PDA

View Full Version : Hout: hoe oud?



McVenco
26 augustus 2009, 15:53
Is er zoiets als een minimumleeftijd voor een boom vanaf wanneer het hout bruikbaar is om er een gitaar van te maken?

Reden van deze vraag: mijn schoonouders hebben een esdoorn in de tuin staan die ze willen gaan (laten) weghalen. De boom is volgens mij (moet het nog eens navragen) een jaar of 20 oud, en de stam heeft een diameter van zo'n 45 cm.

Natuurlijk weet ik dat het hout eerst de nodige tijd moet liggen om te drogen, maar als het hout geschikt is, lijkt het me een leuk voorraadje voor een (of meerdere) bouwproject(en) in de toekomst.

st.robot
26 augustus 2009, 16:04
1.5 jaar geleden hebben wij thuis ook een esdoorn uitgedaan, iets jonger, stam ongeveer 40 cm diameter. en ik heb er deze vakantie een hals voor een backpacker projectje van gemaakt. tot nu toe niet te klagen, het hout vertoont wel enkele fouten en heeft een 'viezere' kleur dan de esdoorn die ik kocht in de houthandel. Ik ga het hout zeker nooit gebruiken voor een serieus project, maar het is wel bruikbaar voor testprojectjes.

Yoshida
26 augustus 2009, 16:11
De droogtijd is inderdaad van belang, een midwinterhoornbouwer die ik ken legt complete boompjes (die van de slootkant groeien) gewoon een paar maanden over de balken van de carport waar het mooi door kan tochten. Wel werkt hij zo snel dat hij in een dag tijd de esdoorn door kan zagen, beide helften uit kan hollen en vervolgens weer kan verlijmen.
Ik verwijs naar een gezegde. "Het beste moment om een boom te planten was 20 jaar geleden, het één na beste moment is vandaag." De leeftijd zou dus moeten kloppen. Ik heb geen ervaring met dusdanig ruw hout, maar wat ik zou overwegen is om de mooie stukken in verwerkbare delen te zagen, die een jaar of drie te laten drogen (die droogtijd zag ik hier vaker voorbij komen) en dan korte tijd vóórdat je het nodig hebt op maat te maken. Iets anders wat ik 'van horen zeggen' heb is dat het wortelhout zich goed leent voor halzen, en alles daarboven voor gebookmatchte toppen. Als je geen geduld hebt: ook hier komt bovenstaand gezegde weer van pas. Als ik handiger was dan zou ik een dergelijke kans een mooie investering voor de toekomst vinden.

Iemand anders kan vast meer vertellen over zaagmethoden zodat zoveel mogelijk hout zo goed mogelijk bruikbaar blijft. Van mijn bouwkunde opleiding weet ik van dit onderwerp te weinig meer om hier veel zinnigs over te zeggen. Het klinkt wel alsof je genoeg ruw materiaal hebt om een flink aantal jaren door te bouwen.

Ike57
26 augustus 2009, 16:20
Ergens heb ik eens gelezen dat hout 1 centimeter per jaar droogt. Dus, stel dat je de stam zaagt in planken van 2 cm. dik dan duurt het dus 1 jaar voordat het hout "droog" is (de plank droogt natuurlijk van beide kanten).

Dit als algemene stelregel. Ik ben geen deskundige en het zal misschien per houtsoort variëren.

st.robot
26 augustus 2009, 16:33
Ergens heb ik eens gelezen dat hout 1 centimeter per jaar droogt. Dus, stel dat je de stam zaagt in planken van 2 cm. dik dan duurt het dus 1 jaar voordat het hout "droog" is (de plank droogt natuurlijk van beide kanten).

Dit als algemene stelregel. Ik ben geen deskundige en het zal misschien per houtsoort variëren.

Ik heb horen vertellen dat je per centimeter hout, het een jaar moet laten drogen, wat dus 2 jaar zou willen zeggen. maar als je het hout nu al op 2 cm dikte zaagt en het trekt krom tijdens het drogen kan je in problemen komen tijdens het vlak schaven (hout niet meer dik genoeg)

JacquesLeDick
26 augustus 2009, 18:19
1cm dikte kost een jaar om te drogen maar het trekt idd.
Als je je hout "lucht" wil drogen en gitaren uit bouwen zou ik 10 jaar zeggen.
Vanaf 10 jaar droogtijd is je hout verwerkbaar in voor gitaarbouw, maar hoe langer hoe beter...

Enra
26 augustus 2009, 18:29
Het drogen van hout is een compleet procedé. Het is echt geen kwestie van even een tijdje laten drogen. Je wilt immers dat het achteraf bruikbaar is, zonder scheuren, zonder schimmel, zonder parasieten, enz. Geloof me, het leerproces dat je moet doorlopen om hout goed te laten drogen is er een van 'trial and error', zelfs met de juiste 'know-how'.

Maar mocht je een poging wagen... De droogperiode voor klankhout is veelal zes jaar onder gecontroleerde omstandigheden.

stijnkenens
26 augustus 2009, 22:34
hm een esdoorn 'van hier', daar zou ik nu niet direct klankhout uit maken: veel te grote en onregelmatige jaarringen.
Het is vaak ook 'saai' hout, zonder veel tekening.
Voor een testje en gereedschap zou het nog wel gaan en misschien voor een solid body ook nog.

Ik heb ook zo'n boom hier liggen, eerst omgedaan, en dan in stukken van 80 cm gezaagd.
Daarna gespleten in kwarten, dan zie je of de boom niet getorst is, want dan kan je er niet veel mee doen = kromtrekken.

Als je zaagt, zorg dat je kwartierse stukken kunt zagen, die trekken ook minder krom/hol dan dosse planken.


s.