PDA

View Full Version : boss me 50



edje kadetje
27 augustus 2009, 15:51
Ik ben wel gecharmeerd van boss-effecten en modellering.
Ik heb mijn oog op de me-50 laten vallen (als simpel alternatief voor mijn gp100 met twee stomps in de effectloops, fc50, extra footswitches, parameter controller; kortom een hoop gesleep voor een paar uurtjes in de oefenruimte), maar zit uiteraard met vraagjes, twee om precies te zijn:

hoe zou het klinken direct naar een eindversterker (mesa boogie 50/50 + marshall 2x12)

hoe zou het klinken direct naar het mengpaneel?


Ik weet dat de me 50 zich concentreert op de effecten en niet op de voorversterker, laat staan speaker sim. Maar misschien heeft iemand het toch geprobeerd en er een mening over.

bagheera
27 augustus 2009, 16:43
ik heb een paar jaar met een me 50 gespeeld.

Voordelen: er zitten veel effecten in die echt wel op iets trekken.
versterker simmulaties
in beperkte hoeveelheid zelf programmeren
redelijk compact

nadelen: het is een beetje een ruisbak
je kunt niet echt je eigen sound maken met het ding

zie zo dat was mijn ervaring, hoe jij het wilt gebruiken is anders dan hoe ik het gebruik.
Ik zou de me 50 niet over een 50/50 hangen, dan zou ik individuelen effecten kopen stuk voor stuk effecten waar je helemaal achter staat.
Ik weet niet of een me 50 goed genoeg is in zo'n set up

Rongear
28 augustus 2009, 16:06
Me-50 imo beetje achterhaald heb hem een tijdje gebruikt, geluiden meer dan ok banken wisselen alleen met externe footswitch en t allerergste, een vertraging in t schakelen tussen de patches. Clean klint hij goed rechtstreeks de mengtafel in, overstuurd bagger om dat er geen speakersimulater inzit... Heb hem verruild voor de GT-8 en intussen ligt de GT-10 aan mijn voeten. Rechtstreeks de tafel in ook live, dus amp staat op zolder...:strat:

edje kadetje
29 augustus 2009, 12:39
allebei bedankt voor de reacties.

Waarschijnlijk is de me 50 dus niet wat ik zoek. Hoewel het dan wel een back-up system is voor mijn uitgebreidere set-up (roland gp100), mag het wel kwaliteit zijn. En dan nog gecombineerd met de afwezigheid van pre-amp en speakersim. Nee dus.

GT8 en 10 lijken me inderdaad prima. Ik zoek alleen wel een beetje een budget-oplossing. Misschien dat de GT-5 dan eerst in aanmerking komt.

Mitch
29 augustus 2009, 13:07
Da's wel een heel grote stap terug, kijk dan nog liever naar een GT6. De GT5 was een soort uitgeklede GT3 en die klank is wat mij betreft legendarisch nep, dun en iel.

Nielsje
29 augustus 2009, 13:10
... Volgens mij is de GT5 de oer-versie, en kwam de GT3 daarna pas. Wel compacter, maar beter.

Maar dan nog kan je beter gaan voor een nieuwere GT-versie. Stukken beter, en vaak voor weinig te scoren op MP.

Thiez
29 augustus 2009, 13:17
ik ben zelf geen fan van multi-effecten maar misschien is de boss me-20 wat voor je? die is niet zo gek duur en vond het opzich nog best een leuk dingetje.

edje kadetje
29 augustus 2009, 13:17
... Volgens mij is de GT5 de oer-versie, en kwam de GT3 daarna pas. Wel compacter, maar beter.

Maar dan nog kan je beter gaan voor een nieuwere GT-versie. Stukken beter, en vaak voor weinig te scoren op MP.

Ik hoor juist dat de gt3 een stuk minder is. En volgens mij gaan de nieuwere 8 en 10 nog wel een beetje boven m'n budget uit hoor.

Maar evengoed bedankt voor de tips. I'll look into that.

dml
30 augustus 2009, 08:50
ik heb een paar jaar met een me 50 gespeeld.

Voordelen: er zitten veel effecten in die echt wel op iets trekken.
versterker simmulaties
in beperkte hoeveelheid zelf programmeren
redelijk compact



Versterkersimulaties in de ME-50? Ben benieuwd waar die zitten. Kun je aangeven op welke bladzijde van de manual iets hierover staat?
Het grootste nadeel van de ME-50 noem je niet, namelijk de schakeltijd tussen patches.....

