PDA

View Full Version : Dr. Z amp



kenx
29 augustus 2009, 17:56
Hallo jongens,

Ik heb hier via google 1 topic over gevonden, maar daar werd ik niet veel wijzer uit door wel 3 pagina's met gezeik over Van Der Haar. Nu had ik een paar vraagjes voor jullie. Ik zag de 18 watter (het type is me even ontslopen). Nu vroeg ik me af of dit voldoende was voor in een band? Ik heb eigenlijk op redelijke hoge volumes clean nodig, dus ik veronderstel dat dit iets te weinig zal zijn...? Vanaf welke wattage bij deze versterkers kan je de clean nog goed gebruiken? Het moet écht wel clean zijn... Nu ik kom ook niet veel sites tegen waar ik prijzen vind, laat staan dealers. Kan iemand me van een paar modelen de prijs zeggen? Richtprijs wel te verstaan (+-). En nog 1 vraagje, waarom zie je die hier op het forum bijna zelden voorbijkomen? IMO zijn het toch wel goeie ampjes?

Groetjes

nico verduin
29 augustus 2009, 18:22
2e hands Twin Reverb op de kop tikken... 100W clean...
De 18W ampjes zijn ruimschoots voorbij gekomen door de jaren. Maar je wilt toch meer vermogen?

Rhythm Machine
29 augustus 2009, 18:23
Een (buizen)watt of 20 is meestal wel voldoende om in een band mee te kunnen. Het beste is altijd om er zelf eens 1 te proberen, dan weet je of het iets voor jou is. Lefty Freddie verkoopt een Dr. Z Z28 (22 watt als ik mij niet vergis):

http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Gitaar_en_basversterkers/19887612/Te_koop_dr_z_z28_in_nieuwstaat.html

Freddie is een hele vriendelijke man die je graag zal ontvangen met een pintje of een koffietje om de versterker eens flink aan de tand te voelen. Bovendien woont hij niet ver bij jou vandaan, en is de prijs bespreekbaar.

kenx
29 augustus 2009, 18:28
Bedankt voor de tip Rhythm machine, maar dat is toch wel net iets boven mijn budget... (eigenlijk nogal veel voor een head alleen) Toch bedankt!

Groetjes

kenx
29 augustus 2009, 18:31
2e hands Twin Reverb op de kop tikken... 100W clean...
De 18W ampjes zijn ruimschoots voorbij gekomen door de jaren. Maar je wilt toch meer vermogen?

Ja sorry was er ook vergeten bij te vertellen dat ik ook, (het meeste) veel distortion gebruik in de band... 70's - 80's rock coverband... Maar aangezien we ook regelmatig een cleanertje ertussengooien, zou ik het liefst nog wat vermogen 'opzij hebben staan'... Als je dat begrijpt...

Ik zoek dus niet specifiek veel meer vermogen, maar ik vroeg me gewoon af ofdat die dr. Z'tjes van 18 watt of 22 het redden met voorgenoemde specs...

Groeten

Rhythm Machine
29 augustus 2009, 18:35
Bedankt voor de tip Rhythm machine, maar dat is toch wel net iets boven mijn budget... (eigenlijk nogal veel voor een head alleen) Toch bedankt!

Groetjes

Voor een Dr. Z moet je toch minstens op 1000 euro rekenen voor een top, voor een combo nog meer.

Rhythm Machine
29 augustus 2009, 18:40
Ik zoek dus niet specifiek veel meer vermogen, maar ik vroeg me gewoon af ofdat die dr. Z'tjes van 18 watt of 22 het redden met voorgenoemde specs...

Groeten

Met single coils zeker, met humbuckers zal kantje boordje zijn.

kenx
29 augustus 2009, 18:46
Met single coils zeker, met humbuckers zal kantje boordje zijn.

tele, dus single coil.

EuroCinema
29 augustus 2009, 22:35
De lol van zo'n amp zit wat mij betreft wel juist in het mooie middengebied met een fraai randje. Voor clean afgewisseld met distortion zou ik een ander soort amp kiezen...

soup
29 augustus 2009, 22:38
DR Z is toch boutique?


Dan weet je toch dat je zulke prijzen gaat tegen komen ...

Mitch
29 augustus 2009, 22:45
De lol van zo'n amp zit wat mij betreft wel juist in het mooie middengebied met een fraai randje. Voor clean afgewisseld met distortion zou ik een ander soort amp kiezen...

