PDA

View Full Version : ZT-amps: The Lunchbox



Little Jay
25 augustus 2009, 10:34
http://www.pedalgeek.com/images/product_pics/zt/ztlb2_big.jpg

Zie ook http://www.ztamplifiers.com/

Het lijkt op 't net een beetje een hype te worden, maar 't klinkt erg interessant. Iemand er al ervaringen mee? Als ik de verhalen mag geloven zou 't wel eens een ideale amp kunnen zijn voor m'n jazz-jamsessions.....

Ik zie ze alleen nog niet in Nederland en de dealer voor Nederland (Select Electronics BV te Uithoorn) reageert niet op mail en is telefonisch onbereikbaar....

Wie heeft er al één?

peter_heijnen
25 augustus 2009, 12:11
Ikke niet.

Wel heb ik een hekel aan 'importeurs' die een -waarschijnlijk exclusieve- dealership weten te bemachtigen om dan niks zelf te doen behalve wachten tot het merk/produkt hopelijk een hype wordt...

Ik zou daarover eens een mailtje naar die ZT jongens sturen.

Little Jay
25 augustus 2009, 13:28
Goed idee!

Heb meteen ZT per mail op de hoogte gesteld!

Les Paul R8
25 augustus 2009, 14:23
Ikke niet.

Wel heb ik een hekel aan 'importeurs' die een -waarschijnlijk exclusieve- dealership weten te bemachtigen om dan niks zelf te doen behalve wachten tot het merk/produkt hopelijk een hype wordt...

Ik zou daarover eens een mailtje naar die ZT jongens sturen.

Het is maar de vraag of het een exclusieve dealership is, of dat winkels het gewoon niet in de winkel willen zetten. Winkels moeten ook een keuze maken en zijn doorgaans niet zo happig op weer een nieuw product er bij. Zeker niet in een toch al overvoerde markt van goedkope versterkers.

peter_heijnen
25 augustus 2009, 14:29
Vooralsnog hebben we enkel met een 'dealer' te maken die niet thuis geeft.

Les Paul R8
25 augustus 2009, 14:30
En dat is altijd gek als ze geld willen verdienen ;)

peter_heijnen
25 augustus 2009, 14:31
Lijkt me ook, maar ik betaal liever als ze er ook iets voor hebben gedaan.

Little Jay
25 augustus 2009, 15:55
Tis een beetje vreemde company... zelfs hun website lijkt niet af: www.selectronic.nl

tsja, volgens mij zouden ze we wel geld aan kunnen verdien, de amp lijkt al een echte hype te zijn. Gemiste kans voor ze........

Lexvandoef
26 augustus 2009, 14:23
Ik heb er trouwens laatst eentje gezien bij de Feedback in Rotterdam, was volgens mij een inruilertje.

inteDes
26 augustus 2009, 15:50
Ik heb er ook al veel goeds over gehoord, maar nog niet zelf geprobeerd.
Vooral de Amerikanen blijken er dol op te zijn.

Keymusic zou ze verkopen aan 299euro, status is "op korte termijn leverbaar"
maar dat staat bv ook al meer dan een maand bij de Gibson LP Traditional dusja...

beruk
26 augustus 2009, 15:56
Voorzover ik kan zien kun je ze gewoon bestellen bij het bedrijf zelf. Ik krijg er zwaar et gas van!

peter_heijnen
26 augustus 2009, 16:49
Bij de features staat: 'Very low latency circuit for player responsiveness'.

Er zal dan vast een digitale eindtrap in zitten, maar hoeveel zou 'very low' dan zijn?

iWishmaster
26 augustus 2009, 17:22
Het ding is sowieso te klein om alles behalve een miniatuur buis (zoals de Zvex nano) in te passen. En aangezien er niets staat over buizen etc. (wanneer dat wel het geval zou zijn, zou dat er heus wel staan) mag je ervan uitgaan dat het volledig transistor / FET / opamp gebaseerd is. Kan wel analoog zijn, maar wanneer ze over latency beginnen zal er iets van digitale (modeling?) techniek inzitten (gokje).

