PDA

View Full Version : Effectsloop voor Marshall JMP 50 Lead



Lomeos
29 augustus 2009, 12:17
Hoi,

Ik heb een Marshall JMP 50 Lead (model 1987) uit 1972. Ik zou daar heel graag een effectsloop laten inbouwen. Weet iemand een adres waar ik dat (kwalitatief hoogwaardig) kan laten doen?

Edit: is er misschien iemand die ervaring heeft met de mod van Lee Jackson? http://www.leejackson.com/MasterSeries/Tube_effects_Loop.html

-Lomeos

isi
29 augustus 2009, 12:54
Ik zou nooit veranderingen aanbrengen aan een Marshall van 1972.
Elke modificatie brengt de waarde van deze amp omlaag.

Bert

Lomeos
29 augustus 2009, 13:23
Ik zou nooit veranderingen aanbrengen aan een Marshall van 1972.
Elke modificatie brengt de waarde van deze amp omlaag.

Bert

Ach, waarde is maar relatief. Deze versterker zal ik nooit verkopen en voor mij is een effectsloop een waardevolle toevoeging. Ik heb hem toch vooral om zoveel mogelijk te gebruiken.

-Lomeos

Di Stefano
29 augustus 2009, 13:43
http://www.gaparts.nl/

Lomeos
29 augustus 2009, 13:51
http://www.gaparts.nl/

Hey, bedankt! Ik ga eens rondkijken.

-Lomeos

Les Paul R8
29 augustus 2009, 14:29
Wat mij betreft is CMW Amps in Vleuten hier de allerbeste voor. Hij is met name erg goed in modificaties aan oudere versterkers. www.cmwamps.nl

nico verduin
29 augustus 2009, 15:06
Gezien de prijs.... zal het wel de standaard seriele effectsloop zijn met een optie (pull) om hem eruit te schakelen. Standaard ECC82 waarschijnlijk... Als er niets ingeplugd is krijg je nog een beetje extra gain.
't is wel grappig hoe ze het over hand gemaakte condensatoren hebben..... m.a.w. er zat iemand achter de machine... Anders moeten die caps 100 euri per stuk kosten. Ik gok erop dat Franc Vernet dezelfde FXloop heeft als optie in zijn amps.

Lomeos
29 augustus 2009, 17:48
Bedankt voor al jullie reacties.


Gezien de prijs.... zal het wel de standaard seriele effectsloop zijn met een optie (pull) om hem eruit te schakelen. Standaard ECC82 waarschijnlijk... Als er niets ingeplugd is krijg je nog een beetje extra gain.

Op zich is een standaard seriële effectsloop precies wat ik nodig heb. Als is de extra gain niet heel nodig met de niet onaanzienlijke gain die dat ding zelf al heeft.

Zijn er nog geschikte alternatieven? Ervaringen van mensen met een soortgelijke wens zijn heel welkom.

-Lomeos

nico verduin
29 augustus 2009, 18:15
Ik zou kontakt opnemen met Franc. Die bouwt ze regelmatig in de amps die die bouwt.

Chris Winsemius
29 augustus 2009, 20:02
Type wat Franc gebruikt is naar mijn weten niet automatisch hetzelfde als die van Lee Jackson of van die NL-site. Op zich kun je met 1 preampbuisje de loop maken maar heb je verschillen in circuits en componentwaardes die de uiteindelijke kwaliteit bepalen.

Het is zelfs mogelijk om 'n loop in te bouwen zonder onherstelbare wijzigingen maar dat vereist wat meer werk dan wanneer er gaten geboord mogen worden.
-------------------------------------------------------------------------
Gratis-loop ;) :

uitgang gitaar of laatste overdrive-effekt naar de input linksboven, kabel van input linksonder naar ingang delay/chorus/flanger en de uitgang van die effekten naar 1 v/d 2 rechter-inputs. Het volume van dat kanaal werkt dan als fx-mix-regelaar.

Probeer dit zeker even uit, als je '72-er Lead nog origineel is zou ik zelf niet snel 'n loop in laten bouwen tenzij het echt nodig is en de technicus ruimschoots ervaring heeft met oude Marshalls en diverse soorten fx-loops.

Zoals eerder gemeld: het is zelfs mogelijk zonder boren/extra gaten....

Franc
30 augustus 2009, 14:59
Type wat Franc gebruikt is naar mijn weten niet automatisch hetzelfde als die van Lee Jackson of van die NL-site.

Klopt, ik heb een ontwerp van onze Duitse vriend Larry van Larry Amps gekregen. Ik heb gezworen om het ontwerp geheim te houden ;)

Lomeos
30 augustus 2009, 19:16
uitgang gitaar of laatste overdrive-effekt naar de input linksboven, kabel van input linksonder naar ingang delay/chorus/flanger en de uitgang van die effekten naar 1 v/d 2 rechter-inputs. Het volume van dat kanaal werkt dan als fx-mix-regelaar.

