PDA

View Full Version : HNPUD ( happy new pickup day)



bagheera
29 augustus 2009, 21:38
Ja mensen,
ik heb nog geen foto's maar die komen nog wel eens.
Maar dit is het gitaartje dat onder handen genomen is.

Er zitten nu een suhr ssv ( output iets over de 7 ) en een suhr ssv+ ( output iets over de 10) in

Ze klinken veel moderner dan mijn andere gitaren, en zullen de job waar ik hen voor gekocht heb perfect uitvoeren.
Namelijk het hevigere fusion werk.
Het is ook niet verwonderlijk dat ze dat goed zouden doen, Guthrie Govan heeft dezelfde.

Het zijn gewone zwarte pickups, ik wou er eigenlijk met een gouden kapje maar ik had het hart niet ze terug te sturen.
Dat ongeduld ook he.
Misschien kan ik er een gouden kapje voor kopen, zo ziet het er een beetje goedkoop uit of misschien ook niet.
Ik ben er in ieder geval nog niet aan gewend geraakt.

Ik maak nog wel eens een sound file op een repetitie ofzo en de fototjes komen ook nog wel hoewel er nu ook niet zoveel op te zien is.
Maar nu weten jullie het ook he.

kenx
29 augustus 2009, 21:45
Gefeliciteerd!

:D

bagheera
29 augustus 2009, 21:47
bedankt :seriousf:
ze zijn wel echt leuk van klank hoor.
Het is eigenlijk om iets achter de hand te hebben voor wanneer men gibson les paul een snaar knapt ofzo zonder dat het een echte backup gitaar moet zijn.

macwilliams
29 augustus 2009, 23:27
Fabtastic, briljant!

Orpheo
30 augustus 2009, 02:00
Ja mensen,
ik heb nog geen foto's maar die komen nog wel eens.
Maar dit is het gitaartje dat onder handen genomen is.

Er zitten nu een suhr ssv ( output iets over de 7 ) en een suhr ssv+ ( output iets over de 10) in

Ze klinken veel moderner dan mijn andere gitaren, en zullen de job waar ik hen voor gekocht heb perfect uitvoeren.
Namelijk het hevigere fusion werk.
Het is ook niet verwonderlijk dat ze dat goed zouden doen, Guthrie Govan heeft dezelfde.

Het zijn gewone zwarte pickups, ik wou er eigenlijk met een gouden kapje maar ik had het hart niet ze terug te sturen.
Dat ongeduld ook he.
Misschien kan ik er een gouden kapje voor kopen, zo ziet het er een beetje goedkoop uit of misschien ook niet.
Ik ben er in ieder geval nog niet aan gewend geraakt.

Ik maak nog wel eens een sound file op een repetitie ofzo en de fototjes komen ook nog wel hoewel er nu ook niet zoveel op te zien is.
Maar nu weten jullie het ook he.

7 wat? 10 wat? als je gaat zeggen 'kilo ohm!" ga ik (je) zo hard (uit) lachen.



hoe fuckin vaak moet het nog gezegd worden? kilo ohm, impedantie, is GEEN indicator voor hoe HOT het element is; het zegt eigenlijk geen REET, omdat je de draaddikte niet kent! pas DAN kan je wat zeggen, namelijk hoe de TONE zal zijn, en nog steeds niet hoe HOT het element zal zijn, omdat dat afhangt van de MAGNEET!

voorbeeldje: een 7k ohm spoel (of 2x 3,5 k ohm; symmetrische humbucker dus) met een symmetrisch gekozen draad: beide spoelen dus dezelfde, bijvoorbeeld, dik draad, 42 AWG, met een alnico 8, zal toch hotter klinken dan een 16k ohm spoel (2x 8k ohm) met 44 AWG met een alnico5.

sterker nog, 7k zegt zelf eigenlijk ook geen drol. heb je 2,5k met 42 AWG en 4,5k met 44 awg? of symmetrisch? etc etc etc



impedantie zegt geen kloot over de sterkte van de pickup. Die hangt af ook nog eens van de resonantiepiek van de pickup zelf! voorbeeld: een pickup levert 0,5 volt uit (dat is een betere maat van sterkte!), maar in een heel hoog spectrum levert ie dat pas, en in het hoorbare, of makkelijk-hoorbare, levert ie maar 0,15v. is ie dan 'hot'? ja en nee natuurlijk.



zo, tot zo ver mijn nachtelijke rant: gefeli met die pickups. Ik heb ze helaas nog niet mogen horen, maar ik hoor er wel heel erg positieve dingen over. Volgens mijn pickupboer is dat setje hoe ongeveer een PAF eruit zou zien met de moderne wetenschap als backup.

