PDA

View Full Version : Digitaal transistor jongetje wil Fender buizenbak.



Taubenkneter
27 augustus 2009, 23:04
...maar ik weet dus helemaal níks van buizen af. Deze site werd mij aangeraden om er wat meer over te weten te komen. Daarom hier een paar vragen in de hoop dat ik er dan wat meer over begrijp.

1) Er zitten dus drie 12ax7 buizen in de pre-amp, en twee 6l6's in de eindtrap. Kan ik die 12ax7's bijvoorbeeld ook vervangen voor 12at7's ofzo, en de 6l6's voor EL34's, zónder dat der versterker er onder te leiden heeft? Kortom: maakt het uit wat voor buizen je in welke versterker drukt?

2) Als een versterker meer dan 5 jaar heeft gestaan en amper gebruikt is, hoe groot is dan de kans dat ik de buizen op zeer korte termijn moet gaan vervangen?

3)Bias instellen: hoe weet ik wanneer dat nodig is, en hoe vaak moet dat ongeveer overnieuw gedaan worden?

4) Als ik een 2e hands versterker test, hoe weet ik dan of het geluid dat ik hoor niet wordt -laten we het beschaafd brengen- verkracht door de buizen als die van slechte kwaliteit zijn?

En meer kan ik momenteel even niet bedenken, de vragen komen zo wel weer opborrelen zodra ik een poging doe me in het hele buizen principe te verdiepen.

arcane
27 augustus 2009, 23:11
1. Bij de meeste amps kun je 6l6 en el34 niet door elkaar vervangen.

2. Geen gebruik, geen slijtage. (Tenminste dat lijkt mij.)

3. Alleen bij het vervangen van de buizen.

4. Goede vraag. Ik zou dan het liefst iemand meenemen die juist die amp kent, en weet hoe die moet klinken.

gobius
28 augustus 2009, 08:36
Ten aanzien van het Biassen: veel versterkers zijn zgn autobias. dwz dat je de bias bij het vervangen van de buizen niet hoeft af te stellen.

Mocht dat wel nodig zijn, kijk dan eens op www.tonefactory.nl. Die hebben kits voor het afstellen van de bias. Overigens is de service daar ook erg goed.

nico verduin
28 augustus 2009, 08:55
Ten aanzien van het Biassen: veel versterkers zijn zgn autobias. dwz dat je de bias bij het vervangen van de buizen niet hoeft af te stellen.

Mocht dat wel nodig zijn, kijk dan eens op www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl). Die hebben kits voor het afstellen van de bias. Overigens is de service daar ook erg goed.Eerder het omgekeerde... De meeste amps hebben juist wel een variabele Fixed Bias. Amps met EL84's hebben in meerderheid (enkele uitzonderingen daargelaten) een Cathode Bias. Daar kun je meestal de buizen gewoon in prikken. Alhoewel even nameten geen kwaad kan.

Taubenkneter
28 augustus 2009, 13:56
En een intern variabele bias wil zeggen dat je de bias wél zelf af moet stellen?

ponq
30 augustus 2009, 12:55
buis=transistor
en dat heeft niet direct iets met digitaal (1-en en 0-en) te maken.

Wat is eigenlijk de context van je vragen? Heb je n oude buizenbak ergens gevonden en wil je die gaan uitproberen? In dat geval, gewoon aanzetten en spelen. Als er iets defect is of als de buizen aan vervanging toe zijn hoor je dat wel.

driftkop
1 september 2009, 20:16
Om welke Fender versterker gaat het eigenlijk? :???:

de_stoffel
1 september 2009, 23:46
Ik gok op een Hot Rod/Blues Deluxe/Deville.
Deze site gaat over de hot rod deluxe en heeft veel info over welke buizen kunnen, welke niet, biassen van buizen en wat nog allemaal! *click* (http://studentweb.eku.edu/justin_holton/)