Juist. Kijk verder dan alleen vermogen, kijk eens naar het karakter van een versterker, naar hoe je spel is, het repertoire en hoe je dat het liefst oplost. Als je liever een éénkanaals amp wil kan ik me dat goed voorstellen, maar dan zul je aan de pedalen moeten als je stevig wil scheuren én perfect clean wil kunnen. Dat kan al met een AC15 (afhaneklijk van de speaker), maar ook met een AC30 als je niet vies bent van tillen, of een Koch Studiotone, of een Marshall 2061, een Dual Showman, een JMP, een.... afijn, ik noem nu een uiterst willekeurige rij amps op, om aan te geven dat er ontzettend veel mogelijk is en dat het onzinnig is om gewoon maar wat amps te gaan roepen. Wat wil je precies, wat zoek j, waarom kwam je bij de Dr. Z uit etc. Dat soort vragen zijn veel belnagrijker dan het exacte vermogen. Ik heb op een écht groot podium ook prima hoorbaar clean staan tokkelen over mijn 12W topje maar ik heb in een slechte oefenruimte (hok vol herrie) ook wel eens te weinig gehad aan een 50W bak.
Het is allemaal zo betrekkelijk.

kenx
29 augustus 2009, 23:24
Juist. Kijk verder dan alleen vermogen, kijk eens naar het karakter van een versterker, naar hoe je spel is, het repertoire en hoe je dat het liefst oplost. Als je liever een éénkanaals amp wil kan ik me dat goed voorstellen, maar dan zul je aan de pedalen moeten als je stevig wil scheuren én perfect clean wil kunnen. Dat kan al met een AC15 (afhaneklijk van de speaker), maar ook met een AC30 als je niet vies bent van tillen, of een Koch Studiotone, of een Marshall 2061, een Dual Showman, een JMP, een.... afijn, ik noem nu een uiterst willekeurige rij amps op, om aan te geven dat er ontzettend veel mogelijk is en dat het onzinnig is om gewoon maar wat amps te gaan roepen. Wat wil je precies, wat zoek j, waarom kwam je bij de Dr. Z uit etc. Dat soort vragen zijn veel belnagrijker dan het exacte vermogen. Ik heb op een écht groot podium ook prima hoorbaar clean staan tokkelen over mijn 12W topje maar ik heb in een slechte oefenruimte (hok vol herrie) ook wel eens te weinig gehad aan een 50W bak.
Het is allemaal zo betrekkelijk.

Hoy Mitch,

Bedankt voor je uitleg. Eerst en vooral weet ik dat ik verschillende amps kan gebruiken. Een kleine beschrijving: Wij zijn dus rock/pop coverband en onze playlist bestaat, om nu maar even titels te noemen: whole lotta rosie, born to be wild, sweet home alabama, here comes the sun (binnekort), are you gonna go my way, enz enz enz... Redelijk uiteenlopend dus.

Ik zag dit ampje bij een gitarist van België's bekendste coverband, The Magical Flying Thunderbirds, en vond deze een lekkere sound hebben. Ik had wel verwacht dat hij met vooral met pedaaltjes zou spelen, maar toch, die amp had iets. Na even opzoek werk kwam ik dus bij het besluit dat het een Dr. Z was, en wou daarbij even weten wat de prijzen waren van die ampjes, aangezien ik misschien heel binnekort een nieuwe amp ga aanschaffen. Maar dat staat zeker nog niet gepland voor dit jaar. Dus eigenlijk was het meer een beetje uit nieuwsgierigheid.

Aangezien de Dr. Z een eenkanaals amp is, ben ik bij het besluit gekomen dat het dus niet echt de amp is die ik zoek. Al hadden ze in de filmpjes op youtube wel een lekkere sound.

Om dan, terwijl ik toch bezig ben, maar even uitleg te vragen over de volgende versterkers. Ik had gedacht aan deze exemplaren:

Budget <1000 euro
Liefst combo

Marshall Vintage Modern Combo:dit lijk mij tot nu toe de beste keuze, aangezien 'ie die echte ouwe marshall overdrive heeft, maar naar 't schijnt ook wel een te pruimen clean heeft... 2dehands exemplaar uiteraard...

Vox ac-30 deze amp vind ik ook wel iets hebben, mede vanwege de goede clean, maar is het mogelijk om zonder pedaaltjes een stevige distortion te krijgen? Dat zou wel iets minder zijn natuurlijk, aangezien ik niet zo voor de distortion uit pedaaltjes ben...

ENGL screamer deze amp vond ik ook na een tijdje zoeken op het forum, al is het enige nadeel, mijn insziens, dat 'ie maar 1 speaker heeft... Ik zou het liefst een 2 x 12 hebben, maar aangezien ik (als ik een 2dehands exemplaar vind) een extern cabinet wil aanschaffen, ik ook weer voorbij mijn richtprijs van 1000 euro zou voorbij gaan...

