PDA

View Full Version : Moeite met gitaren verkopen?



Bart1981
27 augustus 2009, 10:52
Misschien herkennen jullie dit wel: je hebt eigenlijk wat veel gitaren in huis. En nu je oog weer op een nieuwe is gevallen, wordt het eigenlijk wel tijd om er ook eentje te verkopen. Maar welke? Elke gitaar "daar heb je wel iets mee". Zoals die oude western, waar je 10 jaar geleden je liefde (van toen) mee versierde. Of die elektro-akoestische Yamaha die eigenlijk helemaal niet fijn speelt, maar die wel eigenhandig is gesigneerd door je favoriete muzikant. Of dan die degelijke Washburn... hangt al jaren aan de muur, maarja: je stond er wel voor het eerst mee op het podium (met knikkende knieën!).

Kortom: herkennen jullie dit?

Rinze
27 augustus 2009, 10:55
Ja.

123456

Bart1981
27 augustus 2009, 10:56
Ja.

123456

Conclusie: je gitaarcollectie wordt alleen maar groter, nooit kleiner ;)

ellisvertellis
27 augustus 2009, 11:41
... en van zodra mensen weten dat je met gitaren bezig bent, komen ze in truckladingen binnen, meestal wrakken van hun verre verleden, gelukkig af en toe ook een deftig bespeelbaar stuk. Maar waar moet je ze in 's hemelsnaam allemaal kwijt?!

E.

yhcmarc
27 augustus 2009, 14:32
Nope, als ik het zat ben en niet meer gebruik gaat het weg. Dit gezegd hebbende, een aantal zal ik er nooit verkopen, dus ik zit een beetje in het midden.

mesaman
27 augustus 2009, 20:55
ik wil juist verkopen!...heb juist teveel dat ik leuk vind en gekocht heb...en er eingelijk niet genoeg op speel...gitaristen probleempje

Midwolda
27 augustus 2009, 21:17
Ja, iedere gitaar heeft wel een verhaal.
En nee, ik heb er geen moeite mee om daar samen met de gitaar afscheid van te nemen.
Soms verkoop ik zelfs een gitaar juist òm het verhaal...
zoals die western waarbij ik op de crematie van m'n broer "If" van Pink Floyd mee-speelde.
Er kwam gewoon geen ander nummer meer uit daarna, dus weg er mee.
Life goes on.

JER00N
27 augustus 2009, 21:39
Ik heb op het moment nogal moeite met het verkopen van een explorer. Maar dat is meer omdat ik het kreng aan de straatstenen niet kwijtraak. Heb echt al een stuk of 10 geinteresseerden gehad maar stuk voor stuk haken ze vroeger of later steeds af om de een of andere reden.

Braindead
27 augustus 2009, 21:45
Ik herken het zeker. Het stomme van gitaren verkopen bij mij is dat ik pas zeker weet of ik hem weg wil doen als ie verkocht is. Soms valt het dan mee en ben ik wel tevreden maar heb bij mijn laatste verkochte gitaar toch een beetje spijt... was ook een jaren 80 gitaartje die ik niet meer zo 123 terugvind. Maar ja, een vette andere ervoor in de plaats kopen verzacht de pijn wel een beetje. Meestal dan :D

soup
27 augustus 2009, 21:56
Ik ben van plan nooit iets van mijn gear te verkopen, zou niet weten waarom.
Elke aankoop die ik maak is goed overwogen en heeft zijn plek.

arcane
27 augustus 2009, 23:16
Ik heb ook nog nooit een gitaar weggedaan, en zal dit ook nooit doen. Ook zou een gitaar enorm kut spelen, dan hang ik het ding liever aan de muur voor de sier dan dat ik het ding verkoop.

rijsberman
27 augustus 2009, 23:32
Ik heb er nu drie en ik heb niet het idee dat ik er ooit één van ga verkopen. Ik wil er nog wel wat bij. :soinnocent:

En het is erfelijk, ben ik bang. Mijn zoontje (net 7) heeft er 2. Een zwarte 3/4e met stalen snaren waarvan de winkel zei dat hij perfect was voor les en een spaanse 3/4e nadat z'n leraar de staalsnarige had afgekeurd. Hij legt ze stiekem in z'n bed nadat we 'm naar bed hebben gebracht. No way dat ik ze mag verkopen... :crazyhappy:

Rinze
28 augustus 2009, 08:28
Ik heb als stelregel dat ik er op moet spelen, anders gaat een gitaar weg. Maar ja, mijn oudste mag wel blijven ook al moet ie al jaren opgeknapt.. En heb ik besloten om een gitaar weg te doen, dan ga ik voor ik een advertentie plaats om te verkopen even op de gitaar in kwestie spelen en dan vind ik het toch weer een lekkere gitaar :makeup:

Ga nu wel een hele zooi spullen verkopen, waaronder een gitaar. Maar dat is inderdaad meer omdat het uit de klauwen loopt. Ook met kleine aankopen (effecten en dat soort shit), ik heb onderhand een doos vol effecten liggen waarvan ik nauwelijks iets gebruik. Laatst kwam ik twee effecten tegen waarvan ik dacht dat ik ze allang verkocht had. Er liggen ook nog weet ik hoeveel elementen uit allerlei gitaren. Weg met die zooi.

Maar gitaren en versterkers, daar blijf ik moeite mee houden om er afscheid van te nemen.

Bart1981
28 augustus 2009, 08:53
Ga nu wel een hele zooi spullen verkopen, waaronder een gitaar. Maar dat is inderdaad meer omdat het uit de klauwen loopt. Ook met kleine aankopen (effecten en dat soort shit), ik heb onderhand een doos vol effecten liggen waarvan ik nauwelijks iets gebruik. Laatst kwam ik twee effecten tegen waarvan ik dacht dat ik ze allang verkocht had. Er liggen ook nog weet ik hoeveel elementen uit allerlei gitaren. Weg met die zooi.

Maar gitaren en versterkers, daar blijf ik moeite mee houden om er afscheid van te nemen.


Ja juist, met effecten en andere frutseltjes heb ik geen enkele moeite om ze te verkopen. Versterkers ook niet echt eigenlijk. Maar met een gitaar "heb je iets" ;-)

Chris Winsemius
28 augustus 2009, 11:09
Bij mij verschilt het nogal maar gitaren met 'n behoorlijke emo-waarde of super-kwaliteit blijven gewoon.

Emo's ;) : eerste (klassieke) gitaar, eerste elektrische gitaar, eerste Fender gitaar (iig. de hals en stemmechanieken ;) )

'n Paar Strats, 'n Tele en m'n Gibson LP R7 GoldTop zijn iig. blijvers.

'n Aantal gitaren gaan binnenkort in de verkoop, wist laatst niet eens meer hoeveel gitaren ik heb...

Di Stefano
28 augustus 2009, 13:51
Ik heb geen echt emotionele waarde aan geen enkel van mijn spullen, of het nu gitaren zijn of wat dan ook.
Ik heb momenteel 2 evenwaardige gitaren waar ik graag op speel. De reden dat die niet meteen zullen weggaan is omdat de waarde door alle aftermarket modificaties zeer laag is.
Maar normaal gezien gaat bij aankoop van nieuw spul het oude direct buiten. Of het nu gitaren, versterkers of effecten zijn, en zelfs al zijn deze gesigneerd door een favoriete artiest:).

Chocola
28 augustus 2009, 13:59
Bij mij verschilt het nogal maar gitaren met 'n behoorlijke emo-waarde of super-kwaliteit blijven gewoon.

Emo's ;) : eerste (klassieke) gitaar, eerste elektrische gitaar, eerste Fender gitaar (iig. de hals en stemmechanieken ;) )

'n Paar Strats, 'n Tele en m'n Gibson LP R7 GoldTop zijn iig. blijvers.

'n Aantal gitaren gaan binnenkort in de verkoop, wist laatst niet eens meer hoeveel gitaren ik heb...

Dat klinkt alsof je boven de 30 zit :p.

Ik heb er ook teveel en ga er drie verkopen, om vervolgens weer te upgraden. Je moet goed overwegen wat je ermee doet, en dat is voor iedereen anders. Als je het geld en de ruimte hebt, verkoop dan gewoon niets... Als je geen ruimte en geld hebt zul je gewoon wat moeten verkopen. Ik geef dan elke gitaar altijd een cijfer van 1 tot 10 voor meerdere aspecten, en dan de gene met het laagste gemiddelde verkoop ik :soinnocent:. Het werkt prima want ik heb er achteraf nooit spijt van als ik een mooiere, betere of coolere heb ;).

Overigens, vaak zijn je eigen beoordelingen subjectief. Zodra er een lager dan de anderen uitkomt, weet je dus dat je die minder leuk vind ;)

Archenemy
28 augustus 2009, 14:01
heb zelf nu al mijn gitaren te koop staan, op 1 acoustische en een gitaar die ik van mijn vriendin gehad heb( ibanez rg321) na.
Heb er teveel en ik wil 2 andere, dus maar even 5 verkopen. Ruimte voor 5 nieuwe maar koop er 2.
Conclusie, met de tijd kan ik nog eens 2 gitaren kopen zonder te verkopen :):)

Neals
29 augustus 2009, 13:32
Ik ben zelf ook redelijk makkelijk met het verkopen van gitaren. Het is eigenlijk net een relatie. Eerst ben je verliefd, en dan is het of houden van of breken.

Als het houden van afgelopen is komen de twijfels, doorgaan of de relatie verbreken.

Kaboemba
29 augustus 2009, 16:03
Ik ben zelf ook redelijk makkelijk met het verkopen van gitaren. Het is eigenlijk net een relatie. Eerst ben je verliefd, en dan is het of houden van of breken.

Als het houden van afgelopen is komen de twijfels, doorgaan of de relatie verbreken.

Juistem, dat geleuter over "ik zal nooit een gitaar weg doen" wat een onzin.
Het is een werktuig, als hij bevalt en nut heeft mag hij blijven anders kan hij gaan.
Het wordt hoog tijd dat ik mezelf is aan die regel houd, er moeten dus gitaren uit.
Maar ja welke :???:

Mitch
29 augustus 2009, 16:47
Goeie slotzin ;)

Ik heb lange tijd drie gitaren gehad, waarvan nummer drie nogal eens wisselde maar ik heb nu al een tijdje vijf gitaren. No. 1 voor de ene band, no. 2 doet dienst als tweede gitaar voor de andere gitarist, no. 3 staat thuis als oefengitaar en 4 en 5 gebruik ik in de oefenruimte en bij gigs voor de andere band. Ik heb niet de intentie om meer gitaren te kopen maar van de vijf die ik nu heb heb ik ook niet de intentie daar één van te verkopen, zelfs al zou ik er relatief weinig op spelen. Óf ze hebben kwaliteiten die ik niet snel terug vindt in een andere gitaar, of bepaalde hardware (piëzo bijvoorbeeld), of ze hebben zo'n geweldige prijs/kwaliteit verhouding dat het stom zou zijn ze ooit weg te doen, of de klank is super...redenen genoeg om ze te houden!
Maar gitaren per se houden....nèh. En da's met alle gear hoor, niet alleen gitaren. Er zijn ook best wel eens amps geweest die hooguit een maand meegingen, of een pedaal dat na een week alweer de deur uitging. Mar is er ook gear die absoluut nooit weggaat (*denkt aan Vernet cab*).
Wat dat betreft genieten de instrumenten geen voorkeurspositie boven de rest van de gear.

Kaboemba
29 augustus 2009, 19:43
Dat is inderdaad ook wel een probleem, ik heb een paar erg goede gitaren maar die doen (voor mij) tweedehands te weinig.
Twee larrivee elektrische gitaren, top kwaliteit maar een top prijs zit er mogelijk niet in.
Dan heb ik nog twee godins, best een redelijk merk maar de modellen (g1000 en g4000) die ik heb doen weer wat minder dan ik het waard vind.
Spelen elke fender strat weg, maar ja iedereen wil toch liever een strat.
Dan heb ik nog een vreemde gitaar waar niemand wat over weet, pracht ding maar 200 euro wordt al heel moeilijk.

Een casio midi gitaar.
Carvin semi akoestisch, als zo'n platte godin.

De godins gaan zeker niet weg en de casio en carvin zijn net weer te leuk om weg te doen, larrivee's mogen weg maar alleen tegen een goede prijs.

Groot probleem blijft dat grof gezegd alles buiten gibson/fender/ibanez en prs minder gewaardeerd wordt.

soup
29 augustus 2009, 19:58
Juistem, dat geleuter over "ik zal nooit een gitaar weg doen" wat een onzin.

Ik vind jouw reactie eerder onzinnig.

Als ik zeg dat ik nooit een gitaar ga weg doen is dat toch mijn goed recht. Ik koop enkel gitaren die ik echt wil en met de intentie ze ook voor altijd bij te houden zodat ik niet steeds koop/verkoop en verlies maak en zo ook geld over hou om telkens nieuw spul te kunnen kopen.

;) ;) ;)

Kaboemba
29 augustus 2009, 21:23
Ik vind jouw reactie eerder onzinnig.

Als ik zeg dat ik nooit een gitaar ga weg doen is dat toch mijn goed recht. Ik koop enkel gitaren die ik echt wil en met de intentie ze ook voor altijd bij te houden zodat ik niet steeds koop/verkoop en verlies maak en zo ook geld over hou om telkens nieuw spul te kunnen kopen.

;) ;) ;)

Ik zeg toch niet dat je het niet mag doen, alleen dat emotionele gedoe om een gitaar, het is een werktuig.
En ik ben het totaal niet eens met je koop/verkoop verhaal, als dat je geld kost dan doe je iets heel erg fout.

soup
29 augustus 2009, 21:27
Dus jij zegt dat je je (nieuw) aangeschafte les paul van 1800 euro terug kunt verkopen voor hetzelfde bedrag + de kosten die je gedaan om deze te kunnen krijgen ?

Kaboemba
29 augustus 2009, 22:17
Waar zeg ik dat ?
Ik zeg dat je niet nieuw moet kopen, ik vind echt zonde van het geld.
Tweedehands is er zoveel moois te koop en bovendien kom je nog is een verrassing tegen.
Ik durf het nog sterker te beweren, als je goed tweedehands koopt hoeft het je niks, nopes, nada te kosten. Okee het duurt een paar jaar maar dan kan je toch iets leuks bij elkaar hebben, voor heel weinig.

Mitch
29 augustus 2009, 22:31
Yep. Ik speel veel quitte, af en toe verlies ik wat maar als dat zo is dan heeft dat te maken met upgrades die ik bijvoorbeeld in een gitaar stop die ik er daarna niet meer helemaal uithaal, financieel. Maar dat hoeft niet in verhouding te staan tot de afschrijving van een nieuwe gitaar.
En dat je gitaren nooit weg zou doen om emotionele redenen, sja... eerlijk gezegd vind ik dat ook onzin. Ik heb zelf ook heus wel een gitaar waar ik meer dan alleen een beetje plezier van heb, die me echt dierbaar is, maar de meeste niet hoor. Ze waarderen, oké, maar als ze eigenlijk niet bevallen dan tóch maar houden? Nèh...

soup
29 augustus 2009, 22:39
Kaboemba dat zei ik niet, ik gaf alleen een voorbeeld. Ik zal je maar geloven.

