PDA

View Full Version : Wireless systeem



petpas
28 augustus 2009, 14:18
Ik zit te denken om een wireless systeem aan te schaffen voor mn gitaar. Zit nl geregeld met mn kabel klem tussen mn pedalen en das op t podium niet echt wenselijk.

Welk systeem raden jullie mij aan. Ben een complete leek op dit gebied. Budget ligt op max 125 euro. Ik kom op internet enkele merken tegen oa db technologies, nova etc maar weet niet of deze systemen in orde zijn.

Alvast bedantk voor jullie reacties.

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 15:56
Ik heb al een tijdje een systeem van Sennheiser (Evolution 100 series) te leen. Ik heb het maar heel even gebruikt totdat ik merkte dat het de output van de gitaar verlaagde. Natuurlijk is dat op de versterker weer bij te regelen, maar de combinatie met de noodzaak van batterijen maakte dat ik het teveel gedoe ging vinden. Doe mij maar een kabel; ik speel toch bijna nooit op een podium waarvoor mijn kabel te kort is en ik gebruik geen pedalen.

Verder werkt het uitstekend.

HaroldA
28 augustus 2009, 16:17
Budget ligt op max 125 euro.

Voor dat geld krijg je alleen maar rotzooi. De enigszins bruikbare setjes beginnen rond de Eur 300,-


Ik heb al een tijdje een systeem van Sennheiser (Evolution 100 series) te leen.

Die had ik ook voordat ik mijn X2 kocht. Toen bleek die Sennheiser (EW 172 G2) echt nogal wat van je gitaarsignaal te slopen! Maar snel weer verkocht ;)

kenx
28 augustus 2009, 16:22
Voor dat geld krijg je alleen maar rotzooi. De enigszins bruikbare setjes beginnen rond de Eur 300,-


Hier ben ik het wel helemaal oneens met je! De sennheiser freeport is allesbehalve rotzooi!!

HaroldA
28 augustus 2009, 16:33
Hier ben ik het wel helemaal oneens met je! De sennheiser freeport is allesbehalve rotzooi!!

Heb je die wel eens 1 op 1 vergeleken met een goede kabel of een duurdere/betere wireless set?

Zelfs de Sennheiser EW172G2 klinkt waardeloos ivm een kabel dus ik ga er eigenlijk blindelings vanuit dat de goedkopere setjes van dezelfde fabrikant niet beter zullen klinken/werken.

kenx
28 augustus 2009, 17:34
Heb je die wel eens 1 op 1 vergeleken met een goede kabel of een duurdere/betere wireless set?

Zelfs de Sennheiser EW172G2 klinkt waardeloos ivm een kabel dus ik ga er eigenlijk blindelings vanuit dat de goedkopere setjes van dezelfde fabrikant niet beter zullen klinken/werken.

Ik heb de sennheiser nu bijna een jaar, batterijen zijn zuinig, en nauwelijks verschil hoorbaar met een klotz kabel van in de 20 euro... Klinkt zelfs beter dat met kabel vind de rest van onze band.

petpas
30 augustus 2009, 15:47
thnx for the info. ik ga ff het een en ander testen voordat ik besluit of ik op wireless over ga.

Kaboemba
30 augustus 2009, 15:54
Ik heb onlangs ook een setje aangeschaft ATW-1661 en moet zeggen was ook wat huiverig voor draadloos maar ik vind het ideaal.
Okee als je heel goed luistert (en alleen thuis speelt) haalt het wel iets van je geluid weg, maar zeker in een bandsituatie merk ik het verschil niet.
Nadeel: batterijen, maar gewoon zorgen dat je een setje volle bij je hebt.
Voordeel, geen kabels en dus over het podium kunnen gaan.
Ik heb de ATW-1661 van audio technica op de kop kunnen tikken voor 200 (schijnt normaal ook een 350 euro te doen) euro, gitarist heeft een sennheiser van 500 euro en heeft nu niet een beter geluid en ook invloed van een gsm is hetzelfde (stoort alleen als je de gsm bijna op de receiver legt). Set schakelt automatisch over naar kanaal met beste bereik en scanned ook nog is automatisch. Hoefde zo uit de doos niks in te stellen, aanzetten en signaal oppikken. Bij meerdere setjes moet je er wel letten ze allemaal op een ander kanaal te zetten.
Ben zeer tevreden met het setje en komt netjes met een 19 inch inbouw set erbij.
Had hiervoor een goedkopere set van ATW en die beviel eigenlijk ook prima maar haalt het niet bij deze.
Ik gebruik hem voor bas en gitaar, mooie is ik heb twee zenders erbij op het zelfde kanaal en kan dus makkelijk wisselen tussen de twee, ontvangst op dezelfde unit.

