PDA

View Full Version : Buisexpirimenteren



Mephistocles
29 augustus 2009, 17:55
Wat gebeurt er als ik in mn zelfgebouwde buizenstompboxje twee buizen parallel zet? Dus buisvoetoogjes direct op elkaar solderen (een oog voor een oog:)), dus pin 1 op pin 1, pin 2 op pin 2 etc. Kan dat uberhaupt, of krijg je dan kortsluiting omdat stromen de verkeerde kant op lopen oid? Moet ik dan overal een halfgeleidertje tussen zetten? Moet ik het voltage verdubbelen? Of een andere aanpassing?

En wat zal het resultaat zijn? Neemt ie de gemiddelde tone? Of is het tone op tone en wordt het blubber? Gemiddelde volume of de hoogste volume? Twee keer zoveel gain, egalere gain, bijna dezelfde gain?

Ja ik dacht, vragen is gratis, ik voorkom dat er iets onprettigs zou kunnen gebeuren, en anderen kunnen leren van een voorbeeld van een niet goed idee.

nico verduin
29 augustus 2009, 18:18
Ik zou die buisjes gebruiken om wat te leren.... :soinnocent::soinnocent:

chocorookie
29 augustus 2009, 18:30
Stel je doet dit met transistoren.................., dit gaat ook niet werken toch?

Het enige wat je met transistoren (parallel) doet, iig met juiste schakeling. bias en terugkoppeling, is een spiegelversterker creeeren. Balansschakeling.

BTW een pre-amp buis is een DUBBELE triode, oftewel kant twee versterkertrappen.
Wil je meer versterking, maak er een kathodevolger van (zie marshall schema's)

fredjuh
29 augustus 2009, 20:32
De versterking, de maximale plaatdissipatie en de steilheid van het geheel worden twee keer zo hoog en de anodeweerstand halveert. Ook wordt de gloeidraadstroom twee keer zo hoog. Dit alles wilt zeggen, dat als je het circuit erop aanpast, oftwel de anode en kathodeweerstanden twee keer zo klein maakt, 2 keer zoveel stroom kan leveren en 2 keer zoveel versterking heeft. Ook moet je voeding 2 keer zoveel stroom leveren. Als je de weerstanden hetzelfde laat gaat de buis iets anders draaien en krijgt ie ongeveer 2,5 keer zoveel versterking. Het kan dus zeker een positieve invloed hebben op je geluid, mits je de voedingsreserve hebt. Over gain gesproken: stel je niet al te veel voor, de gain die je eerst op 7 had zul je op 5 hebben

erwin_ve
30 augustus 2009, 01:31
Wat gebeurt er als ik in mn zelfgebouwde buizenstompboxje twee buizen parallel zet? Dus buisvoetoogjes direct op elkaar solderen (een oog voor een oog:)), dus pin 1 op pin 1, pin 2 op pin 2 etc. Kan dat uberhaupt, of krijg je dan kortsluiting omdat stromen de verkeerde kant op lopen oid? Moet ik dan overal een halfgeleidertje tussen zetten? Moet ik het voltage verdubbelen? Of een andere aanpassing?

En wat zal het resultaat zijn? Neemt ie de gemiddelde tone? Of is het tone op tone en wordt het blubber? Gemiddelde volume of de hoogste volume? Twee keer zoveel gain, egalere gain, bijna dezelfde gain?

Ja ik dacht, vragen is gratis, ik voorkom dat er iets onprettigs zou kunnen gebeuren, en anderen kunnen leren van een voorbeeld van een niet goed idee.

Ik wil niet te bot doen maar; je stelt meestal vragen waar je zelf achter kan komen door de basiswerking van electronica en buizen te begrijpen.
Soms denk ik dat je bewust in dit gedeelte komt om een beetje te stangen en herrieschoppen...maar misschien zit ik er wel naast:hippie:

Om deze post toch nog constructief te maken zijn hieronder wat links:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117269 Nico legt hier zeer duidelijk uit hoe een triode(1 helft van een buis) werkt (met berekeningen!)
http://www.valvewizard.co.uk/

chocorookie
30 augustus 2009, 08:37
Hihi, show me the uitgerookte voeding, doen hoor!!!:ok:

Mephistocles
30 augustus 2009, 23:36
je stelt meestal vragen waar je zelf achter kan komen door de basiswerking van electronica en buizen te begrijpen.

