PDA

View Full Version : Afstelbeurt



Tele-freak
28 augustus 2009, 17:14
Hoi
Heb ik een gitaar besteld bij een winkel, is ie vandaaag binnengekomen, zo bij de importeur vandaan. De winkelier zegt dat ik hem inweze al op kan halen maar als ik hem eerst afgesteld wil hebben dan moet ik een week wachten. Wat zal ik nu doen, hem ophalen of een week wachten. Kan ik ook zelf een beetje er aan tweaken. En als ik hem ophaal, is de kwaliteit dan bagger?
Latr

flitslicht
28 augustus 2009, 17:26
Je kan het zelf doen, ben daar onlangs mee begonnen en het is heel goed te doen als je een beetje handig bent.

http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 17:48
Misschien hebben ze het druk, maar ik vind een week wel lang. Toch zou ik het geduld opbrengen. Wat mij betreft, hoort het bij de service die je krijgt bij een nieuwe gitaar. Als het goed is, nodigen ze je ook uit om over een paar maanden nog eens terug te komen om de afstelling na te lopen cq om dingen aan te passen die niet naar jouw wens zijn.

flitslicht
28 augustus 2009, 18:00
Misschien hebben ze het druk, maar ik vind een week wel lang. Toch zou ik het geduld opbrengen. Wat mij betreft, hoort het bij de service die je krijgt bij een nieuwe gitaar. Als het goed is, nodigen ze je ook uit om over een paar maanden nog eens terug te komen om de afstelling na te lopen cq om dingen aan te passen die niet naar jouw wens zijn.

Als het een goede winkel is dan zorgen ze gewoon dat die gitaar is afgesteld voor ze hem afleveren en gaan ze niet eerst bellen om zo'n keus aan te bieden lijkt mij (aangenomen dat de TS niet iedere dag heeft gebeld of-ie-er-al-is). Ik kan het heel goed mis hebben maar het komt op mij over alsof de zaak er geen zin in heeft.

Tele-freak
28 augustus 2009, 18:08
Zin hebben ze er vast wel in maar ze stelde dit voor omdat ik al anderhalve week sta te wachten. Ik heb alleen pech dat hij vandaag pas is gekomen want de enige die ze voor afstellen in dienst hebben is de reperateur, en die is er alleen donderdag.

Rinze
28 augustus 2009, 18:11
Helaas, maar dat krijg je als winkels hoofdzakelijk verkopers zonder verstand van zaken rond hebben lopen. Kun je hem niet gewoon nu ophalen en er dan nog een keer op een donderdag mee langs gaan voor een afstelbeurt?

Tele-freak
28 augustus 2009, 18:17
Helaas, maar dat krijg je als winkels hoofdzakelijk verkopers zonder verstand van zaken rond hebben lopen. Kun je hem niet gewoon nu ophalen en er dan nog een keer op een donderdag mee langs gaan voor een afstelbeurt?

Dat is zeker een optie, maar ik weet niet of er dan goed op te spelen valt. denken jullie dat de kwaliteit bagger is of eigenlijk best wel redelijk.

snaarplukker
28 augustus 2009, 22:04
Normaal gesproken zijn de gitaren in de fabriek al afgesteld bij de eindcontrolle. Voor transport draaien ze de snaren een toontje lager, dus meestal is het tunen voldoende. Pas als je last van fretbuzz hebt, of nieuwe snaren, of een hogere of lagere actie wilt, dan kan je het af laten stellen (of zelf doen).
Over het algemeen staat het in het bijgeleverde gebruiksaanwijzing wel beschreven.

mesaman
29 augustus 2009, 00:35
rare service....niet echt heel goed.en dat er 1 iemand is die kan afstellen is helemaal schandalig....of heb je hem bij de lidle/blokker/action besteld?enne anders gewoon zelf doen.dont be scarred...(voak bujj te bange)

Rooker
29 augustus 2009, 14:26
Joh Flitslicht, Wat een mooi duidelijke site voor technische weetjes. Ga zeker is zo'n setje kopen en proberen. Lijkt me heerlijk om lekker op een kluskamertje aan je gitaren te rommellen op een donkere dag:ok:. Maar ik denk dat ik wel begin met m'n squier...

flitslicht
29 augustus 2009, 15:13
Joh Flitslicht, Wat een mooi duidelijke site voor technische weetjes. Ga zeker is zo'n setje kopen en proberen. Lijkt me heerlijk om lekker op een kluskamertje aan je gitaren te rommellen op een donkere dag:ok:. Maar ik denk dat ik wel begin met m'n squier...

Ja, mijn 'gitaarleven' is drastisch veranderd sinds ik die site heb gevonden. Ik hoefde alleen een setje voelermaatjes te halen bij de ijzerhandel voor €8 en ik kon aan de slag. Inmiddels is mijn Stagg van een onbespeelbaar stuk brandhout omgetoverd in mijn best spelende gitaar. Niet dat ik verder van die topgitaren heb, maar toch. Het fijne is dat je niet meer afhankelijk bent van dure techneuten (die soms maar één keer per week aanwezig zijn :))

Je kan dan niet alleen afstellen maar ook inzicht krijgen in eventuele problemen. Zo heb ik een aantal frets vastgeplakt met secondenlijm en alle frets gevlakt, trussrod bijgesteld en de topkam bijgevijld. Speelt nu als een zonnetje, het is echt een ongelooflijk verschil.

Overigens vond ik die topkam nog het moeilijkste, ben twee keer iets te ver gegaan met vijlen en heb er nu een strookje papier onder gelegd om hem een fractie op te hogen. Is misschien niet best voor het geluid maar ik heb nog een extra kammetje zodat ik nog een poging kan wagen. Als je aan de topkam gaat vijlen zou ik je dus aanraden er een reserve exemplaar voor te zoeken, kan je meteen doorgaan na je eerste poging ;).

EuroCinema
29 augustus 2009, 15:41
Ik kijk zelf altijd bij http://www.rinzesgitaarweb.nl/. Zelf leren afstellen is leuk en nuttig!

barno
29 augustus 2009, 15:55
Ja, mijn 'gitaarleven' is drastisch veranderd sinds ik die site heb gevonden. Ik hoefde alleen een setje voelermaatjes te halen bij de ijzerhandel voor €8 en ik kon aan de slag. Inmiddels is mijn Stagg van een onbespeelbaar stuk brandhout omgetoverd in mijn best spelende gitaar. Niet dat ik verder van die topgitaren heb, maar toch. Het fijne is dat je niet meer afhankelijk bent van dure techneuten (die soms maar één keer per week aanwezig zijn :))

Je kan dan niet alleen afstellen maar ook inzicht krijgen in eventuele problemen. Zo heb ik een aantal frets vastgeplakt met secondenlijm en alle frets gevlakt, trussrod bijgesteld en de topkam bijgevijld. Speelt nu als een zonnetje, het is echt een ongelooflijk verschil.

Overigens vond ik die topkam nog het moeilijkste, ben twee keer iets te ver gegaan met vijlen en heb er nu een strookje papier onder gelegd om hem een fractie op te hogen. Is misschien niet best voor het geluid maar ik heb nog een extra kammetje zodat ik nog een poging kan wagen. Als je aan de topkam gaat vijlen zou ik je dus aanraden er een reserve exemplaar voor te zoeken, kan je meteen doorgaan na je eerste poging ;).

topkam te diep invijlen... elke gitaarbouwer zal dat ooit wel es gedaan hebben: je kan met wat vijlsel en secondenlijm de zaak terug wat ophogen