PDA

View Full Version : Help me een pedalboard aansluiten ajb !



Shaggy
27 augustus 2009, 22:04
De pedalboard is zo goed als compleet, nu alleen nog bekabelen en bevestigen. Daar was ik niet helemaal uit. Ik doe dit voor het eerst en heb voor deze setup, uitsluitend met multi gewerkt.

Ik heb nu enkele fender patchcables van goede kwaliteit maar de jacks zijn zo dik dat er teveel ruimte tussen pedalen zit en dat kost space. Ik zat zelf te denken aan haakse pluggen zoals deze

http://inlinethumb41.webshots.com/45800/2086317940058665942S425x425Q85.jpg (http://home-and-garden.webshots.com/photo/2086317940058665942oIkjmx)


Even patsen met de pedaaltjes, maar zo ziet het eruit. Let niet op de volgorde. Er komt nog een patchpanel en waarschijnlijk een plank op de powerplant, zodat daar nog een pedaal of wat op kan (oid)

http://inlinethumb15.webshots.com/42446/2471110020058665942S600x600Q85.jpg (http://home-and-garden.webshots.com/photo/2471110020058665942zNpDHC)

Welke jacksnoer kan ik gebruiken bij de pluggen om te solderen?

the sure thing
27 augustus 2009, 22:12
Als je het snel wilt doen: pak een gitaarsnoer/gitaarkabel, en gebruik deze. Knip de stukken op maat. Weet je hoe je het moet solderen?

Staon
27 augustus 2009, 22:14
Koop voor 4 euro de meter 2 meter George L kabel. Why not. Of ander kwaliteitskabel als Planet Waves etc, iig iets wat je los kan kopen

Shaggy
27 augustus 2009, 22:20
Okey voor 8 euro, 2 m George L, check


Kunnen die haakse pluggen er wel mee door? Solderen is toch kern aan de massa van de plug en mantel aan de ?? zoiets .. dus nee.. ik weet niet hoe ik het moet solderen

Henri K
27 augustus 2009, 22:36
Ik denk dat je beter deze kan gebruiken. Klotz La Grange Premium
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=146_249_450_491&products_id=9236
George L is nogal een stuge kabel. en in die pluggen is een soepele kabel iets beter denk ik.. ( ivb met breken solderverbinding )

dodeboboeror
28 augustus 2009, 01:20
Sinds wanneer moet je George L kabel solderen?

:dontgeti:

Nielsje
28 augustus 2009, 01:22
Sinds wanneer moet je George L kabel solderen?

:dontgeti:

Als je geen George L pluggen gebruikt, maar gewoon Neutrik pluggen, moet je gewoon solderen vriend..

Shaggy
28 augustus 2009, 07:16
Ik denk dat je beter deze kan gebruiken. Klotz La Grange Premium
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=146_249_450_491&products_id=9236
George L is nogal een stuge kabel. en in die pluggen is een soepele kabel iets beter denk ik.. ( ivb met breken solderverbinding )

Ja, te gek. Ik gebruik LaGrange ook voor mijn gitaar -> effect. Dat wordt deze dus en hij is goedkoper.

Hoe soldeer ik die haakse plug eigenlijk? Je hebt de kern en mantel van de kabel en die soldeer je op de massa van plug en de andere op links/rechts of +, toch?

Midwolda
28 augustus 2009, 07:42
A picture paints a thousand words...
http://img507.imageshack.us/img507/9779/stekker.jpg

iWishmaster
28 augustus 2009, 08:47
Je kunt ook wat meer (of eigenlijk flink wat meer) uitgeven voor George L kabels en pluggen. Dan hoef je helemaal niet te solderen: die kun je gewoon in elkaar schroeven ... Kabel is niet zo duur, maar 5 euro per plug wel redelijk wat. Ik vind het alleen qua gebruiksgemak al de prijs waard, maar ik kan niet in jouw portemonee kijken natuurlijk ...

MSNL
28 augustus 2009, 09:28
Ik heb Lava Cable gebruikt voor de patchkabels.
Hoef je ook niet te solderen en de pluggen vind ik iets beter dan bij George L.
Als je bij George L haakse pluggen de plug iets te ver aandraaid, draai je ook in de kern en heb je kortsluiting.

Midwolda
28 augustus 2009, 09:36
Of gewoon deze, bevallen mij prima, 5,95 per twee:
http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/AUAJJ0030.jpg
en ze zijn maar ietsjes dikker dan die metalen haakse pluggen.