Enne Harald, blindelings aannemen moet je nooit doen. Testen vergelijken en onderzoeken op internet brengen je veel verder.

Yek1
30 augustus 2009, 21:58
Ik heb de sennheiser nu bijna een jaar, batterijen zijn zuinig, en nauwelijks verschil hoorbaar met een klotz kabel van in de 20 euro... Klinkt zelfs beter dat met kabel vind de rest van onze band.

Tja, dan was de kabel k*t...

De geluidskwaliteit (de "tone") van de G1, G2 en G3 series (en van elk VHF/ en UHF systeem) is op zich goed. Maar zeker niet beter dan een goede kabel.

Hoe dan ook, het probleem met de VHF en UHF-systemen zit 'm niet zozeer in de signaalkwaliteit, maar in de dynamiek van het spelen. Er is altijd sprake van compressie van het totale signaal en daarmee dus verlies aan dynamiek. Dat is iig mijn ervaring. Mijn X2, en naar ik aanneem ook de G30, heeft daarvan geen last en presteert beter. Okay, die heb je niet voor 125 euro.

kenx
30 augustus 2009, 22:21
Tja, dan was de kabel k*t...

De geluidskwaliteit (de "tone") van de G1, G2 en G3 series (en van elk VHF/ en UHF systeem) is op zich goed. Maar zeker niet beter dan een goede kabel.

Hoe dan ook, het probleem met de VHF en UHF-systemen zit 'm niet zozeer in de signaalkwaliteit, maar in de dynamiek van het spelen. Er is altijd sprake van compressie van het totale signaal en daarmee dus verlies aan dynamiek. Dat is iig mijn ervaring. Mijn X2, en naar ik aanneem ook de G30, heeft daarvan geen last en presteert beter. Okay, die heb je niet voor 125 euro.

Nee de kabel was niet kut, want ik heb al verscheidene kabels geprobeerd. En als het je niet aanstaat blijf dan lekker bij je eigen mening...;) Als je niets weet over anderen, laat het dan. En maak geen conclusies, want jij kent mijn omstandigheden niet...

Eko
30 augustus 2009, 22:29
Gebruiken jullie meerdere gitaren door elkaar op een podium? Ik gebruik zo`n 5 electrische en een acoustisch. 1 x versterker voor de 5 en uiteraard een andere voor de acoustische.
Iedere gitaar staat klaar met `n band er aan. Moet ik dan ompluggen de godganse tijd of is daar een easy way out?

kenx
30 augustus 2009, 22:32
Gebruiken jullie meerdere gitaren door elkaar op een podium? Ik gebruik zo`n 5 electrische en een acoustisch. 1 x versterker voor de 5 en uiteraard een andere voor de acoustische.
Iedere gitaar staat klaar met `n band er aan. Moet ik dan ompluggen de godganse tijd of is daar een easy way out?

Ik gebruik doorgaans 2 elektrische en 1 akoestische. De zender hangt gewoon aan mijn broeksriem, en ik versteek de plug gewoon elke keer ik een andere gitaar neem. Zo'n 6x op een avond. Misschien is er de mogelijkheid om iets minder gitaren mee te nemen? 6 lijkt me een beetje te veel van het goede ;)

Yek1
30 augustus 2009, 22:34
Nee de kabel was niet kut, want ik heb al verscheidene kabels geprobeerd. En als het je niet aanstaat blijf dan lekker bij je eigen mening...;) Als je niets weet over anderen, laat het dan. En maak geen conclusies, want jij kent mijn omstandigheden niet...

Aha. Een forum bestaat bij de gratie van meningen, en dat is nu eenmaal de mijne. Het is geen giswerk want ik heb de Sennheisers jarenlang gebruikt.

Maar goed, het mooie is dat ik een mening geef over iets (een product), waar het hier over gaat. Blijkbaar zie jij aanleiding om dat te vertalen naar een mening over mij. Veel plezier daarmee.

Yek1
30 augustus 2009, 22:38
Gebruiken jullie meerdere gitaren door elkaar op een podium? Ik gebruik zo`n 5 electrische en een acoustisch. 1 x versterker voor de 5 en uiteraard een andere voor de acoustische.
Iedere gitaar staat klaar met `n band er aan. Moet ik dan ompluggen de godganse tijd of is daar een easy way out?

6 zenders! ;)

kenx
30 augustus 2009, 23:17
Aha. Een forum bestaat bij de gratie van meningen, en dat is nu eenmaal de mijne. Het is geen giswerk want ik heb de Sennheisers jarenlang gebruikt.

