PDA

View Full Version : RoestVastStaal dot inlays



Jilles
25 augustus 2009, 20:33
Hallo zelfbouwers!

Een vraagje:
Weet iemand of het mogelijk is om de -normaal uit parelmoer oid- gemaakte dot-inlays uit te voeren in RVS?
ALS ik voor mijn zelfbouwgitaar kies voor matchroom als hardwarefinish, zouden RVS dots het geheel volgens mij helemaal afmaken. Maar dat is een kwestie van smaak.

Ik heb al een hersenspinsel gehad over hoe ze te maken: RVS "draad" in dunne plakjes zagen, beetje afbramen, en voilá. Ja toch? :seriousf: Of denk ik te simpel?

Dus, aangezien ik er op het net zo gauw niks over kon vinden:
Zijn er hier mensen de weten of dit überhaupt mogelijk is qua materiaaleigenschappen (uitzetten van het staal misschien? geen idee.).
Of zijn er hier zelfs mensen die er ervaring mee hebben?

Groeten,
Jilles

Ike57
25 augustus 2009, 20:41
Eerlijk gezegd heb ik geen idee of het mogelijk is met RVS. Ik voorzie alleen een probleem met de radius van je toets. Hoe krijgt je de dots ook in de radius?

barno
25 augustus 2009, 20:41
in principe niks tegen maar normaal worden dots helemaal egaal geschuurd nadat ze in het fretboard zijn gelijmd. lijkt me niet evident met rvs vlak tegen het hout.

bagheera
25 augustus 2009, 20:45
Bij paul reed smith hebben ze 18 karaats gouden inlays dus ik denk dat RVS ook wel moet lukken.
Dat is toch al goed nieuws he, hoe je het moet flikken weet ik dus niet das minder goed nieuws

maar op gitaarnet moet er minstens 1 iemand zijn die het wel weet dat moet gewoon en dat is dan weer goed nieuws

Johannes
25 augustus 2009, 21:17
Volgens mij is rvs een stuk harder dan goud, probeer eens een stukje rvs te schuren, vijlen of boren... ellendig rotspul is het ;)

Misschien is het mogelijk om eerst de rvs dots op dikte te brengen en een radius erin te "schuren". Daarna met de diepte van de gaatjes in de toets te spelen (evt met vulmiddel onder de dot) om de inlay precies op hoogte te krijgen.

Ik zou ondertussen ook uitkijken naar een ander materiaal dat iets makkelijker te bewerken is.

oigun
25 augustus 2009, 21:19
Rvs is lastig te bewerken het is misschien handiger om ze van aluminium te maken.

Zjef
25 augustus 2009, 21:25
Zou je ze niet gewoon kunnen verzinken en dan afdekken met kleurloze epoxy of zo?

Cocobolo
25 augustus 2009, 21:51
Je zou misschien die radius in het RVS kunnen frezen. Ik heb laatst RVS gefreesd maar het moet wel op een laag toerental (ik had de cnc machine geloof ik op 3000 toeren gezet) en ook heb ik een duur freesje met speciale 'tip' gebruikt en dan ook nog het RVS gekoeld met olie. En dat alles heeeeel langzaam frezen, dan gaat het prima.

Trouwens, als je de dots niet te groot maakt dan kan ik me voorstellen dat het gebrek aan radius niet vervelend is zolang je ze maar wel gelijk aan de toets inlegt.

aaronstonebeat
25 augustus 2009, 21:53
RVS is niet-te-doen hard. Mijn schoonvader produceerde er onderdelen in en had ooit een voet voor een buitenlamp voor mijn ouders gemaakt. Daar moest alleen nog een gaatje voor afwatering in. 'Doe ik wel even', zei ik nog. Zeker een uur aan het boren geweest door een paar millimeter staal :seriousf:

Laatst heb ik ook nog eens geprobeerd een gaatje in een vijl te boren om er een ander handvat aan te maken. Vergeet het maar.

Aluminium zou me een uitstekend alternatief lijken; onbedekt geeft het alleen een beetje af. Makkelijk en erg mooi af te werken.

HaroldA
25 augustus 2009, 22:48
Volgens mij zijn de block inlays op mijn Maya en Gerrinez Les Paul Customs ook van aluminium dus dat zou in ieder geval wel moeten kunnen...

Jilles
25 augustus 2009, 23:36
Tsja, hier was ik ook al een beetje bang voor eigenlijk. Ik heb vroeger ook wel eens iets van RVS gemaakt, en ik weet dat het een rotwerk is om te bewerken.

De makkelijkste oplossingen die ik heb gehoord zijn:
-Verzinken en opvullen met epoxy
-RVS overboord en voor aluminium gaan

Over aluminium had ik echt to-taal nog niet nagedacht. Het ziet er min of meer hetzelfde uit, tenminste, het matcht óók goed met mat-chroom.
Makkelijker te bewerken, lichter (voor zover dat een rol speelt ;) ).
Alles bij elkaar een super alternatief! Wat een verheldering! :seriousf:

Mijn enige zorg is alleen de vraag of alu wel hard genoeg is?

HaroldA
25 augustus 2009, 23:40
Mijn enige zorg is alleen de vraag of alu wel hard genoeg is?

Het zit al ~35 jaar op mijn Les Pauls en het ziet er nog steeds goed uit!

aaronstonebeat
25 augustus 2009, 23:43
Ik heb al heel wat onderdelen uit aluminium gemaakt. Control covers, brug en -zadels, tail piece, topkam; het weerstaat het allemaal prima tot zover. Het krast redelijk makkelijk, dat is wel een relatief nadeel. Maar die dots raak je nauwelijks aan, die worden heel goed door de snaren beschermd.

Woml
26 augustus 2009, 09:44
Ik heb (vanuit een andere hobby) mijn eerste projectje voorzien van stippen uit eerste gehalte zilver. Een lapsteel, dus daar kom je al helemaal niet aan de toets. En er hoeft geen radius in, al zie ik daarin bij zilver geen probleem, dat schuur je er wel in.

Het was mijn eerste poging, dus het resultaat is minder strak dan ik had gehoopt, omdat ik de gaten niet goed geboord kreeg. Iets te ruim, iets te diep, zodat het een beetje viezig is geworden met lijm. Ik weet alleen niet of ik het nog eens netter ga proberen, want ik heb wel wat twijfels of de boel mooi blijft. Zilver is nogal zacht, je krijgt krasjes, dus het blijft niet glimmen, en het gaat oxideren (je kent het wel, van die zwart uitgeslagen zilveren theelepeltjes.)
Ik heb nog wel ergens een zakje voorgestanste stippen (5mm. doorsnee, 0.6 mm. dik) dus als je toch het wilt proberen...

Jilles
26 augustus 2009, 13:17
Kijk, wat een antwoorden allemaal!
Uit de antwoorden van HaroldArling en Aaronstonebeat begrijp ik dat alu prima geschikt is voor dot-inleg. gelukkig maar :)

Woml: Bedankt voor het aanbod, maar ik zoek iets wat een beetje samengaat met de mat-chromen hardware van schaller. Dat komt waarschijnlijk op m'n gitaar. Zilver is daar - vooral door het oxideren - minder geschikt voor dan aluminium.

Bedankt mensen, mijn vragen en twijfels zijn bij deze opgelost! :rockon:

(Dan ga ik maar verder met de rest van de gitaar verlijmen --> Volg het bouwproces maar zou ik zeggen, alhoewel de daadwerkelijke inlay nog wel een tijdje gaat duren denk ik..)
Groeten,
Jilles