Kim Wilson
28 augustus 2009, 10:18
George L en CoreX2 (die heb ik, schijnt een verbeterde soort George L te zijn volgens De Gier) zijn wel vrij gevoelig voor losse contacten bij de pluggen. Ik heb al twee patchkabels opnieuw moeten maken. Mijn voorkeur qua degelijkheid gaat uit naar LaGrange kabel met Neutrik pluggen.

HaroldA
28 augustus 2009, 10:18
http://inlinethumb41.webshots.com/45800/2086317940058665942S425x425Q85.jpg

Als je deze pluggen wil gebruiken zal ik thuis mijn vuilnisbak eens omdraaien. Daar zitten nog een stuk of 10 van die misbaksels in. Wat een verschrikkelijke rotzooi! :stop:

Ik heb daarna een George L set gekocht. 20 pluggen en 3 meter kabel voor 117,- en dat is een hele goede investering geweest! Kabeltje is in < 1 minuut gemaakt en ze klinken ook nog eens heel helder/vol!

iWishmaster
28 augustus 2009, 10:35
Ik heb Lava Cable gebruikt voor de patchkabels.
Hoef je ook niet te solderen en de pluggen vind ik iets beter dan bij George L.
Als je bij George L haakse pluggen de plug iets te ver aandraaid, draai je ook in de kern en heb je kortsluiting.

Dat laatste heb ik nooit last van gehad: al mijn George L kabels deden het de eerste keer.

Lava Cable is ook goed spul, maar kost een stuk meer tijd om in elkaar te draaien. Voor mij de reden om voor George L te kiezen (hoewel ik nooit Lava cables heb gebruikt).

Shaggy
28 augustus 2009, 11:19
Ik wil die LaGrange kabels gebruiken, maar kan dat wel samen met George L pluggen?

Zijn die George L niet van die dikke pluggen, zodat toch teveel ruimte tussen de pedalen zit?

HaroldA
28 augustus 2009, 11:25
Ik wil die LaGrange kabels gebruiken, maar kan dat wel samen met George L pluggen?

Zijn die George L niet van die dikke pluggen, zodat toch teveel ruimte tussen de pedalen zit?

Ik zou de pluggen van GL niet gebruiken met een ander merk kabel omdat het nogal nauw komt met de dikte van de kabel en kern bij die pluggen.

De GL kabel met andere pluggen kan volgens mij wel, maar ook dat zou ik afraden.

GL pluggen zijn wel heerlijk klein!

Midwolda
28 augustus 2009, 18:27
Als je deze pluggen wil gebruiken zal ik thuis mijn vuilnisbak eens omdraaien. Daar zitten nog een stuk of 10 van die misbaksels in. Wat een verschrikkelijke rotzooi! :stop:
Nou die mag je ook wel hierheen sturen, ik heb er echt geen problemen mee
(de foto die ik postte is van een krulkabel uit de jaren 70, heeft nog niet 1x gehaperd)
Ieder z'n meug, gelukkig maar.

Shaggy
29 augustus 2009, 09:39
Als je deze pluggen wil gebruiken zal ik thuis mijn vuilnisbak eens omdraaien. Daar zitten nog een stuk of 10 van die misbaksels in. Wat een verschrikkelijke rotzooi! :stop:

Ik heb daarna een George L set gekocht. 20 pluggen en 3 meter kabel voor 117,- en dat is een hele goede investering geweest! Kabeltje is in < 1 minuut gemaakt en ze klinken ook nog eens heel helder/vol!


Ligt dat misschien niet aan je gebruikte kabel? Een boel gitaristen gebruiken deze pluggen zie ik her en der.

Dirk_Hendrik
29 augustus 2009, 10:05
Als je deze pluggen wil gebruiken zal ik thuis mijn vuilnisbak eens omdraaien. Daar zitten nog een stuk of 10 van die misbaksels in. Wat een verschrikkelijke rotzooi! :stop:


Hmm,
Ik ken die dingen in meerdere versies. Van extreem goedkope Sinese prut tot Switchcrafts. En die laatste waren behoorlijk OK..

Fuhgawz
29 augustus 2009, 11:05
Ik heb Lava Cable gebruikt voor de patchkabels.
Hoef je ook niet te solderen en de pluggen vind ik iets beter dan bij George L.
Als je bij George L haakse pluggen de plug iets te ver aandraaid, draai je ook in de kern en heb je kortsluiting.

