PDA

View Full Version : Eerst goede versterker of eerst goede Gitaar?



Willem-Jan
25 augustus 2009, 10:10
Hey allemaal,

Ik heb in de loop der tijd al wat geld gespaard,
ben van plan om sowieso achter elkaar een goede versterker en gitaar te kopen,

maar wat adviseren jullie, eerst de goede gitaar of de versterker,
waar heb ik als eerste het meeste aan

Kim Wilson
25 augustus 2009, 10:13
Ik zou eerst een goeie gitaar zoeken. Daar moet je het uiteindelijk toch mee doen. Je kunt best zonder versterker spelen, maar zonder gitaar wordt het wel lastig. Dus eerst goed zoeken naar jouw gitaar (veel testen dus) en dan pas de versterker. Eventueel zou je tussendoor nog een klein oefenversterkertje kunnen kopen voor onder de 100 euro.

Willem-Jan
25 augustus 2009, 10:27
Ik heb al een gitaar en versterker,
Alleen ik ga het upgraden:p
maar kan op t moment of een gitaar of een versterker kopen
heb nu een Yamaha Pacifica en een Marshall mg30fx.

Mijn vraag is dus of ik eerst een betere gitaar zou kopen of eerst een betere versterker

Wil een Fender blues junior en een Fender Mex Strat kopen weet alleen dus nog niet welke eerst:p

tomdiedom
25 augustus 2009, 10:41
als je naar een mex strat aan het kijken bent zou ik ook absoluut naar blade kijken! van de hals moet je houden maar perfect afgewerkt en ontzettend veelzijdig. En of ik eerst een versterker of gitaar zou kopen... Van die marshall mg serie ben ik nooit echt vrolijk geworden. Met de yamaha heb ik verder geen ervaring, maar hoor uit verschillende hoeken hoor ik positieve dingen erover. Ik zou zeggen nieuwe versterker eerst. Maar wacht vooral nog wat meer advies af.
succes ermee

nickofzo
25 augustus 2009, 11:00
eerst goede gitaar.. en als je een echt goede gitaar neemt.. moet je nog wel ff wachten(doorsparen) voor de versterker.. voordat je ook een echt goede versterker neemt

maar dat terzijde

ik zou eerst voor een goede gitaar gaan

zeiler
25 augustus 2009, 11:00
muha, stelregel die je vaak hoort is (En daar sluit ik mij bij aan):

goede gitaar over een slechte versterker is minder...
dan een slechtere gitaar over een goede versterker...

Ik zou persoonlijk voor de versterker eerst gaan, want die Yamaha Pacifica's zijn opzich (relatief gezien natuurlijk) leuke gitaren :).

succes :)!

Highway49
25 augustus 2009, 11:00
Persoonlijk vind ik de combinatie van de gitaar en de versterker heel erg belangrijk. Heb je al enig idee wat voor gitaar het ongeveer gaat worden? Dat kan vaak je mogelijkheden al wat beperken. Fender gitaristen spelen naar mijn weten niet vaak op Marshall, in tegenstelling tot Gibson gitaristen.

Wat ik zou doen, is alvast besluiten wat je wilt hebben (zowel gitaar als versterker) en vervolgens alleen de gitaar kopen. Dan kun je doorsparen voor de versterker.

Zoek op het forum even naar wat voor combinaties andere gitaristen hebben, en probeer het eens uit.

nickofzo
25 augustus 2009, 11:04
fender/vox:mmmm:
gibson/marshall:mmmm:

lindstrom
25 augustus 2009, 11:05
gezien een pacifica geen beroerde gitaar is zou ik voor een leuke buizenbakje gaan.

een kutgitaar klinkt vaak goed op een goede amp
terwijl een dure gitaar echt bagger klinkt over een kutamp

dus, de buizenbak aanschaffen, lekker verder spelen met je pacifica en doorsparen voor een andere gitaar lijkt me de beste optie.

*edit* Zeiler was me voor :P *edit*

*edit 2* die blues junior is echt een goede keuze! *edit 2*

beruk
25 augustus 2009, 11:07
Die pacifica is een ok gitaar, mijn advies, gaan voor die buizen versterker!

Di Stefano
25 augustus 2009, 11:10
Je zal er qua sound meer op vooruitgaan als je eerst een versterker koopt. Een nieuwe gitaar (Fender mex) over die MG zal nagenoeg even slecht/goed klinken.

nickofzo
25 augustus 2009, 11:15
als ik ff had opgelet en had geweten dat het om een mg serie ging:P had ik mjin mening al bijgesteld.. dus bij deze...
een andere versterker:P

Highway49
25 augustus 2009, 11:27
Die pacifica is een ok gitaar, mijn advies, gaan voor die buizen versterker!

Dat is zeker waar...misschien goed om eerst de amp te kopen, maar nogmaals. Kijk alvast welke gitaar je in de toekomst denkt te willen kopen, en bepaal aan de hand van die gitaar welke buizenbak je wilt gaan kopen.

Je kunt nu je buizenbak aanschaffen aan de hand van je huidige gitaar, maar uiteindelijk zul je er met een andere gitaar overheen gaan scheuren. Straks probeer je een Marshall op je eigen gitaar, en wil je uiteindelijk een strat aanschaffen. Zal vast prima kunnen, maar dan zijn er veel betere opties qua amp.

