PDA

View Full Version : Monitoren aanpassen



Evilmaiskolf
25 augustus 2009, 21:50
Hallo,

Er zijn op het forum al veel discussies voorbijgekomen over studiomonitoren.
Elke monitorset klinkt anders, een monitorset van zegmaar 50 euro klinkt lang niet als monitoren van 10.000 euro en je moet toch vooral zelf luisteren en vergelijken welke monitors je zelf het beste vindt.
Ook de akoestische omgeving waarin je monitors staan en waarin je ze beluisterd bepalen wat je hoort, en zo zijn er nog veel meer dingen die gezegd zijn over monitors.

Het doel van een monitor is (voorzover ik het begrijp) een zo objectief mogelijke weergave van geluid te geven. Hiervoor moet een monitor een zo plat mogelijke frequency- en phase response hebben. Echter; er bestaan geen monitoren die een perfect platte frequency- en phase response hebben.

Ik zat hierover te denken en bedacht me ineens iets: zou je niet gewoon het geluid wat uit je monitrs komt kunnen aanpassen, zodat het zo goed mogelijk wordt (misschien zelf in de richting van perfect komt)?

Bij live geluid is het gebruikelijk dat het complete PA-systeem wordt doorgemeten door verschillende noises (bijv. white, pink, brown, etc.) over de speakers te sturen, dit op te nemen met een meetmicrofoon en met de data die hieruit komt de equalizer van de mengtafel in te stellen op de zaal waarin de PA staat.

Is het niet mogelijk dit meten ook met studiomonitoren te doen?
Om over een set monitoren (of zelfs hi-fi speakers) verschillende noises te sturen, dit te meten en zo uit te zoeken welke frequenties er versterkt of verzwakt moeten worden om een objectieve geluidsweergave te krijgen?
Die versterkingen en/of verzwakkingen zou je dan bijv. kunnen instellen met een parametrische of grafische equalizer, die je aansluit op je speakers of monitoren.

Misschien is dit een hele rare gedachtekronkel, maar ik zie zelf niet echt waarom dit niet zou kunnen werken.

Han S
25 augustus 2009, 21:58
Is er al een tijdje: http://www.krksys.com/ergo/intro.php

bert k
25 augustus 2009, 22:01
Geen rare gedachtenkronkel, dat werkt prima. All;een hoef je dat in de studio maar 1 keer te doen, bij een PA sta je iedere gig weer met je meetmicrofoon.
Maar een goeie equaliser kan idd wat foutjes gladtrekken.

Fenderwim
25 augustus 2009, 22:02
Je zou dit kunnen doen, maar dan gaan de kosten ook al stijgen.

Verder gaat het bij monitors ook om transparantie en stereo image en dat is dan nog een mogelijk probleem.

Er zijn echter apperaten op de markt zoals de KRK Ergo, waar je dit mee kan doen, maar die kosten minstens zoveel als een set midden klasse monitors.

Dus gewoon even doorsparen voor monitors.

Groeten

Wim

Evilmaiskolf
25 augustus 2009, 22:06
haha, dus dát is wat die correctiesystemen doen:)

is het dan ook mogelijk dit zelf te doen? als je een meetmicrofoon hebt en noises kunt genereren moet je dit ook zelf kunnen doen right? door de frequenties van de opgenomen noise te bekijken en met die info een equalizer in te stellen?
of is een 'gewone' meetmicrofoon niet accuraat genoeg om dit te doen?

Evilmaiskolf
25 augustus 2009, 22:11
@ Fenderwim;

Ik heb nu een maand een paar Adam A7 monitoren in huis en ze bevallen prima;) Maar ik merk wel dat het geluid ervan niet perfect is.
Ik heb de kans gehad in een 'grote' studio te kijken en te luisteren naar hun monitors en dat klonk gewoon beter dan mijn Adams. Dat is begrijpelijk, maar als ik daar iets aan zou kunnen doen, zou het erg leuk zijn.

En het is een leuk zelfdoe-zelfprobeer-projectje; bij thomann.de hebben ze deze equalizer in de aanbieding staan, die is niet heel duur en is er mogelijk bruikbaar voor:

http://www.thomann.de/nl/news_msg_alesis_deq_230_digital_eq.html

B_2_the_a
25 augustus 2009, 22:22
Ga er wel vanuit dat een eq het geluid ook minder puur maakt.
Frequenties worden geboost of gecut doormiddel van fase wisselingen, dus je hebt een minder puur beeld van je bron.

In een live situatie moet het wel omdat je anders rondzingers en staande golven krijgt (of het klinkt voor geen meter door een overdosis aan bepaalde frequentie gebieden).

Maar in de studio zou ik het niet durven.

Leer je setje kennen en mix daar lekker op, de kans is groter op betere resultaten (daarnaast is het ook goed om speakers te leren kennen).

Evilmaiskolf
25 augustus 2009, 22:34
Hmm, dat een equalizer het geluid minder puur zou maken is een goed punt, daar had ik nog niet over nagedacht.

Hoe doet een apparaat als dat van KRK dat dan? Gebruikt dat dan geen equalizer, maar een soort algoritmes? En is er naast zulke machines dan wel een manier om je monitoren te configureren zonder dat het heel duur is en het geluid wordt aangetast?

Zegmaar, ik heb hier op mn kamer geen ideale akoestische omgeving en het is niet waarschijnlijk dat die er komt. M'n monitoren leren kennen is indd iets wat ik al hard aan het doen ben, maar het zou toch mooi meegenomen zijn als ze ook nog eens zo goed mogelijk zijn ingesteld.

Han S
25 augustus 2009, 23:17
De Ergo vraagt om een aantal metingen, kunnen er wel 20 zijn, met de meetmicrofoon steeds op een andere plaats en vergaart zo de nodige 'room knowledge'. In mijn opnameruimte met de grote IMF RSPM's was Ergo met drie metingen klaar en had 99% room knowledge. Er worden tonen de ruimte ingestuurd die lijken op orgelgeluiden, van sublaag tot hoog, dus geen ruis.

Dan gaat Ergo rekenen en verdeelt het frequentiespectrum in 1024 bandjes en past de weergave aan op de ruimteakoestiek. De Ergo gebruikt dezelfde machine als de Lingdorf, maar die kost bijna vijf keer zoveel.

De Behringer UltraCurve doet iets soortgelijks, maar met een microfoon van 50 euro en met ruis. Ik denk dat Ergo veel preciezer is. En idd kun je voor dat bedrag een paar goedkope monitoren kopen, maar je ruimte zal daarmee niet veranderen en een controlroom akoestisch ideaal maken kost je vele duizenden, zo niet tienduizenden euro's. Dus de Ergo is een bruikbaar alternatief voor een ruimte die niet geweldig klinkt. Maar een kut klinkende monitor gaat met Ergo niet opeens geweldig klinken.

Echt goede monitoren kosten echt een aantal duizenden euro's tot ver boven de 30 mille, dus denk nou niet dat die dingen van een paar honderd euro ideaal zijn. Bovendien moet je met elke monitor leren werken. Vergeet ook nooit dat het slechts gereedschap is, net als een schroevendraaier en een waterpomptang. Waar het om gaat is de prestatie van de muzikant, hoe diep die kan gaan en daar helpt een super monitor weinig aan, daar zijn andere zaken die belangrijker zijn aan het werk.

Ik moet de Ergo nog eens testen met een paar klotemonitoren in een ruimte die nergens naar klinkt en dan kijken wat ie kan. Mijn ruimte is bijna perfect kwa akoestiek, dus daar kan het niet zoveel verbeteren en al zeker niet met de RSPM's.

fivelastwords
25 augustus 2009, 23:31
Er is ook een plugin-versie van een dergelijk systeem als KRK's Ergo. Kijk maar op de website van IK Multimedia bij "ARC". Kost geloof ik 200 euro correctie: bij Thomann 375,-, krijg je ook een meetmicrofoon bij. Heb van een klasgenoot gehoord dat het bij hem enorm hielp, maar ben er zelf nog niet aan begonnen.
(Wel vorige week een set Genelec 8040's gekocht... Lekkere monitoren!)