Das het probleem inderdaad. Ik ben hier echt niet om herrie te schoppen, dude... Ik ben hier om te leren van anderen die het wel weten. En het meeste leer je natuurlijk door fouten te maken. Ik weet een klein beetje wat elk onderdeeltje doet, en een klein beetje basiskennis van electronica.

Maar bedankt voor de links. Kan ik weer wat meer leren.

erwin_ve
31 augustus 2009, 12:18
Das het probleem inderdaad. Ik ben hier echt niet om herrie te schoppen, dude... Ik ben hier om te leren van anderen die het wel weten. En het meeste leer je natuurlijk door fouten te maken. Ik weet een klein beetje wat elk onderdeeltje doet, en een klein beetje basiskennis van electronica.

Maar bedankt voor de links. Kan ik weer wat meer leren.

Ok dan! Veel plezier met bouwen!

guitarnijboer
31 augustus 2009, 12:59
je kunt de buisvoetjes niet direct op elkaar solderen... Pin 9 komt dan aan pin 1, pin 8 aan pin 2 etc. Maar dit had je natuurlijk ook zelf kunnen bedenken.

Verder kan het op zich geen kwaad als je dit zou proberen mits de voeding 600 mA bij 6,3V of 300mA bij 12V kan leveren.

Mephistocles
31 augustus 2009, 17:10
Geprobeerd, en tis bagger. Minder versterking, minder gain. Een van de twee buizen is duidelijk dominant, en de ander is nauwelijks hoorbaar. Niet bruikbaar dus. Wat anders dus proberen.

Kan ik deze jcm 800 preamp klik (http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm800_50w_4010.pdf) ook op 230 laten werken, netspanning dus, met eventueel wat aanpassingen, met ipv een trafo gewoon met vier diodetjes gelijkrichten, en elcootjes als afvlakfilter? Scheelt weer een trafo. Die koop ik weer als ik wat geld heb. En welk effect heeft dit op het geluid (minder headroom zeker?)?

nico verduin
31 augustus 2009, 17:24
Geprobeerd, en tis bagger. Minder versterking, minder gain. Een van de twee buizen is duidelijk dominant, en de ander is nauwelijks hoorbaar. Niet bruikbaar dus. Wat anders dus proberen.

Kan ik deze jcm 800 preamp klik (http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm800_50w_4010.pdf) ook op 230 laten werken, netspanning dus, met eventueel wat aanpassingen, met ipv een trafo gewoon met vier diodetjes gelijkrichten, en elcootjes als afvlakfilter? Scheelt weer een trafo. Die koop ik weer als ik wat geld heb. En welk effect heeft dit op het geluid (minder headroom zeker?)?Ik zou gelijk een andere hobby gaan zoeken....... als je niet realiseert waar je mee bezig bent... Vroeger had je nog wel eens van die U radio toestellen. Die hadden ook directe gelijkrichting uit het NET. Volledig in bakeliet om het te isoleren zodat je er niet met je tengels aan kon komen.. Zijn al een jaartje of wat verboden.... gek heh...

Maar serieus... als je niet realiseert wat je van plan was... dan zou ik er heel gauw mee stoppen en een minder risicovolle hobby gaan zoeken... paragliding of zo....... postzegels verzamelen....:cooler::cooler:

SimonS
31 augustus 2009, 18:06
Geprobeerd, en tis bagger. Minder versterking, minder gain. Een van de twee buizen is duidelijk dominant, en de ander is nauwelijks hoorbaar. Niet bruikbaar dus. Wat anders dus proberen.
wat heb je precies gedaan???


