PDA

View Full Version : Zelf humbuckers maken



SEAL
25 augustus 2009, 17:45
hallo allemaal.
ik heb hier een strat die gemod gaat worden. een nieuwe slagplaat, een volume en één tone control, en, last but not least, twee humbuckers.
dat wilde ik dus doen. Maar de keuze in humbuckers is groot, te groot, en mijn budget is na lowlands toch echt te klein geworden. Na lang hoofdbreken heb ik bedacht dat ik van de eerdere singlecoils (3 stuks, van de strat (Squier dingetje)) een humbucker wil maken. Als dat goed gaat, koop ik nog ergens een goedkoop singlecoiltje om ook de laatste humbucker te maken.
het probleem is, hoe moet ik van twee singlecoils een humbucker maken? ik zag laatst dat iemand dat deed, maar mijn kennis van elementaire electronica is helaas rudimentair... Dat wil overigens niet zeggen dat ik heel graag dingen wil leren... weet iemand hoe dat te doen, en kan diegene het op een simpele manier uitleggen? Ik zou u eeuwig dankbaar zijn
PS: de humbuckers hoeven niet gesplit te kunnen worden.

Ike57
25 augustus 2009, 17:56
Ik weet niet waar je dat hebt gezien maar Aaron Stonebeat heeft hier een topic over gemaakt op dit forum: Singlecoil naar humbucker (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125331).
Volgens mij wordt het proces daarin vrij duidelijk en voorzien van foto's beschreven.

Misschien heb je er iets aan.

SEAL
25 augustus 2009, 19:25
Dat was inderdaad het topic waar ik naar verwees.
Ik kan hier inderdaad aardig wijs uit worden, maar ik zou graag ook weten waarom ik dingen moet doen

aaronstonebeat
25 augustus 2009, 20:02
Waarom een element altijd bromt en een humbucker dat enigszins onderdrukt:

Elk element met een spoel vangt naast de trilling van de snaren elektromagnetische straling uit de omgeving op, net als een antenne. In het hoorbare frequentiegebied is vooral de 50 HZ van het lichtnet hinderlijk.

Om de trilling van de snaren te 'horen', heeft het element een magneet nodig; om elektromagnetische golven te horen niet. In een humbucker zijn de spoelen tegengesteld gewikkeld (cq. andersom aangesloten); ze staan uit fase. Elektromagnetische golven die nu in het pad van de humbucker komen, doven elkaar grotendeels uit.
Om te zorgen dat de trillingen van de snaren elkaar niet ook uitdoven, wordt de magneet in of onder één van de spoelen omgekeerd. Voor de snaren van de gitaar staan de spoelen dan weer in fase.

Je hebt grote kans dat het midden-element van je strat-set reeds RWRP (reverse wound, reverse polarity) is; de standen 2 en 4 op een strat zijn humbucking. Het verschil met een echte humbucker is dat daar de spoelen in serie en vlak naast elkaar staan.
Je zet de spoelen in serie door ze met de + en de - aan elkaar te knopen (solderen toch liever), de twee overblijvende draden zijn de + en de - van de humbucker.

SEAL
25 augustus 2009, 20:33
en is er nog een manier om te bepalen wat de + en de - kanten zijn? of is dat gewoon 50/50 trial and error?

met reversewound had je idd gelijk ;)

aaronstonebeat
25 augustus 2009, 20:42
Ik heb tot dusver steeds de trial-error methode gebruikt :D Als je de spoel zelf kunt zien en een indrukt kunt krijgen waar en hoe begin- en einddraad lopen, kun je zien wat de situatie is.

Het zou natuurlijk ook te meten moeten zijn. Mogelijk door het element (zonder magneet) op een batterij aan te sluiten en met een kompas te kijken hoe het ontstane magneetveld gericht is.

Als je elementen uit één set komen, is er grote kans dat alle aardedraden dezelfde kleur hebben, of dat elk element zwart en wit heeft.

SEAL
25 augustus 2009, 21:10
dan moet je me nog wel ff helpen met de aardedraad en de andere,
welke is plus en welke min?

aaronstonebeat
25 augustus 2009, 21:23
Meestal wordt de aardekant met - aangeduid; De + gaat ook wel onder de namen 'heet' en 'signaal'. Voor een element maakt het eigenlijk niet uit zolang de spoel niet aan één kant met de grondplaat en een eventueel kapje is verbonden (de massa/afscherming); als dat wel het geval is, moet die kant van het element aan de aarde worden aangesloten.
Verder is + en - van een spoel/element alleen van belang als er nog andere elementen in het spel zijn (en nu voor jou natuurlijk om je humbucker goed in elkaar te krijgen).

Als je het element alleen als humbucker-in-serie gaat gebruiken is het handig om één van de spoeldraadjes binnenin met de massa (grondplaat te verbinden); er komt dan best alleen een signaaldraad uit met een mantel die met de massa is verbonden en je weet altijd wat wat is.

snaarplukker
26 augustus 2009, 13:43
Houdt er verder ook rekening mee dat de polepieces verschillend uit mekaar staan, zodat je een combinatie van neck en midden maak voor de neck PU en brug en midden voor de brug PU. Bij de normale PU setjes voor een strat zijn de maten van E1-E6 als volgt: neck=48mm, midden=50mm en brug=52mm.

SEAL
26 augustus 2009, 18:34
bedankt allemaal,
het is gelukt,
heb nu een strat met sc-h configuratie, moet nog ergens een goedkoop stratje op de kop tikken om die sc tot een hmb te maken... iemand ideeen?

snaarplukker
26 augustus 2009, 23:33
Wat dacht je van een goedkoop single PU aan te schaffen?

SEAL
27 augustus 2009, 18:33
Liever niet,
ik ben van plan nog een driesnarige didleybow te maken, en ook nog een hawaian slideguitar, de hardware van die strat komt dan mooi van pas (Y)