PDA

View Full Version : Compressor voor weinig (minder dan 100 euro)?



Kim Wilson
28 augustus 2009, 13:59
Omdat GAS niet te stoppen is, en mijn gitaar en amp voorlopig aan mijn wensen voldoen, ga ik me weer richten op de pedalen. Ik zit te denken aan een compressor op mijn board. Nou hoef ik niet gelijk top of the bill, maar het moet wel gewoon redelijk goed zijn. Fictief budget tot 100 euro.

Op Marktplaats heb ik al een paar dingen gezien, zoals een Boss CS-2 en CS-3, een Marshall The Compressor, een Alesis, een Sunset Squeeze "boutique compressor" en natuurlijk de nodige Behringers.

Mijn vraag is, zit hier ook nog wat bruikbaars tussen, of moet ik echt in de klasse vanaf pakweg 125 euro kijken voor een fatsoenlijke compressor?

schizo910
28 augustus 2009, 14:02
Ze zijn nieuw rond de €175, maar probeer een 2e hands Barber Tone Press te scoren. Wel even wachten tot ik er eerst een heb gescoord :p


Of stamp Nielsje in elkaar en jat de zijne :sneaky:

Michael AE
28 augustus 2009, 14:09
Ik vind eerlijk gezegd de MXR Dynacomp ook niet verkeerd. (Heb ik van Tristan gekocht.) Is heel lekker voor country achtige shizzle.

Kim Wilson
28 augustus 2009, 14:12
Nou ja, ik zoek gewoon meer sustain zonder dat ik daar een hoop gain bij krijg. Mijn TS heeft ook wel compressie, maar die voegt gelijk weer gain toe. En een bak mids. Ik wil een compressor die het leuk doet in blues, rockabilly en dat soort stijlen. Dat het volume als ik clean speel niet gelijk instort binnen een seconde. Snap je?

Comfortably Daniel
28 augustus 2009, 14:38
Op Marktplaats heb ik al een paar dingen gezien, zoals een Boss CS-2 en CS-3, een Marshall The Compressor, een Alesis, een Sunset Squeeze "boutique compressor" en natuurlijk de nodige Behringers.

Mijn vraag is, zit hier ook nog wat bruikbaars tussen, of moet ik echt in de klasse vanaf pakweg 125 euro kijken voor een fatsoenlijke compressor?

Als je dan één van deze neemt...neem dan de CS-2. Erg lekkere compressor.
En anders een Dynacomp.

Kim Wilson
28 augustus 2009, 15:03
En de CS-3? Kost ongeveer de helft van de CS-2. Maar dat zal wel een reden hebben...

zoon van Piet
28 augustus 2009, 15:08
er is maar een compressor.. de MXR.

al het andere.. is nagebouwd ;)

Nielsje
28 augustus 2009, 15:12
Hm.. was er tegenwoordig niet nog een fabrikant die een compressor op de markt heeft met parallelle-compressie techniek?
Dat is wel fijn aan de barber: compressie zonder plopjes. Maar als je wil, kan je hem wel zo instellen dat 'ie plopt!

Net nog even meegespeeld, even moest ik aan Gio denken.
Ik ga hem maar eens een kaartje sturen, ik vind het nu wel zielig voor hem worden..

..de mijn had ik overigens écht voor een prikkie! :cheerup:

Michael AE
28 augustus 2009, 15:13
Euhm, volgens D_H is de MXR een kopie van de Ross, meen ik te hebben gelezen. ;)

schizo910
28 augustus 2009, 15:15
Hm.. was er tegenwoordig niet nog een fabrikant die een compressor op de markt heeft met parallelle-compressie techniek?
Dat is wel fijn aan de barber: compressie zonder plopjes. Maar als je wil, kan je hem wel zo instellen dat 'ie plopt!

Net nog even meegespeeld, even moest ik aan Gio denken.
Ik ga hem maar eens een kaartje sturen, ik vind het nu wel zielig voor hem worden..

..de mijn had ik overigens écht voor een prikkie! :cheerup:


vieze, vuile, smerige.......... :sneaky:

Kim Wilson
28 augustus 2009, 15:17
er is maar een compressor.. de MXR.

al het andere.. is nagebouwd ;)
Dat kan me niet zoveel schelen. Als die nagebouwde het ook maar doet. :)

strat58
28 augustus 2009, 15:25
Nou ja, ik zoek gewoon meer sustain zonder dat ik daar een hoop gain bij krijg. Mijn TS heeft ook wel compressie, maar die voegt gelijk weer gain toe. En een bak mids. Ik wil een compressor die het leuk doet in blues, rockabilly en dat soort stijlen. Dat het volume als ik clean speel niet gelijk instort binnen een seconde. Snap je?