Kan ik deze jcm 800 preamp klik (http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm800_50w_4010.pdf) ook op 230 laten werken, netspanning dus, met eventueel wat aanpassingen, met ipv een trafo gewoon met vier diodetjes gelijkrichten, en elcootjes als afvlakfilter? Scheelt weer een trafo. Die koop ik weer als ik wat geld heb. En welk effect heeft dit op het geluid (minder headroom zeker?)?
wat Nico zegt, je hebt een levensgevaarlijke invulling van de hobby 'werkbank' ...

guitarnijboer
31 augustus 2009, 19:44
Rechtstreeks 230V gelijkrichten? Ooit als kind een platenspelertje gehad met U-buizen. Gelukkig hadden we een modern huis met aardlekschakelaar!

Hier nog wat suggesties voor domme vragen zodat je deze zelf niet meer hoeft te posten:

- Kan ik het signaal ook op de gloeidraad aansluiten en wat is het effect?
- Kan ik de B+ ook op het chassis zetten en de massa op de anodes, dus omdraaien zeg maar en wat is het effect?
- Wat zou er gebeuren als ik mijn versterker van 5 hoog naar beneden gooi? Zou ie het nog doen? Zou iemand het overleven als de versterker op zijn of haar hoofd valt?
- Kan ik van mijn mp3 speler een buizenversterker maken?
- Kan ik van mijn buizenversterker een mp3 speler maken?
- Kan ik een ei bakken op de eindbuizen van mijn versterker of moet ik dan eerst de bais hoger zetten? Zou het ei lekker zijn?
- Waarom heet een buis eigenlijk een buis en geen huls of pijp?
- Hoe hard zou ik moeten fietsen om genoeg stroom op te wekken om een buizenversterker te laten werken en welk effect heeft dit op het geluid?
- kun je ook met buizen jongleren of gaan ze dan stuk?

Zo!

nico verduin
31 augustus 2009, 19:56
of...
- Als ik met mijn tong op een batterij zet voel ik de batterij prikkelen... Kan dat ook met het net (230V AC)?
- Als ik het puntje van mijn buis afknip... dan wordt hij wit... doet ie het dan nog?

etc

Dirk_Hendrik
31 augustus 2009, 20:59
Ik zou gelijk een andere hobby gaan zoeken....... als je niet realiseert waar je mee bezig bent... Vroeger had je nog wel eens van die U radio toestellen. Die hadden ook directe gelijkrichting uit het NET. Volledig in bakeliet om het te isoleren zodat je er niet met je tengels aan kon komen.. Zijn al een jaartje of wat verboden.... gek heh...

Maar serieus... als je niet realiseert wat je van plan was... dan zou ik er heel gauw mee stoppen en een minder risicovolle hobby gaan zoeken... paragliding of zo....... postzegels verzamelen....:cooler::cooler:


Nico mag het misschien cynisch brengen.. maar in deze ben ik het 100% met hem eens.

Het is verbazingwekkend hoeveel mensen zich de dodelijkheid van 230 niet realiseren.... :dontgeti:

chocorookie
31 augustus 2009, 21:42
+1

bij electrocutie 230/380: 2 dagen incubatietijd, in deze periode is het nog steeds mogelijk een hartritmestoring te krijgen (hartaanval).

Ook al zat je nog zo lekker 's avonds aan de soep. vlees en aardappels...............

Maar goed, d.r zijn hier nog steeds geen ongevallen gebeurt (klop,klop,klop 3x houten tafel)

Even een tip wie wel doorbeunt: test het ding in een geaard stopcontact en zorg ervoor dat je je chassis geaard hebt. Ja, het geel/groene draadje.

chocorookie
31 augustus 2009, 21:51
BTW

heb ook een leuke:

Welke factor zonnebrand heb ik nodig zodat ik veilig aan mijn eindbuizen kan likken zonder dat ik m'n tong verbrand?

