PDA

View Full Version : Hoe onderscheid je nep van namaak?



Quicksilver
25 augustus 2009, 18:18
Aangezien ik in een van de actieve topics van vandaag weer goede tips voorbij zag komen hoe je een neppe JEM7 van de echte onderscheid. Je hebt wel topics met die dingen erin, maar niet specifiek hoe je de neppe en namaak van elkaar onderscheid.

Als we deze topic nou voor dat doeleinde gebruiken, en evt. ook de kenners vragen kunnen beantwoorden op vragen van mensen die twijfelen of het echt of namaak is (beetje zoiets als het 'Twijfel over een advertentie' topic maar nu specifiek met de verschillen en hoe je het zelf herkent)

Plaats hieronder maar iets waaraan je dit soort dingen kan merken. Elke informatie is welkom, van Jackson tot Ibanez en van Fender tot Gibson! :ok:

Ik zal dit op den duur in ditzelfde OP plaatsen zodat iedereen makkelijk die informatie tot zijn beschikking heeft. :ok:

Bluze
25 augustus 2009, 18:45
Nep en namaak is toch hetzelfde?

macwilliams
25 augustus 2009, 18:51
Wat bloesje zegt, nep is namaak, onecht, vals en replica.

Arvoitus
25 augustus 2009, 19:01
Voor het verschil echt en nep:

- Afwerking pickupgaten/frets.
- Houtkwaliteit van (bijv.) neck.
- Gewicht.
- Serials.
- Logo's.
- Gebruikte hardware/pickups.
- Etc.
- Ervaring.

ACSlater
25 augustus 2009, 19:05
Neem iemand mee die het echte model goed kent of kom zoveel mogelijk te weten over kenmerkende details.

Quicksilver
25 augustus 2009, 20:04
Sorry, niet goed overgelezen de titel :):seriousf:

Even veranderen, mod please? :)

@ Arvoitus, ik heb het betreffend bijvoorbeeld gibson. Als deze 3 schroefjes heeft in plaats van 2 op de trussrod cover, dan is hij dus nep. Dat soort dingetjes. Niet iedereen heeft ervaring en kan houdkwaliteit zoals jij zien (ik ook vaak niet met enkele uitzonderingen daar :) ) ik heb het over de details op wie iedereen kan letten ;)

Toch bedankt voor je insteek. Ik zal even Bram+ quoten zodat jullie een idee krijgen wat ik met dit topic probeer te bereiken.


Nep Jems (En dan met name de JEM7V WH):

Algemene disclaimer: ik ga er even van uit dat het model zogenaamd volledig 'stock' is. Als er iets vervangen is bij een origineel model, zou het natuurlijk ook op een nepperd kunnen lijken.

Bodyvorm/slagplaatvorm
Dit moet je met eigen ogen beoordelen, maar dikwijls wijkt de bodyvorm en slagplaat af. De positie/grootte van de monkey grip en de afwerking aan de achterkant klopt soms ook niet. Lijnen/hoeken van de body en monkey grip zijn vaak ook niet strak. Heel moeilijk is de 'All Acces Neck Joint': hoewel de algemene vorm wel klopt, is de hiel dikwijls niet echt afgerond maar meer een plat vlak.

Tremolo
Altijd een weggevertje. In tegenstelling tot mesaman heb ik nog nooit een JEM7V-kopie gezien die een tremolo had die ook maar enigszins op een Lo Pro Edge of Edge Pro leek (zie ook het kopje hieronder).

Te veel/te weinig goud
Een JEM7V WH heeft gouden hardware, maar een aantal zaken zijn wél zwart: de tremolo arm (!) de schroeven waarmee de hals aan de body vast zitten en de schroeven waarmee de locking nut aan de hals vast zit. De finetuners, studs en klemblokjes van de tremolo zijn ook zwart.
Schroefjes van de slagplaat zijn goud en de pole pieces van de hals- en brugelementen zijn ook goud. De pole pieces van het middenelement daarentegen zijn chroomkleurig (!). Wat me overigens ook opvalt is dat het goud van het Ibanezlogo bij kopieën er doorgaans te licht uit ziet, maar dat kan ook door het licht komen. De vink en het woordje JEM op de headstock zijn overigens zwart.