Als iemand nog voorstellen heeft, je mag het me altijd zeggen, ik sta helemaal open voor suggesties. Als iemand nog info wenst te krijgen, kan je altijd vragen. Grootte/ gewicht, maakt helemaal niets uit, maar ik verkies dan toch een 2 (of meer) kanaals amp, 1 kanaals amp lijkt me na wat opzoekingswerk niets voor mij, of hij moest voldoende vermogen hebben, om op hoog volume, toch nog clean te kunnen spelen.

Alvast bedankt iedereen voor de reacties!

Ps: ik speel op een Gretsch 5120, en tele

Mvg,

Kenny

soup
29 augustus 2009, 23:31
Zo'n screamer kun je voor X00 euro kopen en dan koop je nog zo'n 2X12 kast bij en zit je onder de 1000 euro.


edit: Screamers dacht ik goedkoper te vinden, op MP staan ze voor 800 gemiddeld, gek.

kenx
29 augustus 2009, 23:37
Zo'n screamer kun je voor X00 euro kopen en dan koop je nog zo'n 2X12 kast bij en zit je onder de 1000 euro.


edit: Screamers dacht ik goedkoper te vinden, op MP staan ze voor 800 gemiddeld, gek.

Oké, dan maar zonder extra cabinet, maar was er geen andere ENGL die iets goedkoper was, maar eigenlijk redelijk vergelijkbaar met de screamer?

kenx
29 augustus 2009, 23:40
De ENGL Thunder bedoelde ik...

soup
29 augustus 2009, 23:44
Maar die heeft een gedeelde gain, dus dat gaat ook niet jouw ding zijn.

kenx
30 augustus 2009, 00:13
Maar die heeft een gedeelde gain, dus dat gaat ook niet jouw ding zijn.

Ah oké, dankje voor de info ;)

Mr.Bluesbreaker
30 augustus 2009, 00:21
Als je een vintage modern, een AC30 en een Engl Thunder/Screamer in 1 adem noemt, dan wordt het denk ik tijd om ze eens te beluisteren denk ik. :D

kenx
30 augustus 2009, 00:59
Als je een vintage modern, een AC30 en een Engl Thunder/Screamer in 1 adem noemt, dan wordt het denk ik tijd om ze eens te beluisteren denk ik. :D

Wel daar heb je groot gelijk in, maar het probleem is net dat ik ze nog niet eens heb kùnnen beluisteren...

Shaggy
30 augustus 2009, 01:47
Met jouw budget kan je ook kijken naar een Mesa Boogie DC5. Daar vind je zeker wat je zoekt.

Genoeg headroom!!

Ik ken die DrZ van mijn grote vriend de gearmanndude van youtube. Ik lig altijd in een kreuk om hem.

RolandT
30 augustus 2009, 07:54
Ik heb hier via google 1 topic over gevonden... Nu ik kom ook niet veel sites tegen waar ik prijzen vind, laat staan dealers. Kan iemand me van een paar modelen de prijs zeggen? Richtprijs wel te verstaan (+-).Op de site van Dr.Z (http://www.drzamps.com/index.html) vind je de dealers ondermeer Jacky Claes (http://www.jackyclaes.be/productennl.php?idmenu=181) in Belgie (zonder prijzen:-) en de Pro Guitar Shop (http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.html) in Duitsland (met prijzen). DR.Z stond ook op mijn verlandlijst maar ze waren niet goedkoop en ik heb mijn geluk gevonden bij Matamp (http://www.matamp.co.uk/1224IIhead.htm) (ook niet goedkoop maar dichter bij huis en meer custom opties).

Mitch
30 augustus 2009, 10:14
Nou, da's duidelijk. Als je liever niet met pedalen werkt kun je beter verder kijken naar een twee of driekanaals versterker want er zijn er maar heel weinig (sowieso in dit budget) die zó dynamisch zijn dat ze met één kanaal van superclean naar stevige scheur kunnen.
Ik weet niet wat ze momenteel kosten, maar die Vox AC50 is ook heel aardig wat dat betreft. Het cleane kanaal kun je nét op een randje afstellen maar kan ook clean hard genoeg en het drive kanaal kun je pirma classic rock mee scheuren, ook met een tele.
Volgens mij zijn ze niet zo'n enorme verkoophit en komen ze langzaamaan in de opruiming, ik zou daar serieus eens voor kijken. Stukken lekkerdere, vooral lossere sound voor classic rock dan zo'n scherpe scheurbak als een Engl Thunder.

