PDA

View Full Version : Fender Princeton Chorus 2x10"



Midwolda
30 augustus 2009, 08:45
Gisteravond laat thuisgekomen met m'n nieuwste aanschaf: een Fender Princeton Chorus.
Yep, de versie met stereo chorus en gain-midboost-limiter-presence-volume op het overdrive kanaal,
en zowel een mono als een stereo effects loop. O ja, en een koptelefoon-aansluiting.
Bouwjaar ca. 1995, Made in USA, de black-knob versie, 2x25W solid state, originele 2x10" speakers, spring-reverb, footswitch.
Minpuntjes: 1 stukje tolex op de achterkant zit los, geen kabel bij de footswitch. Voor de rest een zeer nette versterker!
Ik kon 'm gisteren (gezien het tijdstip) niet meer op volume uitproberen dus dat ga ik vandaag doen.
Als er mensen zijn die ervaring hebben met deze versterker, graag tips en aanbevelingen en fijne settings en zo hier posten!
Foto van het Internet, eigen piccies volgen nog:

http://www.stagesoundandlighting.com/images/fender.jpg

Aanvulling: mijn muziekstijl: blues/softrock, voornamelijk slag-/ritme-gitaar en af en toe een solootje met wat sju.
Diverse gitaren, humbucker, single coil, combinaties. Weinig tot geen floorpedals erbij. Meest thuis aan het klooien.
Dan leek mij dit wel een erg fijne amp... maar ik meld me wel weer als ik 'm eens opengedraaid heb!

Rinze
30 augustus 2009, 10:08
Het lijkt wel alsof er een soort transistor-Fender-koopwoede heerst hier ;)

Volgens mij zijn dit best lekkere versterkers zolang je min of meer clean speelt. En die stereo chorus is natuurlijk niet gek.

Als je een transistorbak zoekt die vervormd wat beter klinkt zou ik naar de Peavey Transtube-serie kijken. Misschien dat deze versterker wel lekker klinkt met een goed scheurpedaal ervoor, dat weet ik niet.

Plant
30 augustus 2009, 12:15
Ik kocht rond die tijd de grote broer "Ultra Chorus". 2 x 12inch speakers en 2 x 65 Watt. Voor de rest hetzelfde als ik me niet vergis.

Clean was ie erg mooi. En ook zeker die galm en chorus. En het ding kon bloedhard. Ik had toen een Epiphone Sheraton II en een Yamaha Pacifica strat.

Van de distortion was ik ook niet echt kapot. Crunch klonk heel krasserig en ik kon het met de tone regelaars nooit mooi krijgen. Plus de noten stierven niet mooi gelijkmatig weg, beetje krakerig (tja hoe leg je dat uit :???: ). Beetje abrupt van distortion naar clean?

Veel vervorming ging dan wel weer en de amp had veel gain, daar leek het ding voor ontworpen. Zeker die Sheraton II klonk dan lekker vet en vloeiend :lp: .

Ik heb hem verkocht aan iemand die alleen maar clean speelt. Dan is het een topper :crazyhappy: .

Ik hoop maar dat de kleine versie beter voldoet gezien wat je ermee van plan bent. In ieder geval veel geluk ermee.

JeroenSchaaf
30 augustus 2009, 12:24
Gefeliciteerd! Ziet er toch nog netjes uit!

the sure thing
30 augustus 2009, 12:38
Heerlijke versterkers voor thuis!

Midwolda
30 augustus 2009, 13:27
Thanks guys!
Lekker ding zeg, dat clean is inderdaad echt Fender-clean, soepel en zuiver.
Het is een beetje uitkijken dat het niet te snel te schel klinkt, maar ik heb 'm alleen nog met een Strat geprobeerd.
Een LP zal wel heel anders reageren, en input 2 heb ik ook nog niet geprobeerd, schijnt wat donkerder te zijn.
De amp luistert erg goed naar de gitaar-controls dus daar kan ook leuk mee gespeeld worden.
De chorus is superb, zachtjes aanzetten met een beetje reverb en niet meer naar omkijken tenzij je een effect voluit wilt gebruiken.
Het overdrive kanaal is lastig ja, klinkt al snel erg vet, en die limiter merk ik niet veel van maar die schijnt het beter te doen bij hogere gain's.
Maar ik hou niet zo van high-gain dus dat is allemaal nog wel even puzzelen.
Hard kan-ie ook. 2x25W is eigenlijk best wel veel... voor thuis. ;)

En wie kan me nou eens het verschil uitleggen tussen
overdrive
met een randje
distortion
crunch
fuzz
en nog zo wat typeringen...
graag op volgorde gezet met een korte omschrijving :seriousf:

rammybully
31 augustus 2009, 00:25
Het is een te gekke amp, helemaal voor thuis!
Ik heb een tijdje een red-knob versie gehad....

Vooral de stereo chorus is fantastisch!!! Klinkt heerlijk!!!
Ik gebruikte hem ook alleen maar voor de heerlijke chorus....
Klooi maar eens wat met die chorus je kan er ook een soort freaky tremeloachtig effect uit krijgen door de chorus helemaal open te draaien....
Klonk altijd mooi met rustige open akkoorden....

Verder klinkt hij clean gewoon lekker, alleen het overdive-kanaal is even zoeken naar de juiste sound. Dit vond ik altijd wat minder bij deze amp. Je moet vooral niet teveel of teweinig drive willen.... Ook gewoon klooien en je komt er wel uit!!

Have fun with it!!! :strat:

Dimitri92
31 augustus 2009, 13:57
Maat van me heb er ook een staan, die dingen klinken toch goed he.
Hij speelt erdoor met een gibson les paul studio.
Z'n settings zitten altijd hier bij in de buurt:
Treble 4/4,5
mids: 3
Bass: 3
Presence: weet ik niet, ik geloof altijd int midden zegmaar.(werkt ook gewoon met 1-10 toch ? ^^)
Beetje reverb en je hebt super cleans.

En de gainsounds op die dingen zijn zoo goed! Van lekker bluesy tot heavy distortion.
Veel speel plezier ermee!