Kleine opmerking m.b.t. kleur: een JEM7V WH is wit, niet gebroken wit, creme wit of piswit, maar felwit. Er zitten speciaal basswood fineertjes op de Alder (!) body en ze gebruiken een kleurvaste lak om te garanderen dat ze ook spierwit blijven.

Historisch incorrect
Als je hier naar moeten kijken, heb je dus echt een goede kopie. Stel dat het serienummer er echt uit ziet en je de gitaar kan dateren:
1993-2003: Ebony Fingerboard; 2004-Heden: Rosewood Fingerboard
1993-2004: 1-Piece Maple neck; 2005-Heden: 5-Piece Maple/Walnut neck
1993-2002: Lo Pro Edge; 2003-2009: Edge Pro
(de jaren zijn modeljaren, een afwijking van twee maanden o.i.d. kan voorkomen).

Bedankt bram voor je informatie, daar zullen veel mensen ook daadwerkelijk wat aan hebben! Als je het niet oké vind dat ik je hier op een ander topic quote dan zeg je het maar ;)

Eko
25 augustus 2009, 23:29
Eigenlijk geldt als basisregel : als je er niets van weet , ga dan naar een winkel.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat meestal ook zo.
Een klein beetje kennis ergens van is gevaarlijker dan geen kennis. ( geleerd van Abraham van Leeuwen)
En meer van dit soort zaken.
Als je een kwaliteitsinstrument wilt hebben , betaal er dan voor en probeer niet voor een appel en een ei zoiets voor elkaar te krijgen. De meeste oplichters profiteren van deze mentaliteit.
Tweede optie is een goede kenner mee te nemen of een instrument door een goede winkelier laten taxeren. Indien een verkoper hier problemen mee heeft weet je genoeg.
Ik heb diverse verzamelstukken in koffers staan waar ik op voorhand heb verteld de gitaar uit elkaar te halen waar de verkoper bij was. Ik ben bij goede gitaren bereid de vraagprijs te betalen mits ik alles mag controleren. Dus hals er af en slagplaat verwijderen , alle merken ,stempels en namen controleren en daarna pas kopen.
Denk nuchter na , een Les Paul van 25+ jaren oud voor 450,- is verdacht.............toch. Niet beginnen aan : Altijd binnen gestaan / Me vader heeft hem ooit gekocht en nooit gebruikt / Geerfd / gevonden op de rommelmarkt / enz enz.
10 tegen 1 dat een verkoper eerst even Ebay heeft geraadpleegd of Google. Als je Marktplaats kunt vinden als verkoper , dan moet de rest ook lukken.

geert1976
25 augustus 2009, 23:48
Eigenlijk geldt als basisregel : als je er niets van weet , ga dan naar een winkel.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat meestal ook zo.
Een klein beetje kennis ergens van is gevaarlijker dan geen kennis. ( geleerd van Abraham van Leeuwen)
En meer van dit soort zaken.
Als je een kwaliteitsinstrument wilt hebben , betaal er dan voor en probeer niet voor een appel en een ei zoiets voor elkaar te krijgen. De meeste oplichters profiteren van deze mentaliteit.
Tweede optie is een goede kenner mee te nemen of een instrument door een goede winkelier laten taxeren. Indien een verkoper hier problemen mee heeft weet je genoeg.
Ik heb diverse verzamelstukken in koffers staan waar ik op voorhand heb verteld de gitaar uit elkaar te halen waar de verkoper bij was. Ik ben bij goede gitaren bereid de vraagprijs te betalen mits ik alles mag controleren. Dus hals er af en slagplaat verwijderen , alle merken ,stempels en namen controleren en daarna pas kopen.
Denk nuchter na , een Les Paul van 25+ jaren oud voor 450,- is verdacht.............toch. Niet beginnen aan : Altijd binnen gestaan / Me vader heeft hem ooit gekocht en nooit gebruikt / Geerfd / gevonden op de rommelmarkt / enz enz.
10 tegen 1 dat een verkoper eerst even Ebay heeft geraadpleegd of Google. Als je Marktplaats kunt vinden als verkoper , dan moet de rest ook lukken.

goed en helder advies Eko, vooral de quote "Een klein beetje kennis ergens van is gevaarlijker dan geen kennis" is een hele goede;)

Ik denk dat er heel veel mensen de mist ingaan, met het kopen van een gitaar nadat ze dachten alles te weten via google

benwave
25 augustus 2009, 23:48
Eigenlijk geldt als basisregel : als je er niets van weet , ga dan naar een winkel.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat meestal ook zo.
Een klein beetje kennis ergens van is gevaarlijker dan geen kennis. ( geleerd van Abraham van Leeuwen)
En meer van dit soort zaken.
Als je een kwaliteitsinstrument wilt hebben , betaal er dan voor en probeer niet voor een appel en een ei zoiets voor elkaar te krijgen. De meeste oplichters profiteren van deze mentaliteit.
Tweede optie is een goede kenner mee te nemen of een instrument door een goede winkelier laten taxeren. Indien een verkoper hier problemen mee heeft weet je genoeg.
Ik heb diverse verzamelstukken in koffers staan waar ik op voorhand heb verteld de gitaar uit elkaar te halen waar de verkoper bij was. Ik ben bij goede gitaren bereid de vraagprijs te betalen mits ik alles mag controleren. Dus hals er af en slagplaat verwijderen , alle merken ,stempels en namen controleren en daarna pas kopen.
Denk nuchter na , een Les Paul van 25+ jaren oud voor 450,- is verdacht.............toch. Niet beginnen aan : Altijd binnen gestaan / Me vader heeft hem ooit gekocht en nooit gebruikt / Geerfd / gevonden op de rommelmarkt / enz enz.
10 tegen 1 dat een verkoper eerst even Ebay heeft geraadpleegd of Google. Als je Marktplaats kunt vinden als verkoper , dan moet de rest ook lukken.

Dikke +1............

kenx
26 augustus 2009, 00:25
Sorry, niet goed overgelezen de titel :):seriousf:

Even veranderen, mod please? :)

-

Kun je zelf ook even doen...

Nielsje
26 augustus 2009, 00:31
Kun je zelf ook even doen...

Nope, dat kan 'ie niet.

Tja, imitatie-gitaren.
Ik vind het toch ergens een zorgwekkende ontwikkeling. Het is écht iets van de laatste, 2 jaar, gok ik?

Hele collecties nep LP's voorbij zien komen, of strats die waren voorzien van een verkeerd logo in combinatie met een verkeerd serienummer, halspen, aantal frets, noem maar op.

Bij strats weet ik gelukkig wel waar ik op moet letten, bij gibbie's al wat minder, maar de rest...?

flitslicht
26 augustus 2009, 01:20
Tja, imitatie-gitaren.
Ik vind het toch ergens een zorgwekkende ontwikkeling. Het is écht iets van de laatste, 2 jaar, gok ik?

Hele collecties nep LP's voorbij zien komen, of strats die waren voorzien van een verkeerd logo in combinatie met een verkeerd serienummer, halspen, aantal frets, noem maar op.

Bij strats weet ik gelukkig wel waar ik op moet letten, bij gibbie's al wat minder, maar de rest...?

Ik wordt niet teveel gehinderd door kennis van zaken omtrent gitaren en wat ik me bij deze discussies dan afvraag is hoe het komt dat je het verschil niet meteen merkt, maar af moet gaan op verkeerd geplaatste schroefjes van een afdekplaatje en stempeltjes aan de binnenkant onder de slagplaat.

Je zou toch verwachten dat als een muzikant een instrument gaat kopen van een gerenommeerd merk voor €3000 dat die meteen een lachstuip krijgt als je hem iets in handen drukt dat in een middag door een 14 jarige Chinees in elkaar is geflanst. Maar dat ligt dus kennelijk heel anders.

Mijn gevoel hierbij is dat de A-merken via marketing erg op hun naam teren en men in de lage lonen landen steeds beter in staat is een vergelijkbare kwaliteit te benaderen voor een veel lagere prijs.

geert1976
26 augustus 2009, 01:32
inderdaad een muzikant, of persoon die al langere tijd speelt en zich goed verdiept merkt het verschil gelijk.

het zijn juist beginnende gitaristen en niet wetenden die er in tuinen, daar rekenen de boefjes ook op.

tel daarbij op dat onze hollandse zuinigheid ons ook vaak parten speelt, er wordt vaak gejaagd op koopjes en daarbij spreekt onze beurs vaak harder dan gezond verstand

Nielsje
26 augustus 2009, 08:45
Tja, daar heb ik eigenlijk geen antwoord op, aangezien ik nooit een imitatie gitaar vast heb gehad.
Maar inderdaad: het is de markt voor de zuinige, beginner.