Maar dan nog vind ik het knap dat ze 200W + speaker in een doosje ter grootte van een baksteen weten te proppen!

Nellyrocks
26 augustus 2009, 17:31
Maar dan nog vind ik het knap dat ze 200W + speaker in een doosje ter grootte van een baksteen weten te proppen!

Hele kleine wattjes.

Jimwoud
26 augustus 2009, 21:52
Dit is toch zo'n klasse d amp, net als die crate powerblock. Weet niet hoe het werkt maar ze krijgen er wel veel power uit.

Les Paul R8
26 augustus 2009, 23:16
Latency heeft niet specifiek met digitaal te maken. Elk elektronisch circuit heeft te maken met latency, wat niets anders is dan vertraging. Met de komst van digitale techniek werd de latency alleen wat merkbaarder. Een volledig analoog circuit wordt van voor tot achter met de lichtsnelheid doorlopen. Een digitaal circuit niet; daar wordt ook processing gedaan, wat meer tijd kost en waardoor je de vertraging meer gaat merken. Ultra low latency kan dus ook op een volledig analoog circuit wijzen.

Pepe
27 augustus 2009, 01:52
Maar wat is the fuzz about of mis ik iets? Gewoon het miljoenste tranny ampje in een kekke verpakking. Nouja, kek.. ik geloof niet dat ik serieus genomen zou worden als ik daarmee verscheen, beetje steinberger effect...

Nellyrocks
27 augustus 2009, 08:21
ER staan wat filmpjes op youtube en ik wordt er eerlijk gezegd niet echt wild van. Eén gast haalt er een redelijk geluid uit maar dat blast me nog niet weg
geef uw mening

http://www.youtube.com/watch?v=FzQi6AXVs4o&feature=PlayList&p=D51E2D5A92210A45&playnext=1&playnext_from=PL&index=4

http://www.youtube.com/watch?v=ay2z9xFJ51w&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=GHqo7gK-I6Q&feature=related

iWishmaster
27 augustus 2009, 09:32
Bij klasse D wordt het signaal gemoduleerd en versterkt, volgens het Pulse Width Modulation (PWM) principe. Ik weet er ook niet veel van, maar het is een heel efficiente manier van versterken en niet zo vriendelijk op het signaal. Het komt er niet exact hetzelfde uit als het erin gaat zal ik maar zeggen. Tenminste: zo was het 'vroeger', maar ook deze dingetjes zullen over tijd beter zijn geworden en dit is er een voorbeeld van. Dit zorgt wel voor enige vorm van latency.

@Les Paul R8: wanneer in een volledig analoog systeem iets van latency merkt, moeten er wel miljoenen meters draad inzitten ;). De term latency wordt echt alleen bij digitale systemen gebruikt. Tenminste bij audio-systemen, aangezien dat extreem 'trage' signalen zijn.

peter_heijnen
27 augustus 2009, 09:38
@Les Paul R8: wanneer in een volledig analoog systeem iets van latency merkt, moeten er wel miljoenen meters draad inzitten ;). De term latency wordt echt alleen bij digitale systemen gebruikt. Tenminste bij audio-systemen, aangezien dat extreem 'trage' signalen zijn.
Dat lijkt me ook. De term latency ontkracht marketingtechnisch je gitaarprodukt, getuige ook de -net zoals in dit geval- veel geziene poging tot ontkrachting door de toevoeging 'very low'. Ooit al eens een fabrikant van latency horen spreken mbt een analoog produkt?

Les Paul R8
27 augustus 2009, 15:51
@Les Paul R8: wanneer in een volledig analoog systeem iets van latency merkt, moeten er wel miljoenen meters draad inzitten ;). De term latency wordt echt alleen bij digitale systemen gebruikt. Tenminste bij audio-systemen, aangezien dat extreem 'trage' signalen zijn.

Vanaf ongeveer 5ms latency ga je het merken. Dan heb je 1,5 miljoen meter draad nodig, uitgaande dat alle andere componenten op geen enkele manier vertragen.