Spitfire
30 augustus 2009, 10:38
7 wat? 10 wat? als je gaat zeggen 'kilo ohm!" ga ik (je) zo hard (uit) lachen.

Nou, nou, iets genuanceerder mag ook wel. Maar waarom vertellen pickup producenten dan altijd de weerstand erbij om aan te geven hoe 'hot' een pu is? Kom het op bijna alle pagina's tegen.

macwilliams
30 augustus 2009, 11:09
Dat komt omdat wij niet zo veel van deze materie weten. En het bijna ondoenbaar is om het voor iedereen even helder te krijgen. Ik wou dat ik het allemaal begreep. Tesla, ohm, ampère, volt of zelfs inductie. En dat zijn nog maar gedeeltelijk eenheden.

bagheera
30 augustus 2009, 16:22
Ja orpheo : ik beken ik ben uitlach waard.
In de zin dat ik niet al te veel ken van de technische kant van de zaak.
Die 7 en 10 zei ik er maar bij omdat een vriend het heeft gemeten.

Persoonlijk vind ik de pickups redelijk HOT.
zoals gezegd geschikt voor het hevigere werk.

Hebben jullie een oplossing voor het ontbreken van de gouden pickup covers

ze zijn ook inderdaad erg mooi maar het is nog altijd geen gibson.
Ik dacht dat deze gitaar toch wel een concurrent zou worden voor de les paul maar neen toch niet

Mitch
30 augustus 2009, 16:36
Ja orpheo : ik beken ik ben uitlach waard.

Niks ervan, er hoef hier helemaal niemand te worden uitgelachen en al helemaal niet om gebrek aan technische kennis. Daar is een forum juist voor, om elkaar te helpen met kennis en kunde. Uitlachen van mensen kun je beter doen met Idols of Popstars op TV.
Die weerstandswaarden zeggen inderdaad wel iets, mar bij lange na niet alles. Gebruikte magneet (omvang, plaatsing, aard materiaal), dikte van de draad, etc. etc. het is een complex gebeuren. Dan is er nog iets als waargenomen volume. Met lagere output overstuur je minder snel maar dat houdt de dynamiek weer hoger én met minder output behoud je een ruimer klankspectrum en ook dat neem je weer snel waar als 'voller' of misschien ervaar je het zelfs als harder. Maar da's dan wer iets anders dan 'hot'.

Overigens snap ik weinig van je openingspost:

Maar dit is het gitaartje dat onder handen genomen is.
alleen zie ik geen gitaar en heb dus ook geen idee waar je het over hebt.

Kakihara
30 augustus 2009, 19:09
Niks ervan, er hoef hier helemaal niemand te worden uitgelachen en al helemaal niet om gebrek aan technische kennis. Daar is een forum juist voor, om elkaar te helpen met kennis en kunde. Uitlachen van mensen kun je beter doen met Idols of Popstars op TV.
Die weerstandswaarden zeggen inderdaad wel iets, mar bij lange na niet alles. Gebruikte magneet (omvang, plaatsing, aard materiaal), dikte van de draad, etc. etc. het is een complex gebeuren. Dan is er nog iets als waargenomen volume. Met lagere output overstuur je minder snel maar dat houdt de dynamiek weer hoger én met minder output behoud je een ruimer klankspectrum en ook dat neem je weer snel waar als 'voller' of misschien ervaar je het zelfs als harder. Maar da's dan wer iets anders dan 'hot'.

Overigens snap ik weinig van je openingspost:

alleen zie ik geen gitaar en heb dus ook geen idee waar je het over hebt.

Ik ben, net als Bagheera, ook een leek op het gebied van pickups en elektronica, al probeer ik er af en toe wel iets van mee te pikken. Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar mag ik je - als leek zijnde - tegenspreken op het punt dat de gebruikte magneet er toedoet in het geluid ? Het enige wat een magneet - AlNiCo, keramische, neodymium en andere CuNiFe's - doet, is een magnetisch veld creëren, dat de trilling van de snaar omzet in een elektrische stroom (of zoiets). Gezien het feit dat alle magneten kunstmatig verouderd worden om ze te stabiliseren, is het - in theorie - ook mogelijk om het magnetisch veld van de magneet kunstmatig aan te passen. Dus lijkt het me eerlijk gezegd onlogisch dat het materiaal waaruit de magneet gemaakt is, invloed heeft op het geluid. Ik begrijp dan persoonlijk ook niet waarom de ene voorkeur geeft aan elementen met AlNiCo en de andere aan keramische (overigens was volgens Donald Brosnac, wél een autoriteit op gitaarelektronicagebied, een van de eerste customising toepassingen (eind jaren zestig, begin jaren zeventig) met pickups het verwijderen van de AlNiCo-magneten en deze te vervangen door keramische, wat het zoeken van Heilige Graal in vrijwel uitsluitend AlNiCo-elementen op die manier een beetje absurd lijkt. Veel kans dat Page, Clapton, Beck, Peter Green of welke grootheid dan ook dat truckje met de magneet hebben toegepast). Ook het vooroordeel als zouden keramische pickups erg hifi-erig of klinisch klinken en AlNiCo's warm en vol, houdt volgens mij geen steek. Zo gebruikt Bill Lawrence tegenwoordig alleen maar AlNiCo en zijn pickups worden omschreven als - juist - klinisch of hifi-erig.
Om maar te zeggen dat ik het erg eens ben met je als je zegt dat het een complex gedoe is :D

