PDA

View Full Version : Toonregeling?



flitslicht
29 augustus 2009, 15:28
Na een jaar of twintig zonder versterker geleefd te hebben heb ik onlangs een Vox VT30 gekocht, oa vanwege de goede toonregeling. Het is een modelling combotje met een buisje in de poweramp, de eindversterker.

Nu viel mij daarnet op dat als ik de Treble, Middle en Bass helemaal dichtdraai er helemaal geen geluid meer uit komt. Evenzo als ik ze alledrie op een kwart zet is de amp veel zachter dan als ik ze alledrie op bijvoorbeeld driekwart zet. De toonregelingen lijken dus eigenlijk een soort volumeknoppen die hun eigen deel van het geluid toevoegen aan de totale output.

Is dit normaal tegenwoordig of is dit specifiek voor deze versterker? Vroeger had ik een AC30 en was het, in mijn herinnering althans, zo dat je altijd geluid bleef houden wat je ook deed met de toonregeling en werd alleen de klankkleur een beetje anders. Deze nieuwe manier van regelen lijkt een veel grotere invloed op het geluid te hebben. Ik klaag dus niet, ben alleen verbaasd.

nico verduin
29 augustus 2009, 15:40
Ik ken de amp niet, maar als het een "standaard" Fender/marshall stijl tone stack is, dan klopt het. De Vox heeft alleen een "tone" knop (bijv. een oude AC30) die wat hogere frequenties "knijpt" maar de lage gewoon doorlaat.

Chris Winsemius
29 augustus 2009, 15:56
Is dit normaal tegenwoordig of is dit specifiek voor deze versterker? Vroeger had ik een AC30 en was het, in mijn herinnering althans, zo dat je altijd geluid bleef houden wat je ook deed met de toonregeling en werd alleen de klankkleur een beetje anders. Deze nieuwe manier van regelen lijkt een veel grotere invloed op het geluid te hebben. Ik klaag dus niet, ben alleen verbaasd.

Vrij normaal, black- en silverface Fenders met mid-regelaar zeker.

Bij 'n (oude) VOX AC30 (TB), Fender tweed Bassman of Marshall JTM45/1987/1959/etc. houd je ook nog wat geluid over als je de toonregeling helemaal dicht draait.

De meeste toonregelingen in gitaarversterkers zijn trouwens technisch gezien passief; ze kunnen alleen weghalen, niet toevoegen. Ook is het praktisch onmogelijk om 'n rechte curve te krijgen, zelfs met alles op 5 (of 10, of 11) heb je meestal 'n karakteristieke mid-dip.

Ga gewoon op je oren af met het instellen.

Mr. Dynamite
29 augustus 2009, 17:31
Het is gewoon even zoeken naar je "sweet spot" dus probeer gewoon wat standen uit tot je tot een stand komt wat jij het lekkerst vind. ;)

Overal gezien moet je het ongeveer zo zien:

Bass: ong. 1 uur
Middle: ong. 11 uur / half 12
Trebble: ong. 1 uur

dit is een beetje een basic setting. Tone moet je zelf maar beetje proberen.

flitslicht
30 augustus 2009, 01:21
OK, bedankt mannen, daar heb ik wat aan.

Epic
31 augustus 2009, 12:14
Uit de manual: For some amp models, there may be no sound from the amp if the [TREBLE], [MIDDLE], and [BASS] controls are turned down, just as for the circuitry of the original amp.
Manual staat hier: http://www.voxamps.com/downloads/PDF/VT15_100_OM_E2.pdf