GT-3 is zeker niet minder dan de GT-5. De GT-5 was er inderdaad eerder en was direct afgeleid van de GX-700. Een 2e hands GT-8 heb je voor rond de € 250,-, soms zelfs voor veel minder. Volgens mij stond er laatst eentje op MP voor € 175,-. Kijk ook naar een 2e hands Korg AX3000G, die kost (ook nieuw) geen drol meer maar klinkt snel goed en bepaalde effecten zijn m.i. beter dan die van Boss. En als ik toch Korg noem, kan Vox er ook nog wel bij, bijvoorbeeld een 2e hands Tonelab LE, qua effecten zit daar dezelfde processor in als de AX3000G.

Midwolda
30 augustus 2009, 09:01
Zolang je de ME-50 neemt voor wat-ie is, namelijk een aantal stompboxes in één kast met
(dankzij de draaiknoppen) redelijk snel te selecteren parameters, is het een prima ding.
Zelf gebruik ik 'm om uit te proberen wat al die parameters nou eigenlijk doen binnen een bepaald effect.
Als ik ooit ergens helemaal van uit m'n dak ga dan kan ik altijd nog een kwalitatief beter los pedaal kopen.

Sinner
30 augustus 2009, 10:08
Da's wel een heel grote stap terug, kijk dan nog liever naar een GT6. De GT5 was een soort uitgeklede GT3 en die klank is wat mij betreft legendarisch nep, dun en iel.

Dit wil ik wel nuanceren: De GT5 was eerst toen kwam pas de GT3.

Ik geef toe dat ik nooit (de behoefte heb gehad om) de amp- of speakersimulaties te gebruiken want hij ging recht mijn Twin of AC-30 in, maar uit een GT-5 is echt wel een goed geluid te krijgen (allesbehalve nep, dun en iel). Het kost wel behoorlijk wat tweaken, dat wel.

Mitch
30 augustus 2009, 10:16
I stand corrected, eerst de 5, dan de 3, 6, 8, 10. Het is vooral met de amp models en de distortions dat ik ze slecht vind, als je die buiten beschouwing laat wordt het een ander verhaal natuurlijk.

dml
30 augustus 2009, 12:31
Er zit toch echt een enorm kwaliteitsverschil in de amp- en disto-models bij de verschillende GT's, maar het is niet zo dat een hoger type automatisch voor een verbetering in het geluid staat. Mijns inziens klinkt de GT5 het minst. De GT3 klinkt iets beter en de GT6 niet veel beter dan de 3. De GT8 klinkt wel weer een heel stuk beter dan de 3/6 maar de GT10 klinkt hetzelfde als de GT8.

edje kadetje
30 augustus 2009, 21:54
De GT-5 voldoet prima aan mijn eisen, weet ik uit ervaring. Eén van mijn favoriete gitaristen speelt ook met dat ding (en rechtstreeks een poweramp in). Bovendien lijkt hij best wel op mijn GP100. Dus de GT5 is voor mij een referentie, ik vond hem alleen vrij duur nog op MP. Of misschien beter gezegd, niet duur, maar wel boven mijn geringe budget. Vandaar mijn interesse in de me50 die wel wat goedkoper is. Maar die is nu wel afgeschreven. De GT3 is mij door die gitarist afgeraden. Dus het wordt of de gt5 of hoger. Ik blijf wel bij boss vanwege positieve eravringen en de vergelijkbaarheid met m'n gp100.

Bedankt voor alle reacties.

Shaggy
31 augustus 2009, 07:51
Grappig, ik heb de gt5, 3 gehad en nu de gt6, sinds een jaar of 7 inmiddels.

De 6 is een stuk beter dan de 3 en 5. Vooral de sims en dist/od stomboxes zijn herkenbaar. Je moet natuurlijk niet een op een gaan vergelijken, maar de tubescreamer heeft bijvoorbeeld ook zo'n midhump, de guvnor gritty en lekker fel. De delay, flanger, phaser en vooral chorus klinken gewoon goed.

De pedalenpuristen kakken zo'n multieffect uit maar dan doe je het tekort.

edje kadetje
31 augustus 2009, 10:26
Grappig, ik heb de gt5, 3 gehad en nu de gt6, sinds een jaar of 7 inmiddels.

De 6 is een stuk beter dan de 3 en 5. Vooral de sims en dist/od stomboxes zijn herkenbaar. Je moet natuurlijk niet een op een gaan vergelijken, maar de tubescreamer heeft bijvoorbeeld ook zo'n midhump, de guvnor gritty en lekker fel. De delay, flanger, phaser en vooral chorus klinken gewoon goed.

