PDA

View Full Version : ENGL Powerball



MusicmanJip
29 augustus 2009, 12:41
Na veel uittesten bij Feedback heb ik besloten om voor de ENGL Powerball te gaan. De naam zegt het al, wat een power zit er in deze amp.

Hebben jullie nog tips, zodat ik het optimale uit deze versterker kan halen?

Thanks!

Jimwoud
29 augustus 2009, 12:43
Goede speakercab erbij, Engl met V30's ofzo. Voor de rest gewoon aan die knoppen draaien tot het goed klinkt.

MusicmanJip
29 augustus 2009, 12:46
Heb per ongeluk 3 keer deze discussie gestart. Laten we het bij deze houden! :D

MusicmanJip
29 augustus 2009, 13:08
Ik heb inderdaad de Engl 412 VS cab. Op de achterkant van deze cab staat dat ie ook in stereo kan. Is dit een kwestie van gewoon een tweede speakerkabel erin steken en deze in je head stoppen? Heb nu alleen een kabel voor links.

caliban
29 augustus 2009, 13:12
Stereo cab heeft geen zin als je amp geen stereo functies heeft.

Thiez
29 augustus 2009, 13:14
ik vind stereo met 1 cab zowizo geen zin hebben eigenlijk.

Marc Oblivian
29 augustus 2009, 22:45
Tips voor een Powerball:

1.Zet hem op de focussed functie
2.Zet de mids hoog
3.Hou de gain laag (rond de 10 uur)
4.De hoeveelheid gain heeft ook invloed op het volume
5.Kan je hem heel hard zetten: hou de volumes van de kanalen dan zacht voor wat meer eintrapoversturing (je kan de mastervolume dan meer open zetten)
6.Pas op met depth-punch en bas: hij heeft daar nogal veel van, dus voor thuis heel leuk, maar in de band minderen voor betere ligging in de mix.
7.Toefje op de slagroom: equalizer (bij voorkeur MXR 10 band) in de effectsloop voor nog aggressievere sounds of nog meer midboost (meer rocksound)
8.Dit is een metalbak. Hij kan andere stijlen ook benaderen (en redelijk goed), maar daar zijn betere alternatieven voor. Hou daar rekening mee.
9. Veel plezier (heb de mijne al 5 jaar)

Arvoitus
30 augustus 2009, 00:38
Goede tips!

MusicmanJip
30 augustus 2009, 21:43
Heel erg bedankt voor de tips Marc! Ga ze morgen gelijk uittesten. Laat het jullie weten!

Gothra
31 augustus 2009, 15:12
Vett, ik ga deze misschien ook kopen, maar wrss toch de (nieuwe) fireball

Marc Oblivian
31 augustus 2009, 17:18
Die heeft geloof ik de mid-boost optie aan boord.
Kan handig zijn, alhoewel ik hem nooit heb bespeeld.
Ziet er wel gelikt uit dat ding!

MusicmanJip
31 augustus 2009, 19:25
Zeker, heb zelf ook de Fireball uitgetest. Hier vond ik alleen wel dat het wel erg metal is. Met een Powerball kun je meerdere kanten op!

Marc Oblivian
1 september 2009, 09:56
Heheh....ik vind de Powerball ook behoorlijk metal hoor.
Wel meer sounds aan boord inderdaad.

caliban
1 september 2009, 12:07
Ik denk dat de meeste ENGL's behoorlijke 'metal zijn' :). (Behalve de classic dan). De Fireball is beperkt tot metal, de screamer en de thunder doen breder, maar dan weer wat minder goed voor enkel en alleen metal. Zoveel te hoger in prijs je gaat zoveel te meer ze kunnen denk ik, maar metal kunnen ze altijd wel (opnieuw buiten die classic, heeft iemand daar ooit over gespeeld?)

MusicmanJip
2 september 2009, 20:45
Ik denk dat je gelijk hebt, nee nooit op gespeeld.