Kim Wilson
25 augustus 2009, 11:35
Ach, welke gevorderde gitarist speelt nu nog steeds op zijn tweede gitaar en versterker? Voordat Willem-Jan zijn ultieme geluid heeft gevonden, heeft hij al wel minstens 5 versterkers en 4 gitaren gehad. :satisfie:

Om te voorkomen dat je in je zoektocht naar jouw gitaargeluid bakken met geld gaat verliezen, wil ik je aanraden om zoveel mogelijk tweedehands spullen te kopen. Meestal kun je er voor hetzelfde geld wel weer vanaf, mocht het toch niet helemaal zijn wat je zocht. Pas als je echt goed weet wat je precies zoekt, kun je gericht zoeken. En dan is nieuw niet zo'n groot risico meer, omdat je dan grotere kans hebt dat je het niet meer verkoopt.

lindstrom
25 augustus 2009, 11:43
en ik denk dat de blues junior ECHt en goede keuze is! wil hij scheuren kan hij er een lekker pedaaltje voor leggen en hoppa,.. je hebt een lekkere setup!

Nobler
25 augustus 2009, 13:13
Ook ik denk dat je er met een fatsoenlijke buizenversterker in combinatie met je Yamaha Pacifica méér op vooruit zult gaan dan met een dure Fender of Gibson over je Marshall MG, die toch meer als oefenversterker moet worden gezien (daarvoor zou ik hem wel houden en bovendien heb je dan iets als backup). Als je nou een k*tgitaar met de Marshall MG had gehad en alleen maar thuis speelde, zou ik je geadviseerd hebben éérst een betere gitaar te kopen. Het hangt dus nogal van de omstandigheden af.

lindstrom
25 augustus 2009, 13:14
die MG wegdoen en nooit meer aan denken!!!

de Blues junior is perfect!

Willem-Jan
25 augustus 2009, 14:53
Bedankt voor alle reacties en adviezen,

aangezien het grootste gedeelte zegt dat je er op vooruit gaat om eerst een versterker te kopen lijkt me dat een goed idee:D

mesaman
25 augustus 2009, 15:09
je moet goed denken wat je echt leuk/mooi vind.en ondertussen lekker sparen en gewoon wat goeds kopen naar je smaak.dat scheelt veel iritatie en geeft veel meer plezier dan iets net niet kopen.ik ben er achter gekomen dat ik de echte klassiekers vaak het gaafst vind en dan bedoel ik gitaren en versterkers maar dit spul is wel pittig geprijsd.en goede keuzes maken is altijd lastig

Kim Wilson
25 augustus 2009, 15:11
je moet goed denken wat je echt leuk/mooi vind.en ondertussen lekker sparen en gewoon wat goeds kopen naar je smaak.dat scheelt veel iritatie en geeft veel meer plezier dan iets net niet kopen.ik ben er achter gekomen dat ik de echte klassiekers vaak het gaafst vind en dan bedoel ik gitaren en versterkers maar dit spul is wel pittig geprijsd.en goede keuzes maken is altijd lastig
Maar dan nog, je moet dingen zelf geprobeerd hebben om te weten of het wel of niet wat voor je is. Dan kun je wel blijven sparen, maar je moet ook dingen zelf ervaren.

Nielsje
25 augustus 2009, 18:15
Tja, ik zou zeggen: gitaar is belangrijker.
Niet vanwege de klank (goed + slecht = kut, maar slecht + goed = ook kut).

Maar een slechte gitaar ontneemt vaak wel de lol in het spelen. Een goed afgestelde en afgewerkte gitaar nodigt veel meer uit tot spelen, dan eentje met uitstekende fretten etc..

Arjan12
25 augustus 2009, 18:19
Voor het geluid vind ik de versterker belangrijker, voor het speelplezier vind ik de gitaar belangrijker. Ik speel zelf de meeste tijd namelijk onversterkt.

Als je toch een nieuwe versterker wil heb ik nog wel wat voor je :ok:.

Quicksilver
25 augustus 2009, 18:22
Ik heb ook toendertijd (inmiddels 1/1,5 jaar terug) diezelfde keuze moeten maken. Ik heb toen de versterker gekozen en daar heb ik vooral goed aan gedaan :ok:

Wat leuk was: ze hadden er een verkeerde prijs op gezet. Namelijk €300,- in plaats van waar hij toen €400,- waard was. Natuurlijk de ochtend erop gelijk heengereden, uurtje bespeeld en meegenomen. Is een hele vooruitgang gebleken qua sound. Ik vond mijn oefenversterker eerder redelijk goed klinken, maar als ik hem nu nog aanzet beginnen mijn oren spontaan te bloeden.

Ik ben het dan ook geheel eens met opmerkingen als dat het lang duurt voor je weet wat een goede tone is, ik zou het liefst ook alweer een andere amp willen maar eerst een gitaar nu.:ok:

Kim Wilson
25 augustus 2009, 21:26
Tja, ik zou zeggen: gitaar is belangrijker.
Niet vanwege de klank (goed + slecht = kut, maar slecht + goed = ook kut).

Maar een slechte gitaar ontneemt vaak wel de lol in het spelen. Een goed afgestelde en afgewerkte gitaar nodigt veel meer uit tot spelen, dan eentje met uitstekende fretten etc..
Hier ben ik het wel mee eens. Maar voor zover ik weet is de Pacifica een prima gitaar. Geen topspul, maar wel een gitaar waar je een paar jaar lekker op kunt spelen. Die Marshall MG is echt dikke ruk, dus op dit moment zou ik de TS een betere amp adviseren.

Quicksilver
25 augustus 2009, 21:34
Vriend van me heeft een pacifica 112j (geloof ik, sunburstje en hum in de bridge positie) en speelt errug fijn. Zelfs tappen klinkt verbazingwekkend goed op het dingetje. Niets op aan te merken.

Nogmaals, je doet er beter aan een nieuwe versterker te kopen als eerste. Die pacifica zal je speelplezier vast niet weerhouden. :hippie: