PDA

View Full Version : Een aantal problemen...



Highway49
27 augustus 2009, 08:21
Hallo allemaal,

gisteren heb ik helaas een aantal problemen gehad met opnemen...ik neem op via een Tascam 1641 audio interface, op een MacBook Pro, in Cubase LE4.

Het was een ruwe opname om het nummer vast te kunnen leggen, ivm. gebrek aan microfoons wilden we alles wel apart opnemen.

Drums opnemen ging prima, gitaar ook (bas was er niet)

Toen gingen we er een zang bij opnemen. Daarvoor wilde ik mijn Studio Projects B1 condensator microfoon gebruiken. Gek genoeg deed die het niet (had m al maanden niet gebruikt) Fantoom voeding gecheckt, meerdere kabels/ingangen, etc etc. Uiteindelijk kreeg ik een zeer zwak signaal als ik via Cubase monitoring aanzette, en de knop op mijn interface volledig naar de 'computer' stand draaide. Via 'mix' (waarmee je zou moeten horen wat de interface in komt, buiten de computer om) hoorde ik niks.

Via monitoring kreeg ik ook alleen maar geluid als ik alle volumes ontzettend hoog zette, en dan hoorde ik ook een ongelofelijke bak met ruis er doorheen. Ik ben trouwens van de enkele keren dat ik met de mic gewerkt heb gewend dat ik 'm helemaal niet hard hoefde te draaien.

Toen heb ik 'm even op de PA aangesluiten, zit ook fantoom op het mengpaneel, daar moest ie ook ontzettend hard, maar wel veel minder ruis naar mijn idee. Klonk 'niet onaardig'. (Fantoom voeding op mijn Tascam is btw niet kapot, want mijn Samsung C02 overheads die ook fantoom nodig hebben, deden het wel nog steeds....)

Na lang kloten hebben we maar besloten via de SM57 vocalen op te nemen. Dit ging de eerste anderhalve minuut goed, en toen kreeg ik plots een delay van ± 1 a 2 seconden. De opgenomen muziek ging gewoon door, maar alles wat ingezongen werd hoorde je 1,5 seconden later pas.

Ik heb trouwens altijd al wat gedoe gehad met mijn Tascam in combinatie met Apple. Ik moet vaak in Cubase meerdere malen het apparaat aan/uit schakelen voordat ie 'm uberhaupt in de Device options ziet...nieuwste drivers, op m'n PC heb ik hier geen last van (zelfde driver versie, zelfde Cubase versie) Maar in het verleden wel betere ervaringen mee gehad...als ik 'm eenmaal gedecteerd had was er niks aan de hand.

Iemand enig idee waar deze problemen kunnen liggen? Bedankt alvast...

PS: het 'studiootje' is nog steeds niet af, dus ik neem maar eens in de zoveel maanden wat simpels op. Ik kan dus lastig vergelijken....

TIMBER
27 augustus 2009, 11:55
Tja wat je mic aangaat kan ik je niet mee helpen maar het andere klinkt toch als latency. Doordat je alles tegelijk opneemt merk je daar niets van maar tijdens het later inspelen dus wel. Vooral als de muziek dan ook nog eens door de mic mee krijgt. Als ik de rest van je verhaal zo lees aangaande de problemen met de drivers lijkt me dat ook het meest plausibel. Dat probleem heb ik ook wel eens met mijn Edirol ua-101, en na het herstarten van de laptop is het probleem weer verholpen.

Highway49
27 augustus 2009, 12:00
Bedankt voor je reactie.

Ik had al bedacht dat het een latency probleem was. Het rare was wel dat die enorme vertraging plotseling, onder het opnemen plaatsvond. Na ca. 1 min. begon ie te flippen.

Herstarten van mijn laptop heeft geen zin. Het is ook al vanaf het begin af aan geweest, zowel met de 'oude' (originele) drivers, als met de nieuwere. Dat is dus niet iets dat later plotseling is ontstaan...

