PDA

View Full Version : de jack input van een jazzbak kapot. Hoe maken ??



bagheera
28 augustus 2009, 19:39
Hey mensen,

een vriend heeft net een jazz gitaar gekocht maar er moet een draadje gelost zijn binnen in waar je de kabel steekt.
Hoe maak je zoiets ??

kun je de "jack houder" eruit vijzen langs de buiten kant of moet je echt helemaal naar binnen?

kenx
28 augustus 2009, 19:59
Hey mensen,

een vriend heeft net een jazz gitaar gekocht maar er moet een draadje gelost zijn binnen in waar je de kabel steekt.
Hoe maak je zoiets ??

kun je de "jack houder" eruit vijzen langs de buiten kant of moet je echt helemaal naar binnen?

Die kan je er uitvijzen maar let op met wat je doet. Zonder het juiste gerei is het héél moeilijk om dat er terug op te vijzen. (de schroef van de jack ingang)

Johannes
28 augustus 2009, 20:03
Een fototje van de desbetreffende gitaar zou makkelijk zijn. Maar, er vanuit gaande dat het zo zit... -->

http://www.guitarsandeffects.com/images/b3es335DOT.jpg

... kun je het beste een draadje/jackplug aan de input vastmaken, het moertje van de input los draaien, door de F sleuf eruit trekken, solderen en mbv het bevestigde draadje weer terug trekken door het gaatje. Een jazzer waarbij de input met vijzen/schoeven vast zit, heb ik nog nooit gezien.

bagheera
28 augustus 2009, 20:09
dat systeem maar op dit soort gitaar
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1695.jpg
de eerste om duidelijk te zijn :)

barno
28 augustus 2009, 21:09
die reparatie gebeurt langs f gat, met koordjes enz... het lijkt een klotejob (en dat is het ook) maar het is goed te doen. eventueel spiegeltje gebruiken om te voorkomen dat je een spagetti maakt binnenin.

snaarplukker
28 augustus 2009, 22:15
Ik vind het een rare vraag voor een TS die al 1.208 posts heeft geplaatst.;)
Maar als het een jackinput aan de zijkant is waar het plaatje met 4 vijsjes is bevestigd, dan kan je die 4 vijsjes met een passend gerei los draaien en de jack iets uittrekken om de losgeraakte draad te kunnen bereiken. Deze met soldeergerei verder behandelen.

mikeyaxeman
28 augustus 2009, 22:28
Huh? hoeze een rare vraag van Bagheera?
Omdat ie zoveel posts heeft geplaatst kan ie niet om advies vragen...:???:
En een jack gaat nou ook niet iedere dag kapot.

heavy-metal-thunder
28 augustus 2009, 22:33
TVJones doet het met slangetjes:
http://www.tvjones.com/media/media.html (zie bij Wiring Harness)

bagheera
29 augustus 2009, 21:42
Huh? hoeze een rare vraag van Bagheera?
Omdat ie zoveel posts heeft geplaatst kan ie niet om advies vragen...:???:
En een jack gaat nou ook niet iedere dag kapot.

bedankt voor het begrip.
Ik ben niet zo goed met de elektronica, en dit is dan weer zo'n specifiek gevalletje.
Ik zou de gitaar terug sturen.
Ze zullen wel een andere sturen, het is ook niet mijn gitaar he.
Maar erg bedankt en ik zal al de reacties doorgeven.
We zien wel wat het wordt

grayfink
26 mei 2020, 14:54
Bump na 10 jaar.
Vond dit topic met de zoekfunctie.
Het moertje van de jackinput van Ibanez As73 artcore (semi hollow) viel er af toen ik wilde inpluggen. De input naar binnen geduwd. Hoe fiks ik dat als leek/prutser?