De pedalenpuristen kakken zo'n multieffect uit maar dan doe je het tekort.
super, bedankt voor je commentaar.

Ik ben helemaal niet zo'n pedalenpurist, integendeel; ik ben altijd al van de multieffecten geweest. Geen getapdance meer en heel veelzijdig in mijn geluiden. Al gebruik ik dan maximaal drie versterkermodellen (JC, clean twin, metal lead) dat is toch al meer dan een amateurtje zoals ik gemiddeld meesleept naar een oefenruimte ;->

Ik ga zeker op zoek naar een gt 5, 6, 8 of 10.

En misschien kom ik dan tot de conclusie dat dat een beter geluid geeft dan mijn huidige set-up van gp100 met sd1 (omdat in de gp100 geen stompbox emulaties gecombineerd kunnen worden met de versterkermodellen).

Iemand een mening over de kans dat de gt5,6,8,10 beter gaat klinken dan mijn gp100?

dml
31 augustus 2009, 12:16
GT-5 klinkt hetzelfde als de GP100, de GX-700 is immers van de GP-100 afgeleid en de GT-5 weer van de GX-700. Dus vanaf de GT-6 gaat het beter klinken. Tenzij je natuurlijk helemaal fan bent van het platte en levenloze nineties geluid van een GP-100.

Arts
31 augustus 2009, 12:30
ikzelf speel ook op een me-50
op mijn versterker vind ik hem wel echt vet klinken, en kan ik er ook lekkere geluiden uithalen.
Alleen zodra ik met dat pedaal op een andere versterker speel klinkt het naar poep.

edje kadetje
31 augustus 2009, 13:13
GT-5 klinkt hetzelfde als de GP100, de GX-700 is immers van de GP-100 afgeleid en de GT-5 weer van de GX-700. Dus vanaf de GT-6 gaat het beter klinken. Tenzij je natuurlijk helemaal fan bent van het platte en levenloze nineties geluid van een GP-100.

LOL

Ja ik ben fan van (het platte en levenloze nineties geluid van) de gp100!

en tof dat het vanaf gt5 hetzelfde of beter (zal voor mij dan wel slechter, want levendig en dik) is.

Epic
1 september 2009, 12:02
De ME-70 (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1001) heeft wel amp-modelling, en is net iets minder overkill dan de GT-serie.

edje kadetje
1 september 2009, 13:28
De ME-70 (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1001) heeft wel amp-modelling, en is net iets minder overkill dan de GT-serie.

Ja inderdaad. Staat ook zeker op mijn lijstje om naar te kijken.
Gezien zijn jonge leeftijd zal hij MP nog weinig te vinden zijn en relatief veel geld kosten. natuurlijk is het prettig dat hij minder complex is, maar ik heb nooit opgezien tegen wat programmeerwerk in menuutjes enz. Dus dat voordeel is gering of afwezig (zeker als zou blijken dat ik met een gt-6 of 8 dezelfde resultaten bereik als met mijn huidige gp100, dan zou de gt-bak de main-setup kunnen worden en de gp100 altijd thuis kunnen blijven).

vincentvdakker
3 september 2009, 13:33
Het ligt er gewoon aan waar je naar op zoek bent.

Ik heb o.a. een ME-50 en een GT-8 gehad.
Grote verschil zit em volgens mij in 3 dingen :
- Amp-modelling, die heeft de ME-50 niet en de GT-8 wel.
- FX chain, op de GT-8 kun je de FX chain bepalen. Je kunt je versterker (pre-amp) dan bv in de loop plaatsen waardoor je bv. het OD effect van de gt-8 eerst kunt zetten, dan door de pre-amp kunt gaan en dan weeer naar de GT-8 voor de moduleringseffecten (delay, chorus etc.) Op de ME-50 moet je kiezen: voor of na de pre-amp
- De GT-8 heeft veel een veel meer opties, oa eq etc. Dit betekent ook dat je veel meer rekening moet houden met alle instellingen van de GT-8. De ME-50 zijn gewoonweg een aantal pedalen in 1 box geduwd, waardoor de instellingen en de bediening heel makkelijk wordt.

Ikzelf heb nu de ME-50 weer in mijn bezit aangezien ik op zoek was naar voornamelijk modulerings effecten. Ik sluit hem dan ook aan na de pre-amp (effectsloop van de amp). Ik gebruik de OD van mijn versterker. Die vind ikzelf ook veel beter klinken dan de gemoduleerde OD's op de ME-50. Maar dat ligt ook sterk aan de versterker. Ik heb een volledige lampen versterker dus dat klinkt goed. Als je een kleinere transistor of valvestate amp hebt, heb je mss meer behoefte een goede OD effecten.