Heb nog wel een andere vraag. Als ik over kanaal 3 en 4 speel (distortion) en mijn DD-5 (delay) aanzet, klinkt de delay veel te hard en is niet mooi in te stellen. Dit gebeurt niet wanneer ik over het eerste (clean) kanaal speel met een eigen distortion pedaal. Weet iemand hier de oorzaak van?

caliban
2 september 2009, 23:17
Steekt je delay in de loop?

MusicmanJip
2 september 2009, 23:24
Ik zal even de volgorde opnoemen: Gitaar -> distortion pedaal -> DD-5 - loop station -> imput Powerball.

caliban
3 september 2009, 01:38
Probeer de delay eens in de effect loop, kan wat beter werken.

Marc Oblivian
3 september 2009, 09:42
Wat is een loop station?
Ik heb ook wel eens een DD-3 voor mijn Powerball gehad (laatste in de effectketen) en daar had ik geen problemen met het volume mee. Het zou dus aan die loopstation kunnen liggen (als ik wist wat een loopstation was...).
Anders inderdaad wat Caliban zegt. Sowieso een gebruikelijke plek voor delays e.d., de effectsloop. Daarnaast kan je het volume/impact van de effectsloop bij een Powerball volgens mij ook regelen met het draaiknopje wat erbij zit (dry/wet), dus dan kan je het volume zelf bepalen....

MusicmanJip
3 september 2009, 12:45
Zal het checken. Een Loop station is een pedaal van boss, ziehier de link: http://www.youtube.com/watch?v=VOhEmferYjA

Hiermee kun je gewoon heel relaxt jezelf begeleiden. Er zitten tal van drumloops in. Zo heb je hier uren plezier van!

Marc Oblivian
3 september 2009, 13:00
Zet je die tegelijk met de delay aan? Dan kan het volumeverschil ook uit het loopstation komen.
Zit er overigens een volumeknop op de DD5?

marc_o
3 september 2009, 13:10
Ik denk dat de meeste ENGL's behoorlijke 'metal zijn' :). (Behalve de classic dan). De Fireball is beperkt tot metal, de screamer en de thunder doen breder, maar dan weer wat minder goed voor enkel en alleen metal. Zoveel te hoger in prijs je gaat zoveel te meer ze kunnen denk ik, maar metal kunnen ze altijd wel (opnieuw buiten die classic, heeft iemand daar ooit over gespeeld?)

Jazeker!
Het is een heel andere versterker, en ik denk dat ik het persoonlijk de best klinkende Engl vind, maar, voor Metal moet je absoluut verder kijken.
Heb lang op de eerste Savage 120 gespeeld (was de 2e in Nederland met zo'n ding) en later jarenlang over de Sovereign. Beide doen ze hun ding goed en degelijk, de Savage op standje metal vind ik nog steeds erg goed en was een blauwdruk voor alle tops die ze daarna maakten. De Sovereign is een beetje vlees noch vis, kan in principe alle stijlen aan, maar blinkt nergens echt in uit, behalve dan opties en gebruiksgemak, daar is het echt een koning in.
De classic is een warm klinkende vintage sound die je moet liggen, maar heeft wel veel karakter. Denk aan oude Marshalls en Fenders, beetje richting Rivera. Kruis een Rivera met een Koch classictone en je komt wel in de buurt.

MusicmanJip
3 september 2009, 17:47
Zet je die tegelijk met de delay aan? Dan kan het volumeverschil ook uit het loopstation komen.
Zit er overigens een volumeknop op de DD5?

Ja, die staan tegelijk aan. Er zit een volumeknop op de DD-5, maar zelfs als ik deze zacht zet, komt de delay veel te hard door. Ik zal īm aansluiten in de Loop, alleen heb ik daar vanavond pas tijd voor.

MusicmanJip
3 september 2009, 22:22
Heb de delay in de Loop gezet, klinkt helemaal goed. Heb dit nooit eerder gebruikt. Enige nadeel is dat er een pedaal op mijn top staat. Maar het gaat om de sound! Thanks voor de tip!