PDA

View Full Version : Zelfbouw van knoppen



Jilles
28 augustus 2009, 00:38
Hallo iedereen,

Ik zag net in het forum de knoppen van stijnkenens, voor op de Vie Bass, in de lak staan. Aangezien ik zelf ook een tweetal knoppen ga maken, ben ik erg benieuwd naar iets wat volgens mij nog niet eerder toegelicht is.
Namelijk het volgende:
Fabrieksknoppen hebben een soort van, tsja, "vertanding" aan de binnenzijde, waarmee ze precies over de potmetertjes heen kunnen.
Hoe maak je die vertanding nou bij je eigen knoppen?
Boor je dan een gat net .5mm te klein en prop je het geheel over de potmeter heen?

Groeten,
Jilles

Ike57
28 augustus 2009, 00:41
Toevallig net vanavond gepost in mijn topic hoe ik een knop gemaakt heb:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125295&page=8

En nu ga ik naar bed :D

Jilles
28 augustus 2009, 00:46
Ah tof man, ik had hem echt nog niet zien staan! :ok:
Wel geinig dat mijn knoppen ook van Wengé gemaakt gaan worden.
Bedankt!

EDIT:
Maar ik zat trouwens te denken. Op jouw manier, om het zo even te noemen, blijf je dus een schroef zien aan de zijkant van de knop. Daar hou ik niet van, dus kwam het volgende op in mijn hoofd. Het komt erop neer dat je ook gewoon een gat boort voor over de potmeter heen. Even nog een extra stuk uitboren voor over de moer heen, net als bij Ike57.
Kun je daarna niet dat gat volgooien met epoxyhars en dan een beetje laten uitdrogen, vervolgens met een oude potmeter de afdruk van de vertanding in de hars drukken? Volgens mij behoud de hars zijn vorm daarna vrij netjes als je de knop even op zijn kop neerzet om uit te harden.
Lijkt me leuk om te proberen in ieder geval :).

snaarplukker
28 augustus 2009, 11:59
Ik zou het gat iets krapper maken dat je het er zwaar opdrukt.

stijnkenens
28 augustus 2009, 18:36
probeer dan die oude potmeter eens in te smeren met kaarsvet of zo, dan komt die er nog gemakkelijker uit.

Ik ben van plan om langs opzij toch een klein imbusje te laten zien: dat is 2 mm in doorsnede, daar struikelt toch niemand over ...


s.

aaronstonebeat
29 augustus 2009, 12:45
Ik zaag het kopje van het boutje af en maak met de dremel een gleufje zodat het met een klein schroevedraaiertje vastgezet kan worden.

Jilles
1 september 2009, 23:12
Ik heb hier ook nog 2 speed knoppen liggen (die zwarte lp-dingen met nummering), omdat ze die krengen alleen per 4 verkopen. :???: Verpakking per 2 zou handig zijn voor non-les paul's..
Maargoed, het is dus ook mogelijk om de vertanding eruit te boren/slijpen. Deze is dan vervolgens te verlijmen in je knop. De vertanding heeft al een cillindervorm, omdat de knoppen een soort van hol zijn van binnen. Hierdoor kun je de vertanding naadloos in de knop lijmen mits je een gat van de juiste diameter zaagt.
Goed, het kost je twee knoppen, dat wel..

Yoshida
2 september 2009, 14:32
In het topic waarnaar werd verwezen werden methoden besproken om het gat te centreren.

Eerder heb ik hier gelezen over iemand die bepaalde dingen (knoppen, switch tips) polijste. Je kan er een polijstbitje langsheenhalen, maar je kan ook het object in kwestie monteren op een boormachine en dan langs een stuk schuurpapier laten draaien.

Leuk idee om zelf knoppen te maken. Grotere kunst is om bij een volledige zelfbouw body met back cavity de potmeters goed te monteren, en de knoppen ook echt goed te monteren zodanig dat ze 0.5mm boven de body zweven.
Zelf je knoppen maken of modden kan dus de moeite lonen, ook es een keer proberen :)

Jilles
2 september 2009, 17:49
0.5 mm boven het hout te laten zweven moeilijk?
Gewoon een kwestie van het cillindertje 0.5 mm uit je knop laten steken toch?
Of als je knop te hoog boven de gitaar zit een spacertje tussen de potmeter en het hout doen?
De grootste reden waarom ik zelf knoppen ga maken is omdat het aanbod knoppen in de buurt gewoon te klein is..

Yoshida
3 september 2009, 09:25
0.5 mm boven het hout te laten zweven moeilijk?
Gewoon een kwestie van het cillindertje 0.5 mm uit je knop laten steken toch?
Of als je knop te hoog boven de gitaar zit een spacertje tussen de potmeter en het hout doen?
De grootste reden waarom ik zelf knoppen ga maken is omdat het aanbod knoppen in de buurt gewoon te klein is..

Ik heb er altijd problemen mee gehad. De knop moet mooi over de moer heenvallen, en dan moet de shaft van de potmeter niet te lang of (veel) te kort zijn. Dit is afhankelijk van de dikte van je pickguard of (arch)top en de shaft lengte van de potmeter. Afgezien van dat heb ik over het aanbod niet te klagen: guitarsupplies, newtone-online, tonefactory...

Wel dik respect trouwens dat je zelf knoppen maakt. Net iets meer DIY-factor, en als je er een beetje handig in bent dan kan je de knoppen precies aanpassen aan je specifieke situatie. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ike57
3 september 2009, 10:24
Eerder heb ik hier gelezen over iemand die bepaalde dingen (knoppen, switch tips) polijste. Je kan er een polijstbitje langsheenhalen, maar je kan ook het object in kwestie monteren op een boormachine en dan langs een stuk schuurpapier laten draaien.


Het ligt er wel een beetje aan hoe je de knoppen uit het hout hebt gehaald. De "boormachine truc" is niet in alle gevallen te gebruiken. Ik heb de knoppen zo uit het hout gehaald dat de kopse kanten boven en onder zitten. Als ik de knop in de boormachine langs het schuurpapier laat draaien ben ik bezig om haaks op de nerf te schuren. Dat is niet echt bevorderlijk voor een goed resultaat :D

Ike57
3 september 2009, 11:19
Leuk idee om zelf knoppen te maken. Grotere kunst is om bij een volledige zelfbouw body met back cavity de potmeters goed te monteren, en de knoppen ook echt goed te monteren zodanig dat ze 0.5mm boven de body zweven.
Zelf je knoppen maken of modden kan dus de moeite lonen, ook es een keer proberen :)


Hierbij even een paar foto's van een zelfmaak knop gemonteerd op een oud stuk slagplaat. Je ziet zo ook het verschil in hoogte met de oude/bestaande knoppen. Zoals je kunt zien is de hoogte goed instelbaar.

http://www.atgp.nl/eigengitaar/knopje1.jpg


http://www.atgp.nl/eigengitaar/knopje2.jpg