PDA

View Full Version : frezen met lak, humbucker



Jimwoud
27 augustus 2009, 15:55
Hallo,

Ik ben bezig een SX telecaster om te bouwen, ik heb nu een telecaster brug met humbucker die ik erin wil bouwen, alleen moet er nu een gat gefreesd worden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Het gedeelte met merkstift moet weg, en dan moeten er nog oren bij voor de HB. Moet dit met een mal gefreesd worden of uit de losse pols?

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/SDC10809.jpg

Ike57
27 augustus 2009, 16:04
Ga niet uit de losse pols frezen, dat wordt niks.

Maak gewoon een mal, bv uit een stuk MDF. Dit kun je bijwerken, schuren, vijlen etc tot het perfect is. Klem dit op de body en ga dan met de bovenfrees met kopieerbit aan de slag.

Zorg ervoor dat de mal groot genoeg is zodat je hem goed kunt vastzetten (lijmklemmen o.i.d.) en toch nog genoeg ruimte hebt voor de voet van de frees.

Wil je de ruimte die overblijft van de oude pickup nog gaan opvullen? Je kunt dit dan beter eerst doen zodat de frees ook dat stukje nog mee neemt en strak afwerkt.

lindstrom
27 augustus 2009, 16:05
Even afplaktape aanbrengen op de body, gewoon voorzichtig frezen, kan niet misgaan

Jimwoud
27 augustus 2009, 16:08
Kijk 2 tegenstrijdige berichten. Ik dacht uit de losse pols omdat ik toch altijd nog speling heb. Maar netjes wordt het dan natuurlijk niet. Ik dacht er ook aan om de lak in te snijden met een stanleymes zodat dat er niet af kan springen waar ik dat niet wil.

Ik hoor graag nog meer reacties.

Dit gaat het ongeveer worden, slagplaat is alleen iets te blauw.

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/sxtele.jpg

lindstrom
27 augustus 2009, 16:10
Een mal is ALTIJD het beste!!! maar je kunt uit de hand ook frezen, echter wel heel voorzichtig zijn.

Ike57
27 augustus 2009, 16:56
Een mal is ALTIJD het beste!!! maar je kunt uit de hand ook frezen, echter wel heel voorzichtig zijn.

Als je nog niet vaak hebt gefreesd is de mal de beste methode omdat hij, in principe, niet kan uitschieten. Als je uit de losse hand freest en de frees schiet door zit je met een probleem.
Een mal maken kost even wat tijd maar een uitgeschoten frees kost meer tijd en ergernis om de schade te herstellen.

Ik geef geen garantie op de lak :D maar ik denk niet dat de lak eraf zal springen aangezien de frees een erg hoog toerental heeft.

barno
27 augustus 2009, 17:21
dit soort rechthoeken kan je ook uitfrezen door latjes te plakken op de body met dubbelkleef (pak niet de tapijtversie, die is te sterk). hier kanje de freesvoet tegen laten lopen. je hebt dan geen frees met bovenlager nodig (ik kan me voorstellen dat je dat niet hebt)

at lindstrom: ik zou niet durven stellen dat er niks kan misgaan met frezen hoor. ik ga hier niet opnoemen wat er bij mij al ooit allemaal is misgegaan (dan ben ik even bezig) maar wel zeggen: je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Jimwoud
27 augustus 2009, 17:31
Ik ga zo naar een maat van me toe die een frees heeft, en kijk ik wel even. Met latjes is ook wel een goed optie. Ik heb in ieder geval al wat lak weggehaald, wat echt totaal niet goed gehecht is geweest aan het hout.

Lak moet er denk ik toch helemaal af, heeft geen zin om hier overheen te lakken.

Bedankt voor alle info!

Jimwoud
28 augustus 2009, 11:04
Het is gelukt hoor, toch maar met een latje gedaan. Was eigenlijk zo gebeurd.

Bedankt voor de tips!

Als ik de laatste onderdelen binnen heb zal ik de gitaar wel posten.

Ik heb eigenlijk een heel klein beetje 'vintage' lak nodig om een heel klein plekje op de hals te fixen, is er misschien iemand in de buurt van A'dam waar ik een druppel lak van kan kopen?;)

Shibby
28 augustus 2009, 12:20
Heb je er toevallig foto's van gemaakt?

Jimwoud
28 augustus 2009, 13:51
Foto:

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/SDC10810.jpg

barno
28 augustus 2009, 14:17
ziet er goed uit, die frezing. je zal nog wat moeten uitdiepen in de uitsparingen om de verstelschroeven van de humbuckers plaats te geven (kan met een boor)

Jimwoud
28 augustus 2009, 15:50
ziet er goed uit, die frezing. je zal nog wat moeten uitdiepen in de uitsparingen om de verstelschroeven van de humbuckers plaats te geven (kan met een boor)

Aan de bovenkant het is er een uitsparing, aan de onder kant is het gat een stuk groter, humbucker gaat er prima in, en het is ook diep genoeg.

Ik wilde bij die maat van me ook meteen met een kolomboor die stringtrough gaten maken maar de body paste er niet onder. Dus heb ik uit de losse pols gedaan met hulp van mn vriendin om de boor er goed recht boven te houden.(mmm rare zin).

Wat is de diameter van die string dingen aan de onderkant van de body? 7 of 8mm? Dat wil ik eigenlijk wel met een kolomboor doen. Iemand in de buurt van A'dam????