TimmU
30 augustus 2009, 19:23
7 wat? 10 wat? als je gaat zeggen 'kilo ohm!" ga ik (je) zo hard (uit) lachen.



hoe fuckin vaak moet het nog gezegd worden? kilo ohm, impedantie, is GEEN indicator voor hoe HOT het element is; het zegt eigenlijk geen REET, omdat je de draaddikte niet kent! pas DAN kan je wat zeggen, namelijk hoe de TONE zal zijn, en nog steeds niet hoe HOT het element zal zijn, omdat dat afhangt van de MAGNEET!

voorbeeldje: een 7k ohm spoel (of 2x 3,5 k ohm; symmetrische humbucker dus) met een symmetrisch gekozen draad: beide spoelen dus dezelfde, bijvoorbeeld, dik draad, 42 AWG, met een alnico 8, zal toch hotter klinken dan een 16k ohm spoel (2x 8k ohm) met 44 AWG met een alnico5.

sterker nog, 7k zegt zelf eigenlijk ook geen drol. heb je 2,5k met 42 AWG en 4,5k met 44 awg? of symmetrisch? etc etc etc



impedantie zegt geen kloot over de sterkte van de pickup. Die hangt af ook nog eens van de resonantiepiek van de pickup zelf! voorbeeld: een pickup levert 0,5 volt uit (dat is een betere maat van sterkte!), maar in een heel hoog spectrum levert ie dat pas, en in het hoorbare, of makkelijk-hoorbare, levert ie maar 0,15v. is ie dan 'hot'? ja en nee natuurlijk.



zo, tot zo ver mijn nachtelijke rant: gefeli met die pickups. Ik heb ze helaas nog niet mogen horen, maar ik hoor er wel heel erg positieve dingen over. Volgens mijn pickupboer is dat setje hoe ongeveer een PAF eruit zou zien met de moderne wetenschap als backup.


Jeetje orpheo. Wat ben jij toch kortaf af en toe.beetje rustiger mag wel hé:)

Mitch
30 augustus 2009, 19:44
Ik ben, net als Bagheera, ook een leek op het gebied van pickups en elektronica, al probeer ik er af en toe wel iets van mee te pikken. Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar mag ik je - als leek zijnde - tegenspreken op het punt dat de gebruikte magneet er toedoet in het geluid ? Het enige wat een magneet - AlNiCo, keramische, neodymium en andere CuNiFe's - doet, is een magnetisch veld creëren, dat de trilling van de snaar omzet in een elektrische stroom (of zoiets). Gezien het feit dat alle magneten kunstmatig verouderd worden om ze te stabiliseren, is het - in theorie - ook mogelijk om het magnetisch veld van de magneet kunstmatig aan te passen. Dus lijkt het me eerlijk gezegd onlogisch dat het materiaal waaruit de magneet gemaakt is, invloed heeft op het geluid. Ik begrijp dan persoonlijk ook niet waarom de ene voorkeur geeft aan elementen met AlNiCo en de andere aan keramische (overigens was volgens Donald Brosnac, wél een autoriteit op gitaarelektronicagebied, een van de eerste customising toepassingen (eind jaren zestig, begin jaren zeventig) met pickups het verwijderen van de AlNiCo-magneten en deze te vervangen door keramische, wat het zoeken van Heilige Graal in vrijwel uitsluitend AlNiCo-elementen op die manier een beetje absurd lijkt. Veel kans dat Page, Clapton, Beck, Peter Green of welke grootheid dan ook dat truckje met de magneet hebben toegepast). Ook het vooroordeel als zouden keramische pickups erg hifi-erig of klinisch klinken en AlNiCo's warm en vol, houdt volgens mij geen steek. Zo gebruikt Bill Lawrence tegenwoordig alleen maar AlNiCo en zijn pickups worden omschreven als - juist - klinisch of hifi-erig.
Om maar te zeggen dat ik het erg eens ben met je als je zegt dat het een complex gedoe is :D
Je mag het met me oneens zijn, maar het gebruikte materiaal maakt wel degelijk veel verschil. Kort door de bocht geeft een Alnico 2 minder hoog dan 3, dat weer minder geeft dan 5, etc. Dat kan dan bijvoorbeeld weer gebruikt worden om het verlies van helderheid/tophoog, dat kan optreden bij bijvoorbeeld een dikke draad of meer windingen, te compenseren. Zo zul je bij lagere output humbuckers vaker alnico 2 magneten tegenkomen en bij hogere output humbuckers alnico 5 of keramisch.

Rinze
30 augustus 2009, 20:01
En vroeger gebruikte Bill Lawrence keramische magneten en beweerde dat die net zo konden klinken als alnico's.. Natuurlijk zijn er allerlei verschillende factoren van invloed maar bij de meest gangbare pups is de gemeten (gelijkstroom)weerstand toch wel degelijk een aanwijzing voor de output (ook al komt er natuurlijk wisselstroom uit het element).

En hoeveel volt zo'n ding afgeeft, wat Dimarzio bijvoorbeeld als aanduiding gebruikt, is weer afhankelijk van de afstand van de pup tot de snaren, de snaardikte en hoe hard er aangeslagen wordt. Zegt dus ook niet alles.

Orph heeft gelijk maar is wel aan het mierenneuken, zeg maar. Bij alle elementen die ik door de jaren heen gebruikt heb (en dat zijn er heel wat) was het toch zo dat een hogere weerstand op meer output duidde. Ook al klopt het dat de faktoren die Orph noemt de onvloed hebben die hij aangeeft, blijkbaar verschillen de meest gangbare elementen wat die faktoren betreft niet zoveel van elkaar.

En het klankverschil tussen keramisch en alnico is over het algemeen toch echt heel duidelijk. Ook al beweerde ook Bill Lawrence dat er heel veel andere faktoren zijn die het geluid bepalen.

OT: mooi zo'n setje, maar idd: wat voor gitaar gaat het nou om?

bagheera
1 september 2009, 10:23
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSC05672-1.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSC05680.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSC05678.jpg

ik vind een gouden pick up toch mooier denk ik, iemand een idee of je gewoon zo'n kapje kan kopen ofzo?
Verder ben ik er wel tevreden van.
Maar zo goed als mijn Gibson wordt ze toch nooit

Pepe
1 september 2009, 10:43
7 wat? 10 wat? als je gaat zeggen 'kilo ohm!" ga ik (je) zo hard (uit) lachen.
hoe fuckin vaak moet... .

Zo!
Ik wilde nog iets zinnigs zeggen maar met dit soort pedante toontjes ben ik snel weg.

bagheera
1 september 2009, 11:10
Zo!
Ik wilde nog iets zinnigs zeggen maar met dit soort pedante toontjes ben ik snel weg.

Ik wil het anders graag weten hoor pepe :makeup:

Luke-wannabe
1 september 2009, 11:55
2 woorden: Orpheo WTF.

macwilliams
1 september 2009, 14:48
Gouden kapjes zijn bij diverse zaken te bestellen. Ikzelf vind de opengewerkte kapjes het mooist, te bestellen bij tonefactory. Dichte kapjes snoepen wat van je hoog weg.

soup
1 september 2009, 15:00
geen gouden kapjes aub, maakt de gitaarn lelijk + saai

toneblo
1 september 2009, 15:45
Geweldige pick up's!!
Goede keus!

toneblo
1 september 2009, 15:46
geen gouden kapjes aub, maakt de gitaarn lelijk + saai


Je hebt ook niks aan een lekker mokkel dat vol hangt met meuk, het liefst alles zo kaal mogelijk!;)

pupanus1
1 september 2009, 15:56
2 woorden: Orpheo WTF.

eigenlijk zijn dat 4 woorden...:makeup:


Ontopic:

Lijken me best interessante pickups, gefeliciteerd!

Epic
1 september 2009, 16:25
Om de technische achtergronden nog een beetje te verduidelijken:

Hier de uitleg van Seymour Duncan. (http://www.seymourduncan.com/support/choosing-installing/how_to_pick_a_pickup.pdf)

Luke-wannabe
1 september 2009, 17:55
eigenlijk zijn dat 4 woorden...:makeup:
Nee hoor. Orpheo (1) Whatthefuck (2)