PDA

View Full Version : zoek info over klira gitaren



wietse
1 april 2003, 20:34
een tijd geleden een oude klira gitaar gekocht (jazzmaster model)
heb een paar fretten vervangen en nu klinkt ie toch verrassend goed ,dus wil graag iets meer er vanaf weten .
op het web is niks te vinden alleen dat het duits is en dat het merk allang niet meer bestaat.

michielv
1 april 2003, 20:44
In het Ultieme Gitaarboek van Tony Bacon staat het volgende: "Klira is de merknaam van de gitaarbouwer Johannes Klier, die zijn bedrijf in 1887 oprichtte. In de jaren '60 produceerde de firma talrijke zelf ontwikkelde, op Fender geinspireerde massive gitaren. Klira is zich later volledig op imitaties gaan toeleggen."

Meer weet ik ook niet zo gauw :smile:

Droffie
3 april 2003, 11:49
Hoi,
Klira is inderdaad een Duits merk.
Ik ben in 't bezit van een akoestische gitaar van Klira. Het is ook niet verwonderlijk dat je gitaar goed klinkt want Klira stond bekend als een uitzondelijk goede gitaarbouwer. Ik heb mijn akoestische laten taxeren en is ongeveer zo'n 5000 gulden waarden. Nieuw was ie 30 jaar geleden 750 gulden.
Helaas is er weinig bekend over Klira maar ze zijn idd al een lange tijd niet meer produktief.

in ieder geval congrats met je gitaar.

gr
d.

wietse
3 april 2003, 12:09
dat is leuk om te horen wist wel dat het merk een goede naam had, maar ik verwachte er niet bijzonder veel van.
kocht hem namelijk een maand geleden op een rommelmarkt voor 100 euro de verkoper zij dat ie van '58 was .
wat ik vreemd vond want toen kwam fender ook net met z,n jazzmaster , maar kan best aan de droogte scheurtjes te zien.
de hout keuze verbaasde me wel want volgens mij is het eiken, lijkt namelijk of ze zo een stuk uit m'n ouders bankstel weg hebben gesneden,en hij is dus ook beestachtig zwaar zelfs zwaarder dan m'n lp copy.

Droffie
3 april 2003, 15:32
Zo zo...mooie deal voor 100 eurootjes...Waarschijnlijk is die een veelvoud waard.
Hij zal wel zo zwaar zijn omdat ie waarschijnlijk een mahonie body heeft. Kan je er geen foto van laten zien?
Neem 'm een keer mee naar een vintage beurs. Misschien dat je er daar meer over kan vinden. Een goede gitaar tech kan je ook wel het een en ander vertellen over de kwaliteit.

Ik had laatst een site gevonden met Klira modellen erop. Was op een vintage site. Als ik die nog kan vinden post ik het wel even.

wietse
3 april 2003, 16:50
ik heb geen site waar ik hem op kan zetten maar kan je wel een paar fotootje toe mailen.

Luca P
4 april 2003, 22:25
Ik heb het boek Elektro gitarren Made in Germany.
Staat een flink stuk in over Klira gitaren met veel foto's.
Omschrijf hem eens. Misschien staat hij hier in, want er staat ook een complete lijst met alle modelen in.

wietse
4 april 2003, 23:21
het is jazzmaster model in blanke uitvoering met 2 soapbar pickups en met een zwarte slagplaat.
de minipots die een originele jazzmaster heeft ontbreken.

Luca P
5 april 2003, 00:41
'58 lijkt me wel erg vroeg.
Maar helaas staan hier gitaren in vanaf 1960.

Verder zie ik in de lijst staan:
-1970-Fender Jazzmaster kopie.
De naam van dit model is SM8. Bauart(tja Duits boek, eh bouw wijze)massiv
Verder dubbele cutaway, 2 pick ups.
En helaas ook geen foto van dit model.
Andere modelen die een beetje overeenkomen met je omschrijving zijn:
Ohoi, Arkansas, Sioux, Nevada.
En ook,
Star Club (lijkt op de Jaguar) en Kentucky (met vibrator)
Al deze gitaren stammen van 1965 tot 1970.
Staat er verder geen naam of nummer op?

wietse
5 april 2003, 08:56
nee er staat helaas niks op die stickers zijn lang geleden verwenen denk ik.
als de kentucky de enigste is met een tremelo dan zoal die het wel zijn want hij heeft een tremelo.
en inderdaad '58 leek mij ook al erg vroeg,al was het alleen maar omdat het dan een copy zou zijn uit het introduktie jaar van de jazzmaster.
maar in ieder geval bedankt voor de moeite weet nu weer wat meer.