En die emotionele band, daar heb ik het toch niet over. Enkel mijn 1ste gitaar doe ik niet weg, de rest hou ik gewoon bij omdat ik ze 'nodig' heb.

terrasbeest
29 augustus 2009, 22:55
Ik heb me 'voorgenomen' om eerst plaats te maken voor ik iets nieuws koop.

Kaboemba
29 augustus 2009, 23:01
Kaboemba dat zei ik niet, ik gaf alleen een voorbeeld. Ik zal je maar geloven.

En die emotionele band, daar heb ik het toch niet over. Enkel mijn 1ste gitaar doe ik niet weg, de rest hou ik gewoon bij omdat ik ze 'nodig' heb.

Mijn eerste gitaar is ongeveer ook de enige gitaar die ik terug wil.
Ik weet wie hem heeft maar die rukker wil er een belachelijk bedrag voor hebben.
Ik neem aan dat jij je gitaren met zorg uit kiest, ik niet, ik kijk of ik niet te veel betaal probeer het uit en verkoop indien nodig.

zoon van Piet
30 augustus 2009, 12:18
Juistem, dat geleuter over "ik zal nooit een gitaar weg doen" wat een onzin.
Het is een werktuig, als hij bevalt en nut heeft mag hij blijven anders kan hij gaan.
Het wordt hoog tijd dat ik mezelf is aan die regel houd, er moeten dus gitaren uit.
Maar ja welke :???:

Ik heb tientallen jaren vastgehouden aan wat ik had - en erbij kocht. Er is wat voor te zeggen, gitaren voor het leven.. Maar er is ook wat te zeggen voor de werktuigtheorie.

En de spirituele benadering:
Maar ik had een gitaar hier waarop ik nooit speelde. Erg goed, heel apart, maar het zei me net niet genoeg..
Mijn broer leende m en bij hem bleek het ding vol liedjes te zitten - een heel abum, zelfs. Dus nu staat ie bij hem en ik krijg m niet meer terug. Ik ga dan wat verder dan Kaboemba's 'werktuig' en aanvaard het holistische feit dat de gitaar bij mn broer hoort en in wezen nu van hem is.. Ik zou de muziek en de mensheid geweld aandoen als ik mn eigendom opeis..
(en mn broer is een profmuzikant, dus geld kan ik vergeten..;) )

Daarnaast ben ik begonnen hier opruiming te houden. Mijn geliefde pedalenverzameling uit te dunnen - en wat gitaren te verkopen. Dat was een pijnlijk proces, want ik heb er tientallen jaren over gedaan die berg bij mekaar te krijgen. Maar gaandeweg wordt het nu opeens makkelijker, merk ik. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik voel me eh.. bevrijd als ik iets verkoop. Mooie gitaren en effecten zijn hier vertrokken, en er is natuurlijk een beetje spijt - maar das meer zoals wanneer het uit is met een lekkere vriendin, niet zoals echt verdriet om een verloren liefde. Er valt best mee te leven en de meeste gitaren zijn inderdaad maar werktuigen. instrumenten waaraan emoties verbonden zijn blijven nog even hier.

Maar voorop staat de verbijsterende gewaarwordeing dat het steeds makkelijker wordt om afscheid te nemne van spullen die je zo lang hebt bewaard.

En okee, ik ben een ouwe lul, het zal voor mij wat makkelijker zijn om los te laten, Vandaag of morgen ga ik dood, dus dat heeft moeder natuur vast zo geregeld - loslaathormonen of zo. Jullie kunnen er je voordeel mee doen, en mooi spul van me kopen ;)
Maar tzt zullen jullie dat ook weer los moeten laten, want wie zijn gitaar mee het graf in neemt, zal branden in de hel.

MVH Guitars
30 augustus 2009, 13:08
Het ligt een beetje aan verschillende factoren, zoals verkoopwaarde, zeldzaamheid, kwaliteit en ook de emotionele band.

Mijn 1e gitaar waar ik op leerde spelen, een Hondo Flying V, doe ik niet weg. Het is helemaal geen slechte gitaar, maar levert gewoon bijna niks op als ik hem zou verkopen. De gitaar is ook nog steeds een bron van inspiratie. Het zou dus niet slim zijn om hem weg te doen.
Natuurlijk heb ik wel eens in een gekke bui erover nagedacht hem te verkopen, maar ik weet dat ik er echt spijt van zou krijgen dan.

Ik heb vrienden die zeggen "Je verkoopt gewoon geen gitaar" en die hebben dan ook meer dan 30 gitaren in huis waarvan sommige ook gewoon redelijk slecht zijn of nooit gebruikt worden.
Als het aan mij zou liggen, zou ik het liefst ook zo min mogelijk verkopen, maar aan de andere kant: Wat heb je eraan als je er bijna niks meer mee doet? Ik hou van overzicht, en teveel gitaren zou het alleen maar lastiger maken. Voorwaarde is voor mij dan ook: Als ik er niks meer mee doe, moet hij weg.

Ik zou best wat gitaren kunnen verkopen. Mijn Gibson, een van mijn beste gitaren, ZOU weg kunnen omdat hij niet zeldzaam is en ik later weer zo'n zelfde zou kunnen kopen als ik dat wil.
Stiekem wordt mijn collectie wel steeds groter omdat er zeldzame instrumenten bij komen die gewoon heel moeilijk terug te vinden zijn als ik die weg zou doen.

Neals
1 september 2009, 21:52
Ik gebruik alleen nog HUM-HUM gitaren :) Alles wat geen HUM-HUM is gaat er uit, en wil met 2 goede eindigen waarvan 1 als degelijke back-up functioneert.

Braindead
7 september 2009, 17:01
Ach dat gezeur altijd over die centen.:D Als je een hobby hebt waar je veel lol aan beleefd mag dat toch ook iets kosten? Ik zeg niet dat je alles altijd nieuw moet kopen maar soms kan dat best. Ook heb ik weleens een gitaar 2dehands in een winkel gekocht omdat ik hem gewoon vet vond. Ja tuurlijk weet ik dan dat ik (wat) teveel betaal maar GAS is GAS. Die gitaar heb ik later verkocht met misschien 150-200 verlies. Als ik dan naga hoelang ik erop gespeeld heb (jarenlang) en hoeveel plezier ik ervan heb gehad, daarnaast nog eens een leuk bedrag ervoor teruggehad, prima! Als ik van dat geld een computer of tv had gekocht was het gewoon weg geweest. Al met al is het dan toch nog best een aardige investering geweest.

Dat krentenkakker gedoe vind ik echt niet horen bij een passie. Als je iets vet vindt dan wil je dat soms gewoon hebben en niet eers een paar maanden op marktplaats turen voordat het langskomt. Dat kan ook leuk zijn maar je kunt ook met dat zunnige gedoe te weinig bieden bij je droomgitaar en je gitaar mislopen. En dan baal je dus echt wel!
Daarnaast is nieuw ook meteen garantie. Hier wordt soms mensen aangeraden 2dehands te kopen die er nog de balle verstand van hebben. Dan lopen ze dus wel een behoorlijk risico 2dehands. Vooral met al die neppers tegenwoordig.

lindstrom
7 september 2009, 17:31
ik heb veel gitaren gehad, echter zijn er maar gebleven die ik nooit zal verkopen.

binnenkort komt er een ibanez bij die kort van mij is geweest terug, ook die zal blijven en ik denk dat ik dan even heel lang geen gitaren meer ga kopen.

MVH Guitars
7 september 2009, 17:43
...en ik denk dat ik dan even heel lang geen gitaren meer ga kopen.

Haha, daar moet je mee oppassen! :seriousf: Dat zeg ik ook zo vaak en dan zie ik toch weer een toffe gitaar die ik niet kan weigeren.

lindstrom
7 september 2009, 18:06
Haha, daar moet je mee oppassen! :seriousf: Dat zeg ik ook zo vaak en dan zie ik toch weer een toffe gitaar die ik niet kan weigeren.

Ik weet wat je bedoeld, maar, na de ibanez moet er eerst een andere versterker gaan komen, en dat wil ik flink uitpakken. denk aan full stack buizentop v30's etc etc

Kaboemba
8 september 2009, 18:19
Ach dat gezeur altijd over die centen.:D Als je een hobby hebt waar je veel lol aan beleefd mag dat toch ook iets kosten? Ik zeg niet dat je alles altijd nieuw moet kopen maar soms kan dat best. Ook heb ik weleens een gitaar 2dehands in een winkel gekocht omdat ik hem gewoon vet vond. Ja tuurlijk weet ik dan dat ik (wat) teveel betaal maar GAS is GAS. Die gitaar heb ik later verkocht met misschien 150-200 verlies. Als ik dan naga hoelang ik erop gespeeld heb (jarenlang) en hoeveel plezier ik ervan heb gehad, daarnaast nog eens een leuk bedrag ervoor teruggehad, prima! Als ik van dat geld een computer of tv had gekocht was het gewoon weg geweest. Al met al is het dan toch nog best een aardige investering geweest.

Dat krentenkakker gedoe vind ik echt niet horen bij een passie. Als je iets vet vindt dan wil je dat soms gewoon hebben en niet eers een paar maanden op marktplaats turen voordat het langskomt. Dat kan ook leuk zijn maar je kunt ook met dat zunnige gedoe te weinig bieden bij je droomgitaar en je gitaar mislopen. En dan baal je dus echt wel!
Daarnaast is nieuw ook meteen garantie. Hier wordt soms mensen aangeraden 2dehands te kopen die er nog de balle verstand van hebben. Dan lopen ze dus wel een behoorlijk risico 2dehands. Vooral met al die neppers tegenwoordig.

Voor mij is dat "krentekakker gedoe" juist een deel van passie.
En een droom gitaar heb ik niet of kom ik uiteindelijk wel tegen tussen al de dingen die ik heb gekocht en nog ga kopen.
Ieder zijn eigen benadering.
En over tweedehands, ik zou altijd iedereen een tweedehands aanraden, al heb ik nu een goede ervaring erbij met nieuw (was niet voor mij).
als je tweedehand koopt loop je helemaal niet veel risico, zolang je je maar goed laat inlichten (hier b.v.) en goed alles bekijkt en uiteraard is het helemaal goed als je iemand meeneemt die meer verstand er van heeft.

Mathidal
8 september 2009, 21:00
Als je eens naar optredens gaat, merk je dat muzikanten vaak tussen meerdere instrumenten wisselen. Dan een les paul, dan een stratocaster,dan weer een hollow body van gibson. Afijn, vaak is het wel voor de klank en speelbaarheid dat je die beesten houdt.

Ik ben voor het houden van verschillende soorten gitaren om de simpele reden dat je zo meer allround leert spelen. Er zijn gitaristen dat zich pijnlijk vastkrampen aan hun gitaartype, snaren en halsdikte. Als ze een andere gitaar vast pakken gaat het mis. Doordat ik op twee gitaren tegelijk oefen (oké, ik praktijk afwisselend :p) ben ik meer gewend aan de verschillen EN kan ik dus makkelijker een andere gitaar bespelen. ^^

Elke gitaar heeft wel bijgedragen aan je muzikale ontwikkeling, eentje verkopen om een andere te verkopen kan soms een tegenvaller zijn. Zeker als je dingen koopt als floyd rose en je niet goed weet wat voor miserie dat allemaal is. x)

Pepe
8 september 2009, 21:16
Niks is heilig wat een gitaar betreft. Maar net zoals met vriendinnen, hoe langer het in huis rondloopt, hoe moeilijker het wordt om ze eruit te bonjouren.
En net zoals met vriendinnen, ballast overboord ten einde te kunnen stijgen. De vergelijking gaat niet helemaal op natuurlijk, gitaren eten weliswaar geen brood maar halen ook zelden een koud biertje voor je uit de koelkast.

Eenmaal besloten dat een gitaar weg kan zet ik er een nieuw setje snaren op, gaat in de koffer en die schuif ik onder het bed. Dan ben je er klaar mee. Als zo'n ding nog rondslingert dan grote kans dat je sentimenteel wordt.

Mathidal
8 september 2009, 21:28
Eenmaal besloten dat een gitaar weg kan zet ik er een nieuw setje snaren op, gaat in de koffer en die schuif ik onder het bed. Dan ben je er klaar mee. Als zo'n ding nog rondslingert dan grote kans dat je sentimenteel wordt.

Wat is het nut van snaren vervangen als je hem wegwilt? :punk:

Pepe
8 september 2009, 21:48
Ooit in een showroom een auto onder de modder gezien? Exactly.

Mathidal
8 september 2009, 22:36
Hmm. Op die manier dus. :punk:

Goedkope set snaren waarschijnlijk. x)

Liquid_Metal
8 september 2009, 23:20
Ik heb niet zo'n behoefte aan een groeiende collectie. Er zijn nog wel een aantal gitaren die ik zou willen (op dit moment een goede akoustische gitaar en een 7string) en die komen ook nog wel, maar dat is vooral omdat ze héél anders zijn dan wat ik al heb hangen. Het liefst zou ik ook alles van 1 model hebben, puur en alleen om verschillende tunings te kunnen gebruiken (E, D, C, 7 string en akoustisch. D laat ik nu zitten omdat ik daar niet genoeg gitaren voor heb en het ook niet echt nodig is).
Doet me eraan denken dat ik eigenlijk wel twee gitaren wil verkopen (een Hondo Deluxe en een Superstrat). Maar dat zijn lastige gitaren om te verkopen denk ik... Misschien moet ik daar maar eens achteraan gaan.

Jay75
9 september 2009, 12:33
Verkopen: Ik heb er geen problemen meer mee. Ik heb echt veel gitaren gehad, heb flink rongeslet zegmaar! Het begon met een Epi Les Paul in sunburst omdat Noel Gallagher daar op speelde, toen kwam er een USA telecaster bij van 2000 gulden omdat Graham Coxon van Blur erop speelde hehe, de hoogtijdagen van de Britpop.

En toen ik eindelijk een beetje heb leren spelen ben ik eens gaan kijken naar mijn droomgitaar en die kocht ik toen jaren geleden: Een Gretsch Setzer Hotrod.
Wow, 1550 euro, belachelijk veel geld voor een gitaar natuurlijk, maarja, je bent niet voor niks geen student meer toch?

Jarenlang was het mijn main gitaar en heb uiteindelijk die andere 2 verkocht. En toen begon het, want die andere 2 waren zo snel weg dat ik na een paar maanden weer eens wat anders wilde proberen en toen was ik niet te stoppen. Kopen en verkopen, winst pakken, hier en daar wat verlies maar ik had ze wel een keer geprobeerd. En je komt meestal bij leuke mensen over de vloer!