soup
30 augustus 2009, 11:40
Op de site van Dr.Z (http://www.drzamps.com/index.html) vind je de dealers ondermeer Jacky Claes (http://www.jackyclaes.be/productennl.php?idmenu=181) in Belgie (zonder prijzen:-) en de Pro Guitar Shop (http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/AmpPreisliste.html) in Duitsland (met prijzen). DR.Z stond ook op mijn verlandlijst maar ze waren niet goedkoop en ik heb mijn geluk gevonden bij Matamp (http://www.matamp.co.uk/1224IIhead.htm) (ook niet goedkoop maar dichter bij huis en meer custom opties).
Is/was dat de jouw MATAMP combo die te koop stond?

kenx
30 augustus 2009, 12:20
Oké mitch, bedankt voor de info. Ik denk dat als ik voor een nieuwe amp ga, dan toch maar een vox neem. Ik vroeg me echter nog wel af ofdat een ac30 echt wel genoeg gain heeft, omdat als ik zo'n amp koop een redelijke investering is voor me (15 jaar) en ik dan helemaal geen zin heb om nog pedalen bij te kopen... Dus genoeg gain à la ac/dc, Black Sabbath, enz...?

Bedankt iedereen voor de info!

Grtz

Mitch
30 augustus 2009, 12:27
Een AC30, zeker de moderne versie kan verdomd lekker scheuren, maarrrrr..... dan moet de master laag en de pre amp (volume) vrijwel voluit. Ge-wel-di-ge crunch, zonder meer voldoende voor de stijlen die je noemt, maar dan schoont -ie niet meer helemaal op bij terugdraaien van je volumepot. Als je echt géén pedalen wil gebruiken zou ik er niet voor gaan.
Ik ben fan en zeer tevreden eigenaar van een AC30 en met drie drive pedalen kan ik er een ontzettend vette clean, milde crunch, stevige scheur en lead uit halen, óók met een tele met weinig output, dus het is absoluut mogelijk. Maar als je met zo min mogelijk of géén pedalen wil werken is de AC50 een betere keuze. Die heeft natuurlijk wel weer het eeuwige nadeel t.o.v. een non channel switcher dat -ie minder dynamisch is en wat platter klinkt. Doe je niks aan en in hoeverre je het storend vindt hangt volledig van je speelstijl en smaak af, daar kan ik niet over oordelen.

soup
30 augustus 2009, 12:47
Waarom wil je geen pedalen?

Mitch
30 augustus 2009, 13:14
Nog nooit goeie pedalen gebruikt waarschijnlijk :D

kenx
30 augustus 2009, 13:14
Een AC30, zeker de moderne versie kan verdomd lekker scheuren, maarrrrr..... dan moet de master laag en de pre amp (volume) vrijwel voluit. Ge-wel-di-ge crunch, zonder meer voldoende voor de stijlen die je noemt, maar dan schoont -ie niet meer helemaal op bij terugdraaien van je volumepot. Als je echt géén pedalen wil gebruiken zou ik er niet voor gaan.
Ik ben fan en zeer tevreden eigenaar van een AC30 en met drie drive pedalen kan ik er een ontzettend vette clean, milde crunch, stevige scheur en lead uit halen, óók met een tele met weinig output, dus het is absoluut mogelijk. Maar als je met zo min mogelijk of géén pedalen wil werken is de AC50 een betere keuze. Die heeft natuurlijk wel weer het eeuwige nadeel t.o.v. een non channel switcher dat -ie minder dynamisch is en wat platter klinkt. Doe je niks aan en in hoeverre je het storend vindt hangt volledig van je speelstijl en smaak af, daar kan ik niet over oordelen.

Oké, dus volgens jouw kan ik dan beter voor de AC50 gaan? Ik ga proberen om binnekort ergens eentje te kunnen testen! Bedankt nogmaals voor de nuttige tips ;)


Waarom wil je geen pedalen?

