PDA

View Full Version : Verouderen nitrolak?



stratestic
25 augustus 2009, 12:32
Ik vroeg mij af hoe lang het 'gemiddeld' duurt voordat een gitaar op een natuurlijke manier verouderd, bij normaal gebruik uiteraard.
Ik begreep dat alleen nitro lak veroudert maar hoelang duurt het voordat dit een beetje zichtbaar is.

Ik heb nu een Fender strat met poly lak en daar zie je na 5 jaar dagelijks gebruik geen enkel gebruiksspoortje op. Ik ben al een tijdje aan het sparen voor een Fender Custom Shop maar weet niet of ik voor een sunburst in relic of een New Oldstock zal gaan. Sommige relic gitaren zien er namelijk een beetje kunstmatig uit, net of de schuurmachine er te lang is opgezet. Ik zou het liefst een gitaar met een natuurlijke, hele lichte relic hebben maar dat is echt zoeken naar een spelt in een hooiberg. Daarom dacht is dat is tochmaar een NOS zal kopen en er gewoon zelf veel op spelen.

Hebben jullie enig idee hoe lang of dat het duurt voordat een gitaar van nitro lak een beetje gaat leven, karakter krijgt, er ouder uit gaat zien, gebruiksporen gaat vertonene zoals barstjes enz.?

Rick trodat
25 augustus 2009, 12:36
Als je een nitro body in de vriezer doet en em 2 uur later eruit haalt ziet ie helemaal vol schuren. Idem als je ie vol in de zon staat en je haalt em er daarna uit. Heb ik het wel over zeer warme temperaturen.

Gebruik je em normaal regelmatig buiten spelen, veel reizen. Dan zal je snel een lichte verkleuring gaan zien, vooral de slagplaat. Deukjes komen er dan ook gewoon snel in. Maar echt relic, ben je denk ik 10 jaar verder.

bat
25 augustus 2009, 12:56
Er zijn wel relic custom shops die een hele lichte relic hebben. Het lijkt mij als je voor die look wilt gaan en je hebt er al enige tijd voor gespaard zeker de moeite waard om daar ook nog even naar door te zoeken. Dat maandje extra zoeken is denk ik meer de moeite waard dan veel geld voor een custom shop uitgeven en nog net niet die versie hebben die je eigenlijk wilde hebben...

lindstrom
25 augustus 2009, 12:56
de body aan een touw hangen aan je trekhaak en dan over een zand/grindweg gaan rijden..

jeffo
25 augustus 2009, 12:58
de body aan een touw hangen aan je trekhaak en dan over een zand/grindweg gaan rijden..

klinkt wel logisch:)

Nobler
25 augustus 2009, 13:02
Ik heb gitaren uit de jaren '70 met poly-lak en op een krasje of een deukje na is de lak nog als nieuw. Hetzelfde geldt voor mijn Gibson ES335 van een jaar of 6 oud. Daar zit dus óf ook polylak op, óf ook nitrolak veroudert niet zo snel 'vanzelf'. Ik ben er 'normaal zuinig' op, dus leg hem niet in de vriezer of in de felle zon, maar ik speel er nu een jaar of 5 elke repetitie en elk optreden op, momenteel een stuk of 40 avonden per jaar. Hij wordt eerder vuil dan dat hij veroudert... Alleen het goud van de hardware is snel gesleten sinds ik hem heb. Ik zou dus niet te snel hopen op snelle natuurlijke veroudering, of je moet elke week 3 repetities en 2 optredens hebben, er veel mee reizen of er bewust 'niet zuinig' mee om moeten gaan.
Een kunstmatige relic, tenzij volledig handwerk door een expert van Fender of Gibson zelf, ziet er als je even van dichtbij bekijkt nooit geloofwaardig uit en ik vindt dat daarom altijd een beetje sneu staan. De relics die van de experts van Fender of Gibson komen zijn zo duur dat je daarvoor makkelijk een echt oud instrument kunt kopen. Ik zou het reliccen dus maar overlaten aan pubers die er hun Squier of Epiphone voor slopen en er óf voor kiezen om een net instrument te hebben en houden, of ik zou nu nog niets kopen, maar een aantal jaren goed uitkijken, gitaarmarkt en marktplaats en dergelijke in de gaten houden, en dan kom je geheid een keer een instrument tegen dat voor jou de juiste mate van 'karakter' heeft.

Di Stefano
25 augustus 2009, 13:12
Ik heb gitaren uit de jaren '70 met poly-lak en op een krasje of een deukje na is de lak nog als nieuw. Hetzelfde geldt voor mijn Gibson ES335 van een jaar of 6 oud. Daar zit dus óf ook polylak op, óf ook nitrolak veroudert niet zo snel 'vanzelf'. Ik ben er 'normaal zuinig' op, dus leg hem niet in de vriezer of in de felle zon, maar ik speel er nu een jaar of 5 elke repetitie en elk optreden op, momenteel een stuk of 40 avonden per jaar. Hij wordt eerder vuil dan dat hij veroudert... Alleen het goud van de hardware is snel gesleten sinds ik hem heb. Ik zou dus niet te snel hopen op snelle natuurlijke veroudering, of je moet elke week 3 repetities en 2 optredens hebben, er veel mee reizen of er bewust 'niet zuinig' mee om moeten gaan.
Een kunstmatige relic, tenzij volledig handwerk door een expert van Fender of Gibson zelf, ziet er als je even van dichtbij bekijkt nooit geloofwaardig uit en ik vindt dat daarom altijd een beetje sneu staan. De relics die van de experts van Fender of Gibson komen zijn zo duur dat je daarvoor makkelijk een echt oud instrument kunt kopen. Ik zou het reliccen dus maar overlaten aan pubers die er hun Squier of Epiphone voor slopen en er óf voor kiezen om een net instrument te hebben en houden, of ik zou nu nog niets kopen, maar een aantal jaren goed uitkijken, gitaarmarkt en marktplaats en dergelijke in de gaten houden, en dan kom je geheid een keer een instrument tegen dat voor jou de juiste mate van 'karakter' heeft.