EDIT: heb trouwens de latency instellingen zo 'laag' mogelijk (zodat ie zo min mogelijk latency heeft) Lager kon ie niet (staat nu op 192) want dan krijg ik een heel erg raar geluid...) Priority staat op highest etc. Dus aan de latency kan ik helaas niks doen.

Misschien wel een probleem met de USB poort in m'n laptop ofzo? Dat zou zowel het latency probleem als het niet altijd kunnen detecteren van mn interface verklaren.

fivelastwords
27 augustus 2009, 13:24
Is je harde schijf niet toevallig vol aan het raken? Heb ooit iets soortgelijks gehad op mijn macbook toen ik minder dan 4Gig schijfruimte over had.
Ander ding wat ik zou kunnen bedenken is dat je misschien je OSX geupgrade hebt en dat de drivers dat toch niet zo lekker vonden misschien?

Wat betreft de microfoon: geen idee wat het kan zijn...

TIMBER
27 augustus 2009, 13:35
Overigens weet ik niet of het wel zo goed is om je latency zo laag mogelijk te zetten. Vaak geeft dit weer veel andere problemen zoals het te hard moeten werken van je PC. Zet hem gewoon op standaard, dat moet goed genoeg zijn om fatsoenlijk te kunnen recorden. En idd even de HD controleren of daar nog genoeg ruimte op is.

Highway49
27 augustus 2009, 14:01
Overigens weet ik niet of het wel zo goed is om je latency zo laag mogelijk te zetten. Vaak geeft dit weer veel andere problemen zoals het te hard moeten werken van je PC. Zet hem gewoon op standaard, dat moet goed genoeg zijn om fatsoenlijk te kunnen recorden. En idd even de HD controleren of daar nog genoeg ruimte op is.

Ik heb hier een hele tijd terug een topic over gestart, ik zat toen met een latency probleem tijdens het opnemen, toen werd mij aangeraden om zo laag mogelijk te werken....als ik het me goed herinner.

Nu herinner ik me trouwens ook dat ik toen moest schommelen tussen 'mix' en 'computer' op mijn interface, in plaats van met monitoring te gaan werken...als ik dat doe kan die latency inderdaad wel weer terug...die gebruik je vooral (alleen maar zelfs?) als je monitoring gebruikt natuurlijk...thnx

Microfoon zal een kwestie zijn van terugsturen naar Thomann vrees ik.

Iemand tips wat voor tests ik eventueel uit zou kunnen voeren om zeker te weten dat ie gewoon verrot is? Meeste heb ik wel gedaan denk ik.

Ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurd is, maar stel dat er een kabel in de microfoon is gestoken terwijl de fantoom al aanstond, zou dat een klap gegeven kunnen hebben? Voor zover ik weet zet ik de fantoom pas aan nadat ik de mic ingeplugged heb.

TIMBER
27 augustus 2009, 14:09
Als de voeding al aangestaan heeft dan krijgt meestal de amp en je speakers een klap en je mic niet. Verder als je mic werkt op de PA dan lijkt me het probleem toch ergens anders te liggen.

Highway49
27 augustus 2009, 15:14
Als de voeding al aangestaan heeft dan krijgt meestal de amp en je speakers een klap en je mic niet. Verder als je mic werkt op de PA dan lijkt me het probleem toch ergens anders te liggen.

Hij werkte wel op de PA, maar moest daar ook alle volumes bijna volledig open zetten...

Raar is ook dat het op mijn mengpaneel niet uitmaakte of ik fantoom aan of uit had staan, maar dat mengpaneel (peavy 6 kanaaltjes) heb ik al heel lang, had alleen nooit fantoom gebruikt...geen idee dus of die fantoom deugt of niet.

Iemand ervaring met de SP B1 microfoon, of het volume inderdaad flink open moet staan? Ik herinner mij van die 2x dat ik 'm gebruikt heb dat ie juist op laag volume al flink signaal doorkreeg.

TIMBER
27 augustus 2009, 15:17
Normaal gesproken geeft een condensator mic een behoorlijk signaal door en hoef je niet alles open te draaien.