In de praktijk wordt de term latency niet bij de analoge amps gebruikt, maar dat betekent niet dat het er niet is, al is het zuiver theoretisch. Een analoge amp heeft een zeer lage latency. En dat is precies wat deze fabrikant ook zegt over zijn eigen product.

iWishmaster
27 augustus 2009, 15:58
Vanaf ongeveer 5ms latency ga je het merken. Dan heb je 1,5 miljoen meter draad nodig, uitgaande dat alle andere componenten op geen enkele manier vertragen.

In de praktijk wordt de term latency niet bij de analoge amps gebruikt, maar dat betekent niet dat het er niet is, al is het zuiver theoretisch. Een analoge amp heeft een zeer lage latency. En dat is precies wat deze fabrikant ook zegt over zijn eigen product.

Maar deze amp maakt gebruik van digitale techniek: alleen de preamp is zuiver analoog. De power amp is klasse D. Lijkt me ook erg stom qua marketing je klanten te verwarren met termen die totaal niet van toepassing zijn.

Little Jay
31 augustus 2009, 14:12
Even een update om de berichtgeving/beeldvorming zuiver te houden:

Inmiddels heb ik een bericht gekregen van Selectronics, dit is kennelijk een klein bedrijf (éénmans?) en de persoon was op vakantie. Zij blijken geen dealer te zijn, zoals de site van Zt-Amps vermeldt, maar distributeur. De Lunchbox moet binnenkort weer (of nog steeds) te verkrijgen zijn via de vakhandel: Feedback, Keymusic, etc.

Overigens ben ik nog niet echt onder de indruk van de YouTube fimpjes (voorzover de door 14-jarigen met goedkope Webcam opgenomen fragmenten representatief zijn). Daarbij zit slechts één filmpje waarbij er met een cleane toon jazz wordt gespeeld en ik vind 't wel erg helder/met veel hoog klinken.

Overigens zijn de ervaringen op www.jazzguitar.be/forum door enkele forumleden wel positief. De conlusie is daar: a) van eventuele latency is niets merkbaar, b) wel weinig bas maar in een combo kan dat een voordeel zijn omdat je met goede mid-frequenties vaak veel beter hoorbaar bent (veel gitaristen hebben de neiging hun geluid te verzuipen met een teveel aan lage frequenties, maar da's weer een hele andere discussie), en c) de (digitale) reverb wordt daar maar zo-zo gevonden.

Toch ga ik 'm zeker uitproberen, het kleine formaat lijkt me geweldig, kan in een schoudertas of rugzak zo mee op de fiets, in de tram, etc. Ideaal voor de jazz-snabbels lijkt mij nog steeds. Ik gebruik daarvoor nu een Cube 30x, maar 30 watjes zijn echt kiele-kiele. Ik wil wel een AER of Fishman oid, maar misschien is de Lunchbox wel een goedkoop alternatief.

telecastermaster
4 februari 2010, 10:03
Heeft iemand inmiddels al ervaring met dat ding? Ik ben toch wel benieuwd.

Musik Produktiv verkoopt ze tegenwoordig voor 249 euro: http://www.musik-produktiv.nl/%28s%28eg422i7g931bu29lm8ecw34n%29%29/zt-amplifiers-lunchbox.aspx

guitarnijboer
4 februari 2010, 12:44
Er staat trouwens in de specificaties van de lunchbox dat de eindtrap klasse A/B is en niet klasse D

RS-Rik
4 februari 2010, 12:57
Vanaf ongeveer 5ms latency ga je het merken. Dan heb je 1,5 miljoen meter draad nodig, uitgaande dat alle andere componenten op geen enkele manier vertragen.

In de praktijk wordt de term latency niet bij de analoge amps gebruikt, maar dat betekent niet dat het er niet is, al is het zuiver theoretisch. Een analoge amp heeft een zeer lage latency. En dat is precies wat deze fabrikant ook zegt over zijn eigen product.

