PDA

View Full Version : Gitaar opknappen?!



Miezz
25 augustus 2009, 23:25
Hallo!

Sindskort heb ik een nieuwe hobby. Ik koop een oude gitaar op marktplaats voor weinig tot erg weinig en ga hem een beetje opknappen. Sinds vandaag heb ik een oude Yellowstone op de kop getikt. Hier moet eigenlijk best veel aan gebeuren, maar ik zie het als een uitdaging om hier een projectje van te maken. Hier moet echt redelijk wat mee gedaan worden. Ik loop tegen de volgende punten aan en ik hoop dat er mensen zijn die me wat tips kunnen geven.

Slagplaat/knoppen
Zijn vergeeld, behalve onder de plekken waar allemaal kleine stickertjes hebben gezeten. Die heb ik er af gehaald en schoongepoetst, maar je ziet duidelijk lichte stickervormige plekken. Ergens best hip, maar toch liever niet :)
Iemand een suggestie om het weer wat egaler wit te krijgen?

Body
Ook weer stickertjes en ook veel vettigheid. Eigenlijk zoek ik een middeltje om niet alleen de body te reinigen, maar ook mooi te laten glimmen.
Iemand een tip?

Schroeven
De schroeven van de slagplaat zijn een klein beetje roestig. Gelukkig niet heel erg. Hoe kan ik ze weer mooi schoon en glimmend krijgen?
Weet iemand hier een goedje voor?

Metaal
Hoe krijg je het weer fris? De schroefjes, de kam, de input, stemmechaniek, alles eigenlijk?

Als iemand mij hier iets zinnigs over kan vertellen of misschien wel wat weetjes of algemene tips heeft, erg graag!

Alvast bedankt voor je moeite! :)

Groet,

Miezz.

arcane
25 augustus 2009, 23:26
Schroefjes zou je even in cola kunnen leggen.
Maar je zou ze natuurlijk ook gewoon kunnen vervangen.

geert1976
25 augustus 2009, 23:40
leuke hobby Miezz, schroeven kun je inderdaad in de cola leggen, maar zijn ook via internet en gitaarwinkels leverbaar.

indien de slagplaat erg lelijk is of aged (sommigen vinden dit overigens mooi) kun je kijken of je een passende kunt vinden, over welk model hebben we het een fenderkopie? daarvan worden veel slagplaaten, nieuw en gebruikt voor aangeboden in velerlei prijsklassen.

de verkleuringen door de stickers is zover ik weet niet weg te krijgen, maar wellicht meld zich iemand met het ei van columbus;)

voor wat betreft metaal, indien dit verchroomd is poetsen, klinkt gek maar ik gebruik daar zilverpoets voor, want de chroomlaag op gitaardelen is vaak erg dun en een chroompolish wil wel eens te goed werken .

plaats in dit topic foto's en de voortgang van de opknapbeurt:ok:

Miezz
26 augustus 2009, 00:01
Oh, of course!

Bij aankoop:
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone1.jpg

En thuis bij het schroeven..
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone2.jpg

Als iemand nog tips heeft in het algemeen, of mij iets meer kan vertellen over het merk Yellowstone, schroom niet..!

Groet,

Miezz.

Miezz
26 augustus 2009, 00:53
Is dit nou echt wat of is it just like anything?

http://www.feedback.nl/producten/Gibson/Guitar-polish
http://www.feedback.nl/producten/Gibson/LC-965-fretboard-conditioner
http://www.feedback.nl/producten/Dunlop/onderhoudset-Body---fingerboard

geert1976
26 augustus 2009, 00:57
de producten zijn goed, maar...

voor het reinigen van body en hals kun je ook iets turtlewax gebruiken.

voor de toetsen van mijn gitaren (die van rosewood) gebruik ik zelf citroenolie, wordt de toets gladder van lekker bij pulling

chantilly
26 augustus 2009, 01:07
hmmm. stickers haal ik altijd weg met lampenolie (op mn deur) alleen weet ik niet of dat de body aantast.

geert1976
26 augustus 2009, 01:15
hmmm. stickers haal ik altijd weg met lampenolie (op mn deur) alleen weet ik niet of dat de body aantast.

in lampenolie zit vaak parafine en dat doet je lak vaak geen goed, neem dan denk ik een sticker verwijderaar of pak een föhn

Miezz
26 augustus 2009, 01:41
Oh, en nog wat; ik heb zomaar het idee dat het geen goed idee is om de hals van de body en de brug open te schroeven.. Hoe denken jullie daarover?

flitslicht
26 augustus 2009, 01:59
Je zou eens bij zelfbouw moeten gaan zoeken en lezen.

Het leukste lijkt mij om zo'n gitaar goed speelbaar te maken, leuker dan alleen een beetje oppoetsen. Ik ben daar zelf net mee bezig, heb een aantal fretten vastgezet van mijn Stagg gitaar en alle fretten gevlakt. Een waanzinnig verschil, eerst was die gitaar nauwelijks bruikbaar en nu begint hij mijn best speelbare gitaar te worden. Ik ben wel heel erg aan het knoeien, maar al doende leert men. Als het met deze lukt zet ik er betere elementen op en neem ik mijn andere planken ook onder handen.

Miezz
26 augustus 2009, 02:02
Daar heb je gelijk in. Ik merk ook dat ik er steeds verder ingezogen word. Ik ben alleen een beetje huiverig om de brug los te schroeven. Die veren die onder spanning staan.. Ik heb het idee dat ik het nooit meer goed terug krijg, of dat het uit elkaar klapt. Zelfde geldt voor de hals, moet ik deze nu wel of niet van de body losschroeven. Wat zijn de risico's?
Dat zijn de vragen waar ik nu een beetje mee worstel..

flitslicht
26 augustus 2009, 02:05
Daar heb je gelijk in. Ik merk ook dat ik er steeds verder ingezogen word. Ik ben alleen een beetje huiverig om de brug los te schroeven. Die veren die onder spanning staan.. Ik heb het idee dat ik het nooit meer goed terug krijg, of dat het uit elkaar klapt. Zelfde geldt voor de hals, moet ik deze nu wel of niet van de body losschroeven. Wat zijn de risico's?
Dat zijn de vragen waar ik nu een beetje mee worstel..

Die hals los en vast schroeven is geen enkel punt, als je er een reden voor hebt. Met de brug idem dito, die veren eerst losmaken. Waarom wil je ze eraf halen?

Orpheo
26 augustus 2009, 02:09
Schroefjes zou je even in cola kunnen leggen.
Maar je zou ze natuurlijk ook gewoon kunnen vervangen.

werkt niet. zie mythbusters. gebruik gewoon azijn. of nieuwen kopen, kan natuurlijk ook.

Miezz
26 augustus 2009, 02:14
Ik wil ze eraf halen om al het ijzerwerk op te knappen. De schroeven zijn roestig en het metaal is dof.

Bovendien kan ik de body dan ook goed schoonmaken.
Is er een reden waarom ik het beter niet kan doen?
En evt: waar moet ik dan op letten met de brug?

Ik heb even een foto gemaakt:

http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone3.jpg

Midwolda
26 augustus 2009, 06:01
Miezz, gewoon die veren loshalen met een tangetje en daarna die brug losschroeven.
Als de hals niet los hoeft, lekker laten zitten. Is alles nog wel recht?
Leuke hobby man, gitaren strippen en (nog mooier) weer in elkaar zetten.
Vergeet je de tuners niet? En de jack-uitgang?
Schroeven zou ik gewoon vernieuwen, die oude zijn het werk niet waard.
Zoek wel even uit hoe je ook een schroefGAT kunt "vernieuwen".
Voor die stickers zou je ook wat Commandant (poetsmiddel voor autolak) kunnen proberen,
alleen vrees ik dat de stickerlijm meer dan alleen het bovenste laklaagje heeft aangetast.
En 11-gaats slagplaatjes kun je overal wel weghalen (zonder pickups etc. een tientje op MP, en met 3).
Succes!

spirit
26 augustus 2009, 10:58
Gewoon de 2 schroeven van de tremelo-claw losser draaien, dan haal je de spanning van de veren, en hoef je niet met een tangetje gaan liggen klooien,

Miezz
26 augustus 2009, 11:41
Wat bevindingen;

Cola werkt idd niet tegen roest, weet iemand nog iets wat wel werkt?
Turtlewax; iets als dit (http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductDetail.htm?productId=402850)?
Reinigt citroenolie ook? Dan ga ik dat voor het fretboard gebruiken.

Ik ga dan toch maar aan de brug beginnen.. spannend!
Iemand nog een gouden tip waar ik goede schroefjes kan kopen? Voor bv het stemmechaniek ben ik naar Praxis geweest, maar daar hebben ze geen schroefjes die klein genoeg zijn. Vanuit daar ben ik doorverwezen naar een opticien, maar daar hebben ze weer geen schroefjes die groot genoeg zijn.
Met andere woorden: lekker bezig! :)

guitarkid
26 augustus 2009, 11:44
Als iemand mij hier iets zinnigs over kan vertellen of misschien wel wat weetjes of algemene tips heeft, erg graag!
Alvast bedankt voor je moeite! :)
Groet,
Miezz.

Hallo Miezz.

Leuke hobby..!! Mijn idee: niet bang zijn, gewoon de gitaar helemaal uit elkaar halen, schoonmaken etc. Goed onthouden/noteren wat je doet. Je leert er zo het meest van. Verder zijn er heel veel sites te vinden over het opknappen/bouwen/restaureren of hoe je het ook noemt...
Niet om grappig te willen zijn, maar dan is Google echt een uitkomst !!
En natuurlijk vragen stellen op dit forum met zijn schier oneindige kennis en we zijn het ook altijd met elkaar eens, nietwaar..?? :)
Heel veel plezier en succes met e.e.a.
En...., foto's van het eindresultaat? ;)

Gr. C.

wietse
26 augustus 2009, 12:27
Wat bevindingen;

Cola werkt idd niet tegen roest, weet iemand nog iets wat wel werkt?
Turtlewax; iets als dit (http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductDetail.htm?productId=402850)?
Reinigt citroenolie ook? Dan ga ik dat voor het fretboard gebruiken.

Ik ga dan toch maar aan de brug beginnen.. spannend!
Iemand nog een gouden tip waar ik goede schroefjes kan kopen? Voor bv het stemmechaniek ben ik naar Praxis geweest, maar daar hebben ze geen schroefjes die klein genoeg zijn. Vanuit daar ben ik doorverwezen naar een opticien, maar daar hebben ze weer geen schroefjes die groot genoeg zijn.
Met andere woorden: lekker bezig! :)

voor de body, reinigen met commandant werkt prima, zeker bij een polylak
dit heb ik ook met commandant gereinigd nadat ik eerst het ergste vuil had verwijderd met glassex en zelfs heel voorzichtig met thinner.
voor
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/framuswesterndirt.jpg
na
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/framuswesternclean.jpg

alleen als er bleke plekjes zitten door de stickers die krijg je niet weg, daar is de lak namelijk niet verkleurd.
schroefjes kan je ook effe over de staalborstel halen, en nieuwe helaas alleen bij een gitaarboer, of je kan bij een modelbouwzaak proberen.
als de schroefjes alleen wat roestig zijn hoef je ze niet te vervangen, ik gebruik altijd het liefst zoveel mogelijk weer de originele onderdelen, geeft de gitaar meer karater.

arcane
26 augustus 2009, 16:08
werkt niet. zie mythbusters. gebruik gewoon azijn. of nieuwen kopen, kan natuurlijk ook.

Ah die gasten testen ook alles. Naja, weet ik dat ook weer.

Miezz
26 augustus 2009, 18:18
Hallo,

Gezien iedereen zo enthousiast meedenkt, geef ik even een update.
Ik heb net gekocht;

Zilverpoets
Bijenwas
Commandant 4

Ik ga straks de kop, hals en de body met glassex schoonmaken. Daarna wil ik de hals en het fretboard met bijenwas behandelen (is een meubelreiniger met bijenwas). De kop en de body wil ik oppoetsen met Commandant. Al het ijzerwerk, dus de stemmechanieken, de brug en toebehoren incl de zadels en tremelo in de zilverpoets.

Ik zoek alleen nieuwe schroeven voor mn brug, maar bij doe-het-zelf winkels hebben ze geen verchroomde schroeven. Iemand nog een (low budget)tip?

guitarkid
26 augustus 2009, 20:39
Hallo,

Gezien iedereen zo enthousiast meedenkt, geef ik even een update.
Ik heb net gekocht;

Zilverpoets
Bijenwas
Commandant 4

Ik ga straks de kop, hals en de body met glassex schoonmaken. Daarna wil ik de hals en het fretboard met bijenwas behandelen (is een meubelreiniger met bijenwas). De kop en de body wil ik oppoetsen met Commandant. Al het ijzerwerk, dus de stemmechanieken, de brug en toebehoren incl de zadels en tremelo in de zilverpoets.

Ik zoek alleen nieuwe schroeven voor mn brug, maar bij doe-het-zelf winkels hebben ze geen verchroomde schroeven. Iemand nog een (low budget)tip?

http://www.texastweed.nl/

Niet duur, prima service en een sympathiek bedrijf....

Gr. C

Miezz
26 augustus 2009, 22:15
Thx voor de tip, ik ga eens kijken!

Hej, eindelijk krijg ik een beetje resultaat van de inspanningen!
Het ijzerwerk heb ik vandaag een beurt gegeven en glimt de pan uit...
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone5.jpg

...en de body begint al na de glassex behandeling een beetje te glimmen!
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone4.jpg

Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de bijenwas het beste kan aanbrengen, het is iig een spuitbus. Ik weet ook niet zeker of ik wat moet afplakken op de body.

En daarna hoef ik alleen nog maar de body goed in de was te zetten.

Ik ben er trouwens nog niet achter hoe ik msn slagplaten en elementhoezen van viesgeel naar mooiwit krijg..

Midwolda
26 augustus 2009, 22:32
Ha, hier wordt hard gewerkt, dat is te zien, mooi man!
Maar waarom haal je die elektronica niet even los? (eh... waar zit dat nog aan vast dan???)
Die bijenwas gewoon in een schoon doekje sprayen en daarmee de hals poetsen.
En o ja, viesgeel heet hier Vintage White he... ;)

bat
26 augustus 2009, 22:37
Ik zou zeggen zet de pickupcovers en slagplaat voor ruil tegen witte exemplaren op gitaarmarkt of zo... er zijn hele volksstammen die net zo hard bezig zijn als jij om hun nieuwe spullen er juist 'oud' uit te laten zien... ;)

Miezz
26 augustus 2009, 23:01
Ha, hier wordt hard gewerkt, dat is te zien, mooi man!
Maar waarom haal je die elektronica niet even los? (eh... waar zit dat nog aan vast dan???)
Die bijenwas gewoon in een schoon doekje sprayen en daarmee de hals poetsen.
En o ja, viesgeel heet hier Vintage White he... ;)
Ja, eindelijk wat voldoening! :) Het snoer dat mn jack input met mn volumepot verbindt, zit door een gat in het hout, als een tunnel. En ja, ik kan het wel lossolderen, maar ik ben daar niet zo handig mee en doe dat liever niet. Dan moet ik maar een beetje moeilijk doen met het schoonmaken :)


Ik zou zeggen zet de pickupcovers en slagplaat voor ruil tegen witte exemplaren op gitaarmarkt of zo... er zijn hele volksstammen die net zo hard bezig zijn als jij om hun nieuwe spullen er juist 'oud' uit te laten zien... ;)
Hahaha, dat is echt grappig, dat wist ik niet. Ik ga mijn schoonmaak acties voor de slagplaat staken. Als ik die hype mis, omdat ik niet zo bekend ben in de scene, vind ik dat ook weer loserig :)

Miezz
26 augustus 2009, 23:18
Oh, het stemmechaniek, inspuiten met siliconenspray? of contactspray? of nog beter, iets anders?

Midwolda
26 augustus 2009, 23:21
Het snoer dat mn jack input met mn volumepot verbindt, zit door een gat in het hout, als een tunnel. En ja, ik kan het wel lossolderen, maar ik ben daar niet zo handig mee en doe dat liever niet. Dan moet ik maar een beetje moeilijk doen met het schoonmaken :)
Ja kom op hee, als je echt serieus gitaren gaat opknappen moet je ook een stekkertje los en weer vast kunnen solderen hoor.
Vantevoren even een tekeningetje maken welke draad waaraan vast zit (of een foto).
Kan weinig fout aan gaan en het is veeeeel makkelijker met poetsen.

Midwolda
26 augustus 2009, 23:22
Oh, het stemmechaniek, inspuiten met siliconenspray? of contactspray? of nog beter, iets anders?
De binnenkant? Spuit ik altijd een heel klein beetje WD40 in.

Chocola
26 augustus 2009, 23:33
De binnenkant? Spuit ik altijd een heel klein beetje WD40 in.

WD40 is wondermiddel. Er is geen spul handiger voor van alles en nog wat dan WD40 :D.

Miezz
26 augustus 2009, 23:48
Dan zal ik dat gaan kopen. Tot die tijd: mag siliconenspray ook? Voor nu?

Midwolda
27 augustus 2009, 00:01
Dan zal ik dat gaan kopen. Tot die tijd: mag siliconenspray ook? Voor nu?
Eeeeh... niet doen.
Dat gaat straks de WD40 in de weg zitten.

geert1976
27 augustus 2009, 00:09
http://www.texastweed.nl/

Niet duur, prima service en een sympathiek bedrijf....

Gr. C

bijenwas, voor het fretboard:???:, ik weet niet of dit heel verstandig is want jouw fretboard is rosewood zo te zien, waarom geen citroenolie of lijnzaadolie:???:

Midwolda
27 augustus 2009, 00:20
Voor een rosewood toets gebruik ik altijd gewone teakolie, voor meubels enzo. Werkt prima en gaat heel lang mee.
Misschien komt daar het idee van de bijenwas vandaan, daar worden ook oude eiken meubels etc. mee behandeld?

geert1976
27 augustus 2009, 00:32
Voor een rosewood toets gebruik ik altijd gewone teakolie, voor meubels enzo. Werkt prima en gaat heel lang mee.
Misschien komt daar het idee van de bijenwas vandaan, daar worden ook oude eiken meubels etc. mee behandeld?

Yep bijenwas gebruik ik voor mijn eiken meubels, maar olie is veel dunner, dus wordt makkelijker door het hout opgenomen, in tegenstelling tot was, wat en dikkere substantie is

Miezz
27 augustus 2009, 01:17
Bijenwas: dat zag ik hier en daar tevoorschijn komen. Ik heb een meubelwas spray, waar bijenwas in zit. Ben erg blij met het resultaat. Wat betreft de citroenolie, dat wilde ik dus inderdaad eerst doen, maar was niet te koop bij Kruidvat, Blokker, C1000.. Daarom heb ik daarvoor gekozen. Gaat best lekker eigenlijk :)

geert1976
27 augustus 2009, 01:35
Bijenwas: dat zag ik hier en daar tevoorschijn komen. Ik heb een meubelwas spray, waar bijenwas in zit. Ben erg blij met het resultaat. Wat betreft de citroenolie, dat wilde ik dus inderdaad eerst doen, maar was niet te koop bij Kruidvat, Blokker, C1000.. Daarom heb ik daarvoor gekozen. Gaat best lekker eigenlijk :)

hmm ga dan morgen even naar de drogist en haal wat haarlemmer olie enuh niet opzuipen die troep, want je gaat er van kotsen.

Lijnzaadolie is ook geschikt.

De olien zijn bedoelt om de fredboard niet te laten verdrogen, doordat ze in het hout trekken (sponseffect) ik denk dat bijenwas de trick niet doet, of voor maar heel eventjes, omdat het te dik is om door het hout opgezogen te worden

Miezz
27 augustus 2009, 01:46
mja, en hij meurt naar honing.. ;)

Miezz
27 augustus 2009, 01:53
btw, op de bus staat wel 'voedt en beschermt'. Beter toch een olie doen nog?

geert1976
27 augustus 2009, 01:56
btw, op de bus staat wel 'voedt en beschermt'. Beter toch een olie doen nog?

ja lijkt mij wel het beste:ok:

Miezz
27 augustus 2009, 14:24
Ja, eindelijk wat voldoening! :) Het snoer dat mn jack input met mn volumepot verbindt, zit door een gat in het hout, als een tunnel. En ja, ik kan het wel lossolderen, maar ik ben daar niet zo handig mee en doe dat liever niet. Dan moet ik maar een beetje moeilijk doen met het schoonmaken :)

Okee, dit zuigt, ik had beter moeten luisteren. Bij het ophangen van de gitaar om de body te wassen met commandant no4, vielen de elementen er uit, waarvan een op de grond, deze is dus los van de draden.

Weet iemand hoe ik dat weer goed krijg? Of heb ik het element verpest? :(

wietse
27 augustus 2009, 17:47
body ophangen om met commandant te poetsen?
weet je eigenlijk wel wat commandant is?
het is een polijstmiddel, dus de body ergens stevig neer leggen en met wat kracht poetsen, ophangen werkt niet.

hoe is de draad afgebroken, vlak bij het element?
post er anders een foto van, vaak is het nog wel te redden.

Midwolda
27 augustus 2009, 18:04
In managers-taal heet dit "een leermoment". :D
Dat element kun je pas testen als je 'm weer vastgesoldeerd hebt dus dat zul je nu dan toch moeten leren.
En als je dan toch ooit nog losse dingen aan de plank wilt laten bungelen:
elastiek, vuilniszaksluitstrips, klitteband, ty-raps, ducktape... noem maar op.
Losse dingen gaan er altijd vandoor als je ze niet vastzet.

Miezz
27 augustus 2009, 18:38
Inderdaad een leermoment. Het leek mij handig om de gitaar op te hangen en dan te poetsen. Voordeel is nu wel dat ik het nu weet voor de volgende keer :)

Dit is het element. Ik heb het tape er even afgehaald.
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone6.jpg

Ik zag dat het draad wat er aanzat, twee signalen moet doorgeven. Hoe ik moet ik deze weer bevestigen? En moet ik speciaal soldeer gebruiken? En moet ik zo'n mini soldeerbout gebruiken?

Ik ook altijd met mn goeie ideeen :(

Miezz
27 augustus 2009, 21:29
Okee, ook het commandant verhaal had ik beter anders moeten doen. Ik heb je advies ter harte genomen en ben goed aan boenen. En een veel beter resultaat! Ik vind het jammer van het element verhaal, ik ga in de tussentijd mn stemmechaniek en mn brug er maar weer opschroeven..

Miezz
27 augustus 2009, 22:41
Hej, en nog eens even wat. Maakt het uit hoe hoog de zadels op hun pootjes staan?

aaronstonebeat
27 augustus 2009, 22:56
Dat element ziet er niet al te best uit in mijn ogen.
Waar is zijn de verbindingen voor het wikkeldraad gebleven? Was het al zo, of heb je die zelf eraf gehaald?
Dat stukje draad links op de foto, is dat draad of een reepje kopertape?

Lijkt me rijp voor de bak met afgedankte onderdelen of een elementenchirurg.

Braindead
27 augustus 2009, 23:26
De tape er even afgehaald? Dude dit gaat van kwaad tot erger. Als je nu eens even helemaal van die gitaar afblijft totdat je er iets van af weet?! Je kunt niet zomaar een gitaar demonteren als je niet weet wat je aan het doen bent.
Ik weet dat het een oudje is maar dan nog.

Schuey
28 augustus 2009, 00:06
:crazyhappy:
Ik voel de frustratie in je post, heerlijk :P

Miezz
28 augustus 2009, 00:09
Dat element ziet er niet al te best uit in mijn ogen.
Waar is zijn de verbindingen voor het wikkeldraad gebleven? Was het al zo, of heb je die zelf eraf gehaald?
Dat stukje draad links op de foto, is dat draad of een reepje kopertape?

Lijkt me rijp voor de bak met afgedankte onderdelen of een elementenchirurg.
Welke verbindingen bedoel je? Dat stukje draad links is gewoon draad. Voor de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt van het einde van het draad:
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone7.jpg


De tape er even afgehaald? Dude dit gaat van kwaad tot erger. Als je nu eens even helemaal van die gitaar afblijft totdat je er iets van af weet?! Je kunt niet zomaar een gitaar demonteren als je niet weet wat je aan het doen bent.
Ik weet dat het een oudje is maar dan nog.
Ik begrijp hoe ik overkom. Maar afgelopen dagen ben ik heel voorzichtig en grondig te werk gegaan om de gitaar helemaal te reinigen en helemaal in de zilverpoets en was te zetten. Ik doe dus wel voorzichtig.

Je hebt er blijkbaar verstand van; hoe moet ik dit nu aanpakken? Ik ga echt met groot enthousiasme te werk :)
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone8.jpg

Miezz
28 augustus 2009, 00:11
:crazyhappy:
Ik voel de frustratie in je post, heerlijk :P

Haha, ja, maar ik ben er ook écht druk mee :)

barno
28 augustus 2009, 00:14
je had echt eerst alle hardware en pickups van de gitaar moeten lossolderen... dat is echt wel belangrijker dan wat glans opbrengen. dat element dat gevallen is, is waarschijnlijk niet meer te herstellen, er moeten nl twee eindjes van die dunne koperdraad naar de gaatjes. die zijn niet meer zichtbaar, dus gebroken. dat is in principe herstelbaar maar een moeilijke klus

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 00:18
Het lijkt op die eerste foto toch alsof het element helemaal niet aan die draad is verbonden; dat zou moeten op de plek waar onderaan in het midden die 3 gaten zitten. En daar zouden dan op z'n minst metalen ringetjes in moeten zitten om zowel het wikkeldraad als dikkere draden aan te solderen.

Het is allemaal wel te doen, maar een behoorlijk priegelwerk. En je zou eerst moeten controleren of het draad op de spoel nog wel intact is; anders eerst zover afwikkelen tot je de breuk vind en dan opnieuw solderen.

Ik wens je veel zen :D

Miezz
28 augustus 2009, 00:31
:chicken:
De tape er even afgehaald? Dude dit gaat van kwaad tot erger. Als je nu eens even helemaal van die gitaar afblijft totdat je er iets van af weet?! Je kunt niet zomaar een gitaar demonteren als je niet weet wat je aan het doen bent.
Ik weet dat het een oudje is maar dan nog.

Kan het niet onder de over de lengte lopende kopertape zitten? Ik denk, ik vraag het even, voordat ik het verder sloop.. :strat:
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone6.jpg

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 00:35
:chicken:

Kan het niet onder de over de lengte lopende kopertape zitten? Ik denk, ik vraag het even, voordat ik het verder sloop.. :strat:


Dat kan, er zijn zat elementen waar de verbindingen van de verschillende draden ook om het element gewikkeld zijn en dan ergens onder de tape vandaan komen.

Chocola
28 augustus 2009, 01:05
Al de draad van het element is gebroken bij een van de twee uiteindes is het niet zo een groot probleem. Gewoon een kwestie van solderen en klaar is Kees.

Even semi-offtopic:
Ik weet dat learning by doing een effectieve manier is om dingen te leren... Maar aan een gitaar gaan kloten zonder te weten hoe je moet solderen is gewoon niet slim.

Braindead heeft een goed punt. Waarom lees je niet eerst een heleboel op dit forum over gitaren eer je er zelf aan gaat sleutelen?

Miezz
28 augustus 2009, 01:17
Ik ben nieuwsgierig en ondernemend, ik haal graag dingen uit elkaar en doe dit ook voorzichtig. Soms maak je dan een fout, zoals nu, en dat is jammer. Ik heb er redelijk wat over gelezen, maar had van te voren niet verwacht met dit probleem te komen te zitten.

> Dus het is wel een goed idee om op het element onder de kopertape te kijken of daar gaatjes zitten?

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 01:23
Kijk 'ns voorzichtig hoe het bij de andere elementen zit. Aan de foto te zien heeft het a la fender gezeten, maar dat is lastig weer te maken als je niet iets deugdelijks hebt om eea te solderen (ringetjes in de bodemplaat); alternatief is de spoeldraden en uitgangsdraden aan en elkaar te solderen (isoleren met een stukje krimpkous bijvoorbeeld) en nog een slag om de spoel te wikkelen (en dan tape erom).

Miezz
28 augustus 2009, 01:24
Kijk 'ns voorzichtig hoe het bij de andere elementen zit.
Dan moet ik wel het tape er omheen vandaan halen..?

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 01:30
Dat lijkt me bijna onvermijdelijk. Bij dit element althans; de rest zou ik even zoveel mogelijk met rust laten :D

Wel voorzichtig, want je kunt zo het wikkeldraad om meerdere plaatsen breken als je de tape er zomaar in één keer vanaf trekt.

Chocola
28 augustus 2009, 01:32
Dan moet ik wel het tape er omheen vandaan halen..?

Die tape kan er of later weer op, of kan vervangen worden. Wees wel zeer voorzichtig... Dat spul is net zo kwetsbaar als wolfraam :p.

Midwolda
28 augustus 2009, 06:39
De optie om die viesgele slagplaat te vervangen door een prewired mooie witte wordt nu wel erg aantrekkelijk.
Heeft TS gelijk een beginnetje gemaakt met de onvermijdelijke verzameling spare parts. :soinnocent:

Miezz
28 augustus 2009, 10:37
Het draad om de spoel is wel gebroken. Dat mag niet, begrijp ik?
Moet ik speciaal soldeer daarvoor hebben?

aaronstonebeat
28 augustus 2009, 12:35
Nee, een element moet één lange ononderbroken draad hebben, anders doet ie 't niet, dan is de stroomkring verbroken.

Je hebt er geen speciaal soldeer voor nodig. Wel een vaste hand en goed licht.

Midwolda
28 augustus 2009, 18:06
You've got to be kidding... je hebt nog nooit iets gesoldeerd en nu ga je een element zo repareren?
Ik zeg: pak een 100W soldeerbout en wat loodgieterstin. Contact gegarandeerd.
Of, beter: ritsel een nieuwe pup en ga eerst eens een dom draadje solderen met een 15W bout met een dunne stift.

't Is misschien wel lullig allemaal zo, Miezz, maar ik ben net zo begonnen hoor.
Al doende leert men, oefening baart kunst etcetera enzovoorts.
Ik kan niet wachten tot je de boel weer in elkaar geknutseld hebt en gaat afstellen... ;)

Miezz
29 augustus 2009, 11:52
Ik snap alleen niet waarom het per se aan elkaar moet, want de draden maken al contact met elkaar. Ik kan toch gewoon wat tin plaastsen op de gebroken plek?

Ik heb overigens nog niet gevonden waar de draadjes van het snoer op moeten worden gesoldeerd. Mij lijkt het alsof ze onder dat strookje koper zitten, maar ik denk dat dat scheurt als ik het weghaal om te kijken..

en btw: ik heb lijnzaadolie gevonden, bij De Tuinen! :D

flitslicht
29 augustus 2009, 12:21
Die twee draadjes is eigenlijk één lange draad die om de magneet gewikkeld zit. Uiteindelijk moet het ene uiteinde naar de ene pool van de plug van het gitaarsnoer, het andere uiteinde naar de andere pool van die plug. Er zitten alleen nog schakelaars en potmeters tussen volgens een bepaald schema.

Eea is niet zo heel ingewikkeld, je moet het even weten en nogmaals, het is een stuk productiever als je eerst eens gewoon een hoop gaat zoeken op deze site en lezen. Al die zaken zijn al heel vaak besproken. Die schema's zijn ook al vaak gepost.

Miezz
31 augustus 2009, 12:26
Ik denk dat ik eruit ben en dat er niet gesoldeerd hoeft te worden. Volgens mij heb ik geluk en hoef ik alleen maar handig te plakken.

Zo te zien is het draad niet gebroken, maar zijn de twee uiteinden simply met tape aan elkaar gezet, op het draad.
Op de foto hieronder zie je het draad van rechts komen, zit onder het tape en gaat richting het stuk waar het snoer erin zat. Ik heb de foto zo genomen, zodat je ziet waar het snoertje dat naar mn potbus gaat, in het tape zit. Je ziet de verdikking en vertakking ervan. Aan de rechterkant verdwijnt het ene uiteinde onder het tape en aan de linkerkant is deze er onder vandaan.

Klopt het dat ik "alleen maar" de twee stukken draad weer onder het tape moet krijgen en daar ook het draad dat naar mn potbus gaat op moet aansluiten, tape erover en spelen maar?

Graag jullie kijk hierop!

Het element:
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone9.jpg

Het snoertje wat onder het tape zat en naar mn potbus gaat:
http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/yellowstone7.jpg

lindstrom
31 augustus 2009, 12:39
De tape er even afgehaald? Dude dit gaat van kwaad tot erger. Als je nu eens even helemaal van die gitaar afblijft totdat je er iets van af weet?! Je kunt niet zomaar een gitaar demonteren als je niet weet wat je aan het doen bent.
Ik weet dat het een oudje is maar dan nog.

Ik ben het hier totaal niet mee eens, hij is JUIST aan het leren nu, stap voor stap ondervinden hoe een gitaar in elkaar steekt!
en juist een oudje maakt dit dan ook een perfect project om te leren hoe het moet.

ik vind het heel dapper hoe hij dit allemaal aandurft gezien de meeste gitaristen nog steeds te bang zijn om een schroevendraaier/soldeerbout in de gitaar te steken.

Ik zeg, ga vooral zo door! goed bezig!

Johannes
31 augustus 2009, 13:05
Gaaf project! Wel één tip: luister naar het advies dat je hier krijgt, de meerderheid van mensen die hier reageert heeft best een goede kijk op instrumenten en ervaring met het klussen aan gitaren. Als er gezegd wordt dat je de 2 spoeldraden aan de dikke draden moet solderen, dan kun je ervanuit gaan dat solderen "the way to go" is :) Zoals gezegd, gebruik een soldeerbout met een fijne punt, dun soldeer tin. Even spieken hoe het zit bij de andere elementen is ook handig. De draden met een plakbandje aan elkaar zetten, gaat niet lang werken. --> http://www.ocduffpickups.com/pickups/numberone.jpg

Midwolda
31 augustus 2009, 13:28
Ik denk dat ik eruit ben en dat er niet gesoldeerd hoeft te worden. Volgens mij heb ik geluk en hoef ik alleen maar handig te plakken.

Klopt het dat ik "alleen maar" de twee stukken draad weer onder het tape moet krijgen en daar ook het draad dat naar mn potbus gaat op moet aansluiten, tape erover en spelen maar?



Ik ga mezelf maar eens herhalen: "Losse dingen gaan er altijd vandoor als je ze niet vastzet."
De enige juiste oplossing voor dit probleem is solderen. Al het andere is tijdelijk gefröbel.

Miezz
31 augustus 2009, 19:17
Okee, mee eens. Ik ga het toch solderen. Maar het klusje is minder lastig dan eerst gedacht.
Ik soldeer dan elk van de twee kanten die uit het snoertje komen, aan een van de uiteinden van het draad om de spoel. Ik hoop dat het werkt!
(Als ik dit NIET moet doen, hoor ik het graag!)

Midwolda
31 augustus 2009, 19:57
Gewoon doen Miezz, moeilijk is het niet, je moet het even door krijgen.
Probeer anders eerst even te oefenen met twee stukjes koperdraad die je nog ergens hebt liggen.
Dan weet je hoe het voelt, hoe het er uit ziet en hoe het ruikt.
Belangrijk is dat je de boel wel heet genoeg maakt om het soldeertin te smelten maar niet tè heet maakt zodat het verbrandt.
En zodra je denkt dat het goed is, bout weg en de "las" een paar seconden niet bewegen tijdens het stollen.
Een mooie las ziet eruit als een bolletje chroom, een te hete las ziet er uit als een dofgrijze klodder (maar kan toch nog best functioneren).
Succes!

Oh, en de volgende stap wordt: hoe werkt een multimeter? ;)

Miezz
30 oktober 2009, 17:07
Oh, en de volgende stap wordt: hoe werkt een multimeter? ;)

Zo. Het heeft even geduurd, maar Project Yellowstone gaat weer verder :)
Er zat een vakantie tussen en wat andere drukke dingen, maar het wordt tijd om het oude hok te veranderen in een scheurijzer!

Ik heb inmiddels een soldeerbout en -jazeker midwolda- ook maar gelijk een multimeter gekocht. En een set imbussleutels, ik zie mezelf al met de brugzadels in de weer gaan!

Ik ga dit weekend solderen, hoe kan ik de multimeter het beste inzetten? Of, concreet: op welke stand moet hij staan en wat moet hij dan aangeven?

Vanavond ga ik alvast oefenen met de brug afstellen, ik heb mijn eigen Ibanez Blazer een beurtje gegeven met de opgedane ervaring en de brug is aan de beurt! :D

Midwolda
30 oktober 2009, 17:21
Mooi zo Miezz, ik dacht al dat je de moed had opgegeven... gewoon doorgaan hoor! :ok:
Zo'n multimeter gebruik je voor vanallesennogwat. Het eerste wat je leert meten is weerstand.
Geen contact (schakelaar uit, draadbreuk, losse verbinding enzo) is oneindige weerstand,
dat is hetzelfde als wanneer je de rode en de zwarte pen elkaar niet laat raken.
Wel contact = weerstand nul (hou de pennen maar tegen elkaar).
Voor deze simpele test zet je de meter op zo veel mogelijk Ohm, meestal iets van 2000k of zo.
Een gemiddeld element heeft een interne weerstand van ongeveer 7 kOhm, oftewel 7000 Ohm.
Om dit te meter zet je de meter dan op 20K, dan krijg je de meest nauwkeurige uitslag.
Vervolgens ga je een batterij meten. Dat is gelijkstroom, oftewel Direct Current (DC).
Een 9V blokje meet je met de multimeter op standje 20VDC.
Voorlopig gaan we nog niets meten met de stekker in de wandcontactdoos!
Tot vanavond... ;)

Jasper.
30 oktober 2009, 17:43
Hallo!
Sinds vandaag heb ik een oude Yellowstone op de kop getikt. Hier moet eigenlijk best veel aan gebeuren

Maak er jouw project van.

Kamakajajippiejippiejeeeee!

Miezz
16 november 2009, 11:54
Ik ben even naar mijn multimeter gaan kijken, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik er mee moet beginnen. Ik weet zelfs niet zo goed waar ik de pennen in moet doen.

Waar moet de rode en waar moet de zwarte? En op welke stand moet de meter staan om het element door te meten? En wat voor uitslag moet ik dan krijgen?

Ik doe mn best..!

http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/multimeter.jpg

snaarplukker
16 november 2009, 12:10
Zwarte draad in de COM en de rode draad er boven. Draaien naar 20K.

aaronstonebeat
16 november 2009, 12:13
De zwarte kabel in de 'com' aansluiting en de rode in het gat meteen daarboven. De draaiknop moet in het groene gebied links onder staan. Voor het meten van een potmeter moet je de waarde 2000k nemen (dan meet hij maximaal 2000 kOhm) en voor een element 20k. Een gemiddeld element zal een weerstand geven van ergens tussen de 5 en de 15 kOhm; als het goed is, meet het brugelement iets meer dan het halselement.

Bij een potmeter zijn de buitenste lipjes de uiteinden van de koolstofbaan en de middelste is de sleper. Tussen de buitenste lipjes meet je dus alleen de maximale waarde. Tussen het middelste lipje en één van de buitenste kun je het verloop bekijken. Een lineaire potmeter verloopt evenredig aan de verdraaiing en een logaritmische heeft na zo'n 10% verdraaiing al ongeveer de helft van zijn waarde doorlopen.

Midwolda
16 november 2009, 12:24
Onderste gaatje = ground = zwarte pen.
Middelste gaatje is volts-ohms-milliamperes = rode pen.
Bovenste gaatje gebruiken we nog even NIET.
V~ oftewel wisselspanning doen we nog even NIETS aan.
A oftewel amperes oftewel stroom doen we nog even NIETS aan.

Bij de draaiknop zie je linksboven V= staan, dat is DC oftewel Direct Current oftewel gelijkspanning.
Dezelfde spanning die je uit batterijen en effect-voedingen krijgt.
Als je een effect-voeding hebt waarop staat "9V=" dan zet je de draaiknop op 20 V=.
Altijd de meter op een hogere waarde instellen dan je verwacht te meten... snap je ook waarom?