:crazyhappy::crazyhappy::ok:

erwin_ve
31 augustus 2009, 21:55
FF voor de topicstarter; ik heb recent wat dingen gebouwd met 1:1 powertrafo; dus 230 in en daarna 230 uit. Als er wat misgaat dan brandt de zekering door en anders de trafo wel. Bij een gelijkrichting vanaf het net en er gaat wat mis, geen zekeringen die doorbrandt en je bent dood of meer dood dan levend!
Ik raad van harte aan om je basiselectronica kennis te verruimen voordat je gaat experimenteren of anders te stoppen met buizenelectronica.

cluseau
31 augustus 2009, 22:13
... Vroeger had je nog wel eens van die U radio toestellen. Die hadden ook directe gelijkrichting uit het NET. Volledig in bakeliet om het te isoleren zodat je er niet met je tengels aan kon komen..

Als kind leende ik wel eens de mono pickup van mijn ouders. Ik kwam er achter dat er wel een stereo element inzat en er alleen maar een extra versterker nodig was voor het andere kanaal. Koptelefoons vielen buiten ons budget als die al leverbaar waren begin jaren 60 dus had ik zelf iets dergelijks gemaakt met twee speakertjes die ik aan een gebogen zaagblad had geschroeft. De linker speaker werd aangesloten op de mono versterker van de pickup en het rechter kanaal liep via een zg "U" buizenradio. Deze "U" radio's lagen zoals Nico al zegt aan een kant direct aan het lichtnet en afhankelijk van de positie van de netstekker was het chassis spanningvoerend. Het gevolg was dat er soms tussen linker en rechterspeaker een spanningsverschil van 220V~ stond en had dit dus doodleuk op mijn hoofd. Jong geconfronteerd met elektriciteit dus.

Nu zo'n 40 jaar geleden heb ik recentelijk exact hetzelfde exemplaar op de kop getikt en gerestaureerd


Frans.

don marco
31 augustus 2009, 22:29
kan het niet helpen om toch te reageren. Niet op de topcstarter maar op de mensen die belachelijke antwoorden geven constant.
De TS kan er ook nix aan doen dat hij zo onwetend is over heel de materie maar graag wil expErimenteren. Maar het enige nadeel aan experimenteren met buizenschakelingen is zo dat het vrij gevaarlijk is. Zeker als ge er nix van kent.
Dus ipv heel dat topic hier in het belachelijke te trekken, (dr techneuten notabene, niet iedereen is zo alwetend als u) kunt ge ook wat opbouwende kritiek geven. `

Ik zou zeggen stop absoluut direct met wat ge nu bezig zijt. Ga nr de bib, haal n paar boeken, surf op t net en lees. Bouw een pedaaltje of twee dan een champke, dan een bassman, dan een jcm800 of wat het ook is..`

En ohja, een trafo, scoor een oude buizenradio voor een euro of 10 en ge hebt uw trafo's. Zie wel dat t 6V6 of een of andere gangbare eindbuis is..
Leer hoe ge een trafo doormeet.. (lamp in serie met lichtnet aub!)

Safety first! Then rock your socks off.

nico verduin
31 augustus 2009, 22:34
kan het niet helpen om toch te reageren. Niet op de topcstarter maar op de mensen die belachelijke antwoorden geven constant.
De TS kan er ook nix aan doen dat hij zo onwetend is over heel de materie maar graag wil expErimenteren. Maar het enige nadeel aan experimenteren met buizenschakelingen is zo dat het vrij gevaarlijk is. Zeker als ge er nix van kent.
Dus ipv heel dat topic hier in het belachelijke te trekken, (dr techneuten notabene, niet iedereen is zo alwetend als u) kunt ge ook wat opbouwende kritiek geven. `

Ik zou zeggen stop absoluut direct met wat ge nu bezig zijt. Ga nr de bib, haal n paar boeken, surf op t net en lees. Bouw een pedaaltje of twee dan een champke, dan een bassman, dan een jcm800 of wat het ook is..`

En ohja, een trafo, scoor een oude buizenradio voor een euro of 10 en ge hebt uw trafo's. Zie wel dat t 6V6 of een of andere gangbare eindbuis is..
Leer hoe ge een trafo doormeet.. (lamp in serie met lichtnet aub!)

