PDA

View Full Version : Toonladders nodig?



elmariachi
28 augustus 2009, 22:51
hey ik speel nu al een tijdje Gitaar Zuid amerikaanse stijl bossa nova enz.,en dan hoor ik soms weer wat over toonladders maar ik heb daar niks mee..Is het belangrijk en heb je ze nodig ?

-=JEROEN=-
29 augustus 2009, 10:29
Nah, heb je nix aan, gewoon lekker door spelen.

bastiaanvanbeek
29 augustus 2009, 18:26
toonladders kunnen helpen. het ligt er meer aan hoe ver je met soleren wilt gaan. als je vrij basic wilt soleren kan een pentatonische toonladder al helpen, daaromheen kun je dan experimenteren met noten. als je echt uitgebreid/gevarieerd wilt soleren, dan zijn toonladders wel erg belangrijk. natuurlijk komt het uiteindelijk meer neer op je eigen creativiteit, maar toonladders helpen je als je bijvoorbeeld niet weet waar je moet zijn als je een solo gaat doen.

maar bij bossa nova maak je veel gebruik van jazz akkoorden, en kom je dan op het punt dat bepaalde dingen er niet echt goed bijpassen. in dat geval zijn toonladders dus echt belangrijk.

elmariachi
29 augustus 2009, 21:59
thanks guyss:noob:

bagheera
29 augustus 2009, 22:01
ik speel ook mijn deel bossa nova's en ik kan toch zeggen dat een beetje kennis van toonladders je spel heel erg ten goede kan komen

terrasbeest
29 augustus 2009, 22:49
Ik heb zelf wat ambitie gehad met Bossa, maar ik daar zou ik behoorlijk wat aan mijn techniek om met de vingers te spelen moeten werken. Ik heb het maar zo gelaten, voorlopig ( misschien...).

Wat betreft toonladders : geen idee, maar misschien geeft het spelen van de melodieën wel een aanwijzing.
Wat betreft pentatonische ladders : lijkt mij niet aangewezen, gewoon omdat er ' te weinig noten ' inzitten. Ik denk niet dat dat volstaat om in het typische ritme van Bossa iets te doen.Ik weet niet of mijn 'redenering' duidelijk overkomt

EuroCinema
29 augustus 2009, 23:00
Is het belangrijk en heb je ze nodig ?
Ik voel me weer helemaal zoals toen ik voor de klas stond - "moeten we dit weten voor het proefwerk?" :seriousf: De vraag is niet of het nodig is, de vraag is of jij er een betere muzikant van wordt. Antwoord: waarschijnlijk wel.

bastiaanvanbeek
30 augustus 2009, 13:18
Wat betreft pentatonische ladders : lijkt mij niet aangewezen, gewoon omdat er ' te weinig noten ' inzitten. Ik denk niet dat dat volstaat om in het typische ritme van Bossa iets te doen.Ik weet niet of mijn 'redenering' duidelijk overkomt

nee, maar je zou pentatonisch wel als basis kunnen gebruiken en daaromheen experimenteren met andere noten.

terrasbeest
30 augustus 2009, 16:28
nee, maar je zou pentatonisch wel als basis kunnen gebruiken en daaromheen experimenteren met andere noten.

= toonladders.

MeneerJelle
4 september 2009, 10:44
Leer om te beginnen eens de gewone (authentieke) mineur en majeur toonladders uit je hoofd in alle posities. Met de noten uit deze ladders alleen kun je al hele mooie lijnen maken over bossa's. Later kan je dan hier weer op varieren, zoals bijv. met ladders als harmonisch en melodisch mineur. Het belangrijkste in jazz, en dus in bossa's is naar mooie noten toespelen. Laat zien over welk akkoord je speelt. Als er een majeur akkoord aan dreigt te komen probeer je dus mooi naar de desbetreffende toon toe te spelen met een mooie lijn, en komt er een m7 akkoord aan speel je bijvoorbeeld naar de dorische noot toe. Zo creeer je vaak erg smaakvolle solo's.