+1, als je zorg draagt voor je materiaal gaan elke lak en elke houtsoort heel lang mee zonder echt schade op te lopen.

stratestic
25 augustus 2009, 15:58
Bedankt voor de reacties. Wat ik begrijp is dat het weinig uitmaakt of je een polylak of een nitrolak hebt. Ze verouderen niet heel anders, wat ik wel altijd dacht.

Kijk, ik heb eigenlijk geen zin om 10 jaar te wachten maar als je na een paar jaar ziet dat erop gespeeld is zou ik dat heel tof vinden.

Ben vergeten te vermelden dat ik (al jaren) linkshandig speel. Dat maakt het een en ander een beetje lastiger maar natuurlijk niet onmogelijk. Het vinden van een echte en elatief betaalbare vintage gitaar is alleen wel moeilijker omdat de prijzen van linkshandige vintage gitaren nog een stuk hoger liggen dan een 'nieuwe' Fender custom shop. Kijk regelmatig op ebay en gbase.com.

Het is natuurlijk ook mooier om te zeggen "o die krassen, butsen enz. komen omdat ik al jaren erop speel".

Quicksilver
25 augustus 2009, 16:01
Gooi er wat sterk schoonmaakmiddel op en eventjes laten inwerken? Dan zal het niet lang duren voordat het meeste van de vernislaag eraf is en dan gauw schoonmaken met water ofzo? :???:

Oh, en ik raad je niet aan om dat ook daadwerkelijk uit te voeren..

Misschien keer goede riem met grote gesp aan? Krijg je gauw genoeg wear aan de achterkant maar aan voorkant zou ik echt niet weten. Die van mij is wel al een oudje en als ik er niet zelf aan had lopen prutsen zag de lak er nog steeds wel goed uit.

Hé, ik heb zowaar een GOED punt aan mijn gitaar gevonden! De lak is wel goed! :seriousf:

heavy-metal-thunder
25 augustus 2009, 23:32
vorig jaar had ik op ebay.com een Fender 69ri (custom shop time machine series) gekocht, een relic (omdat ik niet dadelijk een NOS vond, waarbij verkoper ook wou verzenden naar Europa. Op zich was de relic niet zo slecht gedaan, maar ik vond het ronduit belachelijk: de hardware waar een laagje nep-roest op licht, hier en daar wat lak af door er met een ijzeren dingetje op te kloppen enz... Ik ben van mening dat een relic er moet komen door zelf jaren met de gitaar bezig te zijn. Het is zoals lucht gitaar spelen: fake. Daarom, ook al was het een fijne gitaar, heb ik ze verkocht en heb me wat later een 65 ri NOS gekocht. een paar namiddagen buiten in een aangenaam herfstzonnetje gespeeld (ok, ik beken, ik wou ze wat laten vergelen, want dat wit was toch wel wat gay) en ze zag er al direct wat geler uit. Een jaartje later, een heleboel repetities en optredens verder, is ze al aardig vergeeld, hier en daar wat putjes in, krassen op enz... Het is nog geen Relic, maar het nieuw is er al goed af... en dat allemaal door mijn gepingel. Dus, bij normaal maar intensief gebruik, gaat het bij een Fender CS vrij snel.

Ooit zei iemand me, wijzend op een dik Frans_Nederlands woordenboek: "tegen de tijd dat dit woordenboek versleten is, kan jij zo goed Frans als ik". En zo voelt het relic'en van een gitaar voor mij ook aan...

pannekoek
25 augustus 2009, 23:45
mijn '91 les paul custom is een echt werkpaard die al veel podia's over de wereld gezien heeft. hier en daar zitten flink wat butsen en krassen en er is een deel van de lak weg op de achterkant. maar echte relic zit er voorlopig nog niet in

j3r03n
26 augustus 2009, 00:23
Misschien keer goede riem met grote gesp aan?

Ik krijg altijd alleen 'bucklewear' aan mijn shirts, en niet aan mijn gitaar. Bijna al mijn shirts hebben gaatjes op die plek :seriousf:

Di Stefano
26 augustus 2009, 00:46
Ik krijg altijd alleen 'bucklewear' aan mijn shirts, en niet aan mijn gitaar. Bijna al mijn shirts hebben gaatjes op die plek :seriousf:

Ook een groot probleem bij mij. En dan denken de mensen dat ik geen geld heb voor kwaliteitskleding:)

ThaBluesBreaker
26 augustus 2009, 01:05
Gooi eens wat ammoniak over je gitaar :cooler: