PDA

View Full Version : Fender Showman Combo



timing
29 augustus 2009, 11:00
ik heb een unieke Fender Showman 1x15" Combo op de kop getikt, CBS-era,
2-kanaals, Equalizer, dubbele reverb, 200WATT piek, footswitch.
Waanzinnig geluid, vol, warm, het is geen tube-amp maar je zou zweren dat...

Wie weet er meer over deze versterker? Ik kan alleen 1 review op harmony-central vinden van een 2x12 combo. Dat op zich geeft al aan hoe zeldzaam deze combo is.

Hoe kom ik aan een manual? Hoe kan ik de productiedatum vaststellen?

Foto's? Zie:
http://s783.photobucket.com/albums/yy113/buckettime/fender%20showman/

Mr.Jay
29 augustus 2009, 12:50
eind jaren 80, begin jaren 90 dacht ik aan de knoppen te zien.
Hoort i.i.g. niet hier bij Vintage thuis :-)

pimmetje
29 augustus 2009, 14:36
Hup naar modern. Vragen => PM

timing
29 augustus 2009, 15:41
eind jaren 80, begin jaren 90 dacht ik aan de knoppen te zien.
Hoort i.i.g. niet hier bij Vintage thuis :-)

.... maarre... Fenders zijn toch tot 1984 bij CBS gemaakt en na een buyout ofzo werd het in 1985 de Fender Musical Instruments Corporation?
Het maakt mij niet uit welke discussiegroep dit thuis hoort, daar niet van maar volgens mij is mijn combo dan toch op zijn laatst begin jaren 80, en zeker niet begin jaren 90 gebouwd!

anyway... ik hoor graag inhoudelijke reacties!

timing
29 augustus 2009, 15:42
Hup naar modern. Vragen => PM

Wie is PM?

JeroenSchaaf
29 augustus 2009, 15:43
Personal message!

Je kan hem een persoonlijk berichtje sturen.

Mr.Jay
29 augustus 2009, 15:49
Het maakt mij niet uit welke discussiegroep dit thuis hoort, daar niet van maar volgens mij is mijn combo dan toch op zijn laatst begin jaren 80, en zeker niet begin jaren 90 gebouwd!

Heb het even precies opgezocht en deze transistorserie is inderdaad van de vroege 80's.

Chris Winsemius
29 augustus 2009, 15:52
Heb het even precies opgezocht en deze transistorserie is inderdaad van de vroege 80's.

Komt bij mij qua uiterlijk 'n beetje over als 'n Fender Montreux, ook 'n solid state Fender uit die tijd. ICs niet meer nieuw verkrijgbaar...

Erik70
29 augustus 2009, 16:25
Komt bij mij qua uiterlijk 'n beetje over als 'n Fender Montreux, ook 'n solid state Fender uit die tijd. ICs niet meer nieuw verkrijgbaar...


..over uiterlijk gesproken,...even zwaar off-topic,... Hoe staat het met 't nieuwe CMW-logo Chris?? Heb 't nog nergens gezien.

Chris Winsemius
29 augustus 2009, 16:28
..over uiterlijk gesproken,...even zwaar off-topic,... Hoe staat het met 't nieuwe CMW-logo Chris?? Heb 't nog nergens gezien.

Ok, ff off-topic:

logo's zijn binnengekomen en zitten al op wat amps en 'n cab.
foto volgt zsm., weet alleen niet wie het moet posten (ik wil niet spammen)

jacky
29 augustus 2009, 17:13
Ok, ff off-topic:

logo's zijn binnengekomen en zitten al op wat amps en 'n cab.
foto volgt zsm., weet alleen niet wie het moet posten (ik wil niet spammen)

je zou het toch op zijn minst op je eigen site kunnen showen ....toch ?

timing
29 augustus 2009, 17:38
Heb het even precies opgezocht en deze transistorserie is inderdaad van de vroege 80's.