De 'gratis loop' is niet echt een optie. Ik wil de effect loop vooral gebruiken met digitale effecten. Het moet dus echt een seriële loop zijn i.v.m. onvermijdelijke faseverschillen als je het originele signaal mengt met een digitaal bewerkt signaal.


Klopt, ik heb een ontwerp van onze Duitse vriend Larry van Larry Amps gekregen. Ik heb gezworen om het ontwerp geheim te houden ;)

Ik ben dol op geheime recepten :)
Maar zonder gekheid: heb jij - of iemand anders - ervaring met de verschillende mods die her en der worden gebruikt?

Ik heb ook nog een JTM 45 reissue top staan, waarmee ik dezelfde truc zou willen uithalen. Zou één en dezelfde mod op beide versterkers toegepast kunnen worden, of zijn er toch verschillen om rekening mee te houden.

En als laatste: wat zou zo'n modificatie ongeveer kosten?

bedankt voor al jullie reacties.

-Lomeos

EDIT: ik heb toch even die mod van Lee Jackson besteld (de schema's en de DVD). Met de lage dollar kost me dat geen 4 tientjes. Toch een leuk soort van experiment... ;)

chocorookie
30 augustus 2009, 21:03
Lomeos, als je gaat experimenteren.

en je gaat deze mod toepassen.
Probeer 'm eerst los, chassis op de kop etc.
Maar boor alsjeblieft niet eerst gaten.............................

(Hint: de waarde van je versterker gaat dan zo hard achteruit dat je van het verschil er bijna een kloon JMP 50 er voor bij hebt)

gr Choco

Lomeos
30 augustus 2009, 21:44
Lomeos, als je gaat experimenteren.

en je gaat deze mod toepassen.
Probeer 'm eerst los, chassis op de kop etc.
Maar boor alsjeblieft niet eerst gaten.............................

(Hint: de waarde van je versterker gaat dan zo hard achteruit dat je van het verschil er bijna een kloon JMP 50 er voor bij hebt)

gr Choco

De DVD is meer ter leering ende vermaeck. Als ik het uiteindelijk doe zal ik het niet zelf doen, maar laten doen door iemand die daarwerkelijk weet wat ie doet. Vermoedelijk laat ik het eerst doen op de JTM 45 om te kijken hoe dat uitpakt (die ziet er toch al uit alsof hij achter een paard is aangesleept...).

-Lomeos

Antoon
1 september 2009, 00:04
Een "effects loop inbouwen voor digitale effecten" in een nog originele 1972 jmp50 (de hardst scheurende van alle jmp50s)??? Dit heb ik toch sinds 1990 niet meer meegemaakt..

Hier krijg je spijt van. Koop idd een of andere nieuwe JMP50 kloon en leef je daar op uit.

Mr.Bluesbreaker
1 september 2009, 11:43
Wat een rare meningen hierover. Anno 2009 is het toch best gangbaar om met digitale effecten je basissound te kleuren, dat gebeurt in de nieuwste Hook/Bogner/Brunetti, maar met een 70's JMP is de vintagepolitie ineens over de rooie:D Bijzonder.

don marco
1 september 2009, 12:05
Het is uw amp.. Daar doet ge mee wat ge wilt. Ook al steekt ge er op een avond de openhaard mee aan.. (zou natuurlijk zonde zijn)
Ge hebt al laten weten dat ge de amp nooit zult verkopen. De waarde die hij voor u heeft is denk ik veel groter dan de martkwaarde.. Dus ik zou zeggen Go for it!

en ohjaa, 'vintagepolitie' , hilarischhh

the sure thing
1 september 2009, 14:17
Wat een rare meningen hierover. Anno 2009 is het toch best gangbaar om met digitale effecten je basissound te kleuren, dat gebeurt in de nieuwste Hook/Bogner/Brunetti, maar met een 70's JMP is de vintagepolitie ineens over de rooie:D Bijzonder.

WAT!?!?! Zit en in HOOK digitale meuk in het gangpad van het signaal?

Lomeos
1 september 2009, 14:18
..., maar met een 70's JMP is de vintagepolitie ineens over de rooie:D Bijzonder.

:D vintagepolitie, goed zeg.


Een "effects loop inbouwen voor digitale effecten" in een nog originele 1972 jmp50 (de hardst scheurende van alle jmp50s)??? Dit heb ik toch sinds 1990 niet meer meegemaakt..

Hier krijg je spijt van. Koop idd een of andere nieuwe JMP50 kloon en leef je daar op uit.

Anno nu is het gebruik van digitale effecten toch niet heel raar dacht ik... De effectsloop wil ik gebruiken om een Tc g-system aan te sluiten (4-kabel methode). In combinatie met de hardst scheurende van alle JMP's toch niet echt een combi om spijt van te krijgen...

Het enige waar ik spijt van heb is dat ik ooit een JCM800 top heb verkocht uit geldgebrek. Dom! Sindsdien doe ik geen spullen meer weg. :)

Maar wees gerust: de JTM45 reissue dient als proefkonijn. Als dit goed uitpakt zet ik met alle liefde de boormachine in de JMP.. (of mag ik dat niet zeggen???) ;)

Mr.Bluesbreaker
1 september 2009, 15:17
WAT!?!?! Zit en in HOOK digitale meuk in het gangpad van het signaal?

Nee, ik bedoelde dat wanneer je je digitale FX in de loop van je moderne amp zet, niemand er om geeft. Zet je een FX loop in een klassieke amp voor je effecten gaan er mensen over de zeik. Ook al zou er trouwens digitale meuk in een top class amp zitten; als de klank is wat je wil dan maakt het toch niet uit?

Chris Winsemius
1 september 2009, 15:29
Als het om de scheur uit je JMP gaat; vergeet dan die fx-loop imho.

In 'n 2203/2204 gaat 'n loop imho vrij goed (zonder al te veel aantasting v/d gain, dynamiek en feel) maar in JTM45s/tweed Bassmans/Plexies ga je het opbreken v/h fasedraaierbuisje enorm missen als er 'n fx-loop in zit.

Als het mogelijk is om 'n (vrij goedkope) extra amp + cab te gebruiken: tap dan 'n line-out vanaf de JMP-speaker-uitgang met wat weerstanden om het signaalnivo goed te krijgen (JMP wel altijd op z'n eigen cab aangesloten houden). Vanaf die line-out stuur je dat signaal naar de effekten toe en de effekten worden dan via 'n amparte amp+cab hoorbaar gemaakt.

Lomeos
1 september 2009, 15:49
Als het om de scheur uit je JMP gaat; vergeet dan die fx-loop imho.

In 'n 2203/2204 gaat 'n loop imho vrij goed (zonder al te veel aantasting v/d gain, dynamiek en feel) maar in JTM45s/tweed Bassmans/Plexies ga je het opbreken v/h fasedraaierbuisje enorm missen als er 'n fx-loop in zit.


Wat bedoel je precies met 'opbreken v/h fasedraaierbuisje'?
Corrigeer me als ik er naast zit, maar de loop komt toch vóór de fasedraaier? Een goede (gebufferde) loop moet dan toch in staat zijn de fasedraaier genoeg input te geven?

Ik weet technisch verder niet heel veel van buizenversterkers en ga het ook zeker niet zelf doen. Als ik dus nonsens uitkraam moet je het gewoon zeggen (en nee, een fx-loop willen valt niet onder 'nonsens uitkramen' :) )

-Lomeos

Chris Winsemius
1 september 2009, 16:01
bekijk het hele circuit v/d amp..............

Ik mod en bouw amps voor m'n brood en heb al genoeg "vernaggelde" amps gezien.t

Als je de sound van je JMP nu goed vind dan zal elke wijziging, zeker zonder mod-ervaring, bijna altijd tot verslechtering van je (basis)sound leiden.

tommus42
7 september 2009, 10:48
Zelf heb ik goed ervaringen met een passieve effectlus. Verbreek de verbinding tussen de voorversterker (treble output) en de fasedraaier, en verbind deze aan twee jacks waarvan de return schakelt tussen de send en het effectapparaat. Je hoort er niks van als je niks aansluit, maar je kunt er dan een effect op aansluiten (lijn-nivo!). Het leuke ervan is dat je de voorversterker dan ook op een andere eindversterker kunt aansluiten. Mesaboogie heeft zelfs een mixregelaar in zo'n passieve lus. Eventueel kun je dan later een buffer inbouwen, zodat je kunt schakelen tussen instrument en lijnnivo (Marshall reissue 1959SLP).

Lomeos
8 september 2009, 00:33
Inmiddels heb ik de shema's/DVD van Lee jackson binnen. Erg interessant allemaal. Ik ga het (laten) proberen op mijn JTM-45 reissue.
Ik ben ontzettend benieuwd. Ik laat weten hoe het is (óók als het helemaal niks is) :)

- Lomeos

Lomeos
9 oktober 2009, 10:09
Nou, hij is klaar hoor. Ik heb inmiddels een fx-loop laten inbouwen in de JTM45 reissue. Uiteindelijk ben ik niet voor de buizenloop van Lee Jackson gegaan, maar voor de Metroamp zero-loss fx loop: http://metroamp.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=78&products_id=499.

Deze -10dBv loop heeft een klein potmetertje om kleine correcties (versterken/verzwakken). De loop wordt compleet geleverd met alle onderdelen. Mooi spul.

De eerste indruk is erg goed. De loop is vrijwel volledig transparant. Het karakter en de respons van de versterker blijven goed overeind.

Ik ga hem nu uitgebreid testen door wat effecten afwisselend in de loop en voor de preamp te schakelen. Ik moet alleen even wachten tot mijn theGigRig binnen is om dat snel en makkelijk te kunnen doen. De grote vraag is natuurlijk wat voor nut een fx-loop heeft als eindbuizenvervorming zo'n grote rol speelt in een versterker.

Tot die tijd zet ik hem nog niet in de JMP in ieder geval.

-Lomeos