Safety first! Then rock your socks off.Ben het niet met je eens... 2 topic in deze lijst zegt iets over de veiligheid bij buizenversterkers... De FAQ gaat nog verder... En als dat niet serieus genomen wordt.... tja dan krijg waar je om vraagt...

don marco
31 augustus 2009, 22:35
Ja dat hij dan eerst daar eens gaat kijken idd.. Maar die domme vragen die geformuleerd worden vind ik ronduit kinderachtig..

erwin_ve
31 augustus 2009, 22:45
Maar die domme vragen die geformuleerd worden vind ik ronduit kinderachtig..
Dat is meer de ontlading van dit topic:soul:

nico verduin
31 augustus 2009, 22:45
Hij is al een aantal jaren actief op het forum. Telken male wordt deze of gene die wil experimenteren verteld... Leer de basis... hoogspanning is gevaarlijk en kan dodelijk zijn... dat wordt volledig genegeerd... opzij geschoven...

Je steekt je hand toch ook niet in een draaiende koel ventilator van een auto als ie draait.. zo van goh zou die ventilator stoppen als ik mijn hand erin steek...

Dan kan je niet verwachten nog een serieus antwoord te krijgen...

Zo ik ben het kwijt en ga pitten... 5 uur gaat die pokke wekker weer.
Welterusten

guitarnijboer
31 augustus 2009, 23:40
kan het niet helpen om toch te reageren. Niet op de topcstarter maar op de mensen die belachelijke antwoorden geven constant.
De TS kan er ook nix aan doen dat hij zo onwetend is over heel de materie maar graag wil expErimenteren. Maar het enige nadeel aan experimenteren met buizenschakelingen is zo dat het vrij gevaarlijk is. Zeker als ge er nix van kent.
Dus ipv heel dat topic hier in het belachelijke te trekken, (dr techneuten notabene, niet iedereen is zo alwetend als u) kunt ge ook wat opbouwende kritiek geven. `



Dit ben ik niet helemaal met je eens. De eerste vraag was al vaag en er werd ook al opgemerkt dat de TS vaker rare vragen stelt waarmee hij kennelijk de indruk wekt te willen ouwehoeren. Hij houd vol serieus te zijn en er wordt serieus op zijn vraag geantwoord (ook door mij) waarna er prompt een andere vraag opduikt in dezelfde strekking. Tja, dan krijg je van mij een passende reactie. Mensen die echt geinteresseerd zijn in techniek zoeken en spitten zelf op internet waar ruim voldoende te vinden is, ook op dit forum.

En als hij dan wil expirimenteren met buizen en zich afvraagt hoe hij met de EF89, ECC85 en EL84 uit zijn grootmoeders radio een leuke gitaarversterker kan maken dan krijgt hij ongetwijfelt enkel serieuze antwoorden.

Maar goed hier dan een volledige uileg:

Je hebt een galvanische scheiding nodig tussen het lichtnet en de voeding van je versterker omdat uit het stopcontact 230 Volt t.o.v. de nullijn komt. Waarbij die nullijn of neutral niets anders is dan aarde. (zit in het transformatorhuisje aan een aardpin) Jij zit ook aan de aarde en dus voor een gesloten stroomkring hoef je alleen de fase maar aan te raken. Ga je deze spanning nu gelijkrichten dan kan deze spanning t.o.v. aarde dus (via de diodes) op je chassis en daarmee gitaar/snaren terecht komen. Dit betekend bij gebruik van een geaard stopcontact volle kortsluiting en in geval van een ongeaard stopcontact een onplezierige tinteling. In beide gevallen moet je hopen dat je een goedwerkende aardlekschakelaar hebt.

Als je de spanning galvanisch scheidt dan heeft deze geen referentie meer met de aarde. Dit betekend dat het om een schok te krijgen noodzakelijk is beide draden van de secundaire winding vast te pakken om een gesloten stroomkring te krijgen. Omdat de secundaire spanning geen referentie tov aarde heeft kan het geen kwaad een zijde aan het chassis te hangen. Er ontstaat nooit kortsluiting. Via de randaarde krijgt de secundaire spanning wel weer een referentie tov 0 of aarde, maar nu weet je dus zeker dat het chassis ook altijd aarde potentiaal heeft en je dus geen schok kunt krijgen.