Het blijft gewoon heel persoonlijk en het gaat er uiteindelijk om of je er een goed geluid uit kunt krijgen. Ik heb veel "ingewikkelde" apparatuur gehad ( o.a. rocktron voodu valve preamp), maar ik ben terug gegaan naar heel basis. Een " gewone" versterker en wat effecten. Mijn ervaring is dat ik hier veel sneller een mooier geluid uit krijg.
Maar nogmaals het blijft heel persoonlijk. Het is beste is gewoon proberen en zo uitvinden wat voor jou het beste werkt.

edje kadetje
3 september 2009, 14:01
Het ligt er gewoon aan waar je naar op zoek bent.

Ik heb o.a. een ME-50 en een GT-8 gehad.
Grote verschil zit em volgens mij in 3 dingen :
- Amp-modelling, die heeft de ME-50 niet en de GT-8 wel.
- FX chain, op de GT-8 kun je de FX chain bepalen. Je kunt je versterker (pre-amp) dan bv in de loop plaatsen waardoor je bv. het OD effect van de gt-8 eerst kunt zetten, dan door de pre-amp kunt gaan en dan weeer naar de GT-8 voor de moduleringseffecten (delay, chorus etc.) Op de ME-50 moet je kiezen: voor of na de pre-amp
- De GT-8 heeft veel een veel meer opties, oa eq etc. Dit betekent ook dat je veel meer rekening moet houden met alle instellingen van de GT-8. De ME-50 zijn gewoonweg een aantal pedalen in 1 box geduwd, waardoor de instellingen en de bediening heel makkelijk wordt.

Ikzelf heb nu de ME-50 weer in mijn bezit aangezien ik op zoek was naar voornamelijk modulerings effecten. Ik sluit hem dan ook aan na de pre-amp (effectsloop van de amp). Ik gebruik de OD van mijn versterker. Die vind ikzelf ook veel beter klinken dan de gemoduleerde OD's op de ME-50. Maar dat ligt ook sterk aan de versterker. Ik heb een volledige lampen versterker dus dat klinkt goed. Als je een kleinere transistor of valvestate amp hebt, heb je mss meer behoefte een goede OD effecten.

Het blijft gewoon heel persoonlijk en het gaat er uiteindelijk om of je er een goed geluid uit kunt krijgen. Ik heb veel "ingewikkelde" apparatuur gehad ( o.a. rocktron voodu valve preamp), maar ik ben terug gegaan naar heel basis. Een " gewone" versterker en wat effecten. Mijn ervaring is dat ik hier veel sneller een mooier geluid uit krijg.
Maar nogmaals het blijft heel persoonlijk. Het is beste is gewoon proberen en zo uitvinden wat voor jou het beste werkt.

Dank voor je uitgebreide reactie en heldere uitleg. Gezien mijn gebruikswensen (zie openingspost) valt de me-50 af en concentreer ik me op de GT-serie. Ik hoop zelfs nu, na de positieve geluiden over de GT-serie, dat die m'n gp100 overbodig maakt en ik dus helemaal makkelijk rondreis (geen flightcase meer met gp100, twee stomps en twee floorboards, maar gewoon gt-56810 inpluggen en spelen.) M'n gp100 mag dan thuis blijven en uitrusten, en meegaan als backup naar die zeldzame optredens).

Overigens ben ik echt een modelling adept. Ik speel al jaren met de GP100 naar mijn mesa boogie 50/50, maar net zo makkelijk speel ik in de oefenruimte met de gp100 direct naar het mengpaneel en thuis naar mijn computer als ik dingetjes wil opnemen. Natuurlijk blaast een buizentstack heerlijk. Maar ik zou dan én een Roland JC én een twin reverb (of hiwatt stack) én een modernere buizenbak naast elkaar wensen en dat gaat niet lukken. Zeker niet in de oefenruimte waar we helemaal geen geluid mogen maken en we dus allemaal via mengpanelen naar koptelefoons spelen).

edje kadetje
5 september 2009, 13:45
Ik heb een GT-8 gekocht.
Bij de plaatselijke gitaarhandel hadden ze een paar demomodellen staan 'voor weinig'.

Ik was niet direct overtuigd, heeft me anderhalf uur gekost om de geluiden te zoeken die ik zocht. En opvallend versterkermodellen waar ik met de gp100 niks mee kon, vind ik in de gt-8 wel heel bruikbaar (marshall).

Nogmaals bedankt voor alle tips en opmerkingen.