Soms dacht ik deze doe ik nooit meer weg, maar als de liefde over is ga je weer rationeel denken en dan blijkt de sound eigenlijk niet zo lekker te zijn, of die hals speelt klote of of of....je wil weer eens wat anders. En vooral bij reguliere gitaren, als je spijt hebt kan je ze gewoon terugkopen.

Zo heb ik in een aantal jaren wel echt alles geprobeerd wat ik wilde hebben en kom er dan achter dat het voor mij de oudere Gibsons zijn die het 'm doen. Qua sound en feel helemaal wat ik wil.

Dat begon met een afgeragde SG uit 71 met een hals die voor mij gemaakt lijkt te zijn!
Herfret, andere elementen erin gezet door de vorige eigenaar, Bigsby..the works.

Nu heb ik nog 2 oude Gibsons, uit 66 en 67 en ben er nu wel even klaar mee, omdat ik zeker weet dat er geen andere gitaar lekkerder speelt dan die ik nu heb.

Voor de lekker zou ik nog wel een goedkope tele of danelectro erbij willen hebben, maar die Gibsons toppen alles voor me. Dus als ik niet al die andere gitaren had verkocht en gekocht was ik nooit achter die fijne gitaren gekomen die ik nu heb. En wie weet denk ik er binnenkort weer anders over, nou dan gaan ze gewoon weg :)

j3r03n
10 september 2009, 01:14
*snik* http://bandforum.wimvanheugten.com/images/smilies/icon_cry.gif

speedmusic
10 september 2009, 08:43
Op zich niet veel moeite met het verkopen van mijn gitaren, zoals mijn vriendin zegt je hebt maar één paar handen en 12 gitaren.

Echter het werk wat erin gaat zitten frustreert me, ik wil er best een paar kwijt (en weer kopen). De grootste vijver is natuurlijk Marktplaats. Maar dat is ook het meest irritante, sommige lieden bieden op Marktplaats, gun je ze de deal en zien ze er toch weer vanaf met verschillende excuses, of ze laten helemaal niets meer van zich horen.

Jammer hieraan is dat andere bieders/geïnteresseerde ook alweer zijn afgehaakt en je advertentie alweer op pagina xxx staat, zo sta je met lege handen.
Heb dit niet alleen met gitaren maar ook met het vinyl wat ik verkoop daar ervaar ik dat soms meer dan 50% afhaakt, waarschijnlijk omdat 1 lp versturen €7,-- kost en dat is het vaak niet waard maar dat kun je natuurlijk van tevoren inschatten.

Voor mij is het een reden om op Marktplaat beperkt te adverteren, wel jammer want als ik kijk naar het aantal hits wat je op marktplaats hebt in vergelijk met bijv. Marktplaza dan is dat enorm. Voordeel van Marktplaza is dat je gitaar er gewoon op blijft staan en dat de advertentie niets kost, maar ja dat weegt eigenlijk niet op tegen het geringe aantal hits.

Midwolda
10 september 2009, 09:29
Dat ervaar ik precies zoals jij, Speedmusic.
Marktplaats is eigenlijk maar een vervelend zooitje aan het worden de laatste maanden.
Veel te veel bedrijfjes en handelaren, veel nep, veel van hetzelfde, veel troep.
En daar mag je dan ook nog lekker voor betalen... nee dank u.
Dan liever Marktplaza of Speurders, dan maar minder hits, maar wel gerichter.

Sorry... soms wordt zelfs ik een beetje boos... nu maar weer on-topic!

lindstrom
10 september 2009, 09:39
toch maar doen, ik ga dus toch de epiphone wegdoen die ik nu al bijna 10 jaar heb.. voor het eerst heb ik er vrede mee. hij mag gaan.

Ezyduck
20 september 2009, 10:46
Ik heb twee gitaren die nooit weggaan: Mijn Epi les paul omdat ie altijd lekker klinkt en speelt en niet ontstemt. Mijn Sigma omdat er een te mooi verhaal aan zit. Verder mag alles weg tbv upgrades, ook mijn Gretsch (maar die mag niet weg van de vrouw, ook wel bijzonder.)

daghengst
24 september 2009, 15:31
Heb mijn eerste gitaar (Hohner strat) gekocht via MP voor € 100,= en heb daar met veel plezier op gespeeld totdat ik, wederom via MP een telecaster heb gekocht. Omdat ik altijd een LP wilde heb ik mijn strat ingeruild tegen een LP van D.Lewis (????). Was toch een beetje nerveus maar bleek heel goed uitgepakt te hebben, waardoor ik nu 2 gitaren heb die veel fijner spelen dan de begin strat.

Ben wel al een tijdje bezig met een inzamelingsfonds voor een LP Black Beauty, dit zal nog wat tijd in beslag nemen voordat ik het budget rond heb.

lindstrom
24 september 2009, 15:57
toch maar doen, ik ga dus toch de epiphone wegdoen die ik nu al bijna 10 jaar heb.. voor het eerst heb ik er vrede mee. hij mag gaan.

