PDA

View Full Version : Goede distortionpedaal voor Fender tele en twin



jurgend
27 augustus 2009, 11:35
Hallo,

Ik heb een fender twin en een fender 52Ri tele. Ik ben op zoek naar een pedaaltje die een goeie scheur kan geven vertrekkende van een cleane amp en een single coil gitaar.

Ik dacht persoonlijk aan:
Catalinbread: Dirty little secret
subdecay: blackstar

maar ik weet niet hoe die klinken op een cleane versterker...
andere voorstellen zijn zeer welkom...

Bedankt alvast voor de hulp...

Comfortably Daniel
27 augustus 2009, 11:39
Ik gebruik vaak een overdrive en distortion samen op een Twin.
Bijvoorbeeld een TS9/Tube Driver/COT50 met een RAT. Lekkere sound ;)

Shaggy
27 augustus 2009, 12:21
Met stapelen kun je eindeloos varieren. Zelf gebruik ik een HBE Big D na een BB preamp over een clean Blues deville.

Wat je zou kunnen proberen is een distortion pro (of plus??) van fulltone. Die klinkt lekker dik over een sc gitaar.

Lexvandoef
27 augustus 2009, 12:30
Om ook maar even een mening/adviesje te geven.

Ik speel als 'thuis/nood' setje op een Fender Champ II (18W) als cleane basis met daarvoor een HBE Big D voor scheur.
Ik vind het een heerlijk pedaal, kan van boost met randje naar onwijs vette beukende distortion. En doet het goed met een tele (vind ik).

marc_o
27 augustus 2009, 12:33
Het ligt er ook wel erg aan wat het gewenste eindresultaat is. Een twin staat zeker niet bekend om het erg goed reageren op distortionpedalen. Wanneer je vanauit deze combinatie, dus tele + twin een wens hebt dat het als een vuurspugende Rectifier of opgevoerde Marshall moet gaan klinken....heb je wel een probleem.
Wat is kortom de rocksound die je zoekt?

jurgend
27 augustus 2009, 12:56
Bedankt voor de reacties, ik ga ze zeker eens proberen uit te testen.

De sound die ik wil bereiken is een mix van Led zeppelin, guns n roses, foo fighters. Geen highgain metal toestanden maar gewoon iets om te beuken.
Ik heb nu een rodenberg gas 828, voor drive is dit een zeer goed pedaaltje maar ik kan er geen zwaardere stuff uithalen.

Misschien lukt dit wel met een fuzz? Of een rat?

marc_o
27 augustus 2009, 13:37
Dat is het probleem met een twin, gaat moeilijk worden. Je ziet het al terug in je muzieksmaak. Als je het mij vraagt, heb je de verkeerde versterker gekocht.
Probeer in ieder geval eens de Barber Direct Drive, die bevalt me al een tijd erg goed.

jurgend
27 augustus 2009, 14:00
De twin past perfect bij mijn muzieksmaak hoor, ik speel hoofdzakelijk clean en soms eens met een beetje overdrive. Maar ik zou graag nog een distortion willen voor die zeldzame keren dat ik eens wat harder wil...:)

iWishmaster
27 augustus 2009, 14:11
Gebruikte Micheal_AE niet ooit een twin met distortionpedaal ervoor? Even opgezocht: een Homebrew Electronics Big D.

Ik weet er verder helemaal niks van, dus ik lul maar na wat een ander zegt overigens ...

Comfortably Daniel
27 augustus 2009, 14:34
Kan niet bepaald zeggen dat ik het eens ben met Marc_odijk...

Ik speel al jaren over een Twin...met overdrive, distortion, fuzz, etc. ervoor en heb nog nooit het probleem gehad dat een pedaal niet goed erover klonk.
Er zijn duizenden gitaristen die een Twin met pedalen gebruiken :dontgeti:

EuroCinema
27 augustus 2009, 21:21
Ik vind twins, hoewel heerlijke amps, wel een beetje kieskeurig met drivepedalen hoor.

ellisvertellis
27 augustus 2009, 21:52
Een Fulltone OCD misschien? Heb er net één in mijn bezit (ong een uur of twee nu) en lijkt mij een zeer veelzijdige pedaal.
Of hij goed pakt op een Twin weet ik niet, op mijn Deville draait ie heerlijk!! :cheerup:

Kim Wilson
27 augustus 2009, 21:55
Kan een goeie optie zijn. Op mijn Vibrolux doet ie het ook goed.

Nielsje
27 augustus 2009, 22:00
Ik ben het wel met Marc eens: De gewenste sound behaal je niet echt makkelijk met een twin + tele. Eigenlijk zoek je een drive pedaal wat het karakter van je amp níet behoud, zoals veel transparante drives zoals de OCD en DLS wel doen. Daarom denk ik juist dat die afvallen. De Big D is veelzijdig, en kan wel het resultaat geven wat je zoekt, maar is zelfs 2e hands zeer prijzig!

Ik zou het eens proberen met een Bad Monkey, of een MI Audio Blues pro. Beiden TS-achtigen, en ik denk dat je daar al een aardig eind de goede richting op gaat.

Maar, wat is jouw definitie van 'zwaar'? Ik vind Led Zep en GnR niet bepaald 'zwaar'.

Einzeln
27 augustus 2009, 22:12
http://www.youtube.com/watch?v=yfYGKodT7zY&eurl=http%3A%2F%2Fvideo.google.nl%2Fvideosearch%3F q%3Ddirtry%2520bomb%26oe%3Dutf-8%26rls%3Dorg.mozilla%3Anl%3Aofficial%26client%3Df irefox-a%26um%3D1%26hl%3Dnl%26ie%3DUTF-8%26sa%3D&feature=player_embedded

HBE big D is ook lekker met een cleane versterker.

marc_o
27 augustus 2009, 22:14
Je wilt feitelijk van een twin een marshall maken....
Blackstar? Buizenoverdrivepedalen van voormalige marshall medewerkers....

Michael AE
28 augustus 2009, 05:41
Ik gebruik inderdaad vaak de HBE Big D met een twin. Heb zelf een silverface, die helaas al een tijdje kaduuk is, maar ik speel met repetities nog wel eens over een '65 reissue en dat klinkt echt te gek met de Big D.

Ook vind ik tubescreamers goed werken met twins voor een blues sound. Wil je rocken, stack je gewoon twee tubescreamers.

Ook ooit eens het genoegen gehad om de Klon van Tristan over mijn twin te knallen en dat was echt een hele vette sound.

Twins zijn inderdaad lastig met drives, maar sinds ik een Vox AC30 heb, hoor je me niet meer klagen. (Jezus, wat is die veeleisend met drives...)

jurgend
28 augustus 2009, 08:35
Hi,

Bedankt voor de vele reacties, ik zal eens proberen om een Homebrew big D op de kop te tikken. Ik heb net eens gecheckt op youtube en het klinkt wel goed.
Een Ocd heb ik al gehad en die beviel me niet echt. De rodenberg doet het veeeeeeeel beter maar enkel voor drive.
Bedankt voor de tip...

groetjes

Comfortably Daniel
28 augustus 2009, 14:36
Je wilt feitelijk van een twin een marshall maken....
Blackstar? Buizenoverdrivepedalen van voormalige marshall medewerkers....

Als dit inderdaad zo is, zou ik ook naar een Lovepedal COT50 kijken.