PDA

View Full Version : [YouTube] Improvisatie in G Mixolydian with a touch of Fusion



Divine
25 augustus 2009, 01:03
Hey GN'ers,

Even in het engels, omdat het ook zo in de youtube description staat:


I was practicing the G Mixolydian scale over a simple and cheesy G7 vamp and experimented with some 'out' notes such as the b3, b5/#4, #6, #7 to add some color. The recording was done to monitor my progress, but after watching the improv I liked it (especially the phrase from 1.02 - 1.12!) and decided to post. The recording is done with my mobile phone, because it was initially meant for self evaluation.

Check it out at (Watch in HQ!):
http://www.youtube.com/watch?v=p_Cmdt2qqjA

Laat me weten wat jullie ervan vinden!

Greetz,

Divine

VHsologitarist
25 augustus 2009, 07:44
Sorry vind er niet veel aan, je speelt echt fals op sommige momenten omdat je je tremelo verkeerd gebruikt. Dit heeft niets te maken met fusion, maar meer met ik doe maar wat.

samthegreat4
25 augustus 2009, 10:19
Het is niet erg prettig en verfrissend om naar te luisteren.
Een boel gepiel en aan elkaar genaaide licks.

Divine
25 augustus 2009, 11:29
Dank voor het kijken/luisteren heren! 8-)

ateng
25 augustus 2009, 12:37
Blijven oefenen ;)

samthegreat4
25 augustus 2009, 13:55
Leuk dat je ondanks alle negatieve kritiek zo cool blijft :).
Probeer wat simpelere licks te zoeken en er een beetje meer gevoel in te leggen.

terrasbeest
25 augustus 2009, 18:45
Volgens mij zou je heus wel 'kunnen spelen'.Ik heb je andere stukjes eventjes beluisterd, en meestal is je timing redelijk OK.Je geeft wel de indruk dat je niet steeds weet ' wat ' je speelt, en dat is wel erg duidelijk in dit stukje.

Ik heb een vermoeden dat je die 'outside noten' er zomaar hebt bijgegooid.

Hieronder 2 links van hoe het wel moet ( Er zijn wat regeltjes voor ). Waarschijnlijk niet jouw stijl, maar muziek blijft muziek.Mogelijk begrijp je ook geen jota van de uitleg,maak er dan maar een topic van op 'speeltechnieken en theorie'.

http://www.youtube.com/watch?v=rIpkABVrdn8

http://www.youtube.com/watch?v=0n0DFKqKU7I

Kerel is één van de grondlegger van Jazz fusion......

Divine
25 augustus 2009, 19:09
Volgens mij zou je heus wel 'kunnen spelen'.Ik heb je andere stukjes eventjes beluisterd, en meestal is je timing redelijk OK.Je geeft wel de indruk dat je niet steeds weet ' wat ' je speelt, en dat is wel erg duidelijk in dit stukje.

Ik heb een vermoeden dat je die 'outside noten' er zomaar hebt bijgegooid.

Hieronder 2 links van hoe het wel moet ( Er zijn wat regeltjes voor ). Waarschijnlijk niet jouw stijl, maar muziek blijft muziek.Mogelijk begrijp je ook geen jota van de uitleg,maak er dan maar een topic van op 'speeltechnieken en theorie'.

http://www.youtube.com/watch?v=rIpkABVrdn8

http://www.youtube.com/watch?v=0n0DFKqKU7I

Kerel is één van de grondlegger van Jazz fusion......

Hey terrasbeest,

Bedankt voor je reactie! Tof dat je ook naar mijn andere stukken hebt geluisterd.

Ik ben me van elke noot bewust, jammer dat het niet over komt. Dit komt denk ik doordat ik langer en 'wringender' op een outside noot blijf, dan de gemiddelde 'outside note' gebruiker. Persoonlijk vind ik G Mixolydian echt saai klinken over een G7. Beetje het idee van een C majeur ladder over een C akkoord. Daarom pas ik hier de Lydian Dominant toe, die hetzelfde is als een Mixolydische ladder, maar met een #4.

De b3 pas ik ook vaak toe, al zie ik die niet echt als een 'outsider' omdat de 'authentic bluesy' sound vaak tussen de b3 en 3 zit. Dan rest er nog een b5 en verminderde 2 (kan je ook zien als een b13) die ik ook toepas, omdat ik het allemaal nog te gewoon vond klinken. ;) In de lick van 1.02 tot 1.12 pak ik erg veel outside notes, maar uiteindelijk eindig ik op de target note 'D' ook wel de 5 van een G Mixolydian welke een akkoord toon is en dus erg stabiel klinkt.

Echter, dit is mijn eerste improvisatie waarin ik experimenteer met dit soort dingen. Er valt nog een hoop te leren!

Bedankt voor de linkjes. Ik zal ze later eens checken.

Regards,

Divine

VHsologitarist
26 augustus 2009, 00:01
Even voor de duidelijkheid, ik suggereer absoluut niet dat Divine niet kan spelen. Ik heb in het verleden goede posts gehoord van m. Alleen deze is wat minder.

Divine
27 augustus 2009, 14:36
Ik kan niet spelen joh, ik piel maar wat aan. ;)

soup
27 augustus 2009, 14:51
Inderdaad, wat een gepruts. :soinnocent:

VHsologitarist
27 augustus 2009, 17:40
Haha, probeer ik je nog te redden, graaf je zelf je kuil ;)

bagheera
27 augustus 2009, 17:53
is dat op een tom anderson gespeeld ?

ps: ik vind het niet slecht maar ik heb je al betere dingen weten doen, maar wat verwacht je dan ook voor een zelfevaluatie practice is pracitce

Divine
27 augustus 2009, 18:15
VHsolo, ik was sarcastisch en soupero hoogstwaarschijnlijk ook. ;)

Bagheera, de gitaar is een Charvel Model 4 uit 1988 gemodificeerd met een Original Floyd Rose.

VHsologitarist
28 augustus 2009, 07:24
goh .......

jeromusic
5 september 2009, 16:13
Ga gewoon door met zvm. improviseren.

Improviseren is vnl. proberen en blijven proberen.
En de juiste feedback krijgen.
tip : luister naar verschillende guitarsolo's
en leer ontdekken wat je smaak is.
Heel veel hardrock gitaristen spelen te hoekig, te fragmentarisch.
Byvoorbeeld Steve Vai luistert veel naar exotische muziek
en dat hoor je terug in zijn spel. Het klinkt vaak "outside" maar ook ritmisch probeert ie veel dingen uit. Gewoon een kwestie van proberen
en ontdekken waarom het niet klinkt.

Ik vind het heel erg moedig om je filmpjes op YouTube te zetten
hopelijk krijg je wel wat betere feedback.Dit soort beoordelingen
van goed of fout heb je niet zo veel aan, of wel ?!


Succes en stuur me effe een mailtje terug.

jeromusic

Divine
5 september 2009, 17:27
Hey Jeromusic,

Ja, je hebt helemaal gelijk! Ik heb het filmpje overigens verwijderd, omdat er binnenkort iets veel beters aankomt. Een vriend gaf als commentaar dat ik eens moet proberen II-V-I progressies te spelen. Over de V kan je dan veel outside notes spelen die je in de I weer oplost. Outside notes klinken opeens niet 'te' out, en lossen mooi op. In dit filmpje speelde ik een paar minuten lang over de V waardoor er niks oplost of kan oplossen. Het is dan erg moeilijk om 'interessant' te blijven tenzij je Brett Garsed heet. ;)

Binnenkort volgt er een nieuwe post.