PDA

View Full Version : Opnames maken en multi-effecten



Raiden
28 augustus 2009, 10:28
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post, maar ik lees al geruime tijd de topics en ik heb nu een aantal vragen waar ik mee zit en waar ik geen antwoorden op heb gevonden.

Ik speel iets langer dan een jaar akoestisch gitaar en in april van dit jaar heb ik eindelijk mijn eerste elektrische gitaar gekocht.
Het is een Epiphone Les Paul Custom uit 1992 (gekocht van macwilliams) en heb er nieuwe snaren, stemmechanieken, topkam en elementen op laten zetten. (Seymour Duncan SH2-Jazz in de nek en JB4 in de brug)

Hij speelt heel fijn en klinkt zelfs op mijn Roland cube 15 goed. ( mijn enige versterker)

Nu ben ik hard op zoek naar een multi-effect en recording programma, maar er is zoveel op de markt dat ik niet goed weet wat de juiste keus is. Ik heb wel een aantal criteria, en aan de hand daarvan hoop ik dat iemand me advies kan geven over iets wat geschikt is.

Mijn doel is om mijn eigen muziek te maken. Ik wil de muziek gebruiken voor mijn toekomstige acts als acrobatische performer en hoef daarom de nummers niet live te spelen.
Ik wil opnames in goede kwaliteit kunnen maken met het liefst een grote keus aan multi-effecten en amp models.
Ik ben ook op zoek naar iets waarmee ik drums kan toevoegen, maar zonder een echt drumstel. (dus misschien iets als een drumprogramma of apparaatje wat simpel werkt, de nadruk komt uiteindelijk vooral op de gitaar)
Ook wil ik kijken wat er met een keyboard mogelijk is aan geluiden.

Ik hoop dat het enigzins duidelijk is en ik zou zeer dankbaar zijn als iemand me kan helpen.

Groet,
Een ambitieuze beginner

P.S
Hieronder een link met een opname van The Unforgiven solo van zo'n 2 maanden geleden. Het is opgenomen met de recorder van mijn laptop en is dus niet zo goed in kwaliteit en ook redelijk zacht en er zitten wat fouten in. Het is gewoon om een beetje te laten horen wat ik kan.

http://www.sendspace.com/file/w2hgb3

belfrink
28 augustus 2009, 10:36
Veel gebruikte software/hardware;

- Steinberg Cubase (opnemen, mixen, digitale effecten)
- Fruity Loops (drum/bass tracks, loops, backings)
- Adobe Audition (opnemen, mixen, digitale effecten)
- Guitar Rig (virtuele gear uitrusting met heel veel mogelijkheden)
- Line6 POD 2.0/XT (modulator)
- VOX ToneLab (modulator)
- Boss ME5/GT6/8/10 (veel gebruikt multi-effect, en werkt ook prima voor opnemen)
- Een goede geluidskaart (Creative, Terratec)

Als je op deze termen gaat Googlen is er heel veel informatie te vinden evenals hele goede tutorials.

Let wel, aan bepaalde pakketen hangt een pittig prijskaartje ;)

Nielsje
28 augustus 2009, 10:39
Welkom!

Ik heb weinig ervaring met opnames, maar om een of andere manier moet ik meteen denken aan de Vox ToneLab. Deze bezig genoeg fatsoenlijke effecten, en heeft volgens mij ook een zeer fatsoenlijke line-out. (volgens mij zitten er hier wel een paar leden die hem rechtstreeks in de PA pluggen).

Of wil je echt effecten via je Cube laten gaan, en dan je Cube miccen?
Voor opname programma's kan je wellicht iets beter kijken in 'recording', al snap dat als je er niets van weet, je ook niet echt weet waar je moet zoeken..

succes!

iWishmaster
28 augustus 2009, 10:50
Kijk hier (http://bx.line6.com/products/recording/) eens rond.

Met de line 6 pod serie kun je rechtstreeks opnemen op je PC, via een microfoon of ander apparaat op line niveau. Er is ook een variant met keyboard, misschien interessant als je dat nog niet hebt.

Voordeel is dat dit echt voor recording bedoeld is, dus je betaald niet voor de superdegelijke behuizing, multifunctionele footswitches etc. zoals bij multi-effectpedalen. Gewoon een relatief goedkooop plastic doosje voor op je bureau.

Raiden
28 augustus 2009, 11:09
Bedankt alvast voor de suggesties! Ik weet inderdaad nog niet zo goed waar ik moet zoeken dus vandaar dat ik hem maar hier had gezet.

Heb bij Line 6 gekeken, en dat ziet er volgens mij goed uit => http://bx.line6.com/podstudioux2/

Zou ik als ik het goed lees op de site dus mijn gitaar op het apparaatje kunnen aansluiten en die dan op mijn PC kunnen aansluiten zodat ik met headphones en de POD Farm-software direct kan luisteren wat ik speel? Of moet mijn versterker ook nog ergens tussen? En zou ik op de UX2 dan ook nog een keyboard kunnen aansluiten? Of moet ik dan de keyboard variant hebben => http://bx.line6.com/podstudiokb37/

Edit:
Lees in de Faq dat je keyboards erop kunt aansluiten.

iWishmaster
28 augustus 2009, 12:02
Ik heb zelf de UX1. Het enige verschil met de UX1 en UX2 is 1 ipv 2 microfoon aansluitingen en fantoomvoeding voor condensatormicrofoons.

Je kunt direct met koptelefoon meeluisteren. Je amp hoef je niet eens aan te sluiten: je prikt je gitaar rechtstreeks in het kastje en stelt met de software de simulaties van effecten, versterker, cabinet etc. in. Opnemen doe je dan weer met een ander stukje software.

Raiden
28 augustus 2009, 12:08
Oke dat klinkt goed, ook omdat de prijs flink meealt vergeleken met bijvoorbeeld de multi-effect pedalen van line-6 e.a

Mag ik vragen wat fantoomvoeding inhoud? Zegt me namelijk niks.

Rinze
28 augustus 2009, 12:10
Bij de UX-1 heb je eigenlijk een audio-interface met (modelling-)software erbij. Die software draait op je pc, dat moet je pc wel aankunnen, anders krijg je met vervelende vertraging en storingen te maken.

Een POD of Tonelab is een standalone apparaat, en belast je pc dus niet. Dan moet je wel een geluidskaart/interface bij je pc hebben om de boel aan te sluiten en af te luisteren. Met de standaard onboard geluids-chip en converters kun je lekker opnemen wel vergeten, daar is ie niet goed genoeg voor.

Ik stap over van de Tonelab naar een POD X3, vooral omdat ik daarmee ook fatsoenlijk bas kan opnemen. Als de X3 (komt morgen of maandag binnen) goed bevalt komt er bij mij een Vox Tonelab plus footcontroller en een Sansamp GT2 te koop :soinnocent::soinnocent:

Maar als je pc snel genoeg is dan is een Line 6 POD Studio (http://www.line6.com/podstudioux1/) een prettige all-in oplossing. Qua opnamesoftware zit er bij de POD Studio iets bijgeleverd, geen idee of dat wat is. Anders zou je eens naar Cubase of Reaper kunnen kijken.

iWishmaster
28 augustus 2009, 13:01
Oke dat klinkt goed, ook omdat de prijs flink meealt vergeleken met bijvoorbeeld de multi-effect pedalen van line-6 e.a

Mag ik vragen wat fantoomvoeding inhoud? Zegt me namelijk niks.

Even simpel gezegd:
Sommige microfoons zijn passief: daar praat je in en er komt stroom uit. Sommige microfoons, condensatormicrofoons dus, moet je spanning op zetten (48VDC) voordat er stroom uitkomt. Dat heet fantoomvoeding. Ligt dus aan het type microfoon dat je wilt gebruiken of je het nodig hebt of niet.

@Rinze: je hebt niet echt een schokkend snelle PC nodig om die Line 6 apparaatjes te gebruiken. Mijn 5 jaar oude PC draait het prima bijvoorbeeld.

Raiden
28 augustus 2009, 19:02
Oke dan weet ik dat ook weer. Zal als ik tijd heb meer erover googlen.

Ben nu het internet aan het afstruinen, reviews aan het lezen ( heb nog een topic gevonden over de UX2 van line 6 op het forum hier) en mijn behoeften aan het vergelijken met wat er wordt aangeboden.

Ik neig heel erg naar de UX1 of 2, maar denk er nog even over na. Ben in ieder geval een stuk verder dan eerst.