Omdat ik van het principe ben, dat als je een dure versterker koopt, je niet moet zitten sukkelen met drive pedalen. Ik ben trouwens helemaal geen fan van de slechte sound die de goedkopere drive pedalen voortbrengen (lees: <100 euro) en ben dan ook niet van plan van meer dan 100 euro uit te geven aan een pedaaltje, terwijl je dan net een nieuwe, duurdere versterker koopt. Het geld groeit me jammer genoeg niet op de rug...:(

Groetjes,

Kenny

kenx
30 augustus 2009, 13:15
Nog nooit goeie pedalen gebruikt waarschijnlijk :D

Inderdaad. Ik heb nu een goeie overdrive, en dus geen behoefte aan het kopen van een overdrive in pedaalvorm, over andere effecten (wah, enz...) ben ik overigens wel te spreken.

soup
30 augustus 2009, 13:23
Omdat ik van het principe ben, dat als je een dure versterker koopt, je niet moet zitten sukkelen met drive pedalen. Ik ben trouwens helemaal geen fan van de slechte sound die de goedkopere drive pedalen voortbrengen (lees: <100 euro) en ben dan ook niet van plan van meer dan 100 euro uit te geven aan een pedaaltje, terwijl je dan net een nieuwe, duurdere versterker koopt. Het geld groeit me jammer genoeg niet op de rug...:(

Groetjes,

Kenny

Maar dan ga je dus nooit een delay/Chorus/... aan je geluid toevoegen.

kenx
30 augustus 2009, 13:30
Maar dan ga je dus nooit een delay/Chorus/... aan je geluid toevoegen.

Zie mijn vorige post.


Over andere effecten dan distortion en overdrive, ben ik wel te spreken. Ik zei alleen maar dat ik nog geen enkele goede ervaring met dist. of OD heb gehad...

RolandT
30 augustus 2009, 13:37
Is/was dat de jouw MATAMP combo die te koop stond?No way. (Ik heb geen combo maar een 1224 head (http://www.10pont.net/trad2.jpg))

Mitch
30 augustus 2009, 14:12
Inderdaad. Ik heb nu een goeie overdrive, en dus geen behoefte aan het kopen van een overdrive in pedaalvorm, over andere effecten (wah, enz...) ben ik overigens wel te spreken.

Het is een afweging. Als een versterker gewoon dé basissound heeft die je helemaal te gek vindt dan kun je dat, met enige zoeken, prima aanvullen met goede pedalen. Al moet ik daar in één adem aan toevoegen dat het aanbod drivepedalen enorm groot is, het aanbod van écht goede drivepedalen is vrij klein en het aanbod goed en betaalbaar is zo mogelijk nog kleiner.

kenx
30 augustus 2009, 15:24
Het is een afweging. Als een versterker gewoon dé basissound heeft die je helemaal te gek vindt dan kun je dat, met enige zoeken, prima aanvullen met goede pedalen. Al moet ik daar in één adem aan toevoegen dat het aanbod drivepedalen enorm groot is, het aanbod van écht goede drivepedalen is vrij klein en het aanbod goed en betaalbaar is zo mogelijk nog kleiner.

Ja, da's net wat ik ook dacht. Nu heb ik wel al veel dingen gehoord over de bad monkey... Heeft 'ie wel degelijk een goeie sound? Ik heb nu een Boss DS-1, en die lijkt, imo, op niets! Mijn insziens slechtste pedaal die ik al ooit gehad heb...

Mitch
30 augustus 2009, 15:37
Eén van de beste pedalen in de categorie betaalbaar is naar mijn ervaring een gemodde Ibanez SML of MS10. Zoek maar eens in Effecten op MS10. Het pedall zelf is ruk, maar met mods één van de meest transparante, natuurlijk klinkende drives die ik ken. Volgens mij was er pas nog iemand die er hier één te koop had. En neem van mij aan dat die prima samen gaat met een AC30 :)

kenx
30 augustus 2009, 18:32
Eén van de beste pedalen in de categorie betaalbaar is naar mijn ervaring een gemodde Ibanez SML of MS10. Zoek maar eens in Effecten op MS10. Het pedall zelf is ruk, maar met mods één van de meest transparante, natuurlijk klinkende drives die ik ken. Volgens mij was er pas nog iemand die er hier één te koop had. En neem van mij aan dat die prima samen gaat met een AC30 :)

Hoy,

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker eens checken.
Al denk ik niet dat je die 2dehands makkelijk gaat vinden mét mod.

Groetjes

Kenny

Nielsje
30 augustus 2009, 18:34
Gelukkig weet iedereen hier op het forum de virtuele weg te vinden naar de man die magie beoefend met z'n soldeerbout!

kenx
30 augustus 2009, 19:22
Gelukkig weet iedereen hier op het forum de virtuele weg te vinden naar de man die magie beoefend met z'n soldeerbout!

En die is?

Nielsje
30 augustus 2009, 19:25
Ja, als ik hier ga vertellen dat die ene mod met de dubbele naam hier ook heel goed is het modden en fixen van pedalen, dan wordt er weer moord, brand en spam geschreeuwd.

Dus dat doe ik niet :D

the sure thing
30 augustus 2009, 19:52
ja, als ik hier ga vertellen dat die ene mod met de dubbele naam hier ook heel goed is het modden en fixen van pedalen, dan wordt er weer moord, brand en spam geschreeuwd.

