PDA

View Full Version : Losse trussrod?



Spitfire
27 augustus 2009, 15:54
Ik merkte sinds gisteren dat ik versterkt een soort 'buzz' door mijn gitaarspel heen heen hoorde als ik de e en a snaar speelde. Vandaag heb ik er even goed naar gekeken/geluisterd en hoewel ik het niet helemaal met zekerheid kan zeggen hoort het net alsof ik de trussrod hoor meetrillen. Ook als ik op de hals klop hoor ik iets loszitten. Het geluid komt ook uit de klankgaten, maar dat kan zijn omdat de kast het geluid versterkt.

Als het de trussrod is, wat is dan de remedie? Vast aandraaien?

chantilly
27 augustus 2009, 15:56
anders probeer de snaren aan te slaan als je de trussrod vasthoudt?
kijken of ie dan nog trilt?

Spitfire
27 augustus 2009, 15:57
anders probeer de snaren aan te slaan als je de trussrod vasthoudt?
kijken of ie dan nog trilt?

Hoe houd ik in godsnaam een ding vast wat in een blok hout zit? :???:

HaroldA
27 augustus 2009, 16:15
Hoe houd ik in godsnaam een ding vast wat in een blok hout zit? :???:

Het kopje komt er aan het uiteinde uit!

jpdb
27 augustus 2009, 16:22
Trussrod eerst een vijfde slag los draaien ( tegen de klok in), daarna vast draaien tot orginele positie, probeer hem dan éévijfde vaster te draaien en kijk/luister of je resultaat boekt, dit alles doen mét snaarspanning! kan je ook zien of je hals te hol staat?

Stratman70
27 augustus 2009, 21:30
Wat voor gitaar heb je? Ik heb dit ook regelmatig (nu 2x in 15 jaar ofzo dat het is voorgekomen) bij mijn 70s strat. Ik draai de trussrod dan weer vast, maar niet verder dan dat en dan gaat ie weer 7 jaar ofzo mee.
Maar het is dus inderdaad de trussrod, als ik jouw beschrijving zo lees. Inderdaad is er dan een rammeltje tijdens het spelen wat een béétje lijkt op fretbuzz en als je tegen de hals aanklopt hoor je inderdaad iets rammelen.

Niks ergs hoor. Gewoon even vastdraaien tot het punt dat ie niet meer rammelt.

Plant
27 augustus 2009, 22:57
Ik heb het ook gehad, maar dan met een akoestische Washburn D-12.
Ik kocht de gitaar (inmiddels 5 jaar geleden alweer) 2dehands van iemand die de gitaar nauwlijks bespeeld had, maar meer voor de sier in een standaard had staan. Hij had nog andere gitaren waarop hij wel speelde.

Enfin, de gitaar stond nog in de fabrieksafstelling. Trussrod nooit bijgesteld, hals stond te hol. Brugzadel had nog originele hoogte. Klonk prima, speelde minder.

Ik begon de hals af te stellen en de aktie te verlagen en had een prima spelende gitaar (nog steeds trouwens!). Maar na een paar weken hoorde ik toen een raar 'zingend' geluid steeds als ik rond de hoge E speelde. Ik zoeken .. zoeken. Wat trilt er toch :???:

Totdat ik het idee had dat het binnen uit de hals kwam. Ik klopte er eens achterop met de snaren gedempt en ja hoor. Zzzzzzzzz. Dat moest de trussrod zijn. Toen heb ik de trussrod maar weer een fraktie losser gedraaid. Aangedraaid had ik deze immers al en toen begon juist de ellende.

Het 'zingen' heb ik sindsdien nooit meer gehoord.

