PDA

View Full Version : Intonatie ? Vals klinkende akkoorden?



MurphyFan
28 augustus 2009, 14:03
Grmbl, ik weet het niet meer...

Wat zit er fout :

'k heb een telecaster met rechte hals, lage actie, goede intonatie, goed gestemd. Bij open en 12de fret geeft de stemmer een goede noot aan.

Toch blijft hoofdzakelijk het A en D akkoord niet bijzonder goed klinken, gewoon vals, alsof je het woord "bui" zou langgerekt uitspreken..

'k merk dit trouwens niet alleen bij mijn gitaar, maar ook bij mijn broer zijn elektrische gitaren (een fender jazzmaster en een michael kelly hollowbody).
Bij mijn akoestische taylor en mijn broers akoestische takamine komt dit "probleem" niet voor.

Is dit iets gekend, iets normaals, geen idee. Wie weet raad? Gitaarboer sprak over de manier waarop de snaren erop lagen, te weinig rond de tuners gedraaid. Dat hebben we intussen aangepast met nieuwe snaren, maar het probleem is niet van de baan. Intonatie is ok, de frets zien er als nieuw uit...

Iemand suggesties?
Bedankt!

barno
28 augustus 2009, 14:11
zou kunnen dat je topkam niet diep genoeg is ingevijld : de snaren mogen echt maar een fractie van een mm boven de eerste fret zweven.

Plant
28 augustus 2009, 14:15
Gaat het over 'open' A en D akkoord?
Mogelijk is bij de 'probleem' gitaren de topkam iets te hoog. Open snaren en de 12de positie stemmen dan goed. Maar als je vooraan de hals dan de snaren reatief ver moet indrukken, druk je de boel iets vals.

Ik dacht ook nog aan het stemmen met een stemapparaat. Daar krijg ik ook nooit de boel helemaal zuiver mee. Ik stem dan nog altijd even 'gelijkzwevend' (m.b.v. flageoletten) na. Maar als je bij Taylor en Takamine het probleem niet hebt, zal dit niet de oorzaak zijn.

guitarkid
28 augustus 2009, 14:19
Ik ken het probleem en vaak zit het in de topkam. Het is echter m.i. ook iets dat je met het stemmen moet corrigeren. Mijn Martin D-35 heeft het ook en ik stem die dus alleen met stemvork en dan op het gehoor. Met een stemapparaat stem je in feite "rein" en dat werkt dus lang niet voor elke gitaar. Ik ken zeker twee Martin D-45's die het probleem ook hebben, tot grote frustratie van hun eigenaar. Een kwestie van compromis.
En het zijn inderdaad altijd het A en D akkoord.....
Het doet zich nog veel meer voor bij piano's/vleugels. Die kun je niet puur op een apparaat stemmen. Daarom laten sommige (vooral beroemde) pianisten hun instrument voor een concert door alleen hun favoriete stemmer stemmen. Kwestie van interpretatie van de stemmer en de smaak van de pianist.

Oplossing: topkam even laten nakijken door een goede gitaarbouwer/reparateur en de gitaar verder altijd "na-stemmen" op het gehoor. Na een tijdje weet je niet beter en kun je het ook met je stemapparaat, want je weet dan de afwijking....

Succes, C.


zou kunnen dat je topkam niet diep genoeg is ingevijld : de snaren mogen echt maar een fractie van een mm boven de eerste fret zweven.

Zoiets dus. We hadden een mooi crosspostje, Barno.



Grmbl, ik weet het niet meer...

Wat zit er fout :

'k heb een telecaster met rechte hals, lage actie, goede intonatie, goed gestemd. Bij open en 12de fret geeft de stemmer een goede noot aan.

Toch blijft hoofdzakelijk het A en D akkoord niet bijzonder goed klinken, gewoon vals, alsof je het woord "bui" zou langgerekt uitspreken..

'k merk dit trouwens niet alleen bij mijn gitaar, maar ook bij mijn broer zijn elektrische gitaren (een fender jazzmaster en een michael kelly hollowbody).
Bij mijn akoestische taylor en mijn broers akoestische takamine komt dit "probleem" niet voor.

Is dit iets gekend, iets normaals, geen idee. Wie weet raad? Gitaarboer sprak over de manier waarop de snaren erop lagen, te weinig rond de tuners gedraaid. Dat hebben we intussen aangepast met nieuwe snaren, maar het probleem is niet van de baan. Intonatie is ok, de frets zien er als nieuw uit...

Iemand suggesties?
Bedankt!

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 14:21
't Zou ook kunnen dat je iets te hard knijpt om de akkoorden te fretten op de elektrische gitaren. Bij akoestische gitaren is daarvoor iets meer druk nodig (want dikkere snaren); als je op een elektrische gitaren zo hard drukt, wordt het vals.

munkie
28 augustus 2009, 14:32
En dan hebben we nog de enkelspoels elementen vd Tele's en Strats van deze wereld. Als je die te hoog afstelt dus te dicht bij de snaren krijg je vals boventonen vooral in de lage E en A snaren.

MurphyFan
29 augustus 2009, 08:19
Bedankt voor de tips en wijsheden gitaarnetters, hier heb ik wat aan!
thx!