Dus dat doe ik niet :d moord brand spam!!! :)

kenx
30 augustus 2009, 20:47
Nu kan ik toch even niet meer volgen... :D

Nielsje
30 augustus 2009, 20:55
Dat is dan heel erg spijtig voor je..

Mitch
30 augustus 2009, 20:58
Collega Dirk_Hendrik doet dat. Op marktplaats.nl staat momenteel een MS10 te koop voor 35E, trek een vergelijkbaar bedrag uit voor modden en je zit voor onder de 100E aan een uitstekend drivepedaal.
Maar goed, je was op zoek naar een amp, toch? :D

kenx
30 augustus 2009, 21:16
Collega Dirk_Hendrik doet dat. Op marktplaats.nl staat momenteel een MS10 te koop voor 35E, trek een vergelijkbaar bedrag uit voor modden en je zit voor onder de 100E aan een uitstekend drivepedaal.
Maar goed, je was op zoek naar een amp, toch? :D

Lol, daar had ik een topic voor gestart ja :D

Oké jongens, dan gaan we nu maar weer wat strenger zijn: ontopic:mad:



:D :cheerup:

Yek1
30 augustus 2009, 22:06
Je bent er geloof ik al vanaf gepraat, maar 18w is te weinig vermogen.

De huidige hype rond de kleine versterkers (5w, 18w) levert prachtige amps op, maar vooral voor thuis of voor muzikanten die altijd over een PA en monitoren spelen (en daardoor goed hoorbaar zijn in de zaal en voor zichzelf).

Voor jezelf op het podium wordt het al krap qua headroom, maar zeker als je amp ook nog het café in moet blazen.

kenx
31 augustus 2009, 23:42
Je bent er geloof ik al vanaf gepraat, maar 18w is te weinig vermogen.

De huidige hype rond de kleine versterkers (5w, 18w) levert prachtige amps op, maar vooral voor thuis of voor muzikanten die altijd over een PA en monitoren spelen (en daardoor goed hoorbaar zijn in de zaal en voor zichzelf).

Voor jezelf op het podium wordt het al krap qua headroom, maar zeker als je amp ook nog het café in moet blazen.

En de amp wordt het meest gebruikt bij repetities, zelden gigs tot nu toe, dus heeft weinig zin lijkt mij...

Pepe
1 september 2009, 02:34
Een 18 watt amp heeft meer te maken met speelopvatting en repetoire. Je moet dat niet gebruiken als je denkt in termen als clean/edge en lead, daar zijn die amps niet voor bedoeld. Maar werk je veel met je volumeknop op je gitaar in een rootsy setting, hard to beat. Als je niet zonder pedalen wil spelen dan zou ik naar wat meer vermogen uitkijken.

heavy-metal-thunder
2 september 2009, 20:59
Je bent er geloof ik al vanaf gepraat, maar 18w is te weinig vermogen.

De huidige hype rond de kleine versterkers (5w, 18w) levert prachtige amps op, maar vooral voor thuis of voor muzikanten die altijd over een PA en monitoren spelen (en daardoor goed hoorbaar zijn in de zaal en voor zichzelf).

Voor jezelf op het podium wordt het al krap qua headroom, maar zeker als je amp ook nog het café in moet blazen.

ik begrijp dit echt niet. Met mijn AC30 blaas ik iedereen de oren van zijn lijf. heb een hele tijd met een Fender Deluxe reverb gespeeld, 22W, kon er zelfs met humbuckers nog een hotplate tussen gooien. Meer dan headroom genoeg. En als je op grotere locaties, open lucht speelt, dan hang je er gewoon een mic voor. OK, als je metal speelt, en al de mids weg draait, en je wil die lage oemphfff dan mag je wat meer PK achter je kont hebben. Maar anders... 18W moet meer dan voldoende zijn!

heavy-metal-thunder
2 september 2009, 21:12
ik vind het trouwens wel kort door de bocht, dat je geen od/disto pedaaltje wilt gebruiken. Als het klinkt, dan klinkt het. Op een single channel ben je eigenlijk altijd aangewezen op pedaaltje(s) als je toch nog voldoende clean wilt over hebben, en zelfs op een multichannel is er niets mis mee. Het kan daar ook een verrijking, een sound toevoegen. Ik gebruik heel graag mijn "box of rock" omdat dit op een goede lampenversterker een Marshally sound toevoegt. ik heb een poosje op een Fender hotrod gespeeld, het "more gain" kanaal van ik maar flauwtjes, had weinig laag, weinig body en als ik dan de BOR intrapte dan kreeg ik een Marshall grol. Is dus niets mis mee. Neem nu Steve Vai, die Carvin zal ook wel enkele kanalen hebben, en toch staat hij daar met een bataljon stompboxes.