Is het niet zo dat capacitoren etc stroom iets vertraagd doorlaten? of is dat bull?

telecastermaster
4 februari 2010, 13:41
Ach ja, het is weer eens wat anders dan van die saaie Marshall-torens....;)


http://www.mamut.net/goldenagemusic/zz4.jpg

Rinze
4 februari 2010, 14:25
Ach ja, het is weer eens wat anders dan van die saaie Marshall-torens....;)


http://www.mamut.net/goldenagemusic/zz4.jpg

Alleen jammer dat ze er bij BFG alleen voor de show staan.. Hij gebruikt live nl. JMP-1's in combi met modeling software.

Persoonlijk sta ik trouwens liever voor een kudde brullende Marshalls dan voor een verzameling tupperware bakjes :soinnocent:

robostrat
4 februari 2010, 15:17
[QUOTE
Persoonlijk sta ik trouwens liever voor een kudde brullende Marshalls dan voor een verzameling tupperware bakjes :soinnocent:[/QUOTE]

Yeah right ! ;)

Hendrix
4 februari 2010, 18:28
Leuk dat gepraat over analog en digitaal en watvoor Class het is....maar ik heb er zelf één!
Er komt een gigantisch volume uit deze lunchbox. Mijn settings zijn voornamelijk: ambience op 0 of soms het eerste puntje. Tone op 12 of 1 uur, Volume licht aan de situatie en de gain op 1 uur.

Ik heb deze amp gebruikt tijdens een bandrepetitie in Starsound, Utrecht. Voor clean is het zeer goed bruikbaar en vervorming moet je toch echt uit pedalen halen. Zelfs fuzz-pedalen kan ie prima hebben. Na één liedje werd me al gevraagd of de lunchbox(zonder cabinet) iets zachter kon, omdat de leadgitarist zijn randall half-stack nietzo goed meer hoorde.(!)

Al met al een prima amp dus. Van klein formaat en is gemakkelijk in een rugtas mee te nemen.
Als ze weer eens leverbaar zijn, koop ik een tweede!

Les Paul R8
4 februari 2010, 18:40
Leuk dat gepraat over analog en digitaal en watvoor Class het is....maar ik heb er zelf één!
Er komt een gigantisch volume uit deze lunchbox. Mijn settings zijn voornamelijk: ambience op 0 of soms het eerste puntje. Tone op 12 of 1 uur, Volume licht aan de situatie en de gain op 1 uur.

Ik heb deze amp gebruikt tijdens een bandrepetitie in Starsound, Utrecht. Voor clean is het zeer goed bruikbaar en vervorming moet je toch echt uit pedalen halen. Zelfs fuzz-pedalen kan ie prima hebben. Na één liedje werd me al gevraagd of de lunchbox(zonder cabinet) iets zachter kon, omdat de leadgitarist zijn randall half-stack nietzo goed meer hoorde.(!)

Al met al een prima amp dus. Van klein formaat en is gemakkelijk in een rugtas mee te nemen.
Als ze weer eens leverbaar zijn, koop ik een tweede!

En waarom ben je dan niet op een meeting om hem eens aan ons te showen? ;)

Ik ben er erg benieuwd naar!

telecastermaster
4 februari 2010, 20:42
Leuk dat gepraat over analog en digitaal en watvoor Class het is....maar ik heb er zelf één!
Er komt een gigantisch volume uit deze lunchbox. Mijn settings zijn voornamelijk: ambience op 0 of soms het eerste puntje. Tone op 12 of 1 uur, Volume licht aan de situatie en de gain op 1 uur.

Ik heb deze amp gebruikt tijdens een bandrepetitie in Starsound, Utrecht. Voor clean is het zeer goed bruikbaar en vervorming moet je toch echt uit pedalen halen. Zelfs fuzz-pedalen kan ie prima hebben. Na één liedje werd me al gevraagd of de lunchbox(zonder cabinet) iets zachter kon, omdat de leadgitarist zijn randall half-stack nietzo goed meer hoorde.(!)

Al met al een prima amp dus. Van klein formaat en is gemakkelijk in een rugtas mee te nemen.
Als ze weer eens leverbaar zijn, koop ik een tweede!

Kijk daar hebben we tenminste wat aan! :)

Wat voor effecten gebruik je ervoor?
En hoe is de basweergave van die 6,5 duims speaker? Of gebruik je een extra cab?
En krijg je d'r een beetje een Hendrix-sound uit? ;)

Verder vind ik het jammer dat ie geen effect loop heeft. :(

Hendrix
4 februari 2010, 22:05
De pedalen die ik tot nu toe heb geprobeerd met de lunchbox zijn: een DIY Fuzz Face, Ibanez Standard Fuzz, Fender Blender, Dunlop Octavio, Vox Wah USA en Ibanez PT909.

Tijdens de bandrepetitie heb ik de Ibanez TS9DX en een delay gebruikt. Vooral met een subtiele delay vind ik de versterker echt goed klinken.
Vorige weekend heb ik een Cornish TB-83(DIY) geprobeerd. Voor de speaker had ik het verpakkingskarton gezegd om de hoge tonen wat te dempen. Het geluid kwam wel een beetje in de richting van Brian May/Deacy.

De basweergave viel mij nog mee. De overall-sound is wel meer midrange. Het schijnt dat een extra cabinet wonderen doet, dus ik ga maar eens rondneuzen voor een 2ehands 1x12 of 2x12.
Voor een Hendrix-sound zou ik toch een marshall-stack aanraden;)

Ohja, in de handleiding staat dat de lunchbox een vermogen heeft van ca. 120Watt RMS.

frekie
11 mei 2012, 20:27
Oud topic, OK sorry. Maar ik heb de mijne net binnen. 1e indruk. Gaat HARD voor zo'n broodtrommeltje. Maar die 200 W moet je met een korrel zout nemen denk ik. Ruist hoorbaar afhankelijk van de toon instelling. Ambience helemaal opendraaien geeft een vreemd doubling/phasing effect, spaarzaam gebruiken dus.

Afhankelijk van de ingeprikte gitaar kan ie nog een redelijk stevige crunch neerzetten. Maar voor vette rock moet er een pedaal voor. Reageert ie erg goed op, bij mij een ouwe Marshall Guvnor. Jazz gaat met een verbazend stevig laag al zou ik wel wat meer cleane headroom willen. Zeker voor rock is een externe box eigenlijk een must al ben je dan het unieke voordeel kwijt van de lunchbox: zijn afmetingen en gewicht. Dit ding neem je gewoon mee in een tas op de fiets, met het OV. Ik denk dat dit de luidste amp van dit formaat is.

Handleiding even doorgelezen, ze doen wat geheimzinnig over de techniek. Analoog front-end maar daarachter vindt wel een AD conversie plaats. Over wat er daarna gebeurt zwijgt de handleding, klasse D eindtrap? Hij geeft een duidelijke in-en uitschakel klik, even op letten met de volumeknoppen. Geen stand-by.

Als je geen auto hebt en je bent jazzgitarist, kopen dit ding. Bluesbandje in een klein kroegje zou moeten kunnen. Voor de rest wellicht genoeg voor laag/middel stage volume maar dan wel met PA voor de zaal. Hij klinkt vrij penetrant dus prikt er goed doorheen denk ik. Morgen eens mee naar een optreden met PA, als backup and for fun!

frekie
11 mei 2012, 22:07
Nog 1 dan. Net even aangesloten op mijn oude Line 6 POD, levert toch nix meer op. Klinkt echt geweldig, Marshall Hi Gain op de POD, het laag er lekker indraaien, beetje compressie en galm en beuken maar! Als er nog eens een 2dehandsje lunchbox langskomt koop ik hem erbij, stereo setje van 10 kg samen!

Einzeln
11 mei 2012, 22:19
Volgens mij is het niet zo'n geheim dat het een class D amp is?

frekie
14 mei 2012, 13:22
Zou kunnen ,klasse D al zet ik vraagtekens bij die 200 W. Het is maar net hoe je het meet.

Geweldige amp/speaker voor bijv. Line 6 POD
2 van deze boxjes geeft een stereo systeem van 10 kg
Ook voor Ipod of laptop
Kan zelfs een bas of een akoestische gitaar met piezo aan