Thanks Mr. Jay! :ok:

Mag ik dan nu weer terug naar de oorspronkelijke topic tm 1983 :satisfie:

Heeft u toevallig iets meer informatie op kunnen zoeken?

jacky
29 augustus 2009, 17:51
Thanks Mr. Jay! :ok:

Mag ik dan nu weer terug naar de oorspronkelijke topic tm 1983 :satisfie:

Heeft u toevallig iets meer informatie op kunnen zoeken?

ho ho ho is van 83 t/m 85 dus kan eigenlijk in alle amp topics gezet worden

lastigggggggg

High power solid state amp with extreme complex controls

.............. is dus een heel lastig te bedienen amp als ik het goed begrijp ;-)

timing
29 augustus 2009, 18:12
ho ho ho is van 83 t/m 85 dus kan eigenlijk in alle amp topics gezet worden

lastigggggggg

High power solid state amp with extreme complex controls

.............. is dus een heel lastig te bedienen amp als ik het goed begrijp ;-)

Ha, lastig te bedienen... daar leek het even op maar ik had het toch in no-time te pakken. Het gaat om de instellingen, je kunt zowel de equalizer als de FX loop aan 1 of aan beide kanalen toewijzen. Daarnaast moet je voor een aantal functies een knop permanent uittrekken (bv bright instelling) en kun je dmv een knop indrukken functies activeren die je ook met de footswitch bedient: channel switch, FX loop on/off, Reverb on/off en Equalizer on/off.

Dus het valt best mee. Ik zijn ook vandaag nog ingewikkelder bedieningspanelen.
Ben er trouwens erg happy mee, juist daarom ben ik op zoek naar info en het liefst naar een manual. Waar heb je deze info vandaan?

timing
29 augustus 2009, 18:26
Komt bij mij qua uiterlijk 'n beetje over als 'n Fender Montreux, ook 'n solid state Fender uit die tijd. ICs niet meer nieuw verkrijgbaar...

Chris, je hebt helemaal gelijk, het enige uiterlijke verschil is de equalizer!
Ik ga toch eens kijken wat ik van die montreux kan vinden, daar was ik al iets over tegengekomen. Thanks

timing
29 augustus 2009, 18:34
Komt bij mij qua uiterlijk 'n beetje over als 'n Fender Montreux, ook 'n solid state Fender uit die tijd. ICs niet meer nieuw verkrijgbaar...

... en het andere verschil is de 200Watt piek van de Showman versus de 100Watt piek van de Montreux

jacky
29 augustus 2009, 18:46
hier is wat algemene info

is wel de hele lijn maar ja beter dan niks

http://www.superchamp.dk/papers/fender_prospekt_80er.pdf

rivera periode import amp als ik het goed heb

timing
29 augustus 2009, 19:51
hier is wat algemene info

is wel de hele lijn maar ja beter dan niks

http://www.superchamp.dk/papers/fender_prospekt_80er.pdf

rivera periode import amp als ik het goed heb

Jacky, dit is een mooi document, ontzettend bedankt!
Ontdekking: mijn Showman 1x15 Combo is een 200Watt uitvoering van een London Reverb 1x12 combo!! Dat ding heeft exact dezelfde functies, inclusief de Equalizer, alleen hij is 100 Watt. Treffend!

Nu word ik natuurlijk nog nieuwsgieriger: waarom staat die Showman nu niet in deze catalogus? Al voor die tijd uit productie genomen wegens te veel vermogen? Of juist na die tijd verschenen? Ik blijf speuren!!

Chris Winsemius
29 augustus 2009, 19:54
je zou het toch op zijn minst op je eigen site kunnen showen ....toch ?

Die site doe ik niet zelf en dat moet dan ook nog gecombineerd worden met andere wijzigingen/toevoegingen.

the sure thing
29 augustus 2009, 20:41
Komt bij mij qua uiterlijk 'n beetje over als 'n Fender Montreux, ook 'n solid state Fender uit die tijd. ICs niet meer nieuw verkrijgbaar... Het is de lay-out van de Fender stage lead, maar dan met een EQ en een 15" speaker.

(zeer) zeldzaam ampje, maar niet gewild. Volledig transistor, dus of het nou pre CBS of CBS is, maakt qua waarde niet uit.

EDIT: hij staat genoemd in het grote FENDER AMPS boek. Is minimaal uit 1983: de 1x15" is idd 200W.

Mr.Jay
29 augustus 2009, 21:56
Ok, ff off-topic:logo's zijn binnengekomen en zitten al op wat amps en 'n cab. foto volgt zsm., weet alleen niet wie het moet posten (ik wil niet spammen)

Zal toch wel op jouw site komen te staan neem ik aan ?

timing
29 augustus 2009, 22:56
Het is de lay-out van de Fender stage lead, maar dan met een EQ en een 15" speaker.

(zeer) zeldzaam ampje, maar niet gewild. Volledig transistor, dus of het nou pre CBS of CBS is, maakt qua waarde niet uit.

EDIT: hij staat genoemd in het grote FENDER AMPS boek. Is minimaal uit 1983: de 1x15" is idd 200W.