kenx
2 september 2009, 22:08
ik vind het trouwens wel kort door de bocht, dat je geen od/disto pedaaltje wilt gebruiken. Als het klinkt, dan klinkt het. Op een single channel ben je eigenlijk altijd aangewezen op pedaaltje(s) als je toch nog voldoende clean wilt over hebben, en zelfs op een multichannel is er niets mis mee. Het kan daar ook een verrijking, een sound toevoegen. Ik gebruik heel graag mijn "box of rock" omdat dit op een goede lampenversterker een Marshally sound toevoegt. ik heb een poosje op een Fender hotrod gespeeld, het "more gain" kanaal van ik maar flauwtjes, had weinig laag, weinig body en als ik dan de BOR intrapte dan kreeg ik een Marshall grol. Is dus niets mis mee. Neem nu Steve Vai, die Carvin zal ook wel enkele kanalen hebben, en toch staat hij daar met een bataljon stompboxes.

Nee tuurlijk is daar niets mis mee, maar zoals gezegd, ik ben niet voor pedaaltjes... Al die modelling shit boeit me niet... Het moet echt uit de amp komen! Rocken! :blast:

soup
2 september 2009, 22:30
het is niet allemaal modeling, zucht...

heavy-metal-thunder
2 september 2009, 22:34
We hebben het hier over analoge pedaaltjes, niet over digitale stuff (en zelfs daar zijn heel puike geluiden uit te krijgen). Ik ken maar weinig goede versterkers, met een goed clean, leuke grol en gierende disto, waarbij alles puur uit de lampen komt. Wat maakt dan het verschil, of het uit een pedaaltje komt, of er diodes en-wat-weet-ik-nog in je versterker zitten om er meer gain uit te halen?

heavy-metal-thunder
2 september 2009, 22:42
Ja, da's net wat ik ook dacht. Nu heb ik wel al veel dingen gehoord over de bad monkey... Heeft 'ie wel degelijk een goeie sound? Ik heb nu een Boss DS-1, en die lijkt, imo, op niets! Mijn insziens slechtste pedaal die ik al ooit gehad heb...

Daar waar elk zichzelf resptecterend gitarist zegt: "een dS-1 zou elke gitarist moeten hebben". Ik heb idd. al heel veel shit uit die dingen gehoord, maar ook erg goede zaken. Dikwijls heeft het te maken met afstelling en combinatie gitaar/versterker. Het komt er op neer om de treble niet te hoog te zetten, gain laag (ik durf wedden dat jij hem op 3u hebt staan?) en véél level. Dit gaat de input van een versterker danig pushen en kan dikwijls een heel goed resultaat geven. Verder, een pedaal hoeft niet duur te zijn, want dikwijls is er gewoon veel hype bij. Ik ben erg te spreken over mijn Zvex box of rock, best prijzig, maar denk je dat daar zo'n dure spullen in steken?

Een tijd terug had ik de kans om de soundmix van Uriah Heep en Yesterday&today mee te maken. Zal je mss niets zeggen, maar die mensen hebben in hun carriàre massa's platen verkocht. Marshall super lead, Marshall DSL, TSL en Mesa dual rect. stonden er op het podium. Maar alle gitaristen gebruikten pedaaltjes. Mick box van Uriah Heep stelde zijn SL clean af, en had 2 Marshall Guv'nor 2 pedaaltjes in zijn rig, samen met wat Boss-pedaaltjes voor chorus en delay. Gewone, stomme, goedkope Guvnor's, koop je 2de hands voor 35 euro. Maar dat klonk écht dik en vet. Dave Mineketti van Y&T gebruikte trouwens ook enkele Bosspedaaltjes.

