PDA

View Full Version : Orange Rocker 30 --> Marshall DSL 100?



Nils47
26 augustus 2009, 10:46
Beste Forumleden,

Ik speel al geruime tijd over m'n altijd trouwe Orange Rocker 30 head i.c.m. een Orange 2x12 closed cabinet.

Echter knaagt er iets... Dat is dat Distortion kanaal helemaal te gek is, maar de clean zo droog als maar kan.

Ik wil niet steevast bijv. een reverb pedaaltje in moeten trappen of aan laten staan met als gevolg dat ik ook distortion met reverb heb (om de clean iets nicer te krijgen).

Is het verstandig om over te stappen op bijv. een Marshall DSL 100? Zou ik hierop vooruitgaan?

Iemand suggesties?

Groet,

Nils

iWishmaster
26 augustus 2009, 11:02
Als je echt een mooie clean wilt biedt de DSL100 ook geen uitkomst. Het zal beter zijn, maar niet veel. Daar komt bij dat je bij de DSL niet kunt voetschakelen van clean naar crunch (alleen van clean naar lead en de lead is meer een solo kanaal; geen lekkere britse crunch imho).

Probeer eens een Vox AC30 ... Heeft minder gain en een iets andere voicing (meer vintage), maar heeft toch in de verte wel enige overeenkomsten met de Orange Rocker. En heeft wel een prachtige volle clean ...

Misschien kun je zelf een looper / switcher bouwen zodat je met 1 druk op de knop van clean+reverb naar distortion zonder reverb gaat? Moet niet zo ingewikkeld zijn ...

kenx
26 augustus 2009, 11:12
Of gewoon een simpele switch

Kanaal A: Distortion Orange Rocker
Kanaal B: Clean Vox

sjaak1990
26 augustus 2009, 17:20
Ik vind de drive van een orange rocker een flink stuk beter dan die van de dsl dus ik zou bij de orange blijven. Misschien een clean boostje over het clean kanaal?

Luke-wannabe
26 augustus 2009, 17:50
DSL overdrive kanaal is niet veel bijzonders. Niet echt ballen enzo.
Ik zou je bijna een Egnater Tourmaster aanraden, maar weet niet of dat binnen je budget ligt :)

Nielsje
26 augustus 2009, 18:07
Tja, verwarring alom.

De DSL heeft twee kanalen, classic & lead, beiden met 2 modes.
Classic heeft: clean en crunch
Lead heeft: lead 1 en lead 2.

Tussen classic en lead kan je schakelen dmv een footswitch.
Ik vind het cleane kanaal van de DSL verdomd goed voor een marshall, en het crunch kanaal vind ik zéér lekker scheuren.

Zeggen dat het 'overdrive' kanaal geen ballen heeft, snap ik dus niet. Of je benoemt het juiste kanaal niet (het lead kanaal is idd wat nasaler, echt alleen geschikt voor leads), of je stelt hem niet goed in..

iWishmaster
26 augustus 2009, 18:22
Ik ben het Nielsje eens ...

Nadeel is wel dat je echt met een drive pedaal moet gaan werken om je rythm overdrive/crunch te krijgen.

WillemdaGuide
26 augustus 2009, 18:27
Ik ken die orange niet goed genoeg om wat zinnnigs daarover te zeggen, maar speel al flinke tijd op een DSL, en persoonlijk vind ik lead 1 erg lekker, gain niet te ver open, maar volume juist wel! dat maakt een wereld van verschil!

Nielsje
26 augustus 2009, 18:51
Wat overigens ook een van de reden was waarom ik de mijne heb weggedaan. Ik had de DSL 100, en die moest toch écht te hard om lekker te klinken. Ik denk dat je met de DSL 50 dan beter af bent.

Luke-wannabe
26 augustus 2009, 18:55
Nouja overdrive kanaal is dus lead. Dat is gewoon niet echt lekker voor een strakke slagsound met ballen (let wel: vind ik). Crunch op 'kanaal 1' zal ik maar zeggen is echt een lekker soundje.

Nielsje
26 augustus 2009, 18:57
Nouja overdrive kanaal is dus lead. Dat is gewoon niet echt lekker voor een strakke slagsound met ballen (let wel: vind ik).

Ja, dat ben ik geheel met je eens. Vond hem ook alleen geschikt voor dikke leads met een Les paul. Ben wel een tijdje bezig geweest om de voicing van dat kanaal te verbeteren (andere buis, ecc832), paar caps verwijderd. Werd het wel beter van, maar niet lekker genoeg.

sjaak1990
26 augustus 2009, 22:28
Clean van de DSL vind ik zeer ok maar de Orange scheurt beter en het is jammer om daarin achteruit te gaan.

kenx
26 augustus 2009, 22:53
Zoals eerder gezegd, koop een goedkoop, klein, (buizen)ampje met een uitstekende clean, en gebruik live/repetitie een simpele switch, en dan kan je gewoon kiezen op welk moment, je welke amp gebruikt.

Nielsje
26 augustus 2009, 23:06
Zoals eerder gezegd, koop een goedkoop, klein, (buizen)ampje met een uitstekende clean, en gebruik live/repetitie een simpele switch, en dan kan je gewoon kiezen op welk moment, je welke amp gebruikt.

Heb je dat zelf wel eens gedaan?

Ik wel, en forumlid Lex ook. Nou geloof me, dat lijkt heel leuk, maar dat sjouwen...

Lexvandoef
26 augustus 2009, 23:08
Heb je dat zelf wel eens gedaan?

Ik wel, en forumlid Lex ook. Nou geloof me, dat lijkt heel leuk, maar dat sjouwen...

Inderdaad, welgeteld 4 optredens gedaan op die manier, en toen was ik het al zat.

Nils47
27 augustus 2009, 00:06
Dat is nu precies wat ik bedoel. Ik wil inderdaad de orange scheur behouden, maar de clean verbeteren.

Liever 1 uitstekende head dan 2 amps met aparte speakers + mics live. Of zo'n net niet oplossing met een tonebone apparaat en toch 1 speaker gebruiken.

Ik ben van mening dat de meeste distortion pedalen niet in de buurt komen van een buizenamp distortion op aardig volume. Maar zou een twin reverb met een goed distortion pedaal dan een oplossing kunnen zijn? (ook maar een idee)

Nielsje
27 augustus 2009, 00:10
Tja, 'distortion' ...
Een goeie overdrive kan je prima uit een pedaal trekken (TS-achtigen, OCD, Dirty little secret (:sssh:)), maar echte zware distortions.. kan je beter uit een goeie amp trekken.

Dat gezegd hebbende: Een Orange is naar mijn mening een betere overdrive amp dan een distortion bak..

Funkblaster
27 augustus 2009, 00:59
Nils47, u heeft PM! Mocht je eens een DSL uit willen proberen, dan ben je welkom.

iWishmaster
27 augustus 2009, 09:05
Wat vind je van het looper / switcher idee? Ze zijn volgens mij ook te koop, maar in feite is het een doosje met een 2dpdt switch en 3 jack pluggen erin. Eenvoudig te maken en als je in de buurt woont wil ik je wel helpen. Dan switch je 1 (of meerdere) pedalen tegelijk met het kanaal op je orange rocker.

Levitation
27 augustus 2009, 11:08
Het geluid van de Orange Rocker (vooral clean!) is ook heel erg afhankelijk van je gitaar.

Een gitaar met single coils klinkt op het cleane kanaal al een stuk mooier (en zelfs bijna perfect). Humbuckers klinken sowieso droog (en zeker zonder een equalizer of iets dergelijks).

Je Rocker inruilen voor een DSL zou ik niet doen. Ik heb mijn TSL + 1960 cab begin dit jaar ingeruild voor de Rocker en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik heb er wel heel wat veelzijdigheid voor moeten opgeven, maar ik heb nu wel een verdomd goeie sound en met enkele pedaaltjes maak je de amp toch nog vrij versatile... Persoonlijk vind ik het dat kleine beetje extra moeite wel waard eigenlijk.

Nielsje
27 augustus 2009, 12:01
Tja, of je het wel of niet moet doen is gewoon afhankelijk van je eigen smaak. De een vind Orange geweldig, de ander niet.
Ik niet, bijvoorbeeld. Vind zowel clean als drive toch niet helemaal lekker.

rufus
27 augustus 2009, 16:22
Op het orange forum staat er een schema voor zo'n looper switcher, denk dat de gebruiker neiloler heet als je het wil zoeken.
Ik denk zelfs dat hij er een filmpje van had op youtube, hij past gewoon die orange footswitch aan.

Levitation
27 augustus 2009, 22:06
Yup, da's inderdaad Neil Oler. Toffe kerel.

rufus
28 augustus 2009, 09:08
Yup, da's inderdaad Neil Oler. Toffe kerel.

Z'n clipjes zijn hilarisch!!!