PDA

View Full Version : Slides



GuitarMaster
1 april 2003, 18:56
Als ik een barré of een powerchord slide, dan piepen mn snaren zo. Is daar wat aan te doen? Het heeft geen zin in mn vingers op te tillen tijdens de slides, want het moet behoorlijk snel.

JV
1 april 2003, 20:02
flatwound snaren.

maar dit zal de helderheid van je klank niet bevorderen

GuitarMaster
1 april 2003, 20:23
Het moet toch ook gewoon met roundwounds kunnen? 95% van alle gitaristen speelt volgens mij op roundwound snaren.

pimmetje
1 april 2003, 20:45
Toch optillen... maar niet echt OPtillen. Gewoon NET boven de snaren schuiven (terwijl je evt met slaghand afdempt) ipv net erop.

Negative K3 fan
1 april 2003, 20:47
Je handen iets minder droog maken, meer op je techniek letten en proberen je vingers net genoeg in te drukken zodat je het niet hoort.

Ohzoso
1 april 2003, 23:11
al es van "fast fret" gehoord?
Bevorderd de speed en reduceert piepen en reinigt gedeeltelijk je snaren

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-01 23:13 ]</font>

Luca P
1 april 2003, 23:21
Houden zo!
Dat maakt je eigen geluid!
Op een gegeven moment hoor je het zelf niet eens meer.
Geeft een beetje eh, percussie aan je spel.

jpb
2 april 2003, 09:01
Metalen slide heeft minder bijgeluiden dan glas vind ik. Met veel oefenen zul je merken dat je de bijgeluiden kunt verminderen; slide werkt heel subtiel...

Rutger
2 april 2003, 11:26
Om bijgeluiden tegen te gaan leg ik de vingers die ik achter de slide over heb (heb hem om mn pink) meestal op de snaren, zodat ik ze afdemp. Dat zorgt ervoor dat je snaren op de hals achter de slide niet meeklinken, dat scheelt al een stuk.

john.3001
2 april 2003, 11:44
Op 2003-04-02 11:26, schreef Rutger:
Om bijgeluiden tegen te gaan leg ik de vingers die ik achter de slide over heb (heb hem om mn pink) meestal op de snaren, zodat ik ze afdemp. Dat zorgt ervoor dat je snaren op de hals achter de slide niet meeklinken, dat scheelt al een stuk.


Ja, ik weet niet of iemand gister Barend &amp; van Dorp heeft gekeken, maar daar was zo'n bandje (calexico of zoiets), en daar zat een kerel met een lap-steel.
Die legde ook z'n vingers achter de slide op de snaren.
Maar ik heb er voor de rest geen reet verstand van...

Ohzoso
2 april 2003, 13:22
Info voor de perfectionist:
wisten jullie dat door je bottleneck ietwat in deze \ richting te houden je slide n stuk bluesier klinkt?(geldt voor open stemmingen)
:wink:

pimmetje
2 april 2003, 15:31
Bij slide spelen idd altijd de slide afdempen achter de slide zelf... het is met een slide niet zo dat je de snaar automatisch korter maakt door 'm te fretten, dus krijg je idd ruzie met het deel achter je slide dat ook vrolijk door blijft gaan met lawaai maken.

Dat schuin houden... bedoel je zodat je eigenlijk altijd wat dissonant zit als je meer dan 1 snaar pakt? Lijkt me niet echt ideaal, zelfs niet voor een toon-tolerante muziek als blues :grin:.

Ohzoso
2 april 2003, 16:49
Pimmetje,
dat schuin houden......probeer maar,natuurlijk niet overdrijven.
Trouwens, ik zag dat jij een blueshawk bezit.Ik heb een Nighthawk gehad.Heftige gitaartjes man.