Alleen bij dubbelgeisoleerde toestellen zoals bijvoorbeeld een televisie toestel wordt de netspanning direct gelijkgericht en kan er spanning op het chassis staan. Dit is niet erg omdat je het chassis nooit kunt aanraken. (mits je de achterwand in tact laat) Dat je wel zonder problemen de scart en audio bussen kunt aanraken komt omdat de laagspanning in de tv van de lijntrafo wordt gehaald.

Zo!

Mephistocles
1 september 2009, 12:30
Ah, eindelijk iemand die een normaal antwoord kan geven. Dank je.

Ja ik weet dat ik domme vragen stel. Volgend jaar lach ik hierom. Maar het is niet voor niets dat ik zulke gevaarlijke vragen stel. Om te rommelen aan een 9v stompboxje of een 12v buisfxje lukt vaak zelf wel door te expirimenteren. Maar netstroom heb ik vaker een tik van gehad dat ik vijf minuten later wakker werd met een rare smaak in mn mond en een knallende koppijn. Ik vraag dat soort dingen dus niet voor niets.

Maar heeft er dan iemand links naar duidelijke tutorials over buizenversterkers? Lekker uitgebreid, goede basis... Ik zal vanmiddag naar de biep gaan, kijken of ze er daar goede boeken over hebben.

SimonS
1 september 2009, 12:57
Om deze post toch nog constructief te maken zijn hieronder wat links:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117269 Nico legt hier zeer duidelijk uit hoe een triode(1 helft van een buis) werkt (met berekeningen!)
http://www.valvewizard.co.uk/
taadaaaa!!

SimonS
1 september 2009, 12:57
ow en check de documentatie bij het P1 project van www.ax84.com (http://www.ax84.com) .

erwin_ve
1 september 2009, 12:58
Maar heeft er dan iemand links naar duidelijke tutorials over buizenversterkers? Lekker uitgebreid, goede basis... Ik zal vanmiddag naar de biep gaan, kijken of ze er daar goede boeken over hebben.

Die zijn je al gegeven; als dat te moeilijk is...Helaas is er geen shortcut naar een goede basis.
Je mag van geluk spreken dat je nog leeft uitgaand van je laatste post.

fredjuh
1 september 2009, 16:10
Maar netstroom heb ik vaker een tik van gehad dat ik vijf minuten later wakker werd met een rare smaak in mn mond en een knallende koppijn.
Wat had jij gedaan? Het is niet normaal dat je van netspanning out gaat hoor. Had je soms een goeie aarde aan de andere kant van je lichaam?
Ik heb trouwens ook een keer een oplawaai gehad van een flitser gehad, das pas "lachen"

cluseau
1 september 2009, 16:16
Ik heb trouwens ook een keer een oplawaai gehad van een flitser gehad, das pas "lachen"

Zit betrekkelijk weinig energie achter, stelt niets voor. Als je echt wilt lachen kom je maar een keer langs, enkelbandjes om en gaan:blast:

Kun je dit topic trouwens ook gebruiken voor zinnige dingen.

fredjuh
1 september 2009, 16:26
ik denk eigenlijk niet dat ik degene ben met de onzinnige opmerkingen... Die waren overigens wel grappig.
Die flitser stelde trouwens nou niet bepaald niks voor. Een voltje of 450 uit een 5uF ofzo?

SimonS
1 september 2009, 16:28
nog een tip om je in leven te houden:

http://www.aikenamps.com/SafetyTips.html

en verder nog wat essentials:

http://www.aikenamps.com/OhmsLaw.htm

http://www.aikenamps.com/AddingComponents.htm

http://www.aikenamps.com/AmpTerms.html

http://www.aikenamps.com/TI_Aiken_Q&A.html

http://www.aikenamps.com/ampfund.pdf

:makeup: en niet doodgaan... :makeup: