PDA

View Full Version : gewoon akoestische gitaar kopen of toch maar electro-akoestisch? dilemma!



K T S
26 augustus 2009, 10:58
Hallo,

even kort schetsen wat mijn bedoeling juist is met mijn aankoop.

Ik ben nu in het bezit van een crappy akoestische gitaar, heeft me indertijd 15O euro gekost, maar nu ben ik toe aan iets beter.

Ik zou graag wat home recordings willen doen, en hier en daar een gigje...

maar wat raden jullie mij aan, akoestisch of electro-akoestisch? ik dacht voor de home recordings dat een electro-ak wel handig zou zijn, daar het gewoon inpluggen is (ook voor te stemmen), maar mss is het toch beter om met een micro op te nemen niet? (of beiden heb ik ook al gehoord, dan heb je authentieke klank van de gitaar, maar toch ook wat input van de pick up) die micro moet dan natuurlijk ook weer geld kosten :) of is een SM 58 goed genoeg daarvoor?

voor die gigs, nja, een electro-ak zou dan weer beter zijn he...
maar dan denk ik zo van, ik kan me mss beter een goede pure akoestische gitaar kopen, en achteraf mss iets inbouwen van mic... (en in the mean while electro akoestische gitaren lenen van vrienden als ik is ergens speel :p ) want ik heb het idee dat die electro-akoestische zonder versterking altijd wat minder klinken en dat die meer gebouwd zijn om goed op een versterker te klinken...

mijn budget is ongeveer 500 a 600 euro (eventueel wil ik wel nog hoger gaan metterijd:))

gitaren die ik op het oog heb zijn:

http://www.thomann.de/be/fender_tim_armstrong_hellcat_acoustic.htm

Takamine G330S
http://topguitars.info/guitars/view/214/111/default.html

http://www.ciao.co.uk/Reviews/Epiphone_Hummingbird_Acoustic_Guitar__48332

andere tips of voorstellen van gitaren zijn welkom!!!

groeten
Kristof

soup
26 augustus 2009, 11:49
Even hier posten zodat ik dit topic niet vergeet, ben benieuwd naar de antwoorden.

rijsberman
26 augustus 2009, 12:28
Even hier posten zodat ik dit topic niet vergeet, ben benieuwd naar de antwoorden.

Je kan je ook abonneren op een discussie zonder te posten hoor. Klik eens op discussietools, bovenaan.

@TS: je schrijft dat je denkt dat een elektro-akoestische gebouwd zou zijn op het goed klinken met een versterker. Volgens mij is dat niet zo. Ze bouwen gewoon een element in in hetzelfde ontwerp als ze akoestisch verkopen.

Als je een vast budget hebt, moet je er wel rekening mee houden dat een element 100-150 van je budget opslokt. Je kunt dus als je een gewone akoestische koopt eigenlijk een iets beter gitaar kiezen.

LaurentB
26 augustus 2009, 12:55
Nou, het klopt in zoverre wat de topic starter zegt, dat sommige modellen vooral gebouwd zijn om versterkt te gebruiken en een nogal kleine of ondiepe klankkast hebben. Die gitaren kun je ook akoestisch wel gebruiken, maar klinken dan niet geweldig.

Maar er zijn ook gitaren met element die ook puur akoestisch goed toegerust zijn.

In jouw prijsklasse is er een duizelingwekkende keus, ga ze vooral proberen en koop niet blind, als het even kan. Per exemplaar van hetzelfde model kun je duidelijke verschillen hebben.

Je zou ook deze nog kunnen proberen:

Blueridge (erg goede prijs-kwaliteitverhouding)
Crafter
Art & Lutherie (Godin)
Simon & Patrick (Godin)
Seagull (Godin)
Furch (misschien net iets duurder)
Alhambra
Washburn

soup
26 augustus 2009, 13:09
Hoe moet je zo'n gewone akoestische gitaar stemmen, met een stemkastje dat een microfoontje ingebouwd heeft?

rijsberman
26 augustus 2009, 13:13
Je hebt ook stemapparaatjes die je op de kop klemt, die werken met een piezodingetje. Zijn handiger, want ongevoeliger voor omgevingsgeluid.

En vergeet Tanglewood niet, ook erg goede prijs/kwaliteit.

Ruudj
26 augustus 2009, 15:58
eastman ..

K T S
26 augustus 2009, 16:14
eastman ..

bedankt voor de reacties...

ondertussen een LAG jumbo gitaar getest, 480 Euro, klonk wel goed, uitzicht was wel iets minder.

ik ga toch zowiezo voor een electro akoestische gaan!
nog wat muziekwinkeltjes afschuimen, niet te overhaast beslissen...

K T S
26 augustus 2009, 16:19
bedankt voor de reacties...

ondertussen een LAG jumbo gitaar getest, 480 Euro, klonk wel goed, uitzicht was wel iets minder.

ik ga toch zowiezo voor een electro akoestische gaan!
nog wat muziekwinkeltjes afschuimen, niet te overhaast beslissen...

oh ja een guild ook getest, was wel 750 ofzo, maar klonk o zo lekker!

was ook electro akoestisch, maar enkel een input, geen knoppen om te regelen...

wss niet zo handig of?

LaurentB
26 augustus 2009, 18:25
Hoe moet je zo'n gewone akoestische gitaar stemmen, met een stemkastje dat een microfoontje ingebouwd heeft?

Eh ja, of met een stemvork en je gehoor.

LaurentB
26 augustus 2009, 18:26
oh ja een guild ook getest, was wel 750 ofzo, maar klonk o zo lekker!

was ook electro akoestisch, maar enkel een input, geen knoppen om te regelen...

wss niet zo handig of?

Mja; ik laat die knoppen op mijn Crafter doorgaans toch op één stand staan, en de rest doe je met de versterker.

Harald
26 augustus 2009, 18:31
Hangt er helemaal van af hoe je de gitaar gebruikt. Soms vind ik het toch wel handig als ik het geluid op de gitaar kan tweaken. Maar dan praat je wel over solosets met veel verschillende nummers die soms gewoon een net iets andere sound nodig hebben. Van de versterker blijf ik live liever af meestal.

Maar, als je gewoon een paar nummers 'unplugged' in je set hebt zitten met min of meer hetzelfde geluid, dan kun je dat idd. prima van te voren op de versterker instellen.

Vind zelf mijn Maton ook fijner inregelen dan mijn Alhambra met Fishman preamp, die heeft gewoon teveel mogelijkheden. Dan blijf je twijfelen.