PDA

View Full Version : Timebased effecten live



geertbeks
26 augustus 2009, 23:03
Hoe gebruiken jullie bijvoorbeeld je tremolo live?
En dan bedoel ik niet als bij-effect, maar als het belangrijkste, dus dat alles in de maat van die tremolo moet blijven? Als je tap tempo gebruikt ga uiteindelijk toch door de drummer heen.
Bij opnamewerk zou het makkelijker gaan, met het instellen van een clicktrackje, maar dan kun je ook niet instellen waar precies de trem op zijn hardst is...

Nielsje
26 augustus 2009, 23:13
Nou, ik had dus eerst een headrush E2 delay, en die heeft dus tap-tempo.
Maar, zoals je dus zelf ook schetst, live werkte dat niet optimaal.
Maar ja, wat wil je, wij hebben geen geld voor een drumcomputer :D

Tegenwoordig heb ik een BYOC delay, en die stel ik gewoon grof in met m'n voet, en door de voicing van het effect, zitten de delays 'niet in de weg' , als de timing niet perfect is. Ik blij, drummer blij, publiek blij :)

Comfortably Daniel
27 augustus 2009, 07:44
hmm...met effecten als phase of tremolo lijkt het me best lastig. Delay is inderdaad een stuk makkelijker, zeker met delays als de Nova of DD20 en natuurlijk de rack units, waar je de tijd gewoon exact kunt instellen.
Je zal dan wel met clicktrack moeten spelen. Je zag dit bij Pink Floyd bijvoorbeeld erg veel voorkomen...goed voorbeeld is het nummer "Time" of "Run Like Hell".
Zo heb ik bijvoorbeeld op m'n Nova delay 310, 370, 440 en 550ms ingesteld...voor de meeste nummers van Pink Floyd zijn dit de 'tijden'.

Nellyrocks
27 augustus 2009, 08:29
Wat betreft tremolo (wat trouwens geen time-based effect is maar dat ter zijde) Er zijn tremolo's met tap functie en dan is het een kwestie van bij-tappen als je uit de maat loopt. De 'Dunlop Shape Shifter' is daar een vorbeeld van en er is ook nog een Nederlandse jongen die zoiets maak onder de naam 'Empress'. Staat ook op MP. Dat is dus redelijk makkelijk live in de maat te houden.

the sure thing
27 augustus 2009, 08:55
Dit is exact de reden waarom ik geen tap-tempo gebruik. Gewoon "op gevoel" instellen en je laten verrassen door het verschillende ritme van je delay/tremolo en de drummer. Heel soms botst het, maar dat corrigeer ik ter plekke. Meestal geeft het juist een verruimend/spacey effect!

j3lt3
27 augustus 2009, 11:53
tap tempo switch onder het bassdrumpedaal van de drummer monteren:strat:

geertbeks
31 augustus 2009, 08:32
Dank jullie allemaal voor de reacties.

Met delay werkt taptempo voor mij prima, omdat je dan zelf in principe met je gitaar aangeeft wanneer de delay precies moet invallen(line 6 m13 met dezelfde spec's als een dl4, Maar op die m13 zitten ook de effecten van mm4 enzo inbouwd.)
Maar met de tremolo's en phaser kan ik 'm dus live nooit precies in maat krijgen tenzij de drummer echt let op mijn tremolo dus? Of idd click track, wat mij ook wel geschikt lijkt, maar redelijk omslachtig en, bovendien, hoe krijg je de tremolo(die ik ook op bpm in kan stellen) precies op het góede punt luid op de clicktrack?

Comfortably Daniel
31 augustus 2009, 08:51
Dat je 'm "op tijd" kan zetten is alvast erg handig.
Het ligt er maar net aan waar hij begint als ie aan gaat. Bij hoog of bij laag volume.
Al moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk nooit moeite heb gehad met het niet op tijd zijn van phaser of tremolo. Ik denk ook niet dat iemand anders het hoort. Hij is immers continue in beweging.

Mitch
31 augustus 2009, 09:04
Je wilt een phaser gesynct hebben? Waar is dat dan voor nodig :???:
Clicktrack is trouwens helemaal niet omslachtig, je zegt tegen je drummer dat -ie aan de clicktrack moet en daarna zoekt hij het maar uit :D

Comfortably Daniel
31 augustus 2009, 09:17
Clicktrack is trouwens helemaal niet omslachtig, je zegt tegen je drummer dat -ie aan de clicktrack moet en daarna zoekt hij het maar uit :D

ghehehe...dat is een optie...sommigen worden er alleen wat zenuwachtig van :seriousf:

geertbeks
7 september 2009, 07:37
Dat je 'm "op tijd" kan zetten is alvast erg handig.
Het ligt er maar net aan waar hij begint als ie aan gaat. Bij hoog of bij laag volume.
Al moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk nooit moeite heb gehad met het niet op tijd zijn van phaser of tremolo. Ik denk ook niet dat iemand anders het hoort. Hij is immers continue in beweging.

Helemaal gelijk en daar komt de aard van de m13 naar boven; hij faalt om op 1 vast punt van volume te beginnen als je 'm aanklikt. Ik weet verder genoeg mensen, bedankt voor jullie reacties. Ik heb een aangevraagd of ze bij line6 de firmware willen aanpassen naar dat de trem dus goed begint. Als dat werkt-> clicktrackje en ik ben klaar denk ik.
Thnx iedereen.

Luke-wannabe
7 september 2009, 10:29
Of je leert gewoon dat je drummer strak moet zijn. Mij lukt het ook niet altijd, maar meestal kan ik wel met de delay mee komen.
Wij hebben een nummer waar in de bridge een the edge-achtig effect in zit. Die delay is natuurlijk voorop ingesteld op de snelheid van het nummer. De gitarist hoeft nooit bij te trappen, dus dat betekend dat ik in ieder geval in dat nummer vrij strak speel en daar ben ik wel blij om.

Chiel
7 september 2009, 11:54
Dit is exact de reden waarom ik geen tap-tempo gebruik. Gewoon "op gevoel" instellen en je laten verrassen door het verschillende ritme van je delay/tremolo en de drummer. Heel soms botst het, maar dat corrigeer ik ter plekke. Meestal geeft het juist een verruimend/spacey effect!
Exact! Gewoon gas d'r op en lekker muziek maken! Vaak kom je dan tot allerlei nieuwe inzichten en ontdekkingen waardoor het des te interessanter wordt.
Ik gebruik overigens zelf een Supa-Trem. Grote knoppen die je live gemakkelijk met je voet kunt bij regelen. Werkt echt meer dan prima. Gebruik verder geen 'The Edge' achtige delay's dus een taptempo voor delay mis ik verder niet echt.