan 325 euro.

Dat betekent zelfs dat als je je oude gitaar voor slechts 175 euro verkoopt, je de nieuwe gitaar nog steeds hebt voor hetzelfde bedrag als met inruil......
M.a.w. alles wat je meer krijgt dan 175 euro voor je oude gitaar is winst.
Ik wist het wel.....

Gr. C.

Dribbel_
30 augustus 2009, 16:01
Ja precies dat je er dan slechter vanaf komt was al duidelijk inderdaad maar het punt is ook weer dat je dat ding maar tweedehands kwijt moet kunnen. Aangezien het toch een behoorlijke klap is en ik niet echt weet of het een populair model is voor de tweedehands markt is het ook even afwachten of er serieuze interesse komt natuurlijk

guitarkid
30 augustus 2009, 16:08
Ja precies dat je er dan slechter vanaf komt was al duidelijk inderdaad maar het punt is ook weer dat je dat ding maar tweedehands kwijt moet kunnen. Aangezien het toch een behoorlijke klap is en ik niet echt weet of het een populair model is voor de tweedehands markt is het ook even afwachten of er serieuze interesse komt natuurlijk

Je ziet in mijn voorbeeld dat je veel meer speelruimte hebt in de verkoopprijs van je oude gitaar.

Gr. C.

macwilliams
30 augustus 2009, 16:14
"Het Mac Williams reken model"

dat klinkt goed zeg. Als een soort vast gegeven zoals je die in studies tegen komt.

De wet van ohm of zo maar dan anders:D

Dribbel_
30 augustus 2009, 16:15
Ja ik snap het, maar ik moet em wel nog kwijt zien te raken dat is het probleem natuurlijk ;)

jpdb
30 augustus 2009, 16:16
Een gitaar inruilen is zoals nu bekend niet zo aantrekkelijk, alleen als het je helpt om droomgitaar te kunnen kopen; dan neem je het verlies voor lief.
Wat een overweging waard is, veel types gitaren zijn bij verschillende winkels voor verschillende prijzen te koop. nu een klein vergelijk met de autobranche, waar dit al sinds mensenheugenis héél gewoon is: bij inruil betaal je de adviesprijs; bij kontante aankoop kan je korting bedingen op die adviesprijs! een uurtje googlen leert je gauw de gemiddelde landelijke waarde kennen.
print de betreffende pagina uit en vraag de winkelier waar je "axe" hangt hem voor die prijs te leveren. Als je dan je "oude" gitaar verkoopt heb je meer dan een inruil prijs, én je hebt korting op je nieuwe aankoop, da's twee keer korting!!

jplm
30 augustus 2009, 20:35
Even twee persoonlijke ervaringen hiermee, een goeie en een slechte. Het gaat over twee gitaren die ik ooit eens kocht, die achteraf niet bevielen, en er dus weer uit gingen na een paar maanden, allebei onbeschadigd, bij allebei bijna niet te zien dat ze gebruikt waren, dus als nieuw.

De ene gitaar (Ibanez Artcore) was bij Feedback in Rotterdam; de verkoper (was, of is, zo'n beetje de hoofd-verkoper, zal ik maar zeggen, ik ken hem alleen van gezicht) zei na het bekijken "maar deze gitaar is vrijwel nieuw", en kwam met het voorstel dat ik de volledige nieuwprijs ervoor terugkreeg als inruilprijs, minus de het bedrag dat de btw was. Met andere woorden, een heel schappelijke deal.
De andere was een Fender Jazzmaster (Japan), in te ruilen bij Verspui in Rotterdam. Men bekeek de gitaar (zoals gezegd, ook deze was als nieuw), en vertelde me dat ze amper de helft konden bieden als inruil, want je weet hoe dat gaat hè, gebruikt, dus moet fors goedkoper anders kopen "ze" liever een nieuwe. Toch maar ingeruild, en toen ik die zelfde avond op hun site keek stond daar een Jazzmaster, geen inruil of gebruikte, maar een "demo-model", slechts een paar tientjes goedkoper dan een nieuwe. De volgende dag even gebeld om eens te informeren (niet gezegd dat ik het was natuurlijk), en ja hoor, dit was een modelletje dat gebruikt was als demo, kon je niets aan zien, en werd daarom een beetje goedkoper aangeboden als een nieuwe (die ze niet eens op voorraad hadden).

Groet, Jan.

Kaboemba
30 augustus 2009, 20:53
Waar je tegenwoordig ook al moet betalen voor een advertentie :') :P
Heb em al maar op gitaarmarkt gezet. Straks dan ook maar even op marktplaats, hopelijk dat die paar euro het waard is.

Tja inruil wordt steeds minder gedaan en gewaardeerd, vaak krijg je weinig terug in een heel slecht geval hoor je dat ze jouw merk niet eens willen hebben.
Enne niet zeuren om die paar euro advertentiekosten man, dat staat wel erg goedkoop.

guitarkid
30 augustus 2009, 22:36
Even twee persoonlijke ervaringen hiermee, een goeie en een slechte. Het gaat over twee gitaren die ik ooit eens kocht, die achteraf niet bevielen, en er dus weer uit gingen na een paar maanden, allebei onbeschadigd, bij allebei bijna niet te zien dat ze gebruikt waren, dus als nieuw.

