PDA

View Full Version : Toneport UX2 weg en er iets anders voor terug



Freddy Krueger
27 augustus 2009, 13:12
Een tijd geleden gekocht, even geprobeerd, drama, computer kon het niet aan. Nu nogmaals geprobeerd, de computer heeft inmiddels 1 Gb intern geheugen. De computer heeft nu 50% minder opstartproblemen.

Nu over de Toneport en de bijgeleverde software:

Toneport, niets op aan te merken

Gearbox, komt geluid uit maar niet echt mooi.

Ableton live lite 5, vreselijk ingewikkeld, ik snap er geen reet van. Per ongeluk kwam er eens een geluidje uit.

Nu mijn vraag: ik wil graag een ander apparaat waar ik ideeen mee vast kan leggen, meerdere partijen kan inspelen, en de bas en drums kan programmeren en er aan kan toevoegen. Ik moet dan aan mijn medemuzikanten kunnen laten horen met bijv.: 2 gitaren, 1 x zang, 1 x nepdrum en 1 x nepbass. Deze opname wil ik eenvoudig kunnen overzetten op mijn pc in mp3 en midi formaat.

Vroeger (30 jaar geleden) had je van die fostex 4 sporen cassette recorders en daar kon je een gitaar op aansluiten, een korg drumcomputer en ook een microfoon. Als je alles had opgenomen kon je dan gaan mixen klaar was de opname.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er tegenwoordig iets soortgelijks bestaat. Weet iemand daar meer over? Het moet heel heel simpel zijn, ik ben best wel dom, alleen maar lagere school gehad, aub mij niet uitlachen of beledigen.

Ik wil zo graag eens een keer iets kunnen opnemen, aub help!

M Kactus
27 augustus 2009, 14:08
Als ik jouw was, zou ik die Toneport gewoon houden. Het lijkt erop dat je een probleem hebt met Ableton (daar geef ik je 100% gelijk in) en Gearbox (50% gelijk :))

- Gearbox kun je veel beter laten klinken door bijvoorbeeld patches van andere mensen af te halen. Daar zitten vaak véél betere geluiden in dan in de presets. Een beetje uitzoeken en vooral de gain naar beneden draaien helpt vaak ook wat.

- Er zijn zat vervangers voor Gearbox. De beste die ik al heb mogen proberen is voor mij Guitar Rig 3. Daar komen meer dan prima geluiden uit. Ben je nog niet overtuigd, blijven er nog een hoop alternatieven over, hoor. Zo heb je het geprezen Revalver-pakket van Peavey. Dat schijnt ook erg sterk te zijn.

- Ableton is maar gewoon een opnameprogramma. Daar heb je er ook honderden van. Reaper vond ik veel intuïtiever, Nuendo is véél te uitgebreid, en het gratis Audacity is erg simpel en makkelijk.

Kortom: Je hebt een goede geluidskaart (die Toneport) en een goede computer. Waarom zou je die twee niet gebruiken om zo zonder al te grote kosten opnames te maken ?


Oké, tot zover mijn mening. Maar als je nu echt van die computer af wilt, wat ik wel kan begrijpen, is de Boss Micro BR/ Boss BR600 ook niet mis. Zit een drumcomputer in. Gewoon aanklikken en opnemen.

Freddy Krueger
27 augustus 2009, 23:13
Als ik jouw was, zou ik die Toneport gewoon houden. Het lijkt erop dat je een probleem hebt met Ableton (daar geef ik je 100% gelijk in) en Gearbox (50% gelijk :))

- Gearbox kun je veel beter laten klinken door bijvoorbeeld patches van andere mensen af te halen. Daar zitten vaak véél betere geluiden in dan in de presets. Een beetje uitzoeken en vooral de gain naar beneden draaien helpt vaak ook wat.

- Er zijn zat vervangers voor Gearbox. De beste die ik al heb mogen proberen is voor mij Guitar Rig 3. Daar komen meer dan prima geluiden uit. Ben je nog niet overtuigd, blijven er nog een hoop alternatieven over, hoor. Zo heb je het geprezen Revalver-pakket van Peavey. Dat schijnt ook erg sterk te zijn.

- Ableton is maar gewoon een opnameprogramma. Daar heb je er ook honderden van. Reaper vond ik veel intuïtiever, Nuendo is véél te uitgebreid, en het gratis Audacity is erg simpel en makkelijk.

Kortom: Je hebt een goede geluidskaart (die Toneport) en een goede computer. Waarom zou je die twee niet gebruiken om zo zonder al te grote kosten opnames te maken ?


Oké, tot zover mijn mening. Maar als je nu echt van die computer af wilt, wat ik wel kan begrijpen, is de Boss Micro BR/ Boss BR600 ook niet mis. Zit een drumcomputer in. Gewoon aanklikken en opnemen.


Audacity geprobeerd, ik snap er niets van.

Bij Ableton krijg ik geluid en kan ik opnemen, alleen ik hoor alles twee keer of zoiets.

In mijn PC zit een dingetje van Terratec, ook met jack inputs voor bijv. gitaar, kan ik daar niet iets mee doen?