Maar goed, het mooie is dat ik een mening geef over iets (een product), waar het hier over gaat. Blijkbaar zie jij aanleiding om dat te vertalen naar een mening over mij. Veel plezier daarmee.

Het gaat erom dat jij mij niet kent, dat jij niet weet met wat voor gear ik speel, en dat jij dus daaruit niets kan besluiten... Over de wireless van sennheiser kan je zeggen wat je wil, ik zeg alleen dat het heel goed gerei is voor z'n geld. En dat is mijn mening, daar kan jij jammer genoeg niets aan veranderen ;)

Yek1
30 augustus 2009, 23:37
Het gaat erom dat jij mij niet kent, dat jij niet weet met wat voor gear ik speel, en dat jij dus daaruit niets kan besluiten... Over de wireless van sennheiser kan je zeggen wat je wil, ik zeg alleen dat het heel goed gerei is voor z'n geld. En dat is mijn mening, daar kan jij jammer genoeg niets aan veranderen ;)

:soinnocent:

Dank je, ik ben weer wat wijzer geworden.
Wat goed dat jij zelf zo flexibel in je principes bent, en tegen iemand anders zegt dat ie minder gitaren moet gebruiken. Blijkbaar ken jij hem, weet je met wat voor gear hij speelt en kan jij dus voor hem besluiten dat 6 teveel is.
End of discussion.

Eko
30 augustus 2009, 23:39
6 Zenders vind ik op zich geen probleem, als ze maar eenvoudig op een zelfde ontvanger werken. De gitaren die ik bij me heb neem ik mee omdat ze een eigen karakter hebben. Gretsch , tele , strats in diverse soorten. Of het publiek het hoort interesseert me niet , ik weet dat een nummer anders klinkt met een ander instrument en daarom doe ik het.
Normaal gesproken zit er een ( vaste)geluidsman bij ons , maar ik wil het zelf in de hand hebben.

kenx
30 augustus 2009, 23:48
6 Zenders vind ik op zich geen probleem, als ze maar eenvoudig op een zelfde ontvanger werken. De gitaren die ik bij me heb neem ik mee omdat ze een eigen karakter hebben. Gretsch , tele , strats in diverse soorten. Of het publiek het hoort interesseert me niet , ik weet dat een nummer anders klinkt met een ander instrument en daarom doe ik het.
Normaal gesproken zit er een ( vaste)geluidsman bij ons , maar ik wil het zelf in de hand hebben.

Hoy,

Ik kan wel begrijpen dat je zoveel gitaren wil meenemen, maar dat kies je uiteindelijk zelf ;) Ik weet enkel niet of er een ontvanger bestaat die zoveel zenders tegelijk kan ontvangen.... Of je gaat heel duur moeten gaan vrees ik. En dan zit je nog met een probleem dat je nog een ontvanger bij gaat moeten kopen aangezien je een apparte akoestische versterker hebt...

Kaboemba
31 augustus 2009, 11:29
Hoy,

Ik kan wel begrijpen dat je zoveel gitaren wil meenemen, maar dat kies je uiteindelijk zelf ;) Ik weet enkel niet of er een ontvanger bestaat die zoveel zenders tegelijk kan ontvangen.... Of je gaat heel duur moeten gaan vrees ik. En dan zit je nog met een probleem dat je nog een ontvanger bij gaat moeten kopen aangezien je een apparte akoestische versterker hebt...

Ik gebruik twee zenders, 1 voor bas en 1 voor gitaar en die werken beide op 1 ontvanger, simpel want beide zenders staan op dezelfde frequentie.
Zender hangt aan de gitaarband en om geen verstoring te krijgen zet ik die zenders die ik niet gebruik uit (scheelt ook batterijen).
Werkt super, btw compressie vind wel plaats maar het is echt in de marge allemaal en bovendien bij bas is het zelfs een voordeel.
Wij zitten op dit moment met 4 draadloze systemen, 1 keer gitarist, 1 keer ik en twee keer microfoon, waarbij ik dus twee zenders heb. Geen enkel probleem, goede oplaadbare batterijen en dito oplader zijn wel erg prettig.

Eko
31 augustus 2009, 22:53
Wij gebruiken ook al 4/5 microfoons met zenders. Geen goedkope shit maar highend materiaal van Zensheiser. Met 2 gitaristen die meerdere gitaren gebruiken en diverse blaasinstrumenten zoals Saxofoons wordt het een aardige verzameling zenders en ontvangers.