Aandraaien of losser draaien doe ik trouwens nóóóóit met de snaren op spanning. In de eerste plaats is het bijna niet te doen, want bij deze gitaar moet ik binnen het klankgat de sleutel steken en draaien. Dan zitten de snaren meer in de weg en beschadigen. Bovendien heb ik weleens begrepen dat het helemaal niet goed is. Aandraaien kost meer kracht met de snaren gespannen en wat als je trussrod tijdens het draaien breekt? :mad:

jpdb
28 augustus 2009, 11:22
het voordeel van afstellen met snaren op spanning is dat je meteen het resultaat kan ervaren, als de stand niet goed is moet anders alles er op en er weer af, wordt tijdrovend op die manier. er zijn natuurlijk gitaren waarbij je geen keus hebt (fenders met kruiskop in de hiel, burns idem en diverse akoestiche) dan moet je iid het hele trajekt afwerken. het breken van de rod gebeurd alleen als het te strak gaat, óf het staat al heel strak, óf de moer/schroefdraad is niet in orde. daarom zéér belangrijk om de rod eerst los te draaien voor er meer spannig op te zetten.

Plant
28 augustus 2009, 13:30
Even off-topic:

Tijdwinst vind ik geen reden om maar de snaren onder spanning te laten tijdens het afstellen. Afstellen moet vooral goed gebeuren en als dat meer tijd kost dan is dat maar zo.

Mijn ervaring is dat je helemaal niet meteen het resultaat kunt ervaren. Ja, voor een gedeelte wel, maar de hals werkt altijd nog (dagen) na, waardoor achteraf kan blijken dat je te ver bent gegaan en dan moet je toch weer wat terug. Slagen van 1/5 vind ik ook te grof. Dat mag best wat subtieler.

Ik heb weleens een nieuwe gitaar door een winkelier 'afgesteld' teruggekregen (de eerste afstelbeurt was toch gratis). Die had waarschijnlijk gewoon tussen 2 klanten door de halspen even een slag gegeven. Na een paar dagen weer thuis begon de boel aan te lopen. Ik checken en ja hoor, hals te recht. Toen heb ik deze zelf maar goed afgesteld. Sindsdien komt er ook niemand anders meer aan mijn gitaren.

Het antwoord van Stratman70 vind ik helemaal opmerkelijk:

"Ik draai de trussrod dan weer vast, maar niet verder dan dat en dan gaat ie weer 7 jaar ofzo mee".

Dus om de 7 jaar draai je de trussrod 'vast' :???: En hoe staat de hals dan nu :???:

geert1976
28 augustus 2009, 13:42
hhhmm ik heb gisteren de trussrod van mij Les Paul bijgesteld, hals stond iets te bol, gesteld onder spaning en een kwartslag per keer kun je maximaal geven, een halve slag is inderdaad in één keer te veel en dan kan een paar dagen later inderdaad blijken dat je weer moet bijstellen.

Wel heb ik geleerd dat je de trusrod altijd moet stellen met de snaren op spanning

Stratman70
28 augustus 2009, 20:35
"Ik draai de trussrod dan weer vast, maar niet verder dan dat en dan gaat ie weer 7 jaar ofzo mee".

Dus om de 7 jaar draai je de trussrod 'vast' :???: En hoe staat de hals dan nu :???:Ik kan me voorstellen dat mijn antwoord wat opmerkelijk overkomt. Misschien dat ik het wat moet verhelderen:
Ik heb het over een 'bullet' trussrod van een 70's Strat. Het is zo dat de 'bullet' zelf ook nog eens aan de trekstang zit vastgeschroefd. het is dan dus eigenlijk zo dat die bullet lostrilt van de trekstang, waardoor ik de bullet weer zo ver aandraai, dat ie weer vast zit aan de trekstang, maar er wel voor zorg dat de trekstang zelf niet verder wordt aangedraaid. Dat is nu zo'n twee keer gebeurd in 14 jaar tijd.

http://img10.shop-pro.jp/PA01053/274/product/12782796.jpg

Plant
29 augustus 2009, 20:52
Oooh.... OK. Nu snap ik het ;) Een hele geruststelling :crazyhappy:

Spitfire
29 augustus 2009, 20:54
Nou jongens, ik heb even wat fatsoenlijk gereedschap geleend en de trussrod een stukje vaster gedraaid en direct was het getril weg :)