PDA

View Full Version : Schroefgat vullen



Kjiratsiekoedel
28 augustus 2009, 16:14
Ik heb een gitaar waar de knop voor de gitaarband is afgebroken. Er zit nu een wat ruimer gat waar ooit de schroef heeft gezeten.

Nu wil ik het gat vullen en opnieuw gebruiken voor een nieuwe schroef.

Is dit mogelijk, zoja hoe kan ik dat het beste doen?

Jimwoud
28 augustus 2009, 16:28
Ik heb een gitaar waar de knop voor de gitaarband is afgebroken. Er zit nu een wat ruimer gat waar ooit de schroef heeft gezeten.

Nu wil ik het gat vullen en opnieuw gebruiken voor een nieuwe schroef.

Is dit mogelijk, zoja hoe kan ik dat het beste doen?

Probeer eerst eens een tandenstoker of sateprikker ertussen. Werkte bij mij in iedergeval.

succes

Hedge
28 augustus 2009, 16:50
Of het gaatje netjes opboren tot 6mm en dan een deuvel erin. Dat zal wat degelijker zijn dan de genoemde tandenstoker.

HaroldA
28 augustus 2009, 17:04
Of het gaatje netjes opboren tot 6mm en dan een deuvel erin. Dat zal wat degelijker zijn dan de genoemde tandenstoker.

Ja, maar het is wel ingrijpende en dus ook 'gevaarlijker' voor de gitaar. ;)

Ik zou de tandenstoker + houtlijm methode eerst proberen... Opboren en opvullen kan altijd nog...

Dootch
28 augustus 2009, 17:14
... Opboren en opvullen kan altijd nog...


Rottig als de schroef er zou uitschieten als je dure axe hangt te bengelen

Er bestaan tubes houtplamuur (om gaatjes te vullen) . die worden hard.
Ik denk zo het gat volspuiten met plamuur en dan de schroef er in terwijl het nog slap is.
Of anders epoxy tube er in spuiten en schroef er in. Als het gat zeer ruw is aan de binnenkant zal de prop vulmiddel er vast in zitten.

Maar waarschijnlijk zijn er nog 10 andere methodes te bedenken?

oigun
28 augustus 2009, 17:31
Gat eerst opvullen met houtlijm sateprikker, laten drogen,voorboren.Gebruik ook een wat langere schroef, geen messing/vernikkeld (die breekt zo weer)maar roestvrij staal of gewoon staal.

Enra
28 augustus 2009, 18:59
Of anders epoxy tube er in spuiten en schroef er in. Als het gat zeer ruw is aan de binnenkant zal de prop vulmiddel er vast in zitten.

De truc met epoxy is een uitstekende voor dit probleem.

snaarplukker
28 augustus 2009, 21:33
Ik doe alles met tandenstokers. Werkt perfect.;)

snaarplukker
28 augustus 2009, 21:34
Ik doe alles met tandenstokers. Werkt perfect.;)
En de goedkoopste oplossing.

Dootch
28 augustus 2009, 21:48
Ik doe alles met tandenstokers. Werkt perfect.;)
En de goedkoopste oplossing.

Geen erg; Als het werkt dan werkt het.

Alleen, je moet geen Einstein zijn om te beseffen dat de krachten dan werken op het dunne stukje tandenstokerhout (en een deel van de overkant van de schroef) . De schroef snijdt zich wel vast in de tandenstokers maar de tandenstoker blijft in de gitaatbody alleen maar zitten door wrijving. En die kracht kan varieren met de luchtvochtigheid. en misschien ooit gaan schuiven....bij een plug of één van de andere systemen is de kracht verdeeld over gans de omtrek van de schroef. en snijdt de schroef in de body

Als ik echter een Gibson van 400€ rond mijn nek heb neem ik GEEN ENKEL risico. dan heb ik die 5 a 10 € voor de epoxy er voor over. Een Gibson weegt trouwens heel wat.

En om de "Malmsteen circle" te maken moet het natuurlijk wel heeeeeel vast zitten:cooler:

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 22:49
Ik maak mijn strap buttons doorgaans zelf en daar gaat een recht kloeke schroef in, zoiets van 5 x 50. Ik verbaas me altijd over de minuscule dingetjes waarmee die knoppen van fabriekswege 'vast' zitten.

Gitaarbouwer
29 augustus 2009, 11:15
de tandenstoker blijft in de gitaatbody alleen maar zitten door wrijving. En die kracht kan varieren met de luchtvochtigheid. en misschien ooit gaan schuiven

Ik weet niet of ik je goed begrijp hoor, maar lijmverbindingen (mits goede passing) zijn sterker dan het omringende hout. M.a.w. als je twee stukken hout hebt met lijm ertussen en je probeert de stukken van elkaar af te breken, dan zal de breuk niet op de lijmnaad onstaan maar elders in het hout. Dus dat schuiven valt wel mee.

snaarplukker
29 augustus 2009, 14:24
Geen erg; Als het werkt dan werkt het.

Alleen, je moet geen Einstein zijn om te beseffen dat de krachten dan werken op het dunne stukje tandenstokerhout (en een deel van de overkant van de schroef) . De schroef snijdt zich wel vast in de tandenstokers maar de tandenstoker blijft in de gitaatbody alleen maar zitten door wrijving. En die kracht kan varieren met de luchtvochtigheid. en misschien ooit gaan schuiven....bij een plug of één van de andere systemen is de kracht verdeeld over gans de omtrek van de schroef. en snijdt de schroef in de body

Als ik echter een Gibson van 400€ rond mijn nek heb neem ik GEEN ENKEL risico. dan heb ik die 5 a 10 € voor de epoxy er voor over. Een Gibson weegt trouwens heel wat.

En om de "Malmsteen circle" te maken moet het natuurlijk wel heeeeeel vast zitten:cooler:
Nee, ik ben geen Einstein. Maar ik heb wel enorm veel ervaring met hout, schroeven, epoxy en lijmen. Een gat vullen met epoxy met daarin een schroef stoppen lijkt mij de minst stevige contructie. Het hout zal slechts als mal dienen om er een epoxy staafje van te vormen dat door de natuurlijke werking van het hout losraakt na verloop van tijd. Maar van mij mag jij daar een Gibson van €400,-- aan hangen.

Kjiratsiekoedel
29 augustus 2009, 20:44
OK. Gedaan met lijm + sateprikker + lange schroef (er zit toch een enorm blok achter).

thijser
30 augustus 2009, 09:30
dan stop je er een lucifer in ;) desnoods wat lijm, maar heb het al bij verschillende gitaren gedaan en werkt perfekt.

snaarplukker
30 augustus 2009, 10:41
dan stop je er een lucifer in ;) desnoods wat lijm, maar heb het al bij verschillende gitaren gedaan en werkt perfekt.
Houdt er wel rekening mee dat lucifers van een zachter houtsoort is gemaakt dan tandenstokers.;)

F. de Gooijer
31 augustus 2009, 10:32
ik heb het zelfde probleem ook al een aantal keer gehad en de oplossing.... idd sateprikkers.