Dosmanos
2 september 2009, 23:46
Het aantal DB's, dus hoe luid ben ik en hoeveel headroom heb ik, hangt voor mijn gevoel voornamelijk af van de efficiëncy van de speaker(s) die je gebruikt. Scheelt echt meer dan een slok op een borrel. Met mijn 12 watt tweed deluxe met een Heritage G12H 30 speel ik op de meeste locaties zonder PA met mijn coverbandje. Wellicht voor mijn rockbandje te weinig volume maar dat heb ik nog niet geprobeerd..
Then again: de gitarist/zanger van ons rockbandje heeft een handwired AC 15 met een blue alnico en dat gaat echt hels hard!
Verkijk je dus niet teveel op het aantal watts... Daarbij: een gezonde buizenversterker drukt er wel eens wat meer uit dan de officiële opgave..
Mijn stelling: 20 watt buizenamp en efficiënte speaker is altijd en overal voldoende.. Kom maar, kom maar, kom maar.. :-)

Pepe
3 september 2009, 00:44
Nee, dat kan je niet zo stellen, en dat uit de mond van een gitarist die vaak een 20 watt Boogie. AC15 of een 22 watt Princeton II gebruikt. Gebruikte in het geval van de Prince wat ik heb hem weg gedaan wegens niet bruikbaar op het podium, clean was ik snel uitgepraat. De engelse Vox AC 15 houd niet over maar het gaat net, de boogie heeft nog nooit een probleem gegeven. Het heeft ook met de speaker te maken, natuurlijk, maar een efficiente Eminence Canabis Rex redde de Prince niet.

Kleine podia of grote is vaak niet het probleem maar juist de optredens die daar tussen zitten. Of als je, zoals ik vanavond, met 6 zangeressen, 2 blazers en extra percussie speelt. Je kan er weinig in absolute termen iets van zeggen.

De AC15 is ongeveer even luid als een 35 watt Vibroverb reissue, mijn Fender 30 staat dan op standje 3. Het is ongeloofelijk irritant als je een amp moet openschroeven als je gewoon een zuiver clean geluid wil horen.

EuroCinema
3 september 2009, 10:08
Gewone, stomme, goedkope Guvnor's, koop je 2de hands voor 35 euro. Maar dat klonk écht dik en vet. Dave Mineketti van Y&T gebruikte trouwens ook enkele Bosspedaaltjes.

Goed punt. Ik wil nog wel een stapje verder gaan: elke gitarist moet in staat zijn om een goeie sound neer te zetten met een middenklasse Fender/Gibson gitaar, een middenklasse buizenamp (vox, fender) en een paar standaard boss/ ibanez pedaaltjes, zeg maar het spul dat je in elke muziekwinkel aantreft. Natuurlijk, met betere spullen kun je nog betere resultaten krijgen. Maar dat zit in de finesses. Als je met die basic stuff kl*te klinkt, beheers je je instrument gewoon nog niet goed genoeg. En dan bedoel ik niet alleen spel, maar ook weten hoe je een gitaar, amp en pedaal zo gebruikt dat je er het beste uit haalt.

En Kenx: even een beetje perspectief. Je bent als ik goed begrijp 15, hebt weinig geld en treedt (nog) niet op. Maar toch haal je je neus op voor apparatuur die voor vele profs goed genoeg is. Daar heb je uiteindelijk niemand mee behalve jezelf. Wij liggen er niet wakker van, de aandeelhouders van Boss kunnen die 45 euro ook wel missen, maar jij staat in een oefenhok met een set-up die niet voldoet. Jouw keuze, maar denk er eens over na zou ik zeggen... :cheerup:

heavy-metal-thunder
3 september 2009, 12:34
Goed punt. Ik wil nog wel een stapje verder gaan: elke gitarist moet in staat zijn om een goeie sound neer te zetten met een middenklasse Fender/Gibson gitaar, een middenklasse buizenamp (vox, fender) en een paar standaard boss/ ibanez pedaaltjes, zeg maar het spul dat je in elke muziekwinkel aantreft. Natuurlijk, met betere spullen kun je nog betere resultaten krijgen. Maar dat zit in de finesses. Als je met die basic stuff kl*te klinkt, beheers je je instrument gewoon nog niet goed genoeg. En dan bedoel ik niet alleen spel, maar ook weten hoe je een gitaar, amp en pedaal zo gebruikt dat je er het beste uit haalt.

En Kenx: even een beetje perspectief. Je bent als ik goed begrijp 15, hebt weinig geld en treedt (nog) niet op. Maar toch haal je je neus op voor apparatuur die voor vele profs goed genoeg is. Daar heb je uiteindelijk niemand mee behalve jezelf. Wij liggen er niet wakker van, de aandeelhouders van Boss kunnen die 45 euro ook wel missen, maar jij staat in een oefenhok met een set-up die niet voldoet. Jouw keuze, maar denk er eens over na zou ik zeggen... :cheerup:

Dat klopt helemaal.

Hij kan natuurlijk mijn Fender Prosonic kopen. Niet te zwaar, onder alle omstandigheden clean, heeft een leuke overdrive en valt net binnen zijn budget... en met de cascade gain kan hij experimenteren en geluiden leren maken. Maar dat valt onder Spam :-)