PDA

View Full Version : MXR Phase 100 uit 1981



Lantern Tree
27 augustus 2009, 16:16
Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig om m'n effecten op orde te brengen/aan te schaffen.. en nu wilde ik een phase 100 gaan kopen.. gewoon omdat ie een wat uitgebreidere optie pakket heeft dan de phase 90.. ik heb met twee verkopers contact op het moment.. de ene biedt mij een MXR Phase 100 uit 1981 aan (thus van voor de tijd dat Jim Dunlop hem overnam) .. en de ander biedt mij een Phase 100 van nu aan.. (thus wel van Jim Dunlop) .. ik ga ze sowieso eerst even uit proberen.. maar goed,

Volgens mij zijn ze beide niet True Bypass.. dit wil ik op den duur wel hebben.. maar goed wat ik nu dus wilde vragen.. ik heb het idee dat nieuwe technologie qua pedalen vaak beter is dan de wat oudere technologie.. klopt dat in dit geval?.. of werden er toendertijd echt betere onderdelen ervoor gebruikt?..

Het oroude vintage of niet vintage vraag basicly thus.. alleen dan met pedalen :D

Dirk_Hendrik
27 augustus 2009, 16:46
ik heb het idee dat nieuwe technologie qua pedalen vaak beter is dan de wat oudere technologie.. klopt dat in dit geval?..

nee, want de gebruikte technologie voor dit soort apparaten is in de afgelopen 50 jaar amper veranderd. Wel in de produktietechnologie van de gebruikte onderdelen.



of werden er toendertijd echt betere onderdelen ervoor gebruikt?..


Nee. Slechtere. Afhankelijk vanuit welk perspectief je het bekijkt. Componenten van 20-30 jaar geleden hadden over het algemeen slechtere specificaties en grotere toleranties dan hedendaagse produktie. Probleem daarmee is dat al dat soort zaken ook weer klankinvloed hebben waardoor de "oude" anders klinken dan de "nieuwe" en, conservatief als gitaristen zijn, wordt dat dan als "beter" of "warmer" opgevat

Lantern Tree
27 augustus 2009, 17:47
Ah.. okay.. dat is heel duidelijk..

Thanks man!

Jimwoud
28 augustus 2009, 11:35
Let wel als je ze beide gaat uitproberen, dat het lastig is om de verschillen te horen omdat je ze niet naast elkaar kunt testen, en waarschijnlijk test je ze dan op verschillende versterkers.

Ik weet niet wat het prijsverschil tussen de twee is. Als het niet veel uitmaakt zou ik voor de oudere gaan, die heeft ook wel weer een betere doorverkoop waarde(zo denk ik dan weer).

HaroldA
28 augustus 2009, 11:42
De oude heeft ook meer kans om true bypass te gaan worden... Bij de nieuwere zit de DPDT schakelaar op de print vast en bij de oude volgens mij nog niet.*)

Als hij niet op de print zit kun je 'm makkelijk vervangen door een 3PDT schakelaar.


*) Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

strat58
28 augustus 2009, 13:44
nee, want de gebruikte technologie voor dit soort apparaten is in de afgelopen 50 jaar amper veranderd. Wel in de produktietechnologie van de gebruikte onderdelen.



Nee. Slechtere. Afhankelijk vanuit welk perspectief je het bekijkt. Componenten van 20-30 jaar geleden hadden over het algemeen slechtere specificaties en grotere toleranties dan hedendaagse produktie. Probleem daarmee is dat al dat soort zaken ook weer klankinvloed hebben waardoor de "oude" anders klinken dan de "nieuwe" en, conservatief als gitaristen zijn, wordt dat dan als "beter" of "warmer" opgevat

Hoi Dirk heeft mijn oude MXR Phase 100 true bypass gemaakt nadat hij hem uit de dood had herrezen. Het is een oude block logo MXR die ik had gekocht op het net en het dus niet meer deed, na de mod plus geslaagde operatie is hij weer spring levend. De oude MXR vind ik persoonlijk iets beter klinken.
Peace Strat58

zoon van Piet
28 augustus 2009, 14:47
De oude heeft ook meer kans om true bypass te gaan worden... Bij de nieuwere zit de DPDT schakelaar op de print vast en bij de oude volgens mij nog niet.*)

Als hij niet op de print zit kun je 'm makkelijk vervangen door een 3PDT schakelaar.


*) Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

bevestigen. De print zit los van pots, (Spdt)schakelaar en jacks. De originele MXR pedalen stammen uit de tijd van de koude oorlog en zijn voorbereid op een kernbom van een megatonnetje of wat.
Helaas gebruikte MXR schuimrubber om de prints dat niet echt berekend was op de theorie dat allerlei gekken dertig jaar later nog van deze apparaten gebruik maken.


omdat ie een wat uitgebreidere optie pakket heeft dan de phase 90..
Dat klopt. het geluid van een 90 wordt echter -terecht!- alom beschouwd als 10keer beter. zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.

enne..

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
nee, want de gebruikte technologie voor dit soort apparaten is in de afgelopen 50 jaar amper veranderd. Wel in de produktietechnologie van de gebruikte onderdelen.

Nee. Slechtere. Afhankelijk vanuit welk perspectief je het bekijkt. Componenten van 20-30 jaar geleden hadden over het algemeen slechtere specificaties en grotere toleranties dan hedendaagse produktie. Probleem daarmee is dat al dat soort zaken ook weer klankinvloed hebben waardoor de "oude" anders klinken dan de "nieuwe" en, conservatief als gitaristen zijn, wordt dat dan als "beter" of "warmer" opgevat

Zelden heb ik het verschil tussen nieuw en oud zo helder weergegeven zien worden, zonder waardeoordeel of vooringenomenheid. Daar word ik als pedalofiel helemaal week van..

Lantern Tree
30 augustus 2009, 18:18
Heren,

Heel erg bedankt voor alle info en dergelijke .. op basis van jullie reacties en het uittesten van beide mxr'tjes ben ik uiteindelijk toch voor de oude uit 1981 gegaan.. d'r zat wel wat geluidsverschil, maar deze vond ik te verwaarlozen.. en de phase 90 is idd eigenlijk wel een stuk mooier in wat hij doet.. maar goed, ik houd van knopjes en van mogelijkheden :D

Bovendien deed de jongen waarvan ik de phaser heb overgekocht hem voor een tamelijk relaxte prijs weg.. hij ziet er goed uit.. het schuimrubber is eruit gehaald.. maar waar ik wel een beetje mee in de knoop zit, is dat de voeding ook uit de jaren 80 komt.. oftewel; dat ding heeft een dod ingang.. hoe makkelijk / moeilijk is het om deze te vervangen door een hedendaagse 9v ingang?..

Dirk_Hendrik
30 augustus 2009, 19:16
Hoi Dirk heeft mijn oude MXR Phase 100 true bypass gemaakt nadat hij hem uit de dood had herrezen. Het is een oude block logo MXR die ik had gekocht op het net en het dus niet meer deed, na de mod plus geslaagde operatie is hij weer spring levend. De oude MXR vind ik persoonlijk iets beter klinken.
Peace Strat58


Nog steeds, graag gedaan ;)

Maar persoonlijk probleem....
Ik vind de phase 100 echt veel spannender dan de phase90