PDA

View Full Version : Rickenbacker 620



Trigger
26 augustus 2009, 22:31
Fellaz,

Als fan van o.a. Tom Petty, Mike Campbell en The Beatles kun je er niet omheen...

De Rickenbacker.

Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft/hebben met de Rickenbacker 620, 6 snaar versie.
Hoe speelt 'ie? Hoe zou je de sound omschrijven? Gebruik je de stereo-output wel eens? Verkoop je 'm? ;) Et cetera.

Hieronder twee afbeeldingen van dit mooie beestje:

http://imgs.inkfrog.com/pix/warrior3502/90717620fgnewbodyangle.jpg
http://imagehost.vendio.com/a/24006103/aview/e52a.jpg

Overigens vind ik de kleur Fireglo bij de bovenste van deze twee gitaren wel mooier dan de onderste. Of zou het aan de foto liggen?

Thanx alvast.

pannekoek
26 augustus 2009, 23:32
volgens mij zijn het 2 hele andere types ;)

kijk maar naar bijvoorbeeld de inlays, en inderdaad de kleur. ik heb eigenlijk niet zoveel speelervaring op een rickinbacker dus meer kan ik je niet vertellen

Chocola
26 augustus 2009, 23:35
Ze hebben allebei ongeveer dezelfde kleur alleen heeft de een een zwarte burst en de ander een rode. Inlay lijkt me hetzelfde.

Lijkt mij dezelfde types.

Trigger
27 augustus 2009, 00:00
Volgens mij zijn de inlays enigszins vertekend door de andere hoek van de camera.
Afgezien van de kleur zijn ze volgens mij hetzelfde, toch?
Iemand... Speel-info?

mrweird
27 augustus 2009, 08:36
Ik vindt ze gaaf, maar wel duur.. Weet iemand of er ook gitaarmerken zijn met kopien hiervan met ong het zelfde "jangly" gitaar geluid en uiterlijk (Nee, ik bedoel niet de valse Ibanez uit China topic..)

almarvk
27 augustus 2009, 08:38
Het merk Indie heeft ook Rickenbacker kopiën. Prima gitaarmerk met prima kwaliteit.

Mr.Fingers
27 augustus 2009, 10:35
Rickenbackerfan FTR (For The Rescue!)

Een 620 heeft de typische "rickenbacker" hals, dus extreem smal (van E tot e-snaar), maar een normale dikte. Het is ook een vrij kleine gitaar, ongeveer het formaat van een Les Paul/Telecaster. Ding is volledig van esdoorn gemaakt, met een neck-thru-body constructie, dus het ding heeft wel wat sustain, en door het esdoorn hout een zeer heldere/snappy klank.

Hoe speelt die: Rickenbackeresque: de halsfeel moet je liggen, maar ze spelen voor mij vrij vlotjes

Hoe klinkt die: FEL, FELLER, FELST! gitaar is een treble-plank, en snijd als een scherp mes door de mix heen (luister maar eens naar Editors, die lead-gitaar is ook een 620)

Op m'n 4003 heb ik een stereo-output. Leuk speelgoed, als je twee amps hebt, het maakt je geluid EXTREEM ruimtelijk. Jammer dat het zo'n gesleur is met twee versterkers.

http://www.youtube.com/watch?v=14qLGFB_EvE

zoon van Piet
27 augustus 2009, 13:51
Beide types inleg komen voor bij R. Oorspronkelijk de werd de 'te grote' inlag gebruik, in de 70's en 80's kwam de kleinere versie in gebruik. de 620 is er sinds 77 als nontrem vervanger van de 625.

Ik heb geen ervaring met de 620, wel met de 330 en 480 (types even uit mn hoofd..) en sluit me helemaal aan bij Mr.Fingers. Het is echt effe anders om op zo'n ding te spelen en effe vet rocken is niet zomaar aan de orde.. Maar waarschijnlijk went het wel en als fan van die genoemde groepen.. tja, dan moet je wel... dat beatlegeluid zit er echt in! ( en dat hoor ik dus niet in Indie of dergelijke..helaas)

Jay75
27 augustus 2009, 14:17
Ik heb er een gehad! Nog gekocht van Felix van Moke, toen zat ie nog in de studio met zijn eerste plaat en moest deze verkopen om zijn Gibson acoustic te financieren hehe.

Maar anyway, ook fan van de bands waar je het over hebt, helemaal weg van het model etc. Maar toch was het niet mijn gitaar. Lastig op te soleren vond ik, misschien lag het aan de afstelling, maar op de een of andere manier had ik echt een haat liefde verhouding met die 620 ( en elke andere Rickenbacker die ik heb gehad erna ). Vond 'm ook vrij klein. Ook de gelakte hals vond ik niet fijn eigenlijk.

Hier heb je wel een mooi vergelijkingsfilmpje, dan vind ik eigenlijk dat die andere rickenbackers mooier klinken :

http://www.youtube.com/watch?v=4Cs1NGcS4yE

Maar dit zijn alleen mijn bevindingen he, de bands waarin ik speelde waren ook niet typische Rickenbackerbands.

Probeer 'm eens uit ergens, dat is echt het beste.

Dweezman
27 augustus 2009, 14:55
ineens weer een dikke bak GAS...

..en bedankt, hé?