De ene gitaar (Ibanez Artcore) was bij Feedback in Rotterdam; de verkoper (was, of is, zo'n beetje de hoofd-verkoper, zal ik maar zeggen, ik ken hem alleen van gezicht) zei na het bekijken "maar deze gitaar is vrijwel nieuw", en kwam met het voorstel dat ik de volledige nieuwprijs ervoor terugkreeg als inruilprijs, minus de het bedrag dat de btw was. Met andere woorden, een heel schappelijke deal.
De andere was een Fender Jazzmaster (Japan), in te ruilen bij Verspui in Rotterdam. Men bekeek de gitaar (zoals gezegd, ook deze was als nieuw), en vertelde me dat ze amper de helft konden bieden als inruil, want je weet hoe dat gaat hè, gebruikt, dus moet fors goedkoper anders kopen "ze" liever een nieuwe. Toch maar ingeruild, en toen ik die zelfde avond op hun site keek stond daar een Jazzmaster, geen inruil of gebruikte, maar een "demo-model", slechts een paar tientjes goedkoper dan een nieuwe. De volgende dag even gebeld om eens te informeren (niet gezegd dat ik het was natuurlijk), en ja hoor, dit was een modelletje dat gebruikt was als demo, kon je niets aan zien, en werd daarom een beetje goedkoper aangeboden als een nieuwe (die ze niet eens op voorraad hadden).

Groet, Jan.

Niet netjes van Verspui om die gitaar op deze manier weer aan te bieden. Echter, het is hun volste recht om te proberen een gitaar zo goedkoop mogelijk te verkrijgen. Jij had nee kunnen zeggen...
Overigens, ik heb een zelfde ervaring gehad als jij bij Feedback en toen werd die gitaar later weer als nieuw aangeboden. Leuk voor mij, maar niet leuk t.o. de evt. volgende koper. Want hoe weet je dat andere gitaren in zo'n winkel nieuw zijn.....? BTW, volgens mij is over dit onderwerp al eens een boompje opgezet op dit forum.

Gr. C.

mesaman
31 augustus 2009, 12:43
iedereen heeft toch wel door dat winkels niet inwillen ruilen?je verkoopt liever nieuw dan gebruikt,winstmarges omzet service garantie investeren ed is gewoon onaantrekkelijk voor een winkel en voor elke gebruikte konden ze minstens een nieuwe verkopen dus willen ze dat niet.heel begrijpelijk.de markt is veranderd je hebt nu winkels en marktplaats en iedereen weet nu hoe het zit.
En het is ook logisch en je ziet het ook in de auto branch(wat al is aangegeven)iedereen zet zn outo op marktplaats voor hij een nieuwe/andere koopt.wordt deze niet verkocht?hup inruilen want je hebt het al geprobeert te verkopen.ruil je auto maar eens in,grote kans dat ze hem niet willen hebben en je marktplaats aanraden.heb ik ook al eens gehad in een auto/gitaar winkel.ze nemen niet eens mn oude fender meer aan(niet eens een bod gekregen)en een goede jonge VW inruilen op een audi?dat valt je vies tegen.maar mischien is de markt op dit moment ook niet heel gezonc(crissis??)dus denk na voor je wat doet.het is al gezegd...google/marktplaats/speurders/gitaarmarkt oid een paar uur en je weet genoeg.

jplm
31 augustus 2009, 15:34
Echter, het is hun volste recht om te proberen een gitaar zo goedkoop mogelijk te verkrijgen. Jij had nee kunnen zeggen...


Klopt helemaal, maar daarom krijg ik nog steeds wel het gevoel van een schoftenstreek. En ik ga altijd op mijn gevoel af, want dat kan niet liegen. Je voelt wat je voelt, of je nu wil of niet (alhoewel ik weet dat er mensen bestaan die tegen hun gevoel in gaan, soms hun leven lang ;)).

Groet, Jan.

mesaman
31 augustus 2009, 19:07
oneerlijkheid vind ik nooit kunnen!liegen is gewoon super slecht.hoe klein de leugen dan ook is. en al helemaal door volwassen mensen die professioneel bezig zijn met hun vak. die hoeven van mij niet gereanimeerd te worden.

Dribbel_
3 september 2009, 17:32
Nog even bij de gitaarwinkel langs geweest, en die kwamen inderdaad met de zelfde conclusie dat ik dan waarschijnlijk op iets van 6-700e kon rekenen, en dat vind ikwel wat weinig voor een gitaar die nieuw tussen de 1600-2000 zit/zat. Dus ik heb hem maar gewoon op markplaats gegooit en nu hopen dat hij niet verzuipt in alle advertenties van winkels (het is toch een tweedehandssite?????) :')

macwilliams
3 september 2009, 18:07
Marktplaats is een nare site geworden voor particuliere verkopers. Je advertentie word zo naar pagina vijf geworpen door die klote bedrijven met van die cheap ass crap. Main music en instruments online zijn van die bedrijven die steeds hun rommel vooraan zetten.

Marktplaats is ten onder gegaan aan de comercie, helaas.

Liquid_Metal
3 september 2009, 18:12
Helemaal met je eens, MacWilliams. Zeker in gratis rubrieken (zoals 'effecten') is je advertentie binnen 2 dagen naar pagina 5 of verder geschoven. Deel zijn natuurlijk particulieren, maar het zijn vooral die kl*tebedrijven.
Via internet verkopen is maar een paar jaar succesvol geweest voor particulieren. Namelijk: tussen 10 jaar na komst van internet, en nu een paar jaar geleden :S (ruwe schatting hoor, don't pin me down on it).

macwilliams
3 september 2009, 18:18
Het zelfde geld ook voor die andere sites trouwens.
Hoe lang heb jij die fcb al te koop staan trouwens?