Harald
26 mei 2020, 15:54
Zit op de bovenkant? Kabeltje zit aan de andere kabeltjes vast. Weet niet of het de makkelijkste methode is, maar, alles loshalen, via F gaten naar buiten brengen, dan komt de input ook mee, waarna je nog een draadje door het gat van de input, en naar buiten via het betreffende F gat, aan de input moet vastmaken.

https://www.youtube.com/watch?v=mS9ZB_Sgi6Q Misschien betere filmpjes van, misschien is er ook een handigere manier dan alles los halen. Geen leuk klusje iig.

Pter
26 mei 2020, 15:56
Stukje VD draad(elektriciteitsdraad met massieve kern) door het gat naar binnen en in het F hol opvangen, de jackinput ook via het f hol enigszins naar buiten halen en de VD draad in de input steken en met een klein stukje tape vastmaken, daarna de VD draad weer voorzichtig uit het gat van jack halen. Je kunt met een klein spiegeltje in het f hol kijken waar alles zit, deze verkopen ze bij de Action bij de autospullen voor weinig, zit ook een antenne met een magneet bij.

Hier ook nog een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=PDfKRTPj9es

grayfink
26 mei 2020, 17:11
@Harald; Nee, zijkant zoals bij een LP.
Hoop dat alles loshalen niet hoeft.
Ik zal wat gaan pielen met installatie draad en spiegeltje, alle tijd tegenwoordig :) Thnx mannen.

Harald
26 mei 2020, 17:22
Kan me voorstellen dat bij de zijkant nog wel wat lukt. Snap eigenlijk niet goed waarom bij dat soort gitaren aan de achterkant niet gewoon een luikje zit. Dat zou een hoop ellende schelen. Als het nu een echte handgestoken archtop is, ipv zo'n ding met een sustainblok is het nog enigzins begrijpbaar. Maar zelfs dan.

RoryVDW
26 mei 2020, 21:46
Heel interessant....ziet er simpel uit...maar echt viswerk...en dan mag tspel niet meedraaien binnenin😱

Plant
26 mei 2020, 22:44
...en dan mag tspel niet meedraaien binnenin��

Kwestie van een kartelringetje aan de binnenkant :ok:

Dirk_Hendrik
28 mei 2020, 21:32
Ik stak toen ik destijds zo'n klusje had een stuk soepel elektriciteitsdraad naar binnen. Trok dat weer naar buiten bij het F gat en "reeg" er de jack aan (idd met een kartelring aan de binnenzijde) die ik ook naar buiten had gehaald. Dikke knoop er achter dat de jack er af kon glippen en rustig naar binnen trekken maar tot ik em door het gat in de body trok. Vastdraaien en daarna het stuk draad naar binnen duwen en er via het Fgat weer uit halen. Als dat "gepriegel" me 5 munuten heeft gekost was het lang.

grayfink
3 juni 2020, 19:38
Tja, het is mij niet gelukt, is ook een semihollow met vrij dunne body. Vanmiddag maar een luthier gegoogled. Bleek vlakbij te zitten. Net even langs geweest. 3 minuutjes geprutst en klaar. 5 euro betaald.

Kim Wilson
3 juni 2020, 19:40
Ik zou me dan helemaal mislukt voelen. Maar top dat het gelukt is! 👍🏼

Erik de Perik
3 juni 2020, 19:40
Tja, het is mij niet gelukt, is ook een semihollow met vrij dunne body. Vanmiddag maar een luthier gegoogled. Bleek vlakbij te zitten. Net even langs geweest. 3 minuutjes geprutst en klaar. 5 euro betaald.

Prima deal maar niets geleerd ;)

Tupelo
3 juni 2020, 19:43
5 Euro; bargain voor het feit dat je hulpeloos was. :ok:

grayfink
3 juni 2020, 19:56
Hulpeloos en mislukt dus.

Tupelo
3 juni 2020, 19:57
Maar met een gemaakt input; that counts.

grayfink
3 juni 2020, 19:58
Maar wel wat geleerd hoor. Ik heb geleerd dat je ook een vakman kunt inschakelen als je hulpeloos mislukt bent.

Tupelo
3 juni 2020, 19:59
Ik doe niets anders.