Ik kom er even op terug,.. toch maar eens goed over nagedacht, de epiphone zal blijven!

toch te moeilijk. ben blij dat hij nog niet weg is..

Hiro
24 september 2009, 16:00
Ik kom er even op terug,.. toch maar eens goed over nagedacht, de epiphone zal blijven!

toch te moeilijk. ben blij dat hij nog niet weg is..

Geed plan, een vriend van mij heeft er nog steeds spijt van dat hij zn eerste gitaar (ook een epiphone) weg heeft gedaan, en zit nu iedere ker smachtend naar de mijne te kijken omdat ik dezelfde heb als hij vroeger. :seriousf:

lindstrom
24 september 2009, 16:04
Geed plan, een vriend van mij heeft er nog steeds spijt van dat hij zn eerste gitaar (ook een epiphone) weg heeft gedaan, en zit nu iedere ker smachtend naar de mijne te kijken omdat ik dezelfde heb als hij vroeger. :seriousf:

het is niet mijn eerste gitaar, ook zeker niet mijn eerste epiphone.

nee, het is de eerste gitaar waarmee ik echt lekker kan spelen, een gitaar waar ik me helemaal 1 mee heb gemaakt.

nu heb ik er een gibson naast waarmee ik ook dat gevoel heb, maartoch,.. als ik die epiphone bespeel lijk ik meer te kunnen. een soort relatie lijkt het wel.

ding hoort gewoon bij me.

acousticmats
28 september 2009, 11:34
ik heb zo'n ongeloofelijk crappy 2de hands gitaar gekocht (int donkergroen, ongeloofelijk lelijk dan nog) waarvan de nek scheef staat, scharen overal en je kan er zonder capo niet eens op spelen

maar toch doe ik die gitaar nooit weg, emotionele waarde

wat ik dan wel doe met oude gitaren is die weggeven of 'uitlenen voor onbepaalde duur'

maak je ineens iemand blij mee ^^

Mathidal
28 september 2009, 19:17
Met verkopen met je niet alleen jezelf maar ook de kopende partij blij, maar goed. :p

Ik kan niet echt afstand doen van dingen, dus zeker niet van gitaren.

Jailbird
28 september 2009, 20:54
Ik heb ook te veel gitaren, en als ik dan een nieuwe wil stel ik me zelf voor om er eentje uit te gooien, maar dat kan ik niet en dan wordt de collectie weer groter.

Mathidal
28 september 2009, 22:46
Ik heb ook te veel gitaren, en als ik dan een nieuwe wil stel ik me zelf voor om er eentje uit te gooien, maar dat kan ik niet en dan wordt de collectie weer groter.

Niets mis mee eigenlijk. Zo leer je meer types gewend raken. Maar het is inderdaad lastig om afstand te doen van zo'n ding. :strat:

Eko
29 september 2009, 08:25
Mijn criterium bij houden of verkopen is het feit of de gitaar op het podium gebruikt wordt. Als ie daar bevalt dan blijft ie. Of hij nu gebruikt wordt voor 3 nummers doet niet terzake. Iedere gitaar op het podium is geschikt om in geval van nood een avond mee af te maken.
Alle andere instrumenten kunnen in de verkoop. Soms wel leuk om even te hebben , maar als ik er niet mee kan binden is het ext bye bye.

Ibanez666
29 september 2009, 12:33
Bij mij wisselt het nogal. Als ik een leuke gitaar zie voor een leuke prijs, dan kijk ik naar mn huidige verzameling. Zit daar iets bij dat minder is dan de gitaar die ik gezien heb en de waarde komt ongeveer overeen, dan koop ik die gitaar en zet ik de gitaar uit mijn verzameling te koop. Gevolg tot nu toe is dat mijn gitaren steeds beter zijn en ook meer waard zijn en het me nauwelijks iets kost. Het kan ook zijn dat ik een leuke deal heb en daarna meteen weet met winst doorverkoop. Ik hecht niet zo snel aan elke gitaar. Maar na jaren verzamelen denk ik niet dat ik 6 van de 7 gitaren ooit weg zou doen. Dan blijft er 1 over voor de handel :)

poisonousgame
5 oktober 2009, 23:48
Ik ben verplicht m'n gitaar te verkopen als ik een nieuwe gitaar wil kopen ;)
Het geld groeit niet op m'n rug.

Mathidal
5 oktober 2009, 23:53
Ik ben verplicht m'n gitaar te verkopen als ik een nieuwe gitaar wil kopen ;)
Het geld groeit niet op m'n rug.

Een gitaar is een gitaar uiteindelijk. Maar je kunt enerzijds moeilijk afstand doen van een gitaar, maar anderzijds kun je je gitaar ook lastig verkopen als hij stuk is.

(tenzij je onderdelen gaat verkopen, maar da's een ander verhaal)

Zo kreeg mijn beste vriend eens een kapotte gitaar van een muziekwinkel omdat hij daar eens naar vroeg (gratis uiteraard), zegt één van zijn schoolvrienden zo van: "wauw, ik wil die hals voor honderd euro kopen."

Know how to get rich. :cooler:
Jammer dat hij het niet gedaan had. xD