Boss Br600 is denk ik een beter plan, ik heb alleen het geld nu niet. Kun je aan een Boss BR600 ook een microfoon hangen en deze weer voor de gitaarversterker zetten?

Fenderwim
28 augustus 2009, 14:37
Freddy

Ik denk dat je hardware of software niet het probleem zijn.

Je bent zelf het probleem.

Wat je moet doen is om een goed instap recording pakket te kopen en er een curses over gaan volgen, die je stap voor stap leert, hoe om het te doen.
Met de pollepel erin giet als het ware:)

Je probleem is waarschijlijk ook dat je engels niet zo goed is, maar door zo'n cursus in het nederlands, leer je die paar termen die je nodig hebt vanzelf.

Als aanbeveling voor een recording pakket zou ik Cubase essential 5 adviseren. Dat is een versimpelde versie van de grote Cubase die het bij verre meest gebruikte recording pakket is.
Daar het grote pakket en het kleine pakket er het zelfde uitzien, maar alleen het aantal functies verschilt, kan je van al die gebruikers tips krijgen om je problemen op te lossen.

Op mijn site vind je ook een beginnercursus Cubase en omdat de meeste gitaristen op mijn site ouder dan 60 jaar zijn, konden vele ook niet met een recording pakket omgaan. Toch hebben vele van die oude rockers het geleerd hoewel ook hun engels soms matig is.
Dus kijk er even na, onder de nederlandse club.

Ik kan je er ook persoonlijk mee helpen.

Groeten

Wim

Freddy Krueger
28 augustus 2009, 19:58
Freddy

Ik denk dat je hardware of software niet het probleem zijn.

Je bent zelf het probleem.

Wat je moet doen is om een goed instap recording pakket te kopen en er een curses over gaan volgen, die je stap voor stap leert, hoe om het te doen.
Met de pollepel erin giet als het ware:)

Je probleem is waarschijlijk ook dat je engels niet zo goed is, maar door zo'n cursus in het nederlands, leer je die paar termen die je nodig hebt vanzelf.

Als aanbeveling voor een recording pakket zou ik Cubase essential 5 adviseren. Dat is een versimpelde versie van de grote Cubase die het bij verre meest gebruikte recording pakket is.
Daar het grote pakket en het kleine pakket er het zelfde uitzien, maar alleen het aantal functies verschilt, kan je van al die gebruikers tips krijgen om je problemen op te lossen.

Op mijn site vind je ook een beginnercursus Cubase en omdat de meeste gitaristen op mijn site ouder dan 60 jaar zijn, konden vele ook niet met een recording pakket omgaan. Toch hebben vele van die oude rockers het geleerd hoewel ook hun engels soms matig is.
Dus kijk er even na, onder de nederlandse club.

Ik kan je er ook persoonlijk mee helpen.

Groeten

Wim

Wim, geweldig bedankt!

Heb al een beetje gekeken op je site, ziet er goed en overzichtelijk uit.

Cubase essential 5 kost helaas 149 Euro en dat heb ik even niet, wel moet ik ergens nog een cubase programma hebben liggen, deze heb ik nooit geinstalleerd omdat iedereen zei dat het veel te moeilijk zou zijn, is wel een kopie trouwens! Dat mag toch niet?

Ik zal sowieso de info op je site eens goed gaan lezen, misschien helpen me de algemene tips ook wel.

Ja mijn Engels is niet zo geweldig, mijn computer kennis is gelijk aan die van mijn dochter van 5! Ik ben van de jaren 60, daarom dus.

grayfink
29 augustus 2009, 00:58
Ik ben van '64, en ik heb in vrij korte tijd de basics van Reaper onder de knie gekregen, werkt perfect. Zo'n los apparaatje heb ik ook gehad, twee zelfs, dat vond ik juist heel lastig werken. Ik gebruik Reaper trouwens in combinatie met een toneport UX8. Misschien toch even wat tijd en moeite in steken.

Rinze
29 augustus 2009, 09:03
Dat je bij het opnemen in Ableton alles twee keer hoort komt misschien doordat je in het programma zelf de monitorfunktie aan hebt staan en het signaal ook rechtstreeks via de interface hoort?

pauld
1 september 2009, 12:55
Ableton live lite 5, vreselijk ingewikkeld, ik snap er geen reet van. Per ongeluk kwam er eens een geluidje uit.



Wat je wilt moet prima met je spullen kunnen.

Ik had een vergelijkbaar probleem. Heb je de ingebouwde cursus van Ableton gevolgd ??? Die heeft mij goed geholpen.

Waar heb je de luidsprekers/hoofdtelefoon op aangesloten ? Direct op de Toneport of via de computer geluidskaart. Je moet in Ableton op je PC de ASIO drivers van de Toneport instellen en je (actieve) luidsprekers/hoofdtelefoon op de Toneport

Ik kan er nu prima van alles mee (zang, bas, gitaar) opnemen in combinatie met de POX XT en ook synthesiser, loops en ritme tracks en samples via Reason.