Bram+
26 augustus 2009, 08:59
Bedankt bram voor je informatie, daar zullen veel mensen ook daadwerkelijk wat aan hebben! Als je het niet oké vind dat ik je hier op een ander topic quote dan zeg je het maar ;)
Dat is verder prima hoor, ik zie ook waar je heen wil met deze thread.

Wat ik gedaan heb is een enkel (redelijk overzichtelijk) JEM model gepakt en gebaseerd op de vele kopieën die je ervan ziet een lijstje gemaakt van dingen waar je op kan letten. Dat is dus één JEM op vijfentwintig andere JEM-modellen, dus bij wijze van spreken eigenlijk ook helemaal niks. Stel dat die Chinezen hun pijlen gaan richten op 'gewone' RG-modellen (met meer dan 300 varianten sinds 1987 :soinnocent:) dan wordt het lastig.

Het gaat nog lastiger worden als je minder overzichtelijke en oudere modellen moet gaan beschrijven, zoals een Gibson Les Paul. Veel verschillende varianten, veel modificaties, etc. Dan kun je wel op zich een prima tip geven als 'trussrodcover met twee schroefjes' (en die tip geeft Gibson zelf ook), maar bij zulke gitaren is de kans veel groter dat de vorige eigenaar er gewoon een ander plaatje op heeft gezet.
Zonder dollen: in het twijfeltopic komen er wel eens LP's langs waarbij een goedwillende 'nieuweling' blijft zeuren over een op zich prima (en waarschijnlijk echte) Gibson Les Paul, maar die alleen een schroefje te veel heeft. Wat helpen zulke zogenaamd 'algemene' richtlijnen nou werkelijk?

Dan hebben we het nog niet eens gehad over allerlei Fenders, dat gewoon bouwpakketten op zich zijn. Iemand heeft twintig jaar geleden een tweedehands Fender Strat gekocht, wat eigenlijk een 70s hals op een 80s body is (bij wijze van spreken). Destijds kon hij dat natuurlijk niet weten en omdat hij niet dagelijks op forums rondhangt, weet hij het nog steeds niet. Vandaag zet hij hem op marktplaats als een 70s Strat. Met de kennis van tegenwoordig (internet, nerds, etc.) zien we dat er iets niet in de haak is, maar is die man dan meteen een oplichter?
Wat je dus ook niet wil is dat allerlei (wederom goedwillende) vriendjes van gitaarnet boze mailtjes gaan sturen naar een verkoper die geen kwaad in de zin heeft, want dat kun je ook krijgen met zulke threads.

De beste algemene tip die ook al langs gekomen is hier is: Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Als er vijf Les Pauls op marktplaats staan voor 1500 euro en ééntje voor 400 euro, dan zal er iets wel niet kloppen. Het wordt pas gevaarlijk als handelaren van nepperds dat ook door beginnen te krijgen en ' marktconforme' prijzen beginnen te vragen, maar tot die tijd is dat eigenijk de beste tip. Iedereen die iets koopt waar dan ook ter wereld, zou dat moeten weten.

Waar ik mee eens ben is dat kennis gedeeld mag worden.

mikeyaxeman
26 augustus 2009, 09:00
Hier een nuttige tips van Gibson zelf hoe je een nepperd kunt herkennen:

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/CounterfeitGibsons/

handig voor mensen die nog niet zo goed weten waar ze op moeten letten hoop dat het helpt. :)
Misschien een idee om een topic hierover aan te maken van modellen van alle merken met specifieke kenmerken waaraan je ze kunt herkennen en waaraan je nep vaak kunt herkennen.
Weet niet gooi maar een balletje op... ;)

Bram+
26 augustus 2009, 09:11
Hier een nuttige tips van Gibson zelf hoe je een nepperd kunt herkennen:

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/CounterfeitGibsons/

handig voor mensen die nog niet zo goed weten waar ze op moeten letten hoop dat het helpt. :)
Misschien een idee om een topic hierover aan te maken van modellen van alle merken met specifieke kenmerken waaraan je ze kunt herkennen en waaraan je nep vaak kunt herkennen.
Weet niet gooi maar een balletje op... ;)
Volgens mij was dat ook de bedoeling van de topicstarter voor deze thread :soinnocent:

mikeyaxeman
26 augustus 2009, 09:43
Shit niet goed gelezen excuses! :roll:

Kaboemba
26 augustus 2009, 11:02
Tja marktplaats verdient kapitalen aan de consument, maar een goed waarderingssysteem zie ik nog steeds niet.
Ik snap niet dat ebay nog steeds niet echt aangeslagen is in NL, okee de prijzen mogen wat lagrer voor het adverteren.
Verder mag je hopen dat dit soort neppers alleen door beginners worden gekocht, het zou namelijk heel wat zeggen over het verschil in kwaliteit tussen het origineel en de nepper als ervaren gitaristen daar in trappen.

Nu heb ik eerlijk gezegd nog zelden een gibson LP in de handen gehad, maar wel heel wat andere kwaliteits gitaren en onlangs ook een chinese Tokai.
Ik moet zeggen in dat uurtje testen was ik erg positief verrast over de kwaliteit en de prijs.
Je zou dus ook kunnen zeggen dat als een gitaar niet als neppert door de mand valt (mits getest door een ervaren gitarist) hij misschien wel net zo goed of beter is dan het origineel.
Kan je ook meteen de conclusie trekken dat je dus dik betaald voor de naam bij het origineel.

Ik zeg niet dat het zo is, maar je kan er wel even bij stilstaan.

kenx
26 augustus 2009, 11:09
Nope, dat kan 'ie niet.



En ik wel bij mijn topics???:dontgeti:

dezperado
26 augustus 2009, 21:01
Heb een stel fenders en Gretsch en wil als laatste een Gibson LP

Ik ben met bieden steeds te laag maar ga niet te veel betalen

Kom ik een Gibson Les Paul tegen custom Peter Frampton

bieden boven 1000 eur Kan haast niet want is meer boven € 2500

tot ik dit vond

http://product.madeinchina.com/High-Quality--Black-Les-Paul-Custom-Peter-Frampton-Signature-3-Pickups-Electric-Guitar-Free-Shipping/10508129.shtml

in de advertentie slechts 1 foto die duidelijk niet zelf was gemaakt
de chinees heeft "zwarte knoppen "
ik vraag om serienummer ivbm leeftijd ( 1 ste en 5 e getal is samen bouwjaar) nog niet gekregen

Eko
26 augustus 2009, 23:48
Dus.................zoals eerder gezegd , als het bijna te mooi is om waar te zijn...........juist!
Als die kopie voor 450,- te koop staat twijfel je niet, nu je er bijna de helft voor moet betalen ga je twijfelen........? Hoezo, teveel betalen? Nee , een kopie uit China BV waar je niet meer vanaf komt voor jou betaalde prijs , daar wordt je wijzer van.
Als je een Custom Gibson wilt bestel of koop die dan. In een winkel , bij een erkende vakhandelaar of waar dan ook. Hem voor een derde( of zo ) minder willen hebben vraagt gewoon om dit soort praktijken.
Off Topic:
Er worden inmiddels zelfs Ferrari`s nagemaakt in China. Ook voor diegene die wel een rode snelle glimmert willen , maar even niet het geld hebben voor een goede occasion of een nieuwe. Staat leuk op het grindpad voor het huis in Blaricum , staat minder goed op de banden , heeft geen werkende airbags en de remmen van een Opel Kadett, maar was wel een stuk goedkoper. ( is geen dollen , gebeurd echt).

mesaman
27 augustus 2009, 08:53
wat is er mis met een kadett (city)?ik mis mn kadett elke dag nog!was sneller dan een golf gti en dat met een 1.2 blokje...:blast: brute jaren 7tig muscle car!maar dan lekker compact!en het was echt geen chinese namaak!
ontopic.als iemand een copy wil van zn gitaar held weet hij natuurlijk wel dat het een stukje minder mooi en goed zal zijn en puur voor de looks.dus niets voor de verkoop of opnames.ik wil ook nog wel ene keer een een oude flying v or een custom met 3pu maar ga daar geen 4000€ voor betalen (nu niet tenminste)en als je wat aan de muur wil voor een paar honderd dollar is dat niet zon punt.ik heb een schilderij aan de muur waarvoor ook een dikke gitaar had kunnen hangen dus ja....dan begrijp ik wel dat je het goedkoper wil doen en toch er net zo uitziet.maar echt netjes is het niet he....doet me denken aan een typisch figuur met nep armani broek en namaak boss jas(met grote letters)en dan een echte dure breitling met diamanten en dikke gouden ketting.iedereen weet wat ik bedoel toch...