Bij de draaiknop rechtsonder staat het teken voor Ohm oftewel weerstand.
Zoals eerder gezegd: nul Ohm = contact, oneindige weerstand = geen contact.

Zorg ook dat je de begrippen milli(volt) en kilo(Ohm) begrijpt.
Nu eerst een bakkie koffie...

VanMeekeren
16 november 2009, 13:05
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/getting-the-most-from-your-multimeter/1001004001064398/index.html

Nee, ik heb geen aandelen in die site, noch krijg ik commisie, noch ken ik de directeur, noch kan mij het schelen.

Van Meekeren

Miezz
16 november 2009, 13:25
Altijd de meter op een hogere waarde instellen dan je verwacht te meten... snap je ook waarom?
Ik neem aan dat dat is om dat je dan altijd je resultaat krijgt?

Ik heb het element geprobeerd te 'multimeten', ik krijg alleen geen waarde terug, blijft op 1 staan. De pennen tegen elkaar geven 0,02 aan, ik neem aan dat dat met de kwaliteit van de meter te maken heeft.

Als ik een brugveer doormeet, krijg ik ook de waarde tussen 0,00 en 0,02. Als ik dus de twee lossen draden van het element (zie foto hieronder) doormeet, krijg ik geen reactie, maar ook niet als ik allebei de pennen tegen hetzelfde stuk draad aan houd, ongeveer een cm uit elkaar.

Als ik het goed interpreteer, betekent dit dat er of een breuk in de draad zit, maar wat naar mijn idee ook kan, is dat het draad te dun lijkt om door te meten.

Als iemand mij een stap verder kan helpen graag, ik vind dit erg leuk om te doen :)

http://www.elsenbroek.nl/fotos/gitaar/elementyellowstone.jpg

aaronstonebeat
16 november 2009, 13:31
Pfoe, dat ziet er spannend uit. Gaat dat nog goedkomen?

Wikkeldraad is inderdaad erg dun, maar vooral ook geïsoleerd.

snaarplukker
16 november 2009, 17:28
Pfoe, dat ziet er spannend uit. Gaat dat nog goedkomen?

Wikkeldraad is inderdaad erg dun, maar vooral ook geïsoleerd.
Zou hij nou snappen dat ie een stukje van de isolatie moet afstrippen (wegbranden met een aansteker ofzo)?;)

Midwolda
16 november 2009, 17:30
Ik zou zeggen meet eerst eens de weerstand van een spijker en als die op nul uitkomt ...
oh nee, dat heeft-ie al gedaan, een brugveer is ook gewoon een gebogen spijker.

Maar het element snap ik niet.
Hoe wil je dit ooit weer in een gitaar geluid laten geven?

macwilliams
16 november 2009, 18:05
Je moet die draadjes van hun bijna onzichtbare isolatie ontdoen. Branden of meteen mesje krabben. Beter nog eerst branden dan krabben.

Miezz
17 november 2009, 15:29
Het hele wikkeldraad brandt weg als ik het probeer weg te branden, dat is ook wat zeg!

aaronstonebeat
17 november 2009, 15:34
Je kunt de uiteinden ook aan twee iets dikkere stukjes koperdraad solderen; door het solderen verbrandt de isolatie. Je hebt dan ook iets meer 'vlees' om de elektroden van je meter tegenaan te houden.

Miezz
25 januari 2010, 15:35
Omdat ik er toch wat handiger in wil worden, wil ik een soldeerboutje aanschaffen, en mijn voorkeur gaat uit naar deze (http://www.gereedschaptotaal.nl/index.php?module=shop&item_id=3).
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik begrijp dat hij niet 10 jaar meegaat, maar gewoon om te beginnen..?

wietse
25 januari 2010, 15:40
Je moet die draadjes van hun bijna onzichtbare isolatie ontdoen. Branden of meteen mesje krabben. Beter nog eerst branden dan krabben.
beter effe een stukje fijn schuurpapier, dan is die isolatie er in no time af.

oeps beetje laat zie ik nu,
dat soldeerboutje is prima voor dit werk, ik gebruik zelf 1 op gas, jawel gas, je moet alleen oppassen welke kant je de uitlaat richt anders krijg je gebakken vingers of een geschroeide gitaar.

Miezz
25 januari 2010, 15:47
haha.. :)
Wat is het voordeel van een gasapparaat?

snaarplukker
25 januari 2010, 23:39
Omdat ik er toch wat handiger in wil worden, wil ik een soldeerboutje aanschaffen, en mijn voorkeur gaat uit naar deze (http://www.gereedschaptotaal.nl/index.php?module=shop&item_id=3).
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik begrijp dat hij niet 10 jaar meegaat, maar gewoon om te beginnen..?
Joh, die gaat wel 30 jaar mee.;)
Bij veelvuldig gebruik af en toe de soldeertip vervangen.

macwilliams
26 januari 2010, 06:38
beter effe een stukje fijn schuurpapier, dan is die isolatie er in no time af.

oeps beetje laat zie ik nu,
dat soldeerboutje is prima voor dit werk, ik gebruik zelf 1 op gas, jawel gas, je moet alleen oppassen welke kant je de uitlaat richt anders krijg je gebakken vingers of een geschroeide gitaar.

Ik heb ook een gas soldeer pen. Werkt erg goed.

wietse
26 januari 2010, 08:36
haha.. :)
Wat is het voordeel van een gasapparaat?

sneller op temperatuur, maar ik heb hem ook gekocht omdat je er ook andere dingen mee kan dan solderen, je kan de kop er afhalen en hem als een klein goed te richten brandertje gebruiken, en krimpkous etc kan je er mooi mee dichtsmelten.

Git Aar
26 januari 2010, 10:25
Ik weet niet hoe nauwkeurig je wil werken Miezz, maar de hals staat niet helemaal recht op de body als ik zo naar de foto kijk.
Wat daaraan te doen is weet ik niet. Misschien dat anderen een ideetje hebben.