PDA

View Full Version : Advies nodig bij aankoop nieuwe versterker



Chief
28 augustus 2009, 12:12
Hallo,

Ik ben nu al een aantal weken het forum aan het doorpluizen, omdat ik op zoek ben naar een nieuwe versterker. Momenteel bezit ik een Roland Cube 20x, maar ik zou graag overgaan naar een buizenversterker. Hierbij heb ik advies nodig, want er is best veel keuze waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn maximale budet is €500,- en het liefst heb ik een head + cabinet, omdat ik dit het tofste vind staan. Als dit niet slim is, hoor ik dat graag.

Zelf heb ik bij feedback al wat versterkers geprobeerd zoals de epiphone valve junior en de blackstar ht-5. Ik vond het eigenlijk allemaal wel mooi klinken. Tweedehands is mogelijk ook een optie.

Owja, ik ben grote fan van David Gilmour. Ik hoop dat het mogelijk is enigsinds daar mijn keuze qua versterker op te baseren.

ik hoop dat ik genoeg heb uitgelegd en het duidelijk is wat ik ongeveer zoek. Graag jullie advies :cheerup:

Arjan12
28 augustus 2009, 12:30
Gilmour's geluid heeft als basis een clean geluid, waarna hij er een hele zwik effecten overheen gooit. Gilmour heeft veel Hiwatt gebruikt (gaan loeihard en zijn loeiduur), maar heeft ook aardig wat opgenomen met ouderwetse Fender versterkers. Maar goed, wat je ook koopt: het geluid van Gilmour boots je nooit na. Ten eerste omdat hij voor duizenden euro's aan apparatuur heeft en je voor zo'n 'groot' geluid meestal loeihard moet spelen, maar vooral omdat Gilmour nu eenmaal Gilmour is. Het belangrijkste gedeelte van je geluid zit in je vingers.

Ik denk dat 500 euro voor een fatsoenlijke top + kabinet krap is, je kunt voor dat geld beter een leuke combo kopen. Over de Fender Hotrod Deluxe zijn de meningen verdeeld, maar die moet je voor dat geld tweedehands wel kunnen krijgen. Veel mensen zijn positief over de Blues Jr, ik vond 'm niet zo bijzonder. Wel een stukje goedkoper.

Wat meer Britse voicing: misschien is een Vox AC15 iets (misschien ook niet, andere forumleden zullen meer ervaring met deze versterker hebben). Uit mijn Laney VC30 krijg ik ook zeker een Gilmour-achtige sound, en hij werkt sowieso perfect met pedaaltjes. Aan headroom ook geen gebrek.

Wil je er eigenlijk mee optreden, of is het alleen voor op de slaapkamer? Anders is zo'n Hotrod Deluxe niet echt een optie denk ik. Zo'n Laney VC30 is al aan de stevige kant voor de slaapkamer vind ik, maar dat gaat nog net.

Chief
28 augustus 2009, 13:56
Het is in principe voor in de huiskamer alhoewel ik ook af en toe met, een vriend die drumt, samen speel.
Ik zie mijzelf niet op korte termijn echt optreden dus die factor hoeft niet zwaar te wegen.

Verder weet ik hoe Gilmour zijn geluid krijgt. Ik noemde dit alleen om enigsinds aan te geven welke stijl ik speel.
Dus dat er geen metal versterkers worden genoemd e.d.

Kim Wilson
28 augustus 2009, 14:07
Misschien een Blues Jr. of zo'n nieuwe Champ XD vibro huppelepupdinges. Schijnen hartstikke leuke bakkies te zijn.

Arjan12
28 augustus 2009, 15:15
Zo'n Champ XD is sowieso te licht om boven een drummer uit te komen. Uit ervaring weet ik dat een Blues Jr. het ook moeilijk gaat krijgen als het clean met blijven, hoewel 'mijn' drummer wel redelijk hard mept.

Als het wel een klein versterkertje mag zijn: ik heb ook veel positieve verhalen gehoord over Silverface Champs. Ze zijn nog betaalbaar ook!

Kim Wilson
28 augustus 2009, 15:21
Een SF Champ heeft maar 6 watt. Ik denk dat zo'n nieuwe Champgeval (even opgezocht: Super Champ XD) met zijn 15 watt langer blijft staan dan een SF Champ.

En lees ook even wat de TS wil. In principe in de huiskamer, en soms samen met een vriend die drumt. Dat moet met een Super Champ XD toch wel lukken, hoor.

Arjan12
28 augustus 2009, 15:38
Een SF Champ heeft maar 6 watt. Ik denk dat zo'n nieuwe Champgeval (even opgezocht: Super Champ XD) met zijn 15 watt langer blijft staan dan een SF Champ.

En lees ook even wat de TS wil. In principe in de huiskamer, en soms samen met een vriend die drumt. Dat moet met een Super Champ XD toch wel lukken, hoor.

Sorry, ik dacht dat die Champ XD ook rond de 5W zat! Je hebt helemaal gelijk :ok:.

Chief
28 augustus 2009, 22:02
Ik heb even gekeken naar die Fender Super Champ XD en als ik eerlijk ben lijkt mij deze helemaal niks. Er zitten van die digitale effecten op e.d. en die ben ik een beetje zat. Deze zitten ook op m'n cube en ik wil eigenlijk wat effecten met pedaaltjes gaan doen.

Ik neig toch nog het meest naar een epiphone valve junior met een 2x12 cabinet. Mede omdat ik dan nog wat geld overhoud om meteen een distortion aan te schaffen. Of zou dit dan een domme keuze zijn?

Midwolda
28 augustus 2009, 23:23
Ik heb even gekeken naar die Fender Super Champ XD en als ik eerlijk ben lijkt mij deze helemaal niks. Er zitten van die digitale effecten op e.d. en die ben ik een beetje zat. Deze zitten ook op m'n cube en ik wil eigenlijk wat effecten met pedaaltjes gaan doen.

Ik neig toch nog het meest naar een epiphone valve junior met een 2x12 cabinet. Mede omdat ik dan nog wat geld overhoud om meteen een distortion aan te schaffen. Of zou dit dan een domme keuze zijn?

Ik ben zelf een bekeerd Super Champ XD gelovige, maar ik kan je niet helemaal ongelijk geven.
Al die mogelijkheden zijn wel handig en leuk, en het merendeel klinkt ook wel erg goed,
maar ik merk steeds vaker dat ik toch dezelfde instellingen aanhoud:
1. het echt geweldig mooie clean met een klein randje chorus of reverb
2. met een beetje drive in het signaal, om net even die solo eruit te laten springen.
Dus ik zit nu ook wel eens te denken: zal ik niet een versterker nemen die vooral daar goed in is?
Allereerst dat cleane en die chorus, en dan de drive desnoods uit een pedaal?
Of heb ik nou gewoon weer last van GAS? :crazyhappy:

Kim Wilson
31 augustus 2009, 08:58
Ik heb even gekeken naar die Fender Super Champ XD en als ik eerlijk ben lijkt mij deze helemaal niks. Er zitten van die digitale effecten op e.d. en die ben ik een beetje zat. Deze zitten ook op m'n cube en ik wil eigenlijk wat effecten met pedaaltjes gaan doen.


Je kunt toch sowieso wel pedalen gebruiken? Wat ik heb gehoord en gelezen moet die Super Champ wel een heel mooi basisgeluid hebben. En voordat je een amp afwijst op " die digitale effecten", zou ik eerst dat ding eens gaan testen. Wellicht reageert dat ding wel heel anders dan die Champ.

Die Epiphone zou ik heel goed over nadenken. Ik heb hem ook gehad. Leuk ding als het je geluid is, maar een enorme one-trick-pony. En wel heel weinig vermogen. Live kon ie niet meekomen, ook niet met een 2x12 cab eronder, en hij klonk veel te donker. Leuke gadget, maar meer niet wat mij betreft.

Chief
1 september 2009, 08:02
Ik heb wat tijd besteed aan het kijken naar combo's. Daarbij viel de laney vc30 mij positief op.

Deze leek mij wel redelijk bij mijn eisen te passen. Mogelijk dat hij wat te hard gaat voor in de huiskamer ?

muziekschuur
1 september 2009, 08:47
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fame-GTA-40-R-40-Watt-all-Tube-Combo/art-GIT0007943-000

http://images.musicstore.de/images/GALLERY_GIT0007943-000_3_images400.jpg

40watt buizen combo van russische makelij gebaseerd op een Fender ontwerp. Volledig buizen 333 euro nieuw....

De originele fabriek heet Yerasov. Diverse reviews staan er op het net.

driftkop
1 september 2009, 16:50
Hier zie ik toch heel wat leuke dingen tussen staan: http://www.feedback.nl/?id=26&a=47

Bijvoorbeeld de Fender Champ 600 of Peavey Classic 30. Ik zou als ik jou was eens langsgaan bij een muziekwinkel :rockon: