PDA

View Full Version : Jazzmaster issues



Electro Dan
29 augustus 2009, 13:04
Hela,

Ik zit met een Jazzmaster J Mascis signature, een erg mooi ding met een heel fijne klank.
Het grote probleem van dat ding is dat ik met mijn band behoorlijk harde stonerrock speel en dat die gitaar daar absoluut niet naar gebouwd lijkt te zijn.

Met name de constructie achter de brug: als die schuin opgesteld zou zijn, zou er genoeg spanning op de (bas-)snaren staan, maar nu is dat gewoonweg niet het geval. Met als resultaat dat m'n E- en A-snaar om de vijf voet uit hun zadels springen. Ik kan me moeilijk inbeelden hoe een Mustangbrug dit probleem kan verhelpen, gezien er echt gewoon een tekort aan spanning op de snaren zit.
Op dit moment probeer ik het te verhelpen door twee plectrums achter de brug tussen de drie bassnaren te proppen, waardoor er al iets meer druk op die snaren gezet wordt, maar ideaal is die constructie zeker niet.

Weet er iemand hoe ik dit euvel kan verhelpen? 't Is echt bijzonder frustrerend.

Groetjes

Fuhgawz
29 augustus 2009, 13:12
Je zou kunnen proberen er dikkere snaren op te leggen. Dikkere snaren = hogere spanning!

Mitch
29 augustus 2009, 13:13
Goedkoopste manier is een buzz stop, die maakt die hoek een stuk groter. Wel lelijk. De combinatie met een mustang brug is dan wel handig. Ik lees alleen niet welke dikte snaren je gebruikt?

Mr.Fingers
29 augustus 2009, 13:25
Nee, een jazzmaster is niet gemaakt voor stoner-rock, hence the name ;)

Een J Mascis jazzmaster heeft een Tune-O-Matic brug, dus een mustang-brug erop zetten is geen upgrade (het zou trouwens moeilijk gaan vanwege niet passende bushings)... Ik zou er ook gewoon een buzz-stop op zetten, dan zou het wel moeten werken, en anders gewoon zachter aanslaan ;)

http://www.guitargear.be/images/photos/buzz_stopper.jpg

Mitch
29 augustus 2009, 13:41
O inderdaad, zit al een tune o matic brug op. Nou ja, Fender noemt het dan een Adjust o matic brug maar goed :D Buzz stop, dikkere snaren.... heavy bottoms kan natuurlijk ook, setje .010-.052, works for me.

Electro Dan
29 augustus 2009, 14:31
Ja, heb er al 0.10's opstaan, maar dien buzzstop is wel echt een goei idee.
Looks like the bee's knees!
Waar kan'k da spel het makkelijkst kopen?
Trouwens, zachter aanslaan is een optie, maar dat vergeet je toch als het er heviger aan toe begint te gaan...
Bedankt al!

Mitch
29 augustus 2009, 14:33
Een standaard 010 set heeft lichtere bassnaren hè, tot 046. Als je heavy bottoms neemt heb je een aardig stukje meer dikte en dus ook meer spanning.

Electro Dan
29 augustus 2009, 14:36
Ah, ok, dat ga'k dan zeker eens proberen!
Weet je toevallig hoe ik het makkelijkst aan een buzz stop geraak?

Mitch
29 augustus 2009, 14:40
Ik weet niet of je on-line wil kopen en of importeren uit The States een probleem is?

Electro Dan
29 augustus 2009, 14:43
Met een betrouwbare USA site heb'k geen enkel probleem...

Mitch
29 augustus 2009, 14:50
http://www.marshallparts.com/products/764/Buzz-Stop.htm

zoon van Piet
29 augustus 2009, 14:55
simpeler optie: de hals shimmen, waardoor de brug hoger moet/mag..

barno
29 augustus 2009, 15:11
ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit met een jazzmaster met tombrug, mijn zelfbouwervaring leert me dat een tom eigenlijk niet te gebruiken is zonder angled neck (of recessed brug, ma da's zinloos met trem) tenzij de hals echt wel een pak minder diep in de pocket zit als bij een strat / tele.

Zijn die jazzmasters met tom dan niet standaard ge-angled of geshimd?

Nils47
30 augustus 2009, 16:01
Zoals al eerder genoemd, welke dikte snaren gebruik je? Zelf gebruik ik .11 / .12 en dit gaat prima.

Tupelo
30 augustus 2009, 16:59
simpeler optie: de hals shimmen, waardoor de brug hoger moet/mag..
Dat vind jij de simpelere optie..? :D

Mitch
30 augustus 2009, 17:12
Zoals al eerder genoemd, welke dikte snaren gebruik je? Zelf gebruik ik .11 / .12 en dit gaat prima.


Ja, heb er al 0.10's opstaan


Tijd voor een leesbril...:supercool:
Ik heb zelf een Mastery bridge op de kop weten te tikken, ben zéér benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

zoon van Piet
30 augustus 2009, 17:59
Dat vind jij de simpelere optie..? :D

Dat lijkt mij eenn simpeler optie dan via internet een héél lelijk ding bestellen, daar dagenlang op wachten en er dan je mooie, nieuwe gitaar hevig mee ontsieren! ;)

Een fendernekkie shimmen is net zo eenvoudig als neuken. De eerste keer is het een beetje eng om te doen, maar je zal zien dat het best gaat. en na die eerste keer word je er vanzelf beter in..

en ik kan me vergissen, maar ik ging er gemakshalve van uit dat mensen die een signature fender kopen wel min of meer weten wat ze doen en vast al eens geneu.. geshimmed hebben! ;)

Tupelo
30 augustus 2009, 18:12
Kweenie of ik me in die aanname kan vinden, maar gelukkig is het mijn probleem niet. :)

Electro Dan
30 augustus 2009, 18:57
Shimmen doe'k liever niet, eigenlijk...
Niet echt een rationele reden toe, heb dan 't gevoel dat het contact tussen neck en body verbroken wordt (kan ook zijn omdat ik meestal met Gibsons speel met verlijmde necks), maar zoals ik zeg, da's louter het idee.
Nu, als die buzz stop wat extra, fijne sustain oplevert, is dat mooi meegenomen voor hetgene waar'k de gitaar voor gebruik.

Zo waanzinnig lelijk vind'k het overigens niet, maar looks zijn sowieso niet erg belangrijk voor me. If anything ziet die J Mascis sig er nog een stuk te clean uit, die finish is oersterk.

Ik kan er wel echt niet aan uit waarom Fender zo'n gekend probleem zelf niet oplost... Als ze de tailpiece gewoon schuin opstellen, komt er vanzelf genoeg spanning op de snaren en is er helemaal geen sprake van een probleem. Maar OK, dat zal wel weer aan mij liggen.