Thanks!
Uit het Blue Book of Guitar Amplifiers:
"In 1982, Fender released a whole new line of solid-state amplifiers. These amplifiers were mixed right in with the tube amps for the 1983 catalog. These models included the Harvard Reverb II, Yale Reverb, Studio Lead, Stage Lead, the Montreux, London Reverb, and the Showman 112/212/115/210. Fender stopped producing these amps in 1985, but they were sold through 1987."

Volgens hetzelfde boek:
De Showman 115 Combo doet in excellent state USD 350- USD 425.
Dat is een mooie waarde voor een solidstate combo, toch?
De Montreux combo doet USD 300 - USD 350;
De London Reverb combo doet USD 250 - USD 300;
en de Stage Lead combo doet USD 225 - USD 275.

Mr.Jay
29 augustus 2009, 23:04
Wat voor 15" speaker moet daar wel niet inzitten die 200W aankan?

jacky
30 augustus 2009, 10:45
Die site doe ik niet zelf en dat moet dan ook nog gecombineerd worden met andere wijzigingen/toevoegingen.

jammer maar ik heb geduld ;-)

nico verduin
30 augustus 2009, 10:59
jammer maar ik heb geduld ;-)al een jaartje of wat:soinnocent::soinnocent:

JeroenSchaaf
30 augustus 2009, 11:23
En geduld is een schone zaak!:D

Ja wat voor speaker zit erin?

timing
30 augustus 2009, 12:05
Wat voor 15" speaker moet daar wel niet inzitten die 200W aankan?

@ Mr. Jay en Joene20:
er zit een 15" Fender Special Design speaker in, zie foto op photobucket.
De 200Watt is de Total output bij 8 Ohm. Je kunt een extern cabinet aankoppelen en ik hoop dus een manual te vinden waarin naar ik aanneem staat of de Total Output alleen inclusief externe speaker wordt gegenereerd of niet.
(De London Reverb en de Montreux hebben 100Watt, en de Stage Lead heeft 50Watt).

Ik heb trouwens al een email naar Fender gestuurd en hoop komende week op een reactie.

Daarnaast heb ik ene Chris gevonden die over een 2x10"Showman beschikt. Hij heeft lyrisch gereageerd toen hij mijn foto's zag. "Yeah, that's my baby!!!".

Hij heeft beloofd dat ik een kopie van zijn manual krijg, mocht Fender niet kunnen of willen leveren. Misschien zijn die Chris en ik wel de enigen die zo'n item bezitten :)

Mr.Jay
30 augustus 2009, 12:43
zegt niks die speaker zo. Zo te zien een Eminence.
Er moet ergens een code opstaan.

Chris Winsemius
30 augustus 2009, 12:55
laatste keer off-topic in dit topic:

Jacky, Jay, Nico, etc.: klik ker de klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126691) ;)

timing
30 augustus 2009, 13:53
zegt niks die speaker zo. Zo te zien een Eminence.
Er moet ergens een code opstaan.

Ik heb een nieuwe foto geplaatst met leesbare code: 02223.3 67.8311

is het toeval of is deze speaker uit November 1983?

http://s783.photobucket.com/albums/yy113/buckettime/fender%20showman/?action=view&current=IMG_1120.jpg

enne.... het serienummer van de combo is F309032, en ik heb zojuist ontdekt dat de amp dus in 1983 of 1984 is geproduceerd, en dat betekent dat ik waarschijnlijk in de juiste topic ben geplaatst hihi.

en Mr. Jay: het is inderdaad een Eminence speaker want hij begint met 67.

Ik heb al deze wijsheid zojuist hier vandaan:
http://www.superiormusic.com/page195.htm

en tot slot: de speaker is 225Watt! Zie:
http://www.eminence.com/guitar_speaker_detail.asp?model=COMMONWEALTH15&speaker_size=15&SUB_CAT_ID=4

the sure thing
30 augustus 2009, 14:23
Weet je wat het leukste is? De combo een keer voluit zetten!

timing
30 augustus 2009, 14:29
Weet je wat het leukste is? De combo een keer voluit zetten!

meen je dat werkelijk? :???: Hij is 26 jaar oud... ik zie hem niet graag scheuren want ik heb gezien dat een nieuwe op internet 186 euro kost.
Dusse... ik zet 'm wel een keer vet hard maar met beleid :punk:

Mr.Jay
30 augustus 2009, 20:14
EMI ja, maar je vergelijkt nu een tabel van 2009 speakers met een speaker uit 1984, zal echt nooit dezelfde speaker zijn.