Nou ik draai mijn George L altijd super stevig aan en dat laatste heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Baseer je dat op eigen ervaring?

peter_heijnen
29 augustus 2009, 11:05
Hmm,
Ik ken die dingen in meerdere versies. Van extreem goedkope Sinese prut tot Switchcrafts. En die laatste waren behoorlijk OK..
Ik heb helaas precies dezelfde ervaring als Harold met die flutdingen -goedkope Sjineesjes waarschijnlijk-, waar haal jij die switchcrafts vandaan?

Kim Wilson
31 augustus 2009, 08:49
Nou ik draai mijn George L altijd super stevig aan en dat laatste heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Baseer je dat op eigen ervaring?
Ik heb het ook gehoord. De Gier heeft mij dat destijds verteld, toen ik de CoreX2 set heb gekocht. Bij de CoreX2 kun je de schroef niet te diep draaien.

MSNL
31 augustus 2009, 09:00
Nou ik draai mijn George L altijd super stevig aan en dat laatste heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Baseer je dat op eigen ervaring?

Ja, eigen ervaring. Later heb ik een forum (weet niet of het dit forum was) gelezen dat meer mensen hier problemen mee hebben.

Heibel
31 augustus 2009, 09:02
Als je deze pluggen wil gebruiken zal ik thuis mijn vuilnisbak eens omdraaien. Daar zitten nog een stuk of 10 van die misbaksels in. Wat een verschrikkelijke rotzooi! :stop:


Ik ben het met je eens dat het geen topkwaliteit is, maar zeker voor op een pedalboard is het prima. Er komen geen krachten op de pluggen te staan, want alles is gefixeerd. Ze zijn ruimtebesparend en eenvoudig te solderen. Alleen de signaaldraad is voldoende, want de aarde maakt al contact met de mantel..
Ik heb m'n hele pedalboard met die pluggen gedaan en ik heb er tot nu toe geen enkel probleem mee..Voorwaarde is natuurlijk wel dat je goede kabel gebruikt..

Fuhgawz
1 september 2009, 11:26
Ja, eigen ervaring. Later heb ik een forum (weet niet of het dit forum was) gelezen dat meer mensen hier problemen mee hebben.

Goh dat is wel apart zeg! Ik draai mijn George L kabeltjes altijd echt heel erg strak aan en ik heb werkelijk nog nooit een kapot kabeltje gehad. En ze gaan toch al ruim vier jaar, twee pedalboards en vele pedaalwisselingen mee. Ik neem wel altijd wat extra kabeltjes mee in mijn gitaarkoffer, maar die heb ik nooit hoeven gebruiken.

Shaggy
5 september 2009, 10:26
Ik heb Lava Cable gebruikt voor de patchkabels.
Hoef je ook niet te solderen en de pluggen vind ik iets beter dan bij George L.
Als je bij George L haakse pluggen de plug iets te ver aandraaid, draai je ook in de kern en heb je kortsluiting.


Ik heb dus voor enkele pedalen gekozen voor George L. IK heb blijkbaar iets te hard aangedraaid, want de schroef is in de isolatie geboord. Is dat ook de bedoeling? IK krijg nu iig een flinke brom!

Nielsje
5 september 2009, 10:42
Dan doe je iets niet goed...
Als je in de isolatie schroeft, en je krijgt brom... ;)

Shaggy
5 september 2009, 10:56
Uhm, ok ik schroef door het isolatiemateriaal heen tegen de mantel aan zeg maar. De schroef maakt dus contact met de mantel. Is dit ook de bedoeling?

Shaggy
5 september 2009, 22:37
Waar zijn al die George L adviseurs/vertegenwoordigers?? :)

Is het de bedoeling dat je door het isolatiemateriaal schroeft?

The_Darkness
6 september 2009, 04:15
ja dat is goed.
Het dopje van een george L plug moet tegen de mantel van de kabel aan zitten. Het pinnetje binnen in de plug moet ik de signaal draad prikken.
Dit moet je even checken of dat allebei ook goed zit.

Shaggy
6 september 2009, 11:17
hey tx, hoe zou je dat moeten checken?

Adro
8 september 2009, 22:56
[QUOTE=HaroldAling;2132428]Als je deze pluggen wil gebruiken zal ik thuis mijn vuilnisbak eens omdraaien. Daar zitten nog een stuk of 10 van die misbaksels in. Wat een verschrikkelijke rotzooi! :stop:


ik heb deze pluggen ook gebruikt voor mijn pedalenbak, maar heb er echt geen problemen mee.. werkt perfect en ze zijn nog eens stil ook...
ik heb ze incl. kabel bij musikding.de bestelt..