Hi probeer een Hartman Compressor te pakken te krijgen, die zijn erg goed en niet zo duur (dacht ik tenminste).
Peace Start58

zoon van Piet
28 augustus 2009, 15:31
en ik bedoelde eigenlijk te zeggen: in de voorgeschreven muziek:

een compressor die het leuk doet in blues, rockabilly en dat soort stijlen
want er is natuurlijk ook een boel heel duur spul
met de billen bloot: ikke met mn door D_H gecheckte Dynacomp in een studio vol dure compressoren (http://www.ed.nl/multimedia/archive/00946/Borgers-Zakgeld_946008a.mp3)

als ( bijna ex-)verzamelaar kan ik alleen concluderen dat er altijd hele hopen
2ehandsjes worden aangeboden.. ze zijn bijna allemaal goed en kosten vaak veel minder dan je 100 euro. een snelle blik op MP geeft al mooi spul van Ibanez ( Cp10 voor 65, CP9 voor? yamaha ( laatst de mijne verkocht voor 60) en Aria 30..

Kim Wilson
28 augustus 2009, 15:33
Wat me met delay's is opgevallen, is dat er nogal verschil zit tussen de één en de ander. Is dat bij compressors minder het geval?

Nielsje
28 augustus 2009, 15:40
Nou, dat vind ik dus niet..
Maar dat is dus een beetje afhankelijk van de gebruikte techniek.

Jaaaaren geleden een 'normale' compressor geprobeerd (volgens mij een oude Iba), en daar kon ik helemaal niets mee. De Barber werkt heel anders, ook in de omgang.

Overigens moest ik ook dáár aan wennen, maar dat begint nu wel goed te komen.

zoon van Piet
28 augustus 2009, 15:40
ehh... het ligt natuurlijk aan je aanleg om te mierenneuken. maar hoewel ik daar zelf heel goed in ben, vind ik het bij compressors eh.. minder belangrijk of zo..
het is net als bij alle verschillende tubescreamer varianten, eigenlijk!

Dirk_Hendrik
28 augustus 2009, 16:13
Doe wat je wil Hans,

Maar geen CS3!!!

Kim Wilson
28 augustus 2009, 16:18
Thanks. Duidelijke taal, daar kan ik wat mee. :ok:

Misschien een betere vraag: welke low-budget pedalen (naast de CS3) kan ik het beste niet kopen?

zoon van Piet
28 augustus 2009, 17:14
Ik weet niet hoe jij met je spullen omgaat..
maar Pearl schijnt niet echt hufterproof te zijn
en mijn zwarte Coron met groene batterijklep wilde ook niet heel blijven
(de ouwe rooie coron klinkt daarentegen superlekker! )
ik zou die cp9 en cp10 van MP eens nader beschouwen..

Kim Wilson
28 augustus 2009, 17:44
Ik ben wel aardig zuinig met mijn spullen.

Ik zal MP eens op duiken. Bedankt! :)

Comfortably Daniel
28 augustus 2009, 20:07
De CP-9 is inderdaad ook een goeie optie. Hij klinkt wel behoorlijk helder en hij geeft een beetje mid-hoog boost. Wat ik persoonlijk een wat minder bijverschijnsel vind.
De Tonepress is wat verder af te regelen, maar ik vind 'm zelf minder lekker klinken dan een Dynacomp, CS-2 of CP-9.

Mitch
28 augustus 2009, 20:25
De Tone Press is meer voor de man die niet van die typische compressor sound houdt. Dus die squashy attack, het pompen, etc. Het is dus wél een ideaal ding als je met zo min mogelijk attack verlies en zo min mogelijk squeeze toch wat extra sustain wil. Daar is -ie echt meesterlijk in. Ik dacht dat de BYOC comp ook parallele compressie heeft momenteel.
Maar goed, beide liggen volgens mij wel boven het fictieve budget.
Wat dat ook moge zijn, als heb ik zo'n vermoeden :D

Bouke
10 september 2009, 10:52
Zoek je nog?

BYOC vind ik lekker op de Fenders (zelf eentje in elkaar gestekkerd, lekker veelzijdige compressor!!) en ik heb eventueel nog de hierboven genoemde Ouwe Rooie Coron 20 en zelfs een groene Guyatone, beide uit jaar Nul denk ik :D :D

Die BYOC heb ik daadwerkelijk een tijdje op mijn board gehad, zou ik weer eens moeten doen, want het was een leuk speeltje. Helaas is de plank vol nu (had ik er maar geen Lex Bos Superdrive bij moeten zetten :D), maar die komt wel weer eens aan de beurt. Lekker voor subtiele bluesdinkies...

Epic
10 september 2009, 11:03
De Maxon CP101 wil ik zelf nog eens proberen, is ook niet al te duur en schijnt erg transparant te zijn.

Kim Wilson
10 september 2009, 11:15
Nee, ik heb er al één, een MXR Dynacomp. Ik moet er nog wel even wat mee spelen, want op basis van de 10 minuten dat ik hem heb geprobeerd, denk ik niet dat het wat voor mij is. Maar wellicht moet ik er nog wat mee pielen, en kan het best een waardevol kastje worden. Nog even afwachten dus. :)

MSNL
10 september 2009, 11:58
Hoi,

De FX Engineering Mirage is ook een hele transparante compressor.
Deze hoor je bijna niet werken en heb je bijna altijd aan staan.
http://gtrgear.com/FXeng/Mirage-NL.htm

Nieuw